Gå til innhold

Hvilket skolefag likte dere best?


Gjest a survivor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ugga Bugga

    25

  • Alana

    10

  • laguna1365380434

    8

  • jubalong70

    5

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Kanskje fordi matematikk ikke egentlig er noe naturlig, men tvertimot et menneskapt fagområde :)

kanskje..Det eneste jeg VET om matematikk er at det ikke er kompatibelt med hodet mitt ..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra innholdet da...

Dette er skjønt å lese... det gir meg så gode følelser.... Tusen takk!

Während des Zweiten Jahres im Frankreich...

Blir det riktig?

Under det andre året...

Eller er jeg helt på jordet?

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det var vel engelsk og samfunnsfag på ungdomskolen.

Likte engelsk best fordi jeg var kjempeflink i det og jeg har alltid likt historie, derfor samfunnsfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittfagene var norsk og forming. Jeg var utstyrt med en vanvittig fantasi som jeg kunne ta helt ut i de fagene.

Jeg likte ikke gym, særlig lagsport. Mest fordi jeg alltid var en av de som ble valgt sist når vi skulle deles opp i lag. Og så likte jeg ikke dusjinga etterpå. Kunne grue meg en uke i forveien.

De andre fagene likte jeg sånn passe, men jeg var skoleflink og fikk alltid gode karakterer.

Hva med deg da, survivor? Hva likte du best?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Favorittfagene var norsk og forming. Jeg var utstyrt med en vanvittig fantasi som jeg kunne ta helt ut i de fagene.

Jeg likte ikke gym, særlig lagsport. Mest fordi jeg alltid var en av de som ble valgt sist når vi skulle deles opp i lag. Og så likte jeg ikke dusjinga etterpå. Kunne grue meg en uke i forveien.

De andre fagene likte jeg sånn passe, men jeg var skoleflink og fikk alltid gode karakterer.

Hva med deg da, survivor? Hva likte du best?:-)

Takk som spør:) Selv om jeg forsøker å få bort fokuset fra meg selv her :)

Men joda. Jeg likte faktisk alle fagene like godt jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest a survivor

kanskje..Det eneste jeg VET om matematikk er at det ikke er kompatibelt med hodet mitt ..;-)

Akkurat som en annen menneskeskapt vitenskap, nemlig psykiatri, ikke er kompatibelt med mitt hode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor slikt fokus på flinkhet?

Skulle vi ikke heller hatt fokus på hva vi likte?

Så ville vi fortsatt med det vi likte ... og ikke det vi var flinke i...

vel sånn er det jo selvsagt... men fra tidlig av.....

ja jeg slutter snart å skrive her...

hoffentlich...

hoffentlich will ich hier nicht mehr schreiben...

vielleicht soll ich Deutsch schrieben, weill ich dann nicht so schnell schreiben kann....

und auch, weil dann nicht so viele mich verstehen kann

Ich aber, verstehe dich!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelica :o)

Sikker på at jeg svarte i denne tråden i dag tidlig, men nå finner jeg ikke svaret mitt.. Kanskje bare jeg som er veldig blind..

Jeg skrev iallfall småbarnspedagogikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som en annen menneskeskapt vitenskap, nemlig psykiatri, ikke er kompatibelt med mitt hode :)

Er ikke all vitenskap menneskeskapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har funnet ut at det ikke er så farlig å snakke med tyskere. De gir blaffen i om gramatikken blir riktig, så lenge de forstår hva vi sier.

Men å snakke tysk med en norsk tysklærer i nærheten, ikke tale om! Da får jeg fullstendig jernteppe.

Men pr idag hadde jeg knapt nok fått knoka meg til en minimal setning engang, så jeg står nok uansett over ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest a survivor

Er ikke all vitenskap menneskeskapt?

Nei, eksempler på ikke-menneskeskapte naturlige fag er fysikk, biologi, kjemi, musikk...

Men også disse kan elementer at menneskeskapthet i seg. Men i sitt fundament er de ikke menneskeskapte.

For de prøver å avdekke naturen.... de prøver ikke å endre naturen, eller å bygge luftslott over naturen...

