Gå til innhold

Hvilket skolefag likte dere best?


Gjest a survivor

Anbefalte innlegg

Ja, "um" styrer akkusativ.

hva da med an auf hinter osv.?

Og aus bei mit nach von zu var vel dativ...

Tror jeg har glemt et helt kasus, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ugga Bugga

    25

  • Alana

    10

  • laguna1365380434

    8

  • jubalong70

    5

Mest aktive i denne tråden

Kan du nevne noen som styrer genitiv?

Ausserhalb og innerhalb (utenfor og innenfor) er de eneste jeg kommer på, men det finnes sikkert flere som styrer genitiv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva da med an auf hinter osv.?

Og aus bei mit nach von zu var vel dativ...

Tror jeg har glemt et helt kasus, jeg...

An, auf, hinter,... styrer akkusativ eller dativ, avhengig av om det er en bevegelse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ausserhalb og innerhalb (utenfor og innenfor) er de eneste jeg kommer på, men det finnes sikkert flere som styrer genitiv også.

Während? Während des Zweiten Weltkriegs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

An, auf, hinter,... styrer akkusativ eller dativ, avhengig av om det er en bevegelse eller ikke.

Takktakk! Var det såpass komplisert, ja... Noen som var både-og...

Det er visst veldig godt at jeg er ferdig med slikt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Akkusativ ved bevegelse, dativ ved ro.

Som min lærer sa, han ville invitere en ung dame ut, og måtte spørre foreldrene hennes (konservativ, tysk familie), og hadde klart å si "darf ich ihre Tochter ins Theater verführen?".

Han reddet seg ved akkusativformen, hadde han sagt "im Theater", hadde det blitt trøbbel...

Veldig bra ;) Tusen takk! Den må jeg huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ausserhalb og innerhalb (utenfor og innenfor) er de eneste jeg kommer på, men det finnes sikkert flere som styrer genitiv også.

Jeg kommer ikke på noen flere jeg heller.

På norsk har vi jo til sjøs og til bords og til vanns og til lands. Men ikke til hests. Norsk er et fryktelig vanskelig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Men hva styrte da an auf hinter in neben über unter vor zwischen?

De gav noen ganger dativ og andre ganger akkusativ? men hva var styringen...? Ich bin zwischen den bark (barken) und die wede (veden) ...:)

Uff...

*flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

De styrer dativ når det er på stedet, og akkusativ når det er bevegelse (eller overført betydning?)

Takk for fint svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

*flirer*

Hehe men oppdatert skulle det da vært, ettersom det umulig kan være mye bevegelse der:

Ich bin zwischen dem Bark (barken) und der Wede (veden) ...:)

Hehe.. men nå er jeg jo igang igjen, og slettes ikke i ro lengre :)

So dann gehe ich auf _das_ Weg weiter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe men oppdatert skulle det da vært, ettersom det umulig kan være mye bevegelse der:

Ich bin zwischen dem Bark (barken) und der Wede (veden) ...:)

Hehe.. men nå er jeg jo igang igjen, og slettes ikke i ro lengre :)

So dann gehe ich auf _das_ Weg weiter :)

He he, jeg aner ikke hva bark og ved heter på tysk, men tviler sterkt på at det heter Bark und Wede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Während? Während des Zweiten Weltkriegs?

Bortsett fra innholdet da...

Dette er skjønt å lese... det gir meg så gode følelser.... Tusen takk!

Während des Zweiten Jahres im Frankreich...

Blir det riktig?

Under det andre året...

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest a survivor

He he, jeg aner ikke hva bark og ved heter på tysk, men tviler sterkt på at det heter Bark und Wede :-)

Det tviler jeg også på da :) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Helfen er med ja...Kommer etter fehlen, folgen, fluchen...Og før huldingen, lohnen og misslingen...

Oi, jeg er sykere enn jeg trodde...

Dass ist doch sehr frisch ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Ja, det er seriøst gaske avhengig av lærer også, hvorvidt et fag blir gøy..( Men når det er sagt..Jeg tror ikke den beste pedagogen i verden kunne fått lært meg matte altså..;-))

Men tenk på det, tysk har jo bare 4 (?) kasus..Er det ikke finsk om har 13?! Eller har noen løyet i meg igjen? ;-)

Matematikk er jo enda mer logisk enn tysk, og matematikk har ingen unntak fra reglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Ja, det høres jo helt vilt ut! :-o

Jeg vet noen som nok hadde måttet melde pass! ;-)

Ville du meldt finsk pass da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Matematikk er jo enda mer logisk enn tysk, og matematikk har ingen unntak fra reglene :)

Men det forhindrer ikke at jeg ikke skjønner zipp av det..;-)

Jeg klarer ikke å forholde meg til det absrakte i matematikk..Jeg må visualisere, og føler at jeg MÅ forstå hvert enkelt ledd i prossesene..Og klarer ikke å akseptere at enkelte ting "bare er sånn"...Jeg lurer faktisk seriøst på om jeg lider av såkalt dyskalkuli...;-P

Det er litt pussig, jeg er elers realativt oppegående, er passelig skarp på andre logiske ting..Løser matriser, og tar stort sett alle vanskelighetsgradene i dagbladnøttene etc...Men å forstå det enkleste mattestykke? No way, jose!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Men det forhindrer ikke at jeg ikke skjønner zipp av det..;-)

Jeg klarer ikke å forholde meg til det absrakte i matematikk..Jeg må visualisere, og føler at jeg MÅ forstå hvert enkelt ledd i prossesene..Og klarer ikke å akseptere at enkelte ting "bare er sånn"...Jeg lurer faktisk seriøst på om jeg lider av såkalt dyskalkuli...;-P

Det er litt pussig, jeg er elers realativt oppegående, er passelig skarp på andre logiske ting..Løser matriser, og tar stort sett alle vanskelighetsgradene i dagbladnøttene etc...Men å forstå det enkleste mattestykke? No way, jose!

:-)

Kanskje fordi matematikk ikke egentlig er noe naturlig, men tvertimot et menneskapt fagområde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...