Gå til innhold

Hva kan gjøres - våkner kl 0500

Anbefalte innlegg

Gjest stuptrett

Tula på 7 mnd liker å begynne dagen kl 0500. Hun legger seg kl 1900. Har sluttet med nattmat, ikke at det hjalp. Hun våknet tidlig da også.

Hun pleier å ligge å klage frem til 0600, men det er ingen som sover.

Hun er stuptrøtt på kvelden så kan ikke drøye legging.

Hun sover igjen ca kl 0700-0900. Så er hun trett igjen 1030, men jeg prøver å drøye til 1100. Da sover hun 1,5-2 timer. Så prøver jeg å vente med neste lur til 1430, noe som skjeldent går. Hun pleier å sove fra 1400-1530.

Så får hun ikke sove før kl 1900. Ettermiddagen er slitsom, hun er så trett.

Hadde hun bare tatt litt av dagsovingen om morningen!

Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232609-hva-kan-gj%C3%B8res-v%C3%A5kner-kl-0500/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn var mine også - sto opp i otta, og sovnet igjen et par timer senrere (når mamma endelig var blitt våken)

Det er mulig det er noe du kan gjøre, men jeg fant aldri trylleformelen. Jeg lærte meg å sove når babyen sov - også på dagtid - i alle fall under en av lurene.

Det går heldigvis over etterhvert :-)

Gjest Elextra

Høres jo ut til at hun sover svært mye på dagtid. Da er det jo ikke til å undre seg over at hun våkner tidlig på morgenen.

Jeg ville anbefalt å forsøke å unngå at hun sover så mye på formiddagen. Kan det være nødvendig at hun sovner igjen en time etter at hun har våknet på morgenen?

Mine gikk over fra to til én daglur ved ca 8-9 måneders alder, har inntrykk av at det er ganske vanlig, men selvfølgelig individuelt. Da det kun gjenstod én lur var denne gjerne ca. halvannen time første tiden.

Jeg ville latt Tulla sove da hun sovner første gangen så prøvd å får henne til å sove tidligere heller enn senere de neste gangene. Tror du må jobbe med at hun ikke er så trett klokka 7 på kvelden. Vet at det ikke er lett, for barn er jo forkjellige. Men jeg ville prøvd å fått henne til å sovne senere på kvelden.

Gjest togli

Sånn var mine to yngste også. De begynte morgenen rundt klokka 4-5 hver morgen når de var rundt 8 mnd gamle. "Problemet" varte i noen måneder, så så ble morgenene etterhvert senere og senere. Nå sover de til rundt 6-halv sju og det er helt greit :-)

Gjest grønn tulipan

Tror dette er et veldig vanlig problem. Synes nesten det er flere som har hatt det enn de som ikke har hatt det ;-)

Jeg fant ingen vidunderkur. Men hadde som regel og ikke stå opp før kl 0600.

Som trøst kan jeg si at det går over :-)

Annonse

Gjest stuptrett

Høres jo ut til at hun sover svært mye på dagtid. Da er det jo ikke til å undre seg over at hun våkner tidlig på morgenen.

Jeg ville anbefalt å forsøke å unngå at hun sover så mye på formiddagen. Kan det være nødvendig at hun sovner igjen en time etter at hun har våknet på morgenen?

Mine gikk over fra to til én daglur ved ca 8-9 måneders alder, har inntrykk av at det er ganske vanlig, men selvfølgelig individuelt. Da det kun gjenstod én lur var denne gjerne ca. halvannen time første tiden.

Hun våkner 0500 og legger seg ved 0700 tiden. Det er 2 timer og det er helt nødvendig.

Hun er stuptrett og klør seg i øynen og gjesper.

Hun er klar for å sove 1,5 time etter at hun har våknet. Jeg prøver å drøye det 2 timer, sånn at hun ikke skal sove så mye og sånn at vi får litt tid sammen også.

