javelda1365380927 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg føler at jeg ikke bryr like mye om ting jeg brydde meg mye om før... Jeg føler at jeg ikke har noen verdi, og at jeg er verken glad eller spesielt trist---så hva er jeg da, fremdeles deppa? Har fått mer energi og matlyst, skal jeg da tro at antidepressivaen er begynt og virke? Trenger jeg ikke tenke på å tigge om å få øke dosen igjen? Jeg bruker 20mg cipramil/citalopram. Begynte med AD i begynnelsen av februar i år. Forstår ikke meg selv, kan sitte og se i veggen av og til...er så vanskelig og forstå hvor og hva jeg er. Har søvnproblemer. Og er mye skuffet over meg selv. Men jeg har litt livslyst. Jeg er 28 år og må fungere som mamma. Være tilstede 100%. Vanskelig dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nickname is already in use Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Apati er den mest vanlige bivirkningen av SSRI-preparater. Selv holder jeg meg unna SSRIer, og tar i stedet svært lave doser av det helt spesielle antipsykotikumet Solian. Tatt i doser som er mindre enn lavest anbefalt antipsykotisk dose, har det en utmerket antidepressiv og angstdempende virkning. Jeg merker ingen bivirkninger på 50 mg, utenom forhøyet prolaktinnivå. Dette er desverre en vanlig bivirkning med Solian, slik at prolaktinhemmende medikamenter må tas i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/#findComment-1773315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil ut i jobb, men er redd Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg har brukt cipralex et halvt år nå. Gikk på lav dose, mest 5 mg, men økte to uker til sammen. Jeg følte at jeg ble daff og lat. Det ble tungt å gå turer og jeg hvilte mye. Vet ikke om den har hjulpet meg, kanskje noe på angsten og at jeg tenkte annerledes og fikk mer innsikt. Nå trapper jeg ned og liker å bli meg selv igjen. Det sies jo at regelmessig trening skal ha like god effekt som antidepressiva. Ville prøvd det jeg. Det er ikke mye som skal til. Begynn å gå noen turer i uke og øk etter hvert. Tren noe du liker. Du trenger å gjøre ting som gir deg overskudd. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/#findComment-1773863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Å ikke bry seg om ting like mye som en gjorde før, har et fint navn, anhedoni, og er et av symptomene på depresjon. For meg har AD hjulpet mot anhedoni, selv om en kan bli trøtt og litt avstumpet av noen medisiner. blant annet ble jeg det av efexor, men ikke cipralex. Kanskje skulle du økt dosen, selvfølgelig i samråd med lege, og at du rett og slett fortsatt er deprimert ennå, og kunne fått et bedre resultat med høyere doser. Det må jo rett og slett prøves ut. Eller kanskje blir du av stumpet av denne medisinen, og trenger en annen type antidepressiva, for eksempel cipralex(siden du nå prøver ut cipramil) Tror jeg vile tatt meg en tur til legen igjen. Du har det ikke bra, og dosen på cipramil er ikke spesