flisa Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 "jeg klarer ikke å la være å blande meg oppi - fordi jeg er nysgjerrig." Det er rette innfallsvinkelen det Jeg har ikke tid til å svare akkurat nå, men du kan jo lese i bl.a.Johannes evangeliet kap.14 så lenge. Hilsen Finner ikke det evangeliet jeg - finner Johannes brev 1, 2 og 3 og Johannes Åpenbaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1772721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Finner ikke det evangeliet jeg - finner Johannes brev 1, 2 og 3 og Johannes Åpenbaring. Hun mener evangeliet etter Johannes. Det er den fjerde boken i Nytestamentet. Altså den siste av de fire evangelistene: Matteus, Markus, Lukas og JOHANNES :-) Og i kapittel 14 står det veldig mye fint! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1772754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Røster Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Vakke det jeg mente, men at mange kristne miljøer fremhever Gud som straffende og dømmende. Det hadde ikke noe med den boka vi fikk å gjøre. Men historien om David og Goliath egner seg ikke for 2-åringer, mener nå jeg da. Jesus tar på seg straffen fra en angrende synder som tar i mot ham. Jeg tror Gud kommer til å straffe en gang en del menneske også. Noen mennesker er omtrent lik djevelen og hvorfor skulle de ikke straffes om de aldri har fått straff her på jord? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1772782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hun mener evangeliet etter Johannes. Det er den fjerde boken i Nytestamentet. Altså den siste av de fire evangelistene: Matteus, Markus, Lukas og JOHANNES :-) Og i kapittel 14 står det veldig mye fint! Da prøver jeg igjen....FANT DET! http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book=JHN&chapter=14 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thomasine Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Jeg har ikke lest så veldig mye i Bibelen. Noe ble det i min ungdom da jeg var med i et kristent kor, men det ble mest Høysangene (!). Jeg har fremdeles en tro, men jeg velger å "lage" min egen tro. Jeg tror på en større kraft. Denne kaller jeg for Gud, fordi jeg har vokst opp med det. Men hva dette skal hete kan jo være hva som helst. Jeg er sikker på at dette noe har en hånd med i det som skjer, og at det er en mening med det meste. Og det selv om jeg absolutt ikke kan forklare mye av det grusomme som skjer. Jeg har tydeligvis formidlet til barna mine at det finnes en Gud og at det finnes engler som hjelper ham. De har fått en forståelse av at de som dør kommer til himmelen, til Gud, og blir engler. Jeg synes det er trygt å ha noen å vende meg til når jeg har behov for hjelp. Og uten unntak har jeg fått hjelp. Noen vil kanskje si den hjelpen kommer fra meg selv, men jeg velger altså å tro at det er noen som hjelper meg å finne løsninger. Jeg velger også å tro at min "Gud" er en snill Gud. Jeg tror definitivt ikke på dommedagsprofetier og skremsler. Jeg tror at Gud er snill og bare vil oss vel. Dette innlegget kunne vært skrevet av meg selv... Det er slike tanker jeg også har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thomasine Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Jeg mener å ha lest at det er den ortodokse kirke i bl.a.Russland som bruker en del av de apokryfe tekstene som både sidestillte tekster og tilleggstekster. Jeg ttor at hvis det er søken etter "tro" du er ute etter, så holder det lenge å lese Bibelen, slik vi er vant til å bruke den i en evangelisk sammenheng. Alt dette andre, som handler om apokryfe evangelier etc.er derimot svært spennende i en historisk sammenheng! I min oppfatning M.v.h. Ja, nå leser jeg disse apokryfe tekstene fordi jeg må (eksamen). Men det er like spennende som å lese bibelen...ettersom det har vært tradisjon for dette i kunsten (dvs å bruke dette litterære materiale som motiv), og som du sier i gresk-otrodokse og romansk-katolske kirker (sikkert også hos Jehovas vitner). Det er spennende å få vite noe som ikke så mange vet noe om. Det som er spesielt interesant nå er å studere ikonografien i forhold til disse (for meg) "nye" tekstene. Men for meg er dette også en anledning til å studere bibelen nøyere, og der er det enda mye upløyd terreng. Og diverse tanker mht til oppdragelse og formidling av verdier og synspunkt dukker naturlig opp i denne sammenhengen. Nå har jeg merket meg ditt og prust sine nick, og det kan hende jeg spør mer seinere. Det er uansett interesant å diskutere religion. Takk for mange gjennomtenkte og ærlige svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 He, he Ble du noe klokere? Jeg har nå lest kapittelet, og jeg skjønner ingenting, som dette f.eks; " 5 Tomas sier til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?» 