Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gardiner

Han vil bli klar før.

Det er litt rart: På den ene siden hyler man om at 6-åringer er aalt for små til å begynne på skolen, og på den annen side er 7-åringer mer enn store nok til å gå alene i svømmehallen.

Jeg har da ikke sagt noe om 6 åringer? Barnehage eller skole spiller nok liten rolle.

Men OM han ikke blir klar før da, finnes jo mennesker som er litt sene eller tilbakestående. Er det ok å ta med store gutter eller voksne menn som er tilbakestående i damegarderoben fordi de ikke greier seg selv?

Et sted må grensen gå og jeg synes det er ganske naturlig med skolealder, da de jo må greie seg selv på skolen, og er såpass store at de er bevisst på at det er gutter og jenter og forskjeller der.

Ta hensyn til de som er i den garderoben man drar ungen inn i også, ikke bare ungen.

Fortsetter under...

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

23

• Lillemus

10

• ....AV

9

• Klara Q

7

Mest aktive i denne tråden

Ja, når de er 7 år er så absolutt mange begynt å bli sjenert for å vise seg naken for jevnaldrende!

mvh

Sjenerthet for egen kropp kan vel ikke være medfødt, antar jeg. Dermed tenker jeg at vi (voksne) kan være med å konstruere problemer som egentlig ikke er der.

Om ett barn er sjenert og ett barn ikke tør å gå alene i garderoben, skal vi da si at "faren for sjenerthet" er så viktig at barn som ikke tør/kan gå alene i garderoben ikke får være med? Jeg mener nei.

Gjest gardiner

Sjenerthet for egen kropp kan vel ikke være medfødt, antar jeg. Dermed tenker jeg at vi (voksne) kan være med å konstruere problemer som egentlig ikke er der.

Om ett barn er sjenert og ett barn ikke tør å gå alene i garderoben, skal vi da si at "faren for sjenerthet" er så viktig at barn som ikke tør/kan gå alene i garderoben ikke får være med? Jeg mener nei.

Det er da helt naturlig å ikke ville vise seg fram naken til alle og enhver, og det er noe alle barn må lære. De kan ikke løpe rundt på stranda nakne til langt etter skolealder, det passer seg ikke.

Og sjenerthet og bevissthet på sin egen kropp kommer før eller senere uansett, og hvorfor utsette de som er litt tidlig ute og mer modne for dette? Gutter er tregere, men jenter er der allerede ved 7 års alderen.

Jeg mener at kvinner/jenter har "førsteretten" til damegarderoben, og at de som har gutter med seg inn der, må gjøre det på en måte som ikke er egnet til å sjenere noen! Jeg tror f.eks. at ingen jenter reagerer på at SMÅ gutter er med inn, de blir liksom ikke sett på som GUTTER på samme måte.

Nakenhet er naturlig helt klart, men hvor går grensen? Dersom gutter på 16 kommer inn i jentegarderoben og påberoper seg at "Nakenhet er SÅ naturlig", tror jeg nok de ville fått seg et velfortjent spark bak! Så hvor går grensen? 7 år? 12? 16?

mvh

Gjest gardiner

Jeg mener at kvinner/jenter har "førsteretten" til damegarderoben, og at de som har gutter med seg inn der, må gjøre det på en måte som ikke er egnet til å sjenere noen! Jeg tror f.eks. at ingen jenter reagerer på at SMÅ gutter er med inn, de blir liksom ikke sett på som GUTTER på samme måte.

Nakenhet er naturlig helt klart, men hvor går grensen? Dersom gutter på 16 kommer inn i jentegarderoben og påberoper seg at "Nakenhet er SÅ naturlig", tror jeg nok de ville fått seg et velfortjent spark bak! Så hvor går grensen? 7 år? 12? 16?

mvh

Vi kan bare gi opp, tror du noengang en DOL mor innrømmer en feil? Ikke før Mjøsa brenner det nei.

mvh

Tror ikke man behøver å lage en egen lov som regulerer dette. Det løser seg som regel selv, fordi unger blir selvstendige og fordi vi har omtrent samme innbakte normer. Tilfellet som er diskutert her; 7-8-årsalder, tror jeg er en naturlig grense.

Jeg synes det er noe stort tull å lage problemer for 7-8-åringer i en garderobe.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...