Gå til innhold

7 år - klare seg selv på toalettet

Anbefalte innlegg

Gjest Hakuba

En syvårig som ikke trenger bleie, bør ikke straffes med å måtte bruke bleie dersom han ikke mestrer noe.

Dette kan faktisk sette barnet tilbake i utviklingen, og gi foreldre langt større problemer en en fartsstipe i trusa.

Har mer tro på belønning etter de gangene han faktisk klarer å huske å tørke seg og dra ned.

Ved å få et smil klistermerke for hver dag det går bra, og en passende belønning etter ti dager el. lignende - vil det gå sport i å gjøre dobesøket riktig:)

Når det gjelder diare og bleie, synes jeg det er mer hygenisk å sitte på do, jeg. I stedet for å få dritten utover!

Jeg skjønner ikke denne tankegangen med å belønne barn for alt de ikke får til eller vil jeg. Før i tiden fikk man ikke belønning for å gå på do, det var en selvfølge at man skulle gjøre det. Nå kan jo snart ikke barn gjøre noen ting uten at de skal få belønning for dette. Generasjonen som nå vokser opp, kommer til å bli en gjeng som ikke gidder å gjøre noe som helst, før det ligger en eller annen belønning å venter på dem.

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• laban

2

• Atene

1

• waxo

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg skjønner ikke denne tankegangen med å belønne barn for alt de ikke får til eller vil jeg. Før i tiden fikk man ikke belønning for å gå på do, det var en selvfølge at man skulle gjøre det. Nå kan jo snart ikke barn gjøre noen ting uten at de skal få belønning for dette. Generasjonen som nå vokser opp, kommer til å bli en gjeng som ikke gidder å gjøre noe som helst, før det ligger en eller annen belønning å venter på dem.

Helt enig - og i barnehagen der vi bor - får de altfor mye seigmenn og nonstopp som premier. Det må kunne gå an som foreldre å si at SÅNN ER DET -og DET BESTEMMER JEG også.

Gjest darkside

Det er den nye retningen innen barneoppdragelse, og etter min mening har den mye for seg.

Det handler om å forsterke positiv atferd ved "belønning" eller positiv respons, i stedet for den gamle måten, hvor det var om å gjøre å slå ned på negativ atferd ved straff og negativ respons.

Forsterk det positive positivt for å få mer av det, i stedet for å forsterke negativt og få mer negativt.

Gjest mieke

Det er den nye retningen innen barneoppdragelse, og etter min mening har den mye for seg.

Det handler om å forsterke positiv atferd ved "belønning" eller positiv respons, i stedet for den gamle måten, hvor det var om å gjøre å slå ned på negativ atferd ved straff og negativ respons.

Forsterk det positive positivt for å få mer av det, i stedet for å forsterke negativt og få mer negativt.

Man skal altså venne ungene til at det ikke er noen vits å gjøre ting uten belønning? At alt i livet dreier seg om å få igjen noe for det de gjør? Kommer til å få en boom med late egoistiske folk da ja.

Gjest darkside

Man skal altså venne ungene til at det ikke er noen vits å gjøre ting uten belønning? At alt i livet dreier seg om å få igjen noe for det de gjør? Kommer til å få en boom med late egoistiske folk da ja.

Nei, man skal lære barna at positiv atferd lønner seg. At man får positiv respons når man oppfører seg riktig. Barnet skal ønske å gjøre riktige ting, ikke være redd for å gjøre feil på grunn av straffen som venter.

Gjest Hakuba

Men hvordan i all verden har det blitt folk av oss andre som var barn før i tiden da, vi fikk ikke denne belønningen hele tiden? Dagens barn lærer jo ikke at det er noe som heter konsekvenser for det en gjør, kun at man får belønning for å gjøre noe annet. Det blir som at: "jeg kan godt kaste stein på den bilen, jeg får ikke straff for det.... og hvis jeg neste gang tar opp en stein og kaster den i motsatt retning, så blir mamma glad og jeg får sjokolade". Barnet lærer etter min mening å manipulere oss voksne, og det vet de å utnytte.

Annonse

Gjest dobba

Jeg hjelper fortsatt litt på toalettet når det trenges. Synes det er greit å vite at det blir rent. Barnet vårt kan klare seg selv, men vil gjerne ha litt hjelp til tørk av bæsj.

