Gå til innhold

Psykiskutviklingshemmet, en egen diagnose?

Anbefalte innlegg

Innlegget er også lagt inn på forum for funksjonshemmninger.

Jeg har en veninne med et barn som snart er i skolealder. Barnet har oppfølging i bhg, og har nå fått sin diagnose, svakt psykiskutviklingshemmet etter utredning hos spesialister.

Men er dette en egen diagnose, er ikke det bare en sekkebetegnelse?

Barnet har et svært dårlig språk, svak muskeltonus og har noen vanvittig tøyelige ledd. H*n har og dårlig forståelse og oppfattelse av språk.

Burde foreldrene pushe på for å få ytterlige opplysninger om diagnose?

Eventuellt hvor i hjernen "feilen" sitter slik at man kan trene opp senteret der det eventuellt ligger, eller et senter som kan være med på å kompansere det stedet der det er en skade?

Blir veldig takknemlig for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232651-psykiskutviklingshemmet-en-egen-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

F70.0 Mild psykisk utviklingshemming dekker hele IQ-området 70 - 50.

Det kan således være en meget misvisende diagnose. Jeg oppfatter 70 som mild psykisk utviklingshemmet. Derimot vil nok de aller fleste mene at 50 er en alvorlig psykisk utviklingshemming.

Jeg kjenner ingen behandling som kan kompensere for denne funksjonshemmingen.

Gjest kittin

Klart de må utrede videre om det ikke er gjort tidligere. Det kan være snakk om genfeil, kromosomfeil eller andre ting. Jeg ville bedt om utredning mht alkoholskade også, fordi så lite som to glass vin faktisk kan gi fosteret varige hjerneskader som samsvarer med det du skriver. Noen fostre tåler mer alkohol før de blir skadet, men dette vet en jo ikke når en blir gravid.

Psykisk utviklingshemning er en sekkebetegnelse, som gjerne brukes når man ikke finner ut hvilket syndrom eller annen tilstand som forårsaker utviklingshemningen.

http://www.frambu.no/ kan du lese om Fragilt X syndrom, som også en annen her er inne på.

Fragilt X er arvelig (men kan også oppstå spontant), så det er viktig å få fastslått diagnosen. Både ift. om man skal ha flere barn (fragilt x kan fastslås ved fosterdiagnostikk tror jeg), men også ift. at andre søsken av foreldrene kan være bærere, og fordi kvinner som er bærere kan komme i svært tidlig overgangsalder,og derfor bør få de barna man ønsker tidlig i livet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...