Gå til innhold

foreldresamtale


Anbefalte innlegg

Gjest førskolelærertre
Skrevet

Skal ha noen foreldresamtaler i morgen.

En er grei, der er det mye å fortelle.

To andre har jeg ikke så mye nytt å berette om. Den ene hadde jeg samtale for 4 mnd siden med og det er liksom ikke noe nytt med unntak av et par småting.

Sitter liksom ikke å ramser opp alt på nytt at språk, motorikk etc er bra.

Forteller jo litt om hvordan hun er om dagan, hvem hun leker med etc, men det gjør jeg jo i det daglige også.

Hva forventer dere foreldre at vi skal ta opp? Jeg har jo også et skjema hvor de går igjennom hvordan de synes det er.

F

Gjest preeteacher
Skrevet

Hvorfor har du foreldresamtaler så ofte?

Gjest førskolelærertre.
Skrevet

Hvorfor har du foreldresamtaler så ofte?

Har to gang i året, bruke å ha november om mai/juni, men ble ikke før i slutten av januar pga at jeg var sykemeldt.

Er det nok med engang i året? Hvis det ikke er noe ordinært?

Gjest preeteacher
Skrevet

Har to gang i året, bruke å ha november om mai/juni, men ble ikke før i slutten av januar pga at jeg var sykemeldt.

Er det nok med engang i året? Hvis det ikke er noe ordinært?

Nei, det er vanlig med to ganger i året, men jeg ville nok flyttet samtalen til høsten om det ble så tett. men nå er det vel for sent?

Gjest førskolelærertre
Skrevet

Nei, det er vanlig med to ganger i året, men jeg ville nok flyttet samtalen til høsten om det ble så tett. men nå er det vel for sent?

Jepp, det er det.

Men det er jo tross alt en foreldresamtale.

Det betyr jo også at foreldrene skal delta. Ikke at jeg skal føre monolog:)

Blir å si det som sant er at det ikke er all verden siden sist

Gjest preeteacher
Skrevet

Jepp, det er det.

Men det er jo tross alt en foreldresamtale.

Det betyr jo også at foreldrene skal delta. Ikke at jeg skal føre monolog:)

Blir å si det som sant er at det ikke er all verden siden sist

En foreldresamtale er jo aldri særlig lang, så du har vel litt nytt å komme med etter 4 mnd? Noen morsomme eller spesielle episodebeskrivelser?

Men, det er jo bare å ta en kort samtale med begrunnelse om at det var kort tid siden sist:)

Gjest førskolelærertre.
Skrevet

En foreldresamtale er jo aldri særlig lang, så du har vel litt nytt å komme med etter 4 mnd? Noen morsomme eller spesielle episodebeskrivelser?

Men, det er jo bare å ta en kort samtale med begrunnelse om at det var kort tid siden sist:)

Jeg setter av en halvtime til hver samtale,men med noen tar det en time, de vil alltid småprate litt også:) Men prøve å holde meg til ca 20 min i mårra

Skrevet

Jeg hadde samtale i dag for den yngste jenta mi, og syns ikke det var særlig med nye ting som dukket opp på samtalen. Men så jobber jeg i samme barnehage selv, og ser henne jo endel av dagen.

Det jeg tenkte å gjøre feks til høstens samtaler, var å ta noen barne intervju, der barna selv sier litt om barnehage hverdagen. Dette gjelder de barna som har ferdig utfylt TRAS skjema og Alle med skjema fra vårens samtale.

Gjest førskolelærertre
Skrevet

Jeg hadde samtale i dag for den yngste jenta mi, og syns ikke det var særlig med nye ting som dukket opp på samtalen. Men så jobber jeg i samme barnehage selv, og ser henne jo endel av dagen.

Det jeg tenkte å gjøre feks til høstens samtaler, var å ta noen barne intervju, der barna selv sier litt om barnehage hverdagen. Dette gjelder de barna som har ferdig utfylt TRAS skjema og Alle med skjema fra vårens samtale.

Hørtes spennende ut. Hva er det slags skjemaer?

Gjest surreal
Skrevet

Dere kan jo eventuelt fylle tiden litt med litt "tankespinn" rundt oppdragelse, eller ting foreldrene syns er vanskelig? (Lufte litt tanker, og få en dialog om det) Evt. en litt dypere samtale om foreldresamarbeidet?

Litt tilbakemeldinger ifht. barnehagedriften generelt kanskje? Stille spørsmålene slik at det ikke bare blir ja&nei-svar.

Jeg føler ofte at foreldrene har like stort behov for å prate med _meg_, om ting som angår barnehage/barn/oppdragelse/mm., det er viktig å sette av tid til det og! :)

Gjest surreal
Skrevet

Hørtes spennende ut. Hva er det slags skjemaer?

*blander meg inn*

TRAS= Tidlig Registrering Av Språkutvikling.

Kjempeenkelt og oversiktlig skjema man skraverer feltene i en sirkel etter som barnet mestrer ulike sider ved språk/kommunikasjon/samhandling. Veldig lett å se hvor det er "hull" i kompetansen - og dermed enklere å sette inn ressurser der det trengs. Trenger ikke være de store greiene.

http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Overview.aspx?id=17783

Skrevet

Hørtes spennende ut. Hva er det slags skjemaer?

Det er to typer observasjons skjema vi bruker hos oss. Det ene står for Tidlig Registrering Av Språk og det andre går på den sosiale utviklingen til barnet.

Veldig greit verktøy å bruke.

Gjest føskolelærertre
Skrevet

*blander meg inn*

TRAS= Tidlig Registrering Av Språkutvikling.

Kjempeenkelt og oversiktlig skjema man skraverer feltene i en sirkel etter som barnet mestrer ulike sider ved språk/kommunikasjon/samhandling. Veldig lett å se hvor det er "hull" i kompetansen - og dermed enklere å sette inn ressurser der det trengs. Trenger ikke være de store greiene.

http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Overview.aspx?id=17783

tusen takk. Skal høre om vi kan bestille programmet hørtes kjempekjekt ut:)

Gjest førskolelærertre
Skrevet

Det er to typer observasjons skjema vi bruker hos oss. Det ene står for Tidlig Registrering Av Språk og det andre går på den sosiale utviklingen til barnet.

Veldig greit verktøy å bruke.

Takk for det. Skal undersøke dette nærmere å bestille disse skjemaene

Gjest surreal
Skrevet

Det er to typer observasjons skjema vi bruker hos oss. Det ene står for Tidlig Registrering Av Språk og det andre går på den sosiale utviklingen til barnet.

Veldig greit verktøy å bruke.

Hvilke skjema bruker dere for den sosiale utviklingen? Satt akkurat og tenkte at vi gjerne skulle hatt noen (flere) gode og enkle skjema på det. Husker ikke hvilke vi har, men de er ikke så mye i bruk (med mindre det er noe spesielt), for de er så omfattende å bruke...

Takknemlig for alle tips og tilbakemeldinger..! :)

Gjest venter tredjemann
Skrevet

Forventniger til barnehagen, oppdragelse, ønsker til tematikk fremover (lek, eventyr, osv.)

Skrevet

Hvilke skjema bruker dere for den sosiale utviklingen? Satt akkurat og tenkte at vi gjerne skulle hatt noen (flere) gode og enkle skjema på det. Husker ikke hvilke vi har, men de er ikke så mye i bruk (med mindre det er noe spesielt), for de er så omfattende å bruke...

Takknemlig for alle tips og tilbakemeldinger..! :)

Det vi bruker heter "Alle med". Det likner på mange måte TRAS, men tar for seg lek, trivsel, hverdagsaktiviteter, sansing/motorikk, språk og sosio/emosjonell utvikling.

Tror dette er ganske nytt materiale, men det er vedlig greit å bruke.Er jo disse tingene man vanligvis har observert, men altså satt i system.

Det står Info Vest forlag på skjemaet jeg har her, har selve boka som følger med på jobb, så har ingen nett side å vise til.

Gjest førskolelærertre
Skrevet

Det vi bruker heter "Alle med". Det likner på mange måte TRAS, men tar for seg lek, trivsel, hverdagsaktiviteter, sansing/motorikk, språk og sosio/emosjonell utvikling.

Tror dette er ganske nytt materiale, men det er vedlig greit å bruke.Er jo disse tingene man vanligvis har observert, men altså satt i system.

Det står Info Vest forlag på skjemaet jeg har her, har selve boka som følger med på jobb, så har ingen nett side å vise til.

takk for tips. Har nå vært innpå siden deres og bestillt pakke til barnehagen med bok og skjemaer.

Bruker dere tras i tillegg. Tenkte at dette programmet var nok, de ser jo på helheten i barns utvikling

Skrevet

takk for tips. Har nå vært innpå siden deres og bestillt pakke til barnehagen med bok og skjemaer.

Bruker dere tras i tillegg. Tenkte at dette programmet var nok, de ser jo på helheten i barns utvikling

Vi begynte med TRAS og så kom dette programme nå i vår for første gang.

Syns jo TRAS har en mer grundig gjennomgang av språkutviklingen, men ser jo at de på noen punkter går litt inni hverandre.Men vi har brukt begge skjemaene til samtalene nå i vår.

Skrevet

Er litt sent ute med denne kommentaren, men det kommer jo flere foreldersamtaler.

:-)

Jeg har vært til foreldersamtaler der jeg virkelig har følt at ped leder har _sett_ barnet mitt. H*n har snakket om barnet mitt som person, sitt forhold til barnet, hvem barnet er. Positive og negative ting har blitt tatt opp med dette som utgangspunkt. En meget god opplevelse og enkelt og snakke om ting som er vanskelige.

Med andre ped ledere har jeg mest hatt følelsen av at barnet er et pedagogisk prosjekt, ikke en person. Det problematiseres og alt settes opp mot en læremessig og adferdsmessig standard. Jeg har følt at barnets prestasjoner i forhold til språk, adferd, motorikk osv., gode eller dårlige, har vært langt viktigere enn at barnet er en liten person med en stor personlighet som blir glad og lei seg av forskjellige ting. Jeg har følt at barnet ikke egentlig har blitt sett.

Trenger jeg å si hva jeg foretrekker og hva som gir en fruktbar samtale?

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...