De prøver primært å forstå naturen... ikke endre den... og når de forsøker å endre den, så spiller de på lag med den gjennnom naturlige prosesser.... altså gjennom å bruke allerede eksisterende prosesser...

De bygger altså ikke på menneskeskapte aksiomer, som matematikkens tallrekker, eller på menneskeskapte metoder som psykiatriens kjemiske eller frihehtsberøvende innvirkning på en prosess man ikke egentlig kjenner dypt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eksempler på ikke-menneskeskapte naturlige fag er fysikk, biologi, kjemi, musikk...

Men også disse kan elementer at menneskeskapthet i seg. Men i sitt fundament er de ikke menneskeskapte.

For de prøver å avdekke naturen.... de prøver ikke å endre naturen, eller å bygge luftslott over naturen...

De prøver primært å forstå naturen... ikke endre den... og når de forsøker å endre den, så spiller de på lag med den gjennnom naturlige prosesser.... altså gjennom å bruke allerede eksisterende prosesser...

De bygger altså ikke på menneskeskapte aksiomer, som matematikkens tallrekker, eller på menneskeskapte metoder som psykiatriens kjemiske eller frihehtsberøvende innvirkning på en prosess man ikke egentlig kjenner dypt nok...

Musikk er i aller høyeste grad menneskeskapt.

Når det gjelder naturvitenskap er jeg enig i at naturen selv ikke er skapt av mennesker, men de matematiske modellene vi bruker til å beskrive og forstå naturen er menneskeskapt, og naturvitenskap er jo i stor grad matematiske modeller og teorier som prøver å beskrive virkeligheten på best mulig måte. Dette er ikke noe absolutt og almenngyldig, men disse teoriene er skapt av mennesker og i stadig endring.

Så konklusjonen min er at naturen ikke er menneskeskapt, men at vitenskapen om naturen (fysikk, kjemi, biologi) er menneskeskapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker man det man er flink i mener du?

Flink er jo oftest noe man relaterer til andre.

Kan man ikke like noe man ikke er flink(ere enn andre) i?

_Jeg_ likte best norsk.

Og hatet ballspill! For der var/ er jeg ei kløne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det ikke er så farlig å snakke med tyskere. De gir blaffen i om gramatikken blir riktig, så lenge de forstår hva vi sier.

Men å snakke tysk med en norsk tysklærer i nærheten, ikke tale om! Da får jeg fullstendig jernteppe.

Problemet med tyskundervisningen i norsk skole er nok at det er for mange remser med preposisjoner og regler, og for lite fokus på det å kunne snakke, kommunisere og lese god litteratur.

De fleste som har hatt litt tysk på skolen kan en masse remser med preposisjoner, men de er helt for vettskremte til å i det hele tatt åpne kjeften, fordi de er redde for å blande akkusativ og dativ.

Det viktigste er at man blir forstått, ikke at alle endelser er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Musikk er i aller høyeste grad menneskeskapt.

Når det gjelder naturvitenskap er jeg enig i at naturen selv ikke er skapt av mennesker, men de matematiske modellene vi bruker til å beskrive og forstå naturen er menneskeskapt, og naturvitenskap er jo i stor grad matematiske modeller og teorier som prøver å beskrive virkeligheten på best mulig måte. Dette er ikke noe absolutt og almenngyldig, men disse teoriene er skapt av mennesker og i stadig endring.

Så konklusjonen min er at naturen ikke er menneskeskapt, men at vitenskapen om naturen (fysikk, kjemi, biologi) er menneskeskapt.

Det jeg vil frem til er at noen fag har mer til hensikt å avdekke naturen.

Mens andre overhodet ikke berører naturen (matematikk) eller bare såvidt ønsker å forstå naturen (psykiatri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil frem til er at noen fag har mer til hensikt å avdekke naturen.

Mens andre overhodet ikke berører naturen (matematikk) eller bare såvidt ønsker å forstå naturen (psykiatri).

OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

OK.

Jeg uttaler meg ikke bastant altså. På slike saker, er det jo tankeeksperimenter... du ser vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...