Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

23

• Lillemus

10

• ....AV

9

• Klara Q

7

Mest aktive i denne tråden

Det er neppe noe 7 åringen merker heller da. Sikkert ikke noe mer traumatisk enn å henge i skjørtene (eller mangelen på skjørt) til mor til man er altfor stor til det.

Jeg opplevde som barn å bli klådd på i skrittet av en voksen mann mens det satt en hel gjeng voksne og så på - inkludert mine foreldre. Det ble gjort på en sånn måte at ingen andre oppfattet hva som skjedde, men tro meg - JEG oppfattet det. Og det at jeg ikke gikk sporenstreks i kjelleren og tok livet av meg, betyr ikke at jeg "ikke hadde vondt av det".

;-)

Litt ubehagelig er det jo, men jeg tenker mest på barnas beste faktisk. Er det så lenge siden du var ung at du ikke husker hvordan det var?

Ganske lenge siden jeg var 7 år, ja. Men jeg følte ikke noe ubehag ved å være sammen med gutter jeg kjente naken på den alderen. Det kom først et par-tre år seinere.

Gjest gardiner

Ganske lenge siden jeg var 7 år, ja. Men jeg følte ikke noe ubehag ved å være sammen med gutter jeg kjente naken på den alderen. Det kom først et par-tre år seinere.

Da var du sikkert litt sen. Som du vet er unger mye tidligere modne nå. Få som ikke tenker i sexuelle baner når de runder 10. Og manger har sex når de er 13. Tror de fleste unger ikke vil sprade rundt nakne når de er 7, heldigvis. Folkeskikk er det jo også.

Gjest Skismurf

Jeg husker faktisk at jeg traff en gutt på min alder fra barnehagen i svømmegarderoben da jeg var ca.6, og undret meg stort over det. Moren min sa bare at han kunne ikke være alene i den andre garderoben. husker jeg tenkte at det måtte være rart for HAM, ikke at det var ekkelt for meg på noe vis. jeg var aldri med min far i herregarderoben, men vi var ofte og badet i en liten svømmehall kun familien min, med far og brødre, og da brukte familien alltid samme garderobe til jeg var sikkert ti. Har ikke tenkt på det før. Tror nok MØDRENE (evt. fedrene) er de som reagerer på slikt ja, og ikke barna.

petter smart

Et overgrep trenger ikke nødvendigvis å være så synlig. En fort bevegelse eller et "uhell" der det berøres her elller der - andre trenger ikke å legge merke til det en gang.

Jeg tror du svartmaler situasjonen. Så mange pedofile overgripere er det ikke.

Er det verre nå enn før? For da jeg var liten gikk vi både i svømmehallen og andre plasser alene. Og jeg hørte aldri om noen som opplevde noen overgrep.

Jeg tror medias overfokusering på pedofile og overgrep skaper en stort sett ubegrunnet frykt.

Og som sagt, du kan ikke passe på dem hele tiden heller.

Annonse

Gjest gardiner

Er det like vanlig for menn å ta med døtre på 7-8 år i herregarderoben? Jenter på den alderen har begynt å få kjønnshår og pupper!!

Ville fått varige traumer om jeg ble dratt med i en herregarderobe da jeg var over 2-3 år. Har aldri likt å se mor naken heller. Men jeg har ikke noe unaturlig forhold til nakenhet nå, dvs ovenfor samboer eller leger. Ingen andre det uansett er naturlig å være naken fremfor.

Synes barn skal skjermes litt jeg, hvis de tar skade av enlett berøring, kan de vel like gjerne ta skade av å måtte være med i feil garderobe, med blikk og alt det der.

Jeg tror du svartmaler situasjonen. Så mange pedofile overgripere er det ikke.

Er det verre nå enn før? For da jeg var liten gikk vi både i svømmehallen og andre plasser alene. Og jeg hørte aldri om noen som opplevde noen overgrep.

Jeg tror medias overfokusering på pedofile og overgrep skaper en stort sett ubegrunnet frykt.

Og som sagt, du kan ikke passe på dem hele tiden heller.

"Og jeg hørte aldri om noen som opplevde noen overgrep."

Men tro meg, de forekom. Dog sikkert ikke så mye i garderoben i svømmehallen som andre steder.

Jeg svartmaler da ingenting, og ikke går jeg rundt med ungen min i bur heller. Jeg har heldigvis klart å fostre en meget selvstendig og selvsikker liten dame på 7 år som i stor grad foretrekker å klare seg selv.

:)

Gjest Ulvinnen

For en lang tråd!

Jeg har ikke lest nedover her, men min sønn har gått alene i herregarderoben fra han var 5-6 år.

Det har han klart helt fint. Jeg ville synes det var unaturlig å ta han med i damegarderoben nå som han er så stor.

Kunne ha skrevet jente og gutte også, men noen har tungt for det skjønner jeg. Hvor går grensen da? Du vet at gutter på 9-10 begynner å titte på damer, og merke ting der nede?

Skjønner at du heller ikke kan være i en gymsal med tenåringer(gutter)?

Da jeg hadde en klasse i gym, var det flere gutter som merket noe der nede som du sier.

serendipity

Jeg syntes at når de har begynt på skolen så bør de skånes fra å dras med inn i "motsatt" garderobe. Kjempefestlig som feks. gutt å måtte bli me dinn i mors garderobe hvor han kanskje treffer to klassevenninner og så skal de stå nakne i dusjen. Dette ville iallefall jeg synts var pinlig da jeg var 7 år.

Ikke jeg. Jeg er likeglad om det er unger i garderoben eller voksne menn. Voksne damer kan jeg dy meg for å se der. Jenter opp til 8-10 år er greit.

