Gå til innhold

Holde småjenter unna prinsessetull...

Anbefalte innlegg

Med ei jente på 3 år, så må jeg vel forberede meg på at hun om ikke så lenge er i verste prinsesse-blonde-rosa-dilldall-alder.

Er det flere som ikke liker alt dette prinsessestyret, og som prøver å styre unna dette? (hvis det går).

Hittil har jeg bevisst ikke kjøpt leker, klær etc. med typiske prinsessemotiver som askepott, snehvit osv. Jeg kan ikke noe for det, syns det blir for dåsete.

Jenta mi er litt av ei lita rufse. Hun elsker å være med faren i garasjen (kan vel allerede mer om bilmotorer enn meg...) Men leker like godt med dukker, my little pony og andre typiske jenteleker.

Misforstå meg ikke, jeg kler henne i kjoler, i rosa og liker å pynte håret hennes en gang i blant. Men liker ikke blonder og tyll og at _alt_ blir rosa.

Er det noe håp om å unngå prinsessehysteriet, eller kommer det okke som? Kan jo ikke nekte jenta litt prinsesseeffekter hvis det blir et stort ønske?

Er det noen som har jenter som _ikke_ har vært prinsesser? :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232580-holde-sm%C3%A5jenter-unna-prinsessetull/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luska

7

• Kvinnen med utopiene

6

• morsan

4

• Ugga Bugga

3

Mest aktive i denne tråden

Dette har jeg vært fullstendig avslappet til.

Eldstedatteren min var i rosa og prinsessealderen og yngstedatteren er der enda.

Det som er sikkert er at de vil ikke være der for bestandig:)

Uff, og mens de er i den alderen, så må vi bare finne oss i at de krever klær som vi voksne er flaue av å la de bruke...?

:o)

Verdensproblemer... ;o)

Gjest printa

Uff, og mens de er i den alderen, så må vi bare finne oss i at de krever klær som vi voksne er flaue av å la de bruke...?

Verdensproblemer... ;o)

Da du var liten, brukte du sikkert klær, og gjorde ting som dine foreldre ble flaue av.

La dine barn være barn av tiden. Du har vært det engang, nå er det dine barns tur.

Gled deg;-)

Hvis du prøver å holde det unna henne blir det sannsynligvis bare mer interessant, og rosafasen varer lengre.

Jenta mi var temmelig rosa-og-glitterfokusert en periode, ville helst gå i kjole i barnehagen hver dag. Jeg lot henne få en god dose med glitter og stas, og det tok ikke mange årene før hun gikk lei(overdose?).

Nå er hun 13 og allergisk mot rosadill, tror ikke jeg hadde fått på henne en rosa kjole mot betaling en gang :-)

Da du var liten, brukte du sikkert klær, og gjorde ting som dine foreldre ble flaue av.

La dine barn være barn av tiden. Du har vært det engang, nå er det dine barns tur.

Gled deg;-)

*Sukk* I know...

Men egentlig er jeg bare ute etter medhold her på DOL i at alt prinsesse-styret er usmakelig og en uting! :o)

Annonse

Tror de fleste må gjennom denne perioden :o)

Har sjøl ei lita "rufsa", og trodde hun kom til å hoppe rett over dette rosa og prinsesse-styret...

Der tok jeg grådig feil! Gjett om ho har vært (og er ennå litt) prinsesse, kledd i rosa og tyll og dall, tryllestaver og gullsko.

Nå vil ho så gjerne begynne på ballett :o)

Gjest KariKruskakli

Verdensproblemer... ;o)

Vel, jeg kjøper ikke klær som jeg er flau over å la henne bruke.

Jeg styrer dette til en viss grad.

*Sukk* I know...

Men egentlig er jeg bare ute etter medhold her på DOL i at alt prinsesse-styret er usmakelig og en uting! :o)

Hehe, det er jeg så absolutt enig med deg i, prinsessegreier er ikke min favoritt!

Problemet er bare at unge damer i prinsessealderen har en kombinasjon av vilje og sjarm som gjør det nesten umulig å styre unna rosadillet. Dessuten er det litt morsomt å se gleden når de pynter seg også...

Jeg er selv meget langt fra prinsessetypen og kan absolutt styre meg for denslags.

Datteren min var ikke spesielt hardt angrepet. Hun hadde noen rosa klær, men det var vanlige plagg, ikke tyllkjoler osv. Jeg tror kanskje det var en fordel at hun aldri har vært glad i å kle seg ut.

Jeg tror ikke du oppnår noe med å kjøre en hard forbudslinje, da blir det bare enda mer attraktivt. Men det går an å styre tid og sted - prinsessekjoler er f.eks. upraktiske i barnehagen om vinteren. Ofte holder det med noen få, enkle / billige "effekter", f.eks. en tiara fra Nille, det er ikke alle som må være ekte prinsesser fra topp til tå.