Har sett i skolemiljøet at flere barn i småklasser glemmer å trekke ned etter seg. Men man må ta det med et smil og tenke på at de har tusen tanker i hodet sitt og det er ikke hygiene som de tenker på ihvertfall.

Slike ting kommer etter hvert. Man får minne dem på det hver dag så sitter det til slutt.

Hvis barnet vil tørke seg selv så få vi skifte truse et par ganger på dagen bare.

Hvem har ikke opplevd fartstriper en gang vi voksne også?! Særlig mannfolk har det både titt og ofte...

Gjest mieke

Men hvordan i all verden har det blitt folk av oss andre som var barn før i tiden da, vi fikk ikke denne belønningen hele tiden? Dagens barn lærer jo ikke at det er noe som heter konsekvenser for det en gjør, kun at man får belønning for å gjøre noe annet. Det blir som at: "jeg kan godt kaste stein på den bilen, jeg får ikke straff for det.... og hvis jeg neste gang tar opp en stein og kaster den i motsatt retning, så blir mamma glad og jeg får sjokolade". Barnet lærer etter min mening å manipulere oss voksne, og det vet de å utnytte.

Jupp, barna som vokser opp nå er late, magler respekt og en ser jo hvor mange ungdommer som nå er psykisk ustabile. Unger blir dullet for mye med nå, skal ikke straffes for noe, lærer ikke noe omå ta ansvar og konsekvenser, og når de plutselig blir ansvarllige for noe selv, freaker de ut og går inn i en eller annen psykisk lidelse.

Samfunnet er på vei i dass...

Gjest darkside

Jeg er helt uenig med deg. Eksemplet ditt er ikke reelt, for i slike situasjoner vil man måtte bruke irettesettelser eller straff.

Det har vist seg gjennom forskning blant annet at barna gjentar den atferden som de får oppmerksomhet på. Barn ønsker oppmerksomhet, og får de det når de trasser og skriker og banner, så fortsetter den atferden. Hvis man i stedet overser den negative atferden (så lenge den ikke går på liv, helse og andres eiendom løs) og heller gir positive tilbakemeldinger når barna gjør noe bra, så vil barna søke å gjøre det de får oppmerksomhet på da også, og ende med å gjøre mer positive ting enn negative.

Folk blir det uansett, men den ene veien innebærer langt mer kjefting, straff, gråt, negative følelser og skuffelse enn den andre.

Ett eksempel: 3 åringen sitter ved matbordet og spiser. Begynner å søle med maten. Du kan kjefte til du blir blå i ansiktet, du kan jage ungen fra matbordet, men du får ikke bukt med atferden. Barnet vil likevel grise med maten. Alternativt kan du overse grisingen, og vente til det sekundet barnet plutselig gjør noe bra, som for eksempel å tørke seg på servietten eller sende saltet til storebror, og så gi oppmerksomhet og ros for det. Barn ønsker oppmerksomhet, og gjør hva som helst for å få det - til og med riktige ting! :-)

Nei, man skal lære barna at positiv atferd lønner seg. At man får positiv respons når man oppfører seg riktig. Barnet skal ønske å gjøre riktige ting, ikke være redd for å gjøre feil på grunn av straffen som venter.

de skal jo ikke slås eller noe da....en straff kan jo være å bli nektet noen privilegier eller at man må gå fra bordet. Så kan man LIKEVEL rose ungene når de gjør de riktige tingene. Unger liker regler, og at noen bestemmer.

Gjest Hakuba

Jeg er helt uenig med deg. Eksemplet ditt er ikke reelt, for i slike situasjoner vil man måtte bruke irettesettelser eller straff.

Det har vist seg gjennom forskning blant annet at barna gjentar den atferden som de får oppmerksomhet på. Barn ønsker oppmerksomhet, og får de det når de trasser og skriker og banner, så fortsetter den atferden. Hvis man i stedet overser den negative atferden (så lenge den ikke går på liv, helse og andres eiendom løs) og heller gir positive tilbakemeldinger når barna gjør noe bra, så vil barna søke å gjøre det de får oppmerksomhet på da også, og ende med å gjøre mer positive ting enn negative.

Folk blir det uansett, men den ene veien innebærer langt mer kjefting, straff, gråt, negative følelser og skuffelse enn den andre.

Ett eksempel: 3 åringen sitter ved matbordet og spiser. Begynner å søle med maten. Du kan kjefte til du blir blå i ansiktet, du kan jage ungen fra matbordet, men du får ikke bukt med atferden. Barnet vil likevel grise med maten. Alternativt kan du overse grisingen, og vente til det sekundet barnet plutselig gjør noe bra, som for eksempel å tørke seg på servietten eller sende saltet til storebror, og så gi oppmerksomhet og ros for det. Barn ønsker oppmerksomhet, og gjør hva som helst for å få det - til og med riktige ting! :-)

Men da lære jo ikke barnet at det feil å grise ved bordet? Det er altså helt greit å grise med maten, det er bare det at jeg hverken får kjeft eller ros for det, men galt lærer jeg ikke at det er.

Jeg er altså ikke i mot at det gis ros når barnet gjør noe bra, ros skal selvsagt ungene få. Men de vil etter min mening ikke lære at de faktisk gjør noe galt når man hele tiden skal overse dette.

Akkurat som å trene hund :-)

Man får ikke glade og lærevillige unger/hunder ved å bruke negativ adferd.

Hilsen

Gjest Gjør du vel?

Akkurat som å trene hund :-)

Man får ikke glade og lærevillige unger/hunder ved å bruke negativ adferd.

Hilsen

Men du gir ikke en hund positiv respons når den har stukket av, eller bare overser dette eller gir belønning? Lærer da hunden at det er galt å stikke av?

Annonse

Vi har en pakke vaskeservitter ved toalettet som de kan bruke om de er usikre på om det er rent. Selv pleier jeg å tørke ringen med vaskeserveitt før jeg setter meg ned, den kan jo være litt tvilsom med så mange småunger ;)

Håper bare at han ikke kaster disse vaskeserviettene i do etterpå, da!

Ellers en god ide!:-)

Gjest Up&Go

Unger som ikke gidder er noe annet enn unger som ikke får det til. Regner med at foreldrene ser forskjell. Vi skal vel ikke dulle for mye heller?

Det er faktisk ganske normal at det går litt fort i svingene for gutter i den alderen.

Tror ikke at de med viten og vilje ikke gidder å tørke seg, eller dra ned.

Ofte skal det ikke mer en en liten "gulerot" til for å få litt mer fokus.

Det handler ikke om å dulle og dalle med ungene, men gjøre hverdagen litt mer trivelig:)

Gjest Up&Go

Men da lære jo ikke barnet at det feil å grise ved bordet? Det er altså helt greit å grise med maten, det er bare det at jeg hverken får kjeft eller ros for det, men galt lærer jeg ikke at det er.

Jeg er altså ikke i mot at det gis ros når barnet gjør noe bra, ros skal selvsagt ungene få. Men de vil etter min mening ikke lære at de faktisk gjør noe galt når man hele tiden skal overse dette.

I stedet for å si "IKKE gris med maten" kan du si " bruk gaffelen når du spiser" Tørk deg på hendene osv. Vis barnet hvordan det gjøres, og gi positiv tilbakemelding når det gjør det riktig.

Forsøk med barna dine (hvis du har noen). Du vil garantert merke at en ønsket adferdsendring vil være mer effektiv med positivitet.

Gjest Up&Go

En belønning trenger ikke være i kroner og øre.

Det kan være hyggelige ting som: valg av middag, lesestund, en koselig søndagstur som barnet velger hvor ol.

Folk blir det stort sett av alle, men positive mennesker med evne til å løse konflikter på en grei og ryddig måte, blir det ikke av alle.

Det er faktisk ganske normal at det går litt fort i svingene for gutter i den alderen.

Tror ikke at de med viten og vilje ikke gidder å tørke seg, eller dra ned.

Ofte skal det ikke mer en en liten "gulerot" til for å få litt mer fokus.

Det handler ikke om å dulle og dalle med ungene, men gjøre hverdagen litt mer trivelig:)

ok - jeg fikk inntrykk av at innskriver skrev at gutteslampen ikke gadd....:)

Synes dere har gjort det riktige, jeg - innføre sjekk etter toalettbesøk. Snart vil ha forstå at det ikke nytter å prøve å kutte tid ved å ikke tørke seg.

En liten trøst vil jo være at snart vil han selv synes det er flaut med så store bremsespor, og dermed bli flinkere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...