Gå til innhold

Hvilket skolefag likte dere best?


Gjest a survivor

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor

Ugga Bugga har rett.

Disse styrer alltid dativ:

aus, bei, mit, nach, seit, von, zu

Og gegenüber :)

Stemmer det du har rett!!

Men hva var det da med durch, für, gegen, ohne, um?

Dette burde jeg jo huske :) De styrer til akkusativ alltid? :) På tynn is nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ugga Bugga

    25

  • Alana

    10

  • laguna1365380434

    8

  • jubalong70

    5

Mest aktive i denne tråden

Hva var nå dativ-verb igjen?

Og hva var så spesielt med de 42?

Betyr det at de alltid medfører dativformen av subjektet etterpå`?

Ja sånn var det!

Helfen sie _mir_ bitte?

Antworten sie _mir_ bitte? :)

hehe sånn var det vel? :)

Ja, det som kommer etterpå er i dativ.

"Er hilft mir" betyr at helfen er dativverb, men det heter f.eks. "er rettet mich", så retten er ikke dativverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gegenüber :)

Stemmer det du har rett!!

Men hva var det da med durch, für, gegen, ohne, um?

Dette burde jeg jo huske :) De styrer til akkusativ alltid? :) På tynn is nå :)

Stemmer, styrer alltid akkusativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var nå dativ-verb igjen?

Og hva var så spesielt med de 42?

Betyr det at de alltid medfører dativformen av subjektet etterpå`?

Ja sånn var det!

Helfen sie _mir_ bitte?

Antworten sie _mir_ bitte? :)

hehe sånn var det vel? :)

Ja, bortsett fra at det er vel objektet...? Hvem hjelper? Subjekt. Hvem blir hjulpet? Objekt.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

He he, en ener i alle fag :-)

Nei da, jeg var nok ikke det, men har bodd i Tyskland en stund. Tysken er ikke perfekt, men noe har jeg plukket opp eller lest meg til.

Klart, det hjelper å ha bodd i landet :-)

Men det må være moro å være god i flere språk.

Jeg klarer meg godt i engelsk, ellers står det ikke så bra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helfen er med ja...Kommer etter fehlen, folgen, fluchen...Og før huldingen, lohnen og misslingen...

Oi, jeg er sykere enn jeg trodde...

Ja, dette var jammenmeg sykt. Dette pugget ikke vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Jeg har alltid rett :-)

Gut :) Dann wissen wir wohin um richtigen antworten zu gehen :)

Men der kom sannelig preposisjonen UM in.... hva styrer den til? Sammen med durch für gegen ohne..... det var jo det første remsen vi lærte.... hmm

det blir vel rett å skrive richtigen.. ja... for richtige ville vært normativ.... mens richtigen er akkusativ... for flertall... hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, det hjelper å ha bodd i landet :-)

Men det må være moro å være god i flere språk.

Jeg klarer meg godt i engelsk, ellers står det ikke så bra til.

Jeg behersker ikke noe særlig annet enn engelsk og tysk jeg heller, men det hadde selvsagt vært kult å kunne flere språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gut :) Dann wissen wir wohin um richtigen antworten zu gehen :)

Men der kom sannelig preposisjonen UM in.... hva styrer den til? Sammen med durch für gegen ohne..... det var jo det første remsen vi lærte.... hmm

det blir vel rett å skrive richtigen.. ja... for richtige ville vært normativ.... mens richtigen er akkusativ... for flertall... hmmmm

Ja, "um" styrer akkusativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Stemmer, styrer alltid akkusativ.

Men hva styrte da an auf hinter in neben über unter vor zwischen?

De gav noen ganger dativ og andre ganger akkusativ? men hva var styringen...? Ich bin zwischen den bark (barken) und die wede (veden) ...:)

Uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva styrte da an auf hinter in neben über unter vor zwischen?

De gav noen ganger dativ og andre ganger akkusativ? men hva var styringen...? Ich bin zwischen den bark (barken) und die wede (veden) ...:)

Uff...

Akkusativ ved bevegelse, dativ ved ro.

Som min lærer sa, han ville invitere en ung dame ut, og måtte spørre foreldrene hennes (konservativ, tysk familie), og hadde klart å si "darf ich ihre Tochter ins Theater verführen?".

Han reddet seg ved akkusativformen, hadde han sagt "im Theater", hadde det blitt trøbbel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

He he, da tror jeg nesten at jeg kan mer tysk enn deg, ikke dårlig med tanke på at det var så vidt jeg fikk ståkarakter i faget ;-)

Men sånne ramser som An, Auf, Hinter, in, neben, über, unter, for, zwischen sitter som spikret. Ikke tale om at jeg aner hvordan de skal brukes.

De derre oppramsingene der sitter som spikra her også, men bruke dem kan jeg ikke!

Jeg tror vel egentlig at jeg aldri skjønte helt hva dativ, akussativ, nominativ(?) etc. var for noe.... *sukk*

Når jeg var rundt 16 år gammel var jeg i Tyskland på ferie og ble kjent med noen tyske, jevnaldrende gutter. Da prata jeg tysk som bare det. de var elendige i engelsk, så jeg hadde knapt noe valg. Det gikk faktisk veldig bra selv om jeg ikke kunne noen regler. Det gikk mest på gefuhlen ;-)

Pr. idag hadde jeg neppe klart å si en eneste skikkelig setning på tysk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Ja, bortsett fra at det er vel objektet...? Hvem hjelper? Subjekt. Hvem blir hjulpet? Objekt.

?

Stemmer vel det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva styrte da an auf hinter in neben über unter vor zwischen?

De gav noen ganger dativ og andre ganger akkusativ? men hva var styringen...? Ich bin zwischen den bark (barken) und die wede (veden) ...:)

Uff...

De styrer dativ når det er på stedet, og akkusativ når det er bevegelse (eller overført betydning?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

De derre oppramsingene der sitter som spikra her også, men bruke dem kan jeg ikke!

Jeg tror vel egentlig at jeg aldri skjønte helt hva dativ, akussativ, nominativ(?) etc. var for noe.... *sukk*

Når jeg var rundt 16 år gammel var jeg i Tyskland på ferie og ble kjent med noen tyske, jevnaldrende gutter. Da prata jeg tysk som bare det. de var elendige i engelsk, så jeg hadde knapt noe valg. Det gikk faktisk veldig bra selv om jeg ikke kunne noen regler. Det gikk mest på gefuhlen ;-)

Pr. idag hadde jeg neppe klart å si en eneste skikkelig setning på tysk!

Jeg har funnet ut at det ikke er så farlig å snakke med tyskere. De gir blaffen i om gramatikken blir riktig, så lenge de forstår hva vi sier.

Men å snakke tysk med en norsk tysklærer i nærheten, ikke tale om! Da får jeg fullstendig jernteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkusativ ved bevegelse, dativ ved ro.

Som min lærer sa, han ville invitere en ung dame ut, og måtte spørre foreldrene hennes (konservativ, tysk familie), og hadde klart å si "darf ich ihre Tochter ins Theater verführen?".

Han reddet seg ved akkusativformen, hadde han sagt "im Theater", hadde det blitt trøbbel...

He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...