6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg." Her svarer han jo ikke på spørsmålet engang, skikkelig politikkersvar Jeg leste hele greia og etter at Jesus har snakket ferdig, sitter jeg igjen med undring og spør meg selv "hva var spørsmålet igjen?" Enlighten me please. Kan du gi noe konkret svar her? Jeg spør fordi jeg er intressert, det er ikke ment som kritikk av troen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thomasine Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg har nå lest kapittelet, og jeg skjønner ingenting, som dette f.eks; " 5 Tomas sier til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?» 6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg." Her svarer han jo ikke på spørsmålet engang, skikkelig politikkersvar Jeg leste hele greia og etter at Jesus har snakket ferdig, sitter jeg igjen med undring og spør meg selv "hva var spørsmålet igjen?" Enlighten me please. Kan du gi noe konkret svar her? Jeg spør fordi jeg er intressert, det er ikke ment som kritikk av troen din. Han snakker vel her om livet etter døden. Disiplene forstår ikke at Jesus snart skal dø. Han sier at den som tror på ham skal få evig liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Da prøver jeg igjen....FANT DET! http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book=JHN&chapter=14 :-) Hva synes du om Johannes kapittel 14 da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Prøver akkurat å finne ut mer om Veronica-duken. Dette var en av de mest kjente relikviene i Middelalderen, og det finnes mye kunst der Veronica og duken er med. Legenden sier at hun ga Jesus en svette-duk til å tørke seg med på vei til Golgata, og så satte ansiktet hans avtrykk i denne duken. Det artige er at anagrammet til Veronica er "vera icon" som betyr "true image" altså "det sanne bilde". Det er svært spennende å lese om legender, apokryfe skrifter osv og lære om tradisjoner som vi ikke lenger har her. Men jeg merker at jo mer jeg leser, jo mer finner jeg ut at jeg ikke kan og ikke forstår. Det er alltid mer en ønsker å vite noe om. Hadde vært fint å hatt en privat foreleser. Er også helt hekta på kunsthistorie og ikonografi for tiden. Men merker at det er mye grunnleggende om den litterære bakgrunnen jeg ikke kan. Det er derfor jeg er begynt å lese bibelen mer grundig. Jeg har aldri hørt om Veronica-duken... :-) Spennende! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 :-) Hva synes du om Johannes kapittel 14 da? babbel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Han snakker vel her om livet etter døden. Disiplene forstår ikke at Jesus snart skal dø. Han sier at den som tror på ham skal få evig liv. Well, det er det jeg ikke klarer å graspe med biblen. Den tolkes hele tiden på forskjellige måter og alle trossamfunn sier selvsagt at dems tolking er den rette. Samtidig som de fleste sier at man ikke skal tolke biblen, men tro og leve etter det som står der. Det forvirrer meg skikkelig, for om man skal tro på dette som står skrevet må man jo tolke det på en eller annen måte. Ord for ord eller kapittel for kapittel gir det (meg) ingen mening, man må lese hele boka og gjøre opp sin egen mening. Eller evt. blindt tro på tolkningen i sitt eget trossamfunn. Det er kanskje derfor jeg ikke klarer å tro, fordi det ikke er noe konkret bare synsing, eller "slik er det bare". Det er svar som ikke er gode nok for meg, jeg trenger ryggdekning og "bevis" for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jesus tar på seg straffen fra en angrende synder som tar i mot ham. Jeg tror Gud kommer til å straffe en gang en del menneske også. Noen mennesker er omtrent lik djevelen og hvorfor skulle de ikke straffes om de aldri har fått straff her på jord? Gud finnes ikke, så det med straff skal du ikke ta for gitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thomasine Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Well, det er det jeg ikke klarer å graspe med biblen. Den tolkes hele tiden på forskjellige måter og alle trossamfunn sier selvsagt at dems tolking er den rette. Samtidig som de fleste sier at man ikke skal tolke biblen, men tro og leve etter det som står der. Det forvirrer meg skikkelig, for om man skal tro på dette som står skrevet må man jo tolke det på en eller annen måte. Ord for ord eller kapittel for kapittel gir det (meg) ingen mening, man må lese hele boka og