Gå til innhold

Kan dette være et sunt vennskap da?

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært innlagt på psyk. avd over lengre tid, og jeg ble kjent med andre som sliter med psyken, ja fikk til og med noen venner. Det var godt å ha noen som visste hva det dreide seg om. Hva det ville si å være psykisk syk. Noen jeg kunne dele erfaringer med, og kanskje bare prate eller finne på noe.

Det er et år siden jeg ble utskrevet. Og jeg har fått det en del bedre. Jeg har beholdt kontakten med noen få. En av disse omgås jeg ganske ofte. Vi er svært forskjellige på mange måter. Det er stort sett hun som tar kontakt med meg. Hun har gitt uttrykk for at hun setter veldig pris på meg som venninne, og at hun trenger meg. Det er så klart veldig hyggelig. Men jeg har begynt å lure på om det egentlig er så bra for meg...

Som sagt er jeg kommet meg mye. Og jeg trodde at hun også skulle bli bedre. Men istedet har hun bare blitt verre, og hver gang vi snakkes eller omgås, så klager hun, og snakker bare om å ville dø og at alt er så forferdelig. Hun eier ikke livsgnist lenger, og har et veldig negativt syn på alt. Jeg har lenge prøvet så godt jeg kan å lytte til hva hun har å si, og kanskje komme med noen gode råd eller iallefall støtte henne. Men det har begynt å tære på meg. Jeg føler at jeg bare gir og gir, og får sjelden noe tilbake. Jeg har prøvet å si at hun må snakke med behandleren/legen sin, men det hjelper ikke. Føler at det er min plikt som venninne å være der for henne, samtidig som jeg strever med å holde mitt eget sinn oppe. Jeg vet at hun ikke har noe særlig venner, utenom meg. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Skulle ha snakket med henne om dette, men er så redd for å såre henne...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232683-kan-dette-v%C3%A6re-et-sunt-vennskap-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare en

Det du skal gjøre er å fortelle henne at du ikke ønsker å snakke om negative ting som å dø. Men at dere gjerne kan ha kontakt men da bare fokusere på positive og konstruktive ting. Hvis hun ikke klarer dette er det best å bryte kontakten. Du må tenke på deg selv og hva som gjør at du beveger deg framover i livet.

Det du skal gjøre er å fortelle henne at du ikke ønsker å snakke om negative ting som å dø. Men at dere gjerne kan ha kontakt men da bare fokusere på positive og konstruktive ting. Hvis hun ikke klarer dette er det best å bryte kontakten. Du må tenke på deg selv og hva som gjør at du beveger deg framover i livet.

Jeg har forsøkt å si noe om det, at hun på en måte drar meg litt ned med seg ved å snakke så negativt, men da sa hun at hun bare følte seg enda verre... Jeg føler meg så lumpen, jeg vet at det vil såre henne ganske mye om jeg sier at vi må endre eller bryte vennskapet. Huff

Gjest Trappatoni

Jeg har forsøkt å si noe om det, at hun på en måte drar meg litt ned med seg ved å snakke så negativt, men da sa hun at hun bare følte seg enda verre... Jeg føler meg så lumpen, jeg vet at det vil såre henne ganske mye om jeg sier at vi må endre eller bryte vennskapet. Huff

nei det er ikke ett sunt vennskap for deg, du må være mer klar og tydelig selv om hun blir lei seg at dette godtar du ikke. slikt fungerer svært dårlig i alle vennskap, å være en søplebøtte for følelser godtar ingen i lengden og det burde spesielt ikke du gjøre når du har fått livet på riktig vei. enten respekterer hun det eller så avlsutter du vennskapet.

Gjest Hei33

nei det er ikke ett sunt vennskap for deg, du må være mer klar og tydelig selv om hun blir lei seg at dette godtar du ikke. slikt fungerer svært dårlig i alle vennskap, å være en søplebøtte for følelser godtar ingen i lengden og det burde spesielt ikke du gjøre når du har fått livet på riktig vei. enten respekterer hun det eller så avlsutter du vennskapet.

Helt enig med "Trappatoni" og "bare en"!

Når du gjør klart for henne at du ikke ønsker/orker at hun snakker så negativt hele tida fordi det går utover deg, bør hun respektere det. Hun skal jo liksom være en venninne for deg også, og venner trykker hverandre ikke ned! Da er det etter min mening ikke noe godt vennskap. Vennskap skal være gjensidig. Om hun ikke klarer å slutte med sin negativitet og depressive prat, bør du gjøre det klart for henne at vennskapet må ha en pause til hun evt blir bedre. Fordi du ikke orker, fordi du er redd du skal bli verre igjen, fordi du er redd hun skal "dra deg med seg ned", osv.

Og til slutt: Det er ikke du som har hovedansvaret for hennes liv. Det har hun selv! Og hun må bruke støtteapparatet (psykolog/psykiater, e.l.) til å få hjelp med sine problemer, og ikke bruke deg! Spesielt ikke når du har sagt ifra hvordan det føles for deg når hun snakker som hun gjør...

Si ifra en gang til, og vær tydelig! Vær sterk!

Lykke til!

Annonse

Nepp bra å bli dynget ned med negativitet.

Kan du forsøke å styre samtalen over på noe positivt?

Eller Fortelle at du ikke kan hjelpe henne med problemene hennes, og at det er behandler som må hjelpe henne?

Si at du er syk og ikke klarer dette nå

Har du sagt rett ut at hun er så negativ?

Jeg tror at man enten må trekke seg unna eller være pågående og forsøke og overbevise men det vil komme til å koste krefter som du kansje ikke har.

Husk at du ikke er behandleren hennes.

Jeg har også opplevd et "vennskap" som ligner det du beskriver. Hun har hatt det fryktelig vanskelig i mange år, så jeg har unnskyldt henne. Veldig mye negativt snakk bl.a. Toppen kom da hun nærmest skjelte meg ut for å begynne med lithium og anklaget meg for og skjelte meg ut for å ha gjort noe jeg ikke hadde gjort.

Jeg sendte henne da et meget saklig brev hvor jeg forklarte min side av saken og sa at jeg ønsket å bryte kontakten for en stund fremover.

Jeg synes det er deilig å slippe henne.

Høres ut som om du har fått en "venninne" som lesser sine egne bekymringer over på deg.

Og da er det ikke lenger snakk om et vennskap - derimot at du befinner deg i en situasjon hvor du blir utnyttet.

Ut fra hva du skriver, høres det heller ikke ut som denne "venninnen" er særlig innstilt på å komme seg videre.

Så denne personen bør du sterkt vurdere å distansere deg fra; eller kutte kontakten med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...