En gubbe blei sint da to jenter på 6 og 8 år kom med far i badstua. Det var moro. Om det er greit vet jeg ikke. Jeg syns selv ikke unger skal behøve gå i offentlig badstue.

Annonse

Gjest Elextra

Så lett og så vanskelig med andre ord.

Akkurat, så lett og så vanskelig. Vi gjør ofte ting alene med barna, synes ikke det er en selvfølge at faren må være med om jeg vil i svømmehallen med barnet. Ville ikke overlatt min femåring til selv selv i herregarderoben.

Det må vel kunne finnes alternative løsninger, f.eks. at jeg blir med ham på toalettet hvor han skifter, og at han så går gjennom herregarderoben og tar en rask dusj der? Det ville vel både han og jeg turt ;) (vel, ikke at jeg ville dusjet i herregarderoben, da, men jeg kunne sendt min sønn dit for å gjøre det).

Gjest Tatjana

Jeg hadde ikke reagert. Hva var alternativet hennes? Dette ble en lang og til tider litt merkelig diskusjon syns jeg.

Mange skriver at en 7-åring "må" være stor nok til å klare seg alene i herregarderoben. Javel, men hva med de som faktisk ikke klarer det? Hva med de litt engstelige, eller de som har problemer? Og ikke har noen pappa, bestefar, stefar til å være med dem? Skal de ikke få lov å gå i svømmehallen?

Og en liten kommentar til den overgriper-diskusjonen lenger ned i tråden. Jeg har aldri fryktet at mine unger skulle bli utsatt for noen overgrep i garderoben i svømmehallen her. Men jeg _vet_ at det foregår mye annet rart som kan være ille nok for en liten tass som er alene.

Store gutter som truer de små til å gjøre rare ting, som tar fra de små klærne deres og truer dem. Eller som egentlig ikke bryr seg om de små, men som oppfører på en skremmende/ truende måte som skremmer andre. Og som kan være ille å være vitne til selv om det ikke er en selv det går ut over.

Derfor ville ikke jeg sendt en liten gutt på 7 år alene inn i herregarderoben. Og derofr har jeg forståelse for at andre tar med seg sine sønner inn i damegarderoben.

Og dersom jentene syns det er ekkelt: Hva med å si til dem,ja, jeg forstår at du er litt sjenert for ham. Da venter vi litt med å kle på oss vi, til han er ferdig i dusjen og har gått inn i bassenget.

Gjest Tatjana

Jeg hadde ikke reagert. Hva var alternativet hennes? Dette ble en lang og til tider litt merkelig diskusjon syns jeg.

Mange skriver at en 7-åring "må" være stor nok til å klare seg alene i herregarderoben. Javel, men hva med de som faktisk ikke klarer det? Hva med de litt engstelige, eller de som har problemer? Og ikke har noen pappa, bestefar, stefar til å være med dem? Skal de ikke få lov å gå i svømmehallen?

Og en liten kommentar til den overgriper-diskusjonen lenger ned i tråden. Jeg har aldri fryktet at mine unger skulle bli utsatt for noen overgrep i garderoben i svømmehallen her. Men jeg _vet_ at det foregår mye annet rart som kan være ille nok for en liten tass som er alene.

Store gutter som truer de små til å gjøre rare ting, som tar fra de små klærne deres og truer dem. Eller som egentlig ikke bryr seg om de små, men som oppfører på en skremmende/ truende måte som skremmer andre. Og som kan være ille å være vitne til selv om det ikke er en selv det går ut over.

Derfor ville ikke jeg sendt en liten gutt på 7 år alene inn i herregarderoben. Og derofr har jeg forståelse for at andre tar med seg sine sønner inn i damegarderoben.

Og dersom jentene syns det er ekkelt: Hva med å si til dem,ja, jeg forstår at du er litt sjenert for ham. Da venter vi litt med å kle på oss vi, til han er ferdig i dusjen og har gått inn i bassenget.

Skrivefeil i siste avsnitt. Det skulle selvsagt stått: Da venter vi litt med å kle AV oss...

*Note to self: Begynne å lese korrekturpå innleggene før jeg trykker på "send2*

Nei , ærlig talt!! hun har vel bareei jente selv og ikke har evne til å sette seg inni situasjonen,

Klart man tar med seg sin 7 årige sønn i damegarderoben.!!

har enslige mødre med gutter adgangs.forbud de da???????sykt

Gjest abrahamsen

Jeg tror vi voksne gjør dette mer dramatisk enn hva det egentlig er jeg.

Tror nå jeg da..........

Ja, klart det er vi voksne som påvirker ungene. Min 8 åring bryr seg ikke det døyt om noen ser ham naken, men andre unger blir jo helt hysteriske.Men man må jo akseptere at de ikke vil at andre skal se de nakne.

Gjest Aina E

Nå er det sånn at jeg har tre unger fra 1,5 til 9 år av begge kjønn. Å drive med nøkler til skapet og sørge for at alle klær osv. kommer på plass, huske å vaske seg, få vått badeytstyr riktig på og finne veien til og fra dusj og svømmehall er ikke bare, bare for verken 9-åringer, eller de mindre. Det VET jeg, for det har vi prøvd.

Men det er vel ikke så innmari vanskelig å ha med seg unga inn, enten man er mann, eller dame? I verste fall (som dere nevner med jevnaldrende osv...), så kan jo barna skifte på dass? Det er jo i de fleste haller også avlukke med egen dusj, hvis det er såå vanskelig?

Lage problemer ut av ingenting kaller jeg dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...