gjøre opp sin egen mening. Eller evt. blindt tro på tolkningen i sitt eget trossamfunn. Det er kanskje derfor jeg ikke klarer å tro, fordi det ikke er noe konkret bare synsing, eller "slik er det bare". Det er svar som ikke er gode nok for meg, jeg trenger ryggdekning og "bevis" for svar. Skjønner veldig godt denne tankegangen. Når jeg nå i tillegg leser om diverse myter og hedenske skikker som sammenfaller godt med de kristne tradisjoner, får det meg til å tvile veldig på innholdet. Inni meg har jeg forøvrig en følelse av at det må "finnes noe", og jeg tenker at når livet er så fantastisk, hvorfor skal ikke døden være enda mer fantastisk? Menneskelivet er for kort til å fatte. Og når menneksene nå klarer å klone mennesker å finne ut av kompliserte ting med naturen, hvorfor skal ikke en Gud kunne skape det i utgangspunktet? Problemet mitt er å sentralisere alle tankene å finne ut HVA konkret jeg tror på og hva jeg ikke tror på. I utgangspunktet skulle en jo tro at en måtte tro på ALT som står i Bibelen, ettersom det skal ha vært Guds egen ord eller budskap overlevert gjennom profeter og andre sendebud (engler)...Men på en annen måte blir det vanskelig ettersom den er så billedlig. Til og med disiplene til Jesus gikk jo rundt seg selv og forstod ikke hva læreren deres snakket om til tider. De spurte ham også: "Er denne lærdommen bare for oss, eller skal de andre også få vite?" Så på den andre siden; Jesus var vel litt oppgitt over at de ikke forstod det han selv helt klart måtte vite om...? Guds plan osv. Han refererte jo til eksempel Jesaja: "Dere skal høre, men ikke forstå, se og se, men ikke skjelne...." Men, uansett, at det er en mektig bok, er det ikke grunn å tvile på. Jesus må også hatt en grunn for å tale som han gjør....Hadde han vært FOR sympatisk og ettergivende, hadde han knapt syns i den samtiden han tilhørte? oioioi....her var det mange tanker som fløt....Men slik er det oppi hodet mitt for tiden :-) Skjønner godt de som tar avstand fra hele troen, da det var disipler som omgikk (levde sammen med) Jesus som tvilte. Vi har jo tross alt bare en rekke skrifter å forholde oss til. De omgikk ham i flere år...En liten fordel sikkert?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Skjønner veldig godt denne tankegangen. Når jeg nå i tillegg leser om diverse myter og hedenske skikker som sammenfaller godt med de kristne tradisjoner, får det meg til å tvile veldig på innholdet. Inni meg har jeg forøvrig en følelse av at det må "finnes noe", og jeg tenker at når livet er så fantastisk, hvorfor skal ikke døden være enda mer fantastisk? Menneskelivet er for kort til å fatte. Og når menneksene nå klarer å klone mennesker å finne ut av kompliserte ting med naturen, hvorfor skal ikke en Gud kunne skape det i utgangspunktet? Problemet mitt er å sentralisere alle tankene å finne ut HVA konkret jeg tror på og hva jeg ikke tror på. I utgangspunktet skulle en jo tro at en måtte tro på ALT som står i Bibelen, ettersom det skal ha vært Guds egen ord eller budskap overlevert gjennom profeter og andre sendebud (engler)...Men på en annen måte blir det vanskelig ettersom den er så billedlig. Til og med disiplene til Jesus gikk jo rundt seg selv og forstod ikke hva læreren deres snakket om til tider. De spurte ham også: "Er denne lærdommen bare for oss, eller skal de andre også få vite?" Så på den andre siden; Jesus var vel litt oppgitt over at de ikke forstod det han selv helt klart måtte vite om...? Guds plan osv. Han refererte jo til eksempel Jesaja: "Dere skal høre, men ikke forstå, se og se, men ikke skjelne...." Men, uansett, at det er en mektig bok, er det ikke grunn å tvile på. Jesus må også hatt en grunn for å tale som han gjør....Hadde han vært FOR sympatisk og ettergivende, hadde han knapt syns i den samtiden han tilhørte? oioioi....her var det mange tanker som fløt....Men slik er det oppi hodet mitt for tiden :-) Skjønner godt de som tar avstand fra hele troen, da det var disipler som omgikk (levde sammen med) Jesus som tvilte. Vi har jo tross alt bare en rekke skrifter å forholde oss til. De omgikk ham i flere år...En liten fordel sikkert?? Tusen takk for svaret, det var spennende lesning og jeg er helt med på mye av det du skriver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1773965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Well, det er det jeg ikke klarer å graspe med biblen. Den tolkes hele tiden på forskjellige måter og alle trossamfunn sier selvsagt at dems tolking er den rette. Samtidig som de fleste sier at man ikke skal tolke biblen, men tro og leve etter det som står der. Det