Svært mange opplever en spontan helbredelse i eller litt før 6-årsalderen.

kakki1365380609

Det er viktig dette med rollespill. Jeg gleder meg litt til hun evt begynner jeg, selv om jeg ikke var utpreget "jentete" da jeg var liten.

Det er ikke så veldig mye bedre med "Kaptein Sabeltanner" og divers superhelter løpende rundt heller. Hverdagen er heltisk også med Pokemonballer og andre småmonstre fykende rundt ørene :o)

Gjest Mom33

Tja, jeg tror det er umulig å unngå dersom vesla fatter interesse for det - uansett hva du/dere gjør.

Jeg er definitivt ingen "dronning", men 5-åringen er, og har vært leeeenge, veldig rosa-dill-og-dall. Kjoler, sko, tryllestaver, tiaraer osv., hun elsker det. Jeg trodde bare ikke at jeg skulle få et slikt barn, men der tok jeg feil.

Minstejenta så ut til å bli ganske motsatt, men nei - i en alder av 4 er hun slik også.

Som de andre sier - det er en periode, får de den så får de den, ganske vanskelig å unngå om man ikke foretrekker å kue ungene fullstendig.

Annonse

Gjest printa

*Sukk* I know...

Ja, tror jeg er enig med deg, men det er lite å få gjort med det. Om alle slutter å kjøpe prinsesse-tinger, og rosa dilldall, så kanskje vi hadde fått en slutt på det.

*men det er vel utenkelig*

Datteren min bli 6 nå, og er ikke særlig opptatt av prinsesser. Har aldri vært utkledd som prinsesse (selvom onkel har kommet med masse prinsesse stash) Har heller vært Baktus og marihøne på karnevall. Tyll pynten til å henge over sengen rev hun ned, og hun har aldri gått i kjole eller skjørt i bhg. Men hun liker godt å pynte seg til bursdager etc, så hun er ikke helt guttejente heller. Blir spennende å se hva som skjr med lillesøster på 3 år.

Gjest idagerjeganonym

Jeg må bare si en ting; det er mye værre med jenter som går i stygge gamle gutteklær, enn i litt rosa.

Jeg traff ei jente i garderoben på barnehagen i dag. Hun har hårsveis som en gutt, er kledd som en gutt, bruker caps med Batman og spidermantøfler etc. Ungen + klærne tilsammen = u-nett.

Hver gang jeg ser denne ungen blir jeg forundret. Hun er ikke jente i det hele tatt.

Det rare er at hun har en eldre søster og en mor som alltid er pent og feminint kledd. Denne ungen derimot, ser alltid ut som en gutt!?!

Min jente kommer heller ikke til å bli nedlesset av prinsesseutstyr hjemmefra, men hun vil alltid ha klassiske og tøffe feminine klær.

Vel - vesla er litt lita for prinsessestyret ennå (heldigvis) men jeg har gleden av å være tante til mange jentebarn - og av dem er det bare EI som har vært "utpreget prinsesse". Veslesøstra hennes, derimot, var hennes rake motsetning. Mens storesøster dollet seg opp i rosa og smykker, ringer og jeg vet ikke hva, tuslet veslesøster en hel sommer i trusa og cherrox (mest praktiske fottøy for henne - da kunne hun gå overalt uten å skifte :-)

Jeg må bare si en ting; det er mye værre med jenter som går i stygge gamle gutteklær, enn i litt rosa.

Jeg traff ei jente i garderoben på barnehagen i dag. Hun har hårsveis som en gutt, er kledd som en gutt, bruker caps med Batman og spidermantøfler etc. Ungen + klærne tilsammen = u-nett.

Hver gang jeg ser denne ungen blir jeg forundret. Hun er ikke jente i det hele tatt.

Det rare er at hun har en eldre søster og en mor som alltid er pent og feminint kledd. Denne ungen derimot, ser alltid ut som en gutt!?!

Min jente kommer heller ikke til å bli nedlesset av prinsesseutstyr hjemmefra, men hun vil alltid ha klassiske og tøffe feminine klær.

Den jenta du forteller om her kan være en av de som om 15 - 20 år står frem som "gutt innestengt i jentekropp" og som kommer til å foreta en kjønnsskifteoperasjon. ;o)

Jeg synes småunger bør få lov til å være opptatt av batman og kle seg praktisk uten at voksne mennesker kaller dem u-nette.

Gjest idagerjeganonym

Den jenta du forteller om her kan være en av de som om 15 - 20 år står frem som "gutt innestengt i jentekropp" og som kommer til å foreta en kjønnsskifteoperasjon. ;o)

Har tenkt tanken.... Rart at foreldrene ikke prøver å stæsje litt. Ungen ser ikke ut. Man blir i tvil om det er jente eller gutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...