Det er jo deilig at hun sover mye, men skulle ønske at hun tok en eller to av dagtimene og gjorde om til natten/morningen:-)

Gjest stuptrett

Sånn var mine også - sto opp i otta, og sovnet igjen et par timer senrere (når mamma endelig var blitt våken)

Det er mulig det er noe du kan gjøre, men jeg fant aldri trylleformelen. Jeg lærte meg å sove når babyen sov - også på dagtid - i alle fall under en av lurene.

Det går heldigvis over etterhvert :-)

Jeg er desverre ikke noen dagsover. Men jeg prøver å legge med i rimelig tid:-)

Gjest stuptrett

Sånn var mine to yngste også. De begynte morgenen rundt klokka 4-5 hver morgen når de var rundt 8 mnd gamle. "Problemet" varte i noen måneder, så så ble morgenene etterhvert senere og senere. Nå sover de til rundt 6-halv sju og det er helt greit :-)

Synes 6-630 er tidlig også, jeg. Men alt er bedre enn 05:-)

Gjest stuptrett

Jeg ville latt Tulla sove da hun sovner første gangen så prøvd å får henne til å sove tidligere heller enn senere de neste gangene. Tror du må jobbe med at hun ikke er så trett klokka 7 på kvelden. Vet at det ikke er lett, for barn er jo forkjellige. Men jeg ville prøvd å fått henne til å sovne senere på kvelden.

Hvordan jobber man med det da?

Nå går vi tur hver ettermiddag fra 1700-1800. Tar henne av og til i å smugsove, men da tar jeg henne opp, så kvikner hun til.

Jeg får nesten ikke i henne mat fordi hun er så trett. Jeg tenker heller at hun trenger en senere hvil for så å legge seg litt senere. Men jeg synes 1900 er en fin legge tid for barn:-)

Gjest Elextra

Nå går vi tur hver ettermiddag fra 1700-1800. Tar henne av og til i å smugsove, men da tar jeg henne opp, så kvikner hun til.

Jeg får nesten ikke i henne mat fordi hun er så trett. Jeg tenker heller at hun trenger en senere hvil for så å legge seg litt senere. Men jeg synes 1900 er en fin legge tid for barn:-)

Mine la seg ved 21-tiden da de var 6-7 måneder. Så la jeg dem gradvis tidligere etterhvert som daglurene ble redusert og de sov lengre om morgenen.

Hver finner sin metode, og de fleste barna sover lengre om natten etterhvert - heldigvis :o).

Mine var også våkne mellom fem og seks hver morgen, jeg tok dem inntil meg i sengen og ammet dem og da sovnet vi igjen i en time eller to. Nå funker sikkert ikke dette på alle barn, men det er kanskje verdt å prøve?

Selvom det ikke er noen trøst akkurat nå, så ordner det seg nok etterhvert. Nå vil mine helst sove til ni og ti og blir gretne når de blir vekket for å gå i bhg og på skole. Enten eller liksom :)

Annonse

Snuppa vår er 6 1/2 måned, og legger seg ikke før ca 21. Da sover hun til 7.

Hadde hun lagt seg kl 19, hadde nok hun også tatt morgen i 5-tiden.

For oss NÅ er det bedre at hun er litt seinere oppe, og ikke tar morgen så grytidlig. Men dere må jo vurdere om dere vil ha mer kveld alene eller litt seinere morgener før det evt. funker at hun dupper i 18-19-tiden f.eks... For å ha leggetid et par timer seinere enn nå.

Synes 6-630 er tidlig også, jeg. Men alt er bedre enn 05:-)

*hehe!*

Da skulle du hatt min eldste sønn i hus dajeg gikk gravid med nr.2.... Han våkna en gang mellom 4-4.30, han, og vi prøvde alt for å få ham til å sove igjen! Slik holdt han på i nesten 1 år, men nå (6 år) kan han sove heeeeelt til 6.30!

Jaja, syns du 19.00 er fin leggetid på så små barn må du nok bare finne deg i å stå opp tidlig. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...