forvirrer meg skikkelig, for om man skal tro på dette som står skrevet må man jo tolke det på en eller annen måte. Ord for ord eller kapittel for kapittel gir det (meg) ingen mening, man må lese hele boka og gjøre opp sin egen mening. Eller evt. blindt tro på tolkningen i sitt eget trossamfunn. Det er kanskje derfor jeg ikke klarer å tro, fordi det ikke er noe konkret bare synsing, eller "slik er det bare". Det er svar som ikke er gode nok for meg, jeg trenger ryggdekning og "bevis" for svar. Det er de færreste som "klarer å tro". Tro er nemlig ingen prestasjon. Det er en gave som baseres på åpenbaring, altså at noe som er skjult/ikke synlig, blir synlig. Derfor kan man aldri begynne å tro basert på at noen prøver å overbevise en med fornuften, ved å appellere til fornuften ;-) Bibelen selv sier at å tro er for dårer, og med det mener den at man ikke kan tenke seg til Gud og Hans "mysterier", for hadde man kunnet det ville man på en måte selv vært høyere stillt en Gud. Jeg må løpe nå, har alltis så kort tid når jeg er på dol, stikker innom liksom bare Får skrive mere en annen gang. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1774519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thomasine Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det er de færreste som "klarer å tro". Tro er nemlig ingen prestasjon. Det er en gave som baseres på åpenbaring, altså at noe som er skjult/ikke synlig, blir synlig. Derfor kan man aldri begynne å tro basert på at noen prøver å overbevise en med fornuften, ved å appellere til fornuften ;-) Bibelen selv sier at å tro er for dårer, og med det mener den at man ikke kan tenke seg til Gud og Hans "mysterier", for hadde man kunnet det ville man på en måte selv vært høyere stillt en Gud. Jeg må løpe nå, har alltis så kort tid når jeg er på dol, stikker innom liksom bare Får skrive mere en annen gang. Hilsen Hei igjen. Hoppet bare inn i det siste innlegget fra deg, uten å sjekke hva vi snakket om over.... Ville bare igjen få uttrykke hvor "skremmede" brutal Bibelen kan oppleves: I dag leste jeg i Mosebøkene. En kan bli litt sjokkert over å lese at Abram er gift med sin halvsøster, og at han må si at hun er søsteren hans fordi han er redd folket skal slå ham ihjel dersom han sier at denne vakre kvinnen er hans kone, ...bare fordi de vil ha henne. Og videre....da Lot får besøk av to engler: Mennene i landsbyen skriker at han må slippe mennene ut til dem slik at de kan få gjøre sin vilje med dem. Svaret fra Lot er at de heller kan gjøre sin vilje med de to ugifte døtrene han har...! (heldigvis redder englene dem) Og etter at Sodoma og Gondorra er utslettet, bor Lot oppe i fjellene med de to døtrene sine. De sjenker ham med vin for å ha seksuell omgang med ham og bli gravide med faren sin!! Videre er det halshugginger, krig, nedslakting av alle spedbarn opptil toåringer, korsfesting, pisking, osv osv.... Gjett hvem som skal se "passion of Christ" i dag? :-)) Heldigvis er det eksamen i morgen. Skal bli deilig å tenke på annet en stund :-) Men en blir temmelig inspirert til å finne ut mer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1774616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Hei igjen. Hoppet bare inn i det siste innlegget fra deg, uten å sjekke hva vi snakket om over.... Ville bare igjen få uttrykke hvor "skremmede" brutal Bibelen kan oppleves: I dag leste jeg i Mosebøkene. En kan bli litt sjokkert over å lese at Abram er gift med sin halvsøster, og at han må si at hun er søsteren hans fordi han er redd folket skal slå ham ihjel dersom han sier at denne vakre kvinnen er hans kone, ...bare fordi de vil ha henne. Og videre....da Lot får besøk av to engler: Mennene i landsbyen skriker at han må slippe mennene ut til dem slik at de kan få gjøre sin vilje med dem. Svaret fra Lot er at de heller kan gjøre sin vilje med de to ugifte døtrene han har...! (heldigvis redder englene dem) Og etter at Sodoma og Gondorra er utslettet, bor Lot oppe i fjellene med de to døtrene sine. De sjenker ham med vin for å ha seksuell omgang med ham og bli gravide med faren sin!! Videre er det halshugginger, krig, nedslakting av alle spedbarn opptil toåringer, korsfesting, pisking, osv osv.... Gjett hvem som skal se "passion of Christ" i dag? :-)) Heldigvis er det eksamen i morgen. Skal bli deilig å tenke på annet en stund :-) Men en blir temmelig inspirert til å finne ut mer! Ja, mye av det som står beskrevet i bibelen kan virke veldig brutalt. Det ser jeg og det! Israels historie er full av utfordringer innenfor alle mulige sjangre...vold, sodomi, drap, ofring av sine barn... - og guden som beskrives kan virke skremmende, egenrådig, kravstor, blodtørstig og hevngjerrig... Og løsrevet fra kontekst og mening er det selvsagt genske meningsløst. Men bibelen snakker også om en gud som elsker det han har skapt, om sorg over at menneskene går sin egen vei, om paktslutting mellom gud og mennesker, om en allmektig gud, en trofast gud, en klippe som isralesfolket kan støtte seg til, en lys-skygge de kan følge og som veileder dem, om løfter om lovede land og frihet for de undertrykte. Bibelen forteller historien om Gud, men den forteller også historien om mennesket. Den fører oss fra skapelse til endetid, via skapelsesvilje, opprør mot gud, pakt mellom gud og hans utvalgte personer og deretter et helt folk, dommere som prøver å holde et stridt folk i ånde om at en levende gud vil dem vel og vil holde sine løfter, konger som gjør guds vilje, og konger som ikke gjør det, profeter som ser inn i det usynlige og forkynner dom for den gudløse, men også frelse for den som tror, gjennom personen som skal komme i messias-skikkelse. Frelsen kommer ved en mann, slik synden også kom ved en mann. Pakten overføres fra enkeltperoner og et folk over til alle verdens folk, der offeret fra menneskets side erstattes med offeret fra gud, og troen fra mennesket som et svar på pakten. Og en dag skal det hele være over. Den dagen kjenner ingen, ikke engang Jesus, sier han selv, kun Gud kjenner den dagen. Dette er ikke en gang en tolking av bibelen, det er det som står. Men det er opp til hver enkelt å lese bibelen i lys av det mål av tro den enkelte har ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1774640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thomasine Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Ja, mye av det som står beskrevet i bibelen kan virke veldig brutalt. Det ser jeg og det! Israels historie er full av utfordringer innenfor alle mulige sjangre...vold, sodomi, drap, ofring av sine barn... - og guden som beskrives kan virke skremmende, egenrådig, kravstor, blodtørstig og hevngjerrig... Og løsrevet fra kontekst og mening er det selvsagt genske meningsløst. Men bibelen snakker også om en gud som elsker det han har skapt, om sorg over at menneskene går sin egen vei, om paktslutting mellom gud og mennesker, om en allmektig gud, en trofast gud, en klippe som isralesfolket kan støtte seg til, en lys-skygge de kan følge og som veileder dem, om løfter om lovede land og frihet for de undertrykte. Bibelen forteller historien om Gud, men den forteller også historien om mennesket. Den fører oss fra skapelse til endetid, via skapelsesvilje, opprør mot gud, pakt mellom gud og hans utvalgte personer og deretter et helt folk, dommere som prøver å holde et stridt folk i ånde om at en levende gud vil dem vel og vil holde sine løfter, konger som gjør guds vilje, og konger som ikke gjør det, profeter som ser inn i det usynlige og forkynner dom for den gudløse, men også frelse for den som tror, gjennom personen som skal komme i messias-skikkelse. Frelsen kommer ved en mann, slik synden også kom ved en mann. Pakten overføres fra enkeltperoner og et folk over til alle verdens folk, der offeret fra menneskets side erstattes med offeret fra gud, og troen fra mennesket som et svar på pakten. Og en dag skal det hele være over. Den dagen kjenner ingen, ikke engang Jesus, sier han selv, kun Gud kjenner den dagen. Dette er ikke en gang en tolking av bibelen, det er det som står. Men det er opp til hver enkelt å lese bibelen i lys av det mål av tro den enkelte har ;-) OI! For et bra svar! Hadde jeg kunnet dette til i morgen, hadde jeg hatt svaret på enhver oppgave. :-) Takk for alle svarene du har gitt! Det har vært til god hjelp og det er kjekt å kunne snakke med noen som har så god innsikt. Det dukker sikkert opp andre problemstillinger fra meg...Men takker uansett for det du har gitt meg til nå! Hmmm. Må ta utskrift av det siste du sa! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1774845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thomasine Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg har aldri hørt om Veronica-duken... :-) Spennende! Jeg så nettopp filmen "Passion of Christ" en gang til. Den er neda mer mektig nå etter at jeg kan en del om detaljene rundt lidelseshistorien. Veronica og svetteduken var med, enda det er en middelaldersk legende. Dette la jeg selvsagt ikke merke til første gang jeg så filmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232734-dere-som-har-lest-bibelen/page/3/#findComment-1774875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.