Gjest mange eller få Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Hvor mange regler bør barn under skolealder ha og forholde seg til? Finnes det noe forskning eller uttalt om dette???? Pedagogikk? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Aner ikke noe om forskning på dette, men hva er regler da? Barn (og voksne) må jo leve med en hel haug med regler hver dag - både store og små. De viktigste for oss vil bl.a. være: Ikke vær slem mot andre. Ikke lyve. Sitt rolig ved matbordet. Svar når noen snakker til deg. Be om unnskyldning når det trengs. Dessuten er det viktig å gi mor en kos (:-)) Men det finnes jo mange småregler de må forholde seg til også - slike som har blitt automatisert etterhvert. Som at de skal kle på seg selv, rydde av bordet etter seg, takke for maten osv. 0 Siter
org Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Få regler, men vær konsekvent på de:) Skulle akkurat til å skrive det. Og dessuten er det en fordel hvis barnet/ barna selv har vært med på å bestemme reglene. De blir mer inneforstått med det da. 0 Siter
PieLill Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Jeg ville sett på kvaliteten framfor kvantiteten. Regler skal ha en god funksjon. Har de ikke lengre det, bør de kastes på skraphaugen. Regler skal i den grad det er mulig være forstått og akseptert av barna. Voksne skal ha klart for seg enkeltregelens og summen av reglenes overordnede mål. Det øyeblikket en regel kommer i konflikt med disse målene må den midlertidig eller varig settes til side. Regler for reglenes skyld burde forbys med lov! ;-) For noen barn er det best at det er tydelig uttalt at "vi har en regel som er slik og slik." Hos andre barn kan dette fort vekke trass og de har det og oppfører seg bedre om man nedtoner det noe murveggaktige begrepet regel. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.