Gå til innhold

Hvilket skolefag likte dere best?


Gjest a survivor

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor

Det var ikke stygt ment altså! Det er litt sånn som med keinstein som plutselig spruter ut masse innlegg med div. info - da må jeg bare kommentere det også.

Jeg var mye i USA som barn, og ble derfor flink i engelsk. Jeg likte, og liker, språk, og lærer dem fort. Det er vel noe i det at man liker det man er flink til...

Liker man å være flinkere enn andre? Eller liker man selve innholdet i faget? Slik at man også ville likt det om man ikke var flinkere enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ugga Bugga

    25

  • Alana

    10

  • laguna1365380434

    8

  • jubalong70

    5

Mest aktive i denne tråden

Liker man å være flinkere enn andre? Eller liker man selve innholdet i faget? Slik at man også ville likt det om man ikke var flinkere enn andre?

Jeg liker det fordi jeg er flink i det, ikke fordi jeg eventuelt var flinkere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Jeg liker det fordi jeg er flink i det, ikke fordi jeg eventuelt var flinkere enn andre.

Er ikke flink et relativt begrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke flink et relativt begrep?

Ikke nødvendigvis. Ikke i fag med riktige svar som matte, og ikke i fremmede språk så lenge man ikke er på avansert nivå - altså så lenge man driver med grammatikk og glosepugging.

I slike fag er det uansett synlig om man får det til eller ikke

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Personifica

Jeg likte best gym, har alltid vært "sportslig" og god i det. Og naturfag! Det er fortsatt gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Jeg likte best gym, har alltid vært "sportslig" og god i det. Og naturfag! Det er fortsatt gøy.

Takk for enda et stilig svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest a survivor

Ikke nødvendigvis. Ikke i fag med riktige svar som matte, og ikke i fremmede språk så lenge man ikke er på avansert nivå - altså så lenge man driver med grammatikk og glosepugging.

I slike fag er det uansett synlig om man får det til eller ikke

tror

Saken er den, at dersom alle fikk til dagens fasit-svar-oppgaver, så ville man jo gjort disse oppgavene vanskeligere.... sånn at færre fikk dem til... see?

Eksempelvis hvis man idag har 30 gloser på gloseprøvene og alle alltid fikk dem rette, så ville man utvidet til 150 gloser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke flink et relativt begrep?

Joda, det kan vel kanskje det.

Men visse ting kan jo måles, og dermed er det lett å si at noen er flinke og andre ikke.

I matte er jo de flinke som gjør alle oppgavene riktig.

Samtidig er de som jobber virkelig hardt, men kanskje ikke får det helt til likevel også flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Joda, det kan vel kanskje det.

Men visse ting kan jo måles, og dermed er det lett å si at noen er flinke og andre ikke.

I matte er jo de flinke som gjør alle oppgavene riktig.

Samtidig er de som jobber virkelig hardt, men kanskje ikke får det helt til likevel også flinke.

Hvor slikt fokus på flinkhet?

Skulle vi ikke heller hatt fokus på hva vi likte?

Så ville vi fortsatt med det vi likte ... og ikke det vi var flinke i...

vel sånn er det jo selvsagt... men fra tidlig av.....

ja jeg slutter snart å skrive her...

hoffentlich...

hoffentlich will ich hier nicht mehr schreiben...

vielleicht soll ich Deutsch schrieben, weill ich dann nicht so schnell schreiben kann....

und auch, weil dann nicht so viele mich verstehen kann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den, at dersom alle fikk til dagens fasit-svar-oppgaver, så ville man jo gjort disse oppgavene vanskeligere.... sånn at færre fikk dem til... see?

Eksempelvis hvis man idag har 30 gloser på gloseprøvene og alle alltid fikk dem rette, så ville man utvidet til 150 gloser...

Nja. Det kan sikkert hende at en enkelt prøve viser seg å være for lett. Men det er lov å ha f.eks. mange flinke matteelever i grunnskolen - pensum utvides ikke av den grunn, bortsett fra at de flinkeste gis større utfordringer hvis de trenger det.

Jeg tror selv elever på fådelte, små skoler som kanskje er alene på sitt klassetrinn og ikke har noen å sammenlikne seg med, vet om de er flinke i slike fag eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Nja. Det kan sikkert hende at en enkelt prøve viser seg å være for lett. Men det er lov å ha f.eks. mange flinke matteelever i grunnskolen - pensum utvides ikke av den grunn, bortsett fra at de flinkeste gis større utfordringer hvis de trenger det.

Jeg tror selv elever på fådelte, små skoler som kanskje er alene på sitt klassetrinn og ikke har noen å sammenlikne seg med, vet om de er flinke i slike fag eller ikke.

Saken er den at hvis det over noen år viser seg at befolkningens generelle kunnskaper i et fag økes, så vil man selvsagt øke vanskelighetsgraden i fagene, slik at ikke halvparten får beste karakter.

Karakterer er til for å skille folk fra hverandre, ikke for å si hva man liker eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at hvis det over noen år viser seg at befolkningens generelle kunnskaper i et fag økes, så vil man selvsagt øke vanskelighetsgraden i fagene, slik at ikke halvparten får beste karakter.

Karakterer er til for å skille folk fra hverandre, ikke for å si hva man liker eller ei....

Man får ikke karakterer før på ungdomsskolen.

Jeg tror svært mange er klar over hvilke fag man fikser, i god tid før det.

Men jeg er ikke uenig med deg i at man kan like ting man ikke er kjempeflink i. Det jeg argumenterte mot, var at flinkhet kun er relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lisboer

Jeg likte best naturfag fordi det var det eneste faget jeg virkelig var god i (eller sett fra nåtid-var vel sikkert nettop derfor jeg var god...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PandaMiranda

Liker man det man er flink i mener du?

Flink er jo oftest noe man relaterer til andre.

Kan man ikke like noe man ikke er flink(ere enn andre) i?

Ofte er det vel en sammenheng mellom hva man liker og hva man får til. Det man liker, jobber man mye med, så blir man god. Det man får til gir mestringsfølelse, og så liker man det.

En positiv sirkel, mao.

Verre med det man ikke liker og ikke får til... Kan fort bli en negativ sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Jeg likte best naturfag fordi det var det eneste faget jeg virkelig var god i (eller sett fra nåtid-var vel sikkert nettop derfor jeg var god...?)

takk for fint svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PandaMiranda

Hvor slikt fokus på flinkhet?

Skulle vi ikke heller hatt fokus på hva vi likte?

Så ville vi fortsatt med det vi likte ... og ikke det vi var flinke i...

vel sånn er det jo selvsagt... men fra tidlig av.....

ja jeg slutter snart å skrive her...

hoffentlich...

hoffentlich will ich hier nicht mehr schreiben...

vielleicht soll ich Deutsch schrieben, weill ich dann nicht so schnell schreiben kann....

und auch, weil dann nicht so viele mich verstehen kann

Hvorfor har du tenkt til å slutte å skrive?

Men du, det å være flink trenger ikke alltid handle om konkurranse. Personlig har jeg liten sans for konkurranse og det å liksom være "best". Blir så mye stress og prestasjonsangst av det.

Da foretrekker jeg at man kan være flinke ved siden av hverandre.

-At man får til de tingene man setter seg som mål (realistiske mål, mao, der man tar utgangspunkt i sitt eget ståsted her og nå)

-At alle får bidra med sin kunnskap (for man vil som oftest utfylle hverandre)

-At man sammenligner seg med seg selv (jeg er bedre idag enn jeg var igår, og i framtiden skal jeg utvikle meg enda mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Historie! Endte opp med hovedfag i nettopp det.

Så bra da!!

Hva slags historie har du spesialisert deg innen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...