Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Vet dette har vært oppe flere ganger før, men det er nå en stund siden nå, så jeg våger meg til med et lite innlegg.

Jeg har tre barn: gutt på 7 år, jenter på snart 5 år og 2 år.

Hun på snart 5 år er i skikkelig rosa- og pyntealder og liker å gå med smykker og kjoler og skjørt. Hun har flere ganger det siste halve året spurt om å få hull i ørene. Det virker som om jentene rundt her vi bor ofte får det i 5-6 års alderen.

Jeg synes IKKE det er OK å la barna få hull i ørene, i alle fall ikke så tidlig. Det ER mye allergi i familien, og jeg frykter nikkelallergi. Jeg synes også hun er altfor liten til å passe på å holde det reint. Jeg synes heller ikke det er pent på barn. Klarer ikke å være hjertelig når jeg ser nye jenter i 5-7 års alderen komme med hull i ørene...

Jeg må vel gi meg på det en eller annen gang, men har lyst til å drøye det så lenge som mulig. Når er det "greit" å si ja til det? 10 år? 12 år?

Jeg har ikke hull i ørene selv. Kunne få det, men ville ikke ha det, FORDI alle andre hadde det. Har vel alltid vært litt sær..... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• Mary Poppins

3

• Ugga Bugga

3

• org

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mom33

Snuppa på 5 spør også av og til om det samme; hun er en riktig prinsesse og hennes jevnaldrende venninner har fått (noen av dem, i alle fall).

Jeg svarer alltid nei, og når hun spør NÅR hun kan få, sier jeg at hun først må bli 18...

OK, det er litt flåsete, men jeg vil veldig gjerne holde igjen så lenge som mulig. 10 år er definitivt minstealder i mitt hode. Helst aldri...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1769659
Del på andre sider

Gjest efoll

Jeg synes godt du kan forklare henne at hun må vente litt. Bare si det samme som du har skrevet her, at det er mye allergi i familien, og at det derfor er best å vente. Du trenger ikke fortelle henne at du synes det er stygt, da :)

Min datter på 7 har ALDRI spurt etter hull i ørene, til tross for at hun også er ganske rosa-jente. hun er nok redd for at det skal gjøre vondt. Og det er like greit for meg!

Men når hun blir rundt 10 års alderen ville jeg latt henne få lov, dersom hun selv har lyst. Kanskje før også, hvis hun får veldig lyst, men det tviler jeg på. Jeg tror det er en fordel om de kan rense hullene og sånn selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1769670
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sååå enig med deg!

Storesøster ba så pent om å få hull i ørene da hun var 5. Jeg sa hun fikk vente til hun ble konfirmert. Så spurte hun hva konfirmert var. Jeg svarte litt fort (dette var etter leggetid, og jeg var sliten) at det er når man er 14 år og sier at man fortsatt vil tro på Gud.

Et par dager senere sier hun til meg på sengekanten; Jeg vil fortsette å tro på Gud, jeg. - Så fint da, svarer jeg som har glemt hva vi snakket om før.

"Ja, for da kan jeg få hull i ørene!" Kommer det fra prinsessa mi.

Jeg fikk litt problemer med å holde meg alvorlig.

Men jeg mener at rundt 12-14 års alder er en grei alder å få hull i ørene. Da er de så store at de kan ta ansvar for stell av hullene selv. De forstår også hvis det blir betennt eller de får allergier at de ikke kan fortsette med det.

Jeg kommer til å holde igjen så godt jeg kan til den tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1769731
Del på andre sider

Storesøster ba så pent om å få hull i ørene da hun var 5. Jeg sa hun fikk vente til hun ble konfirmert. Så spurte hun hva konfirmert var. Jeg svarte litt fort (dette var etter leggetid, og jeg var sliten) at det er når man er 14 år og sier at man fortsatt vil tro på Gud.

Et par dager senere sier hun til meg på sengekanten; Jeg vil fortsette å tro på Gud, jeg. - Så fint da, svarer jeg som har glemt hva vi snakket om før.

Men jeg mener at rundt 12-14 års alder er en grei alder å få hull i ørene. Da er de så store at de kan ta ansvar for stell av hullene selv. De forstår også hvis det blir betennt eller de får allergier at de ikke kan fortsette med det.

He he :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1769736
Del på andre sider

Datteren min fikk øreobber og hull i ørene til 11-årsdagen.

Argumentene mine var følgende:

Hun skulle være stor nok til å holde skitne hender unna, til å vurdere hvilke aktiviteter som krever at man fjerner øredobbene, kunne ta dem av og på selv og kunne foreta evt. rensing av hullene selv hvis det var nødvendig i starten.

Hun skulle også være stor nok til å forstå at dersom man til tross for alle forholdsregler vedr. hva slags øredobber man bruker og ikke bruker, likevel utvikler allergi, så er det ingenting å gjøre med det og ingen å skylde på.

Jeg hadde egentlig også et punkt om at hun skulle være stor nok til selv å ordne med timebestilling for å ta hull og gå dit alene, men det måtte jeg gi opp.

Den gørrkjedelige mora hennes har ingen andre hull i ørene enn de naturen har sørget for, og følgelig ingen erfaring.

Hun fikk litt utslett på det ene øret og kinnet i månedene etter at hullene var tatt, men det gikk heldigvis tilbake etter hvert. Allergi har vi fortsatt ikke i familien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1769766
Del på andre sider

Jo lengre man venter med hull i ørene jo mindre er sjansen for å utvikle alvorlig kontaktallergi.

En annen ting er at barn er aktive. Det er fort gjort å rive opp en øreflipp.

Klarer du å utsette det til 10-12-årsalderen, synes jeg det er veldig bra.

Hva tror du er den beste strategien for å få henne til å akseptere og vente er?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1770005
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jo lengre man venter med hull i ørene jo mindre er sjansen for å utvikle alvorlig kontaktallergi.

En annen ting er at barn er aktive. Det er fort gjort å rive opp en øreflipp.

Klarer du å utsette det til 10-12-årsalderen, synes jeg det er veldig bra.

Hva tror du er den beste strategien for å få henne til å akseptere og vente er?

mvh

Ble litt overrasket over at alle (tror jeg da) her støtter meg på å vente. Synes veldig mange her vi bor har hull i ørene...

Første skritt er at jeg og mannen min er enige om at vi venter. Han har vel ikke tatt noe spesielt standpunkt for eller mot dette... Og så må jeg kanskje være forsiktig med å si at hun får det når hun er ti år, hvis jeg ikke står inne for det.... Vips - så er fem år til gått, og hun vil ha det til tiårsdagen...

Tror jeg må forklare henne litt om ulempene ved hull i ørene. Foreløpig har det bare vært en salgi drøm for henne som bare er positiv :-) Skal fokusere på det med pistolen, som en sa... Hun vet litt om allergi, da jeg er allergisk mot dyr og pappaen mot pollen.

Holdt på å miste munn og mæle da jeg så minstejenta til ei venninne for noen uker siden. Hun er ett år, og jeg hadde ikke sett henne på noen måneder. Hun hadde altså gulløredobber - ordentlig hull i ørene. Jeg synes det så fryktelig ut!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1770071
Del på andre sider

Gjest prust

12-14 år høres OK ut, ja. Da er de så store at de kanskje finner ut at de skal gjøre som mamma: IKKE ta hull i ørene fordi de vil skille seg ut :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1770077
Del på andre sider

Gjest prust

Snuppa på 5 spør også av og til om det samme; hun er en riktig prinsesse og hennes jevnaldrende venninner har fått (noen av dem, i alle fall).

Jeg svarer alltid nei, og når hun spør NÅR hun kan få, sier jeg at hun først må bli 18...

OK, det er litt flåsete, men jeg vil veldig gjerne holde igjen så lenge som mulig. 10 år er definitivt minstealder i mitt hode. Helst aldri...

Ser vel også på 10 år som minstegrense. Helst 12, eller aller helst 18 :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232574-hull-i-%C3%B8rene/#findComment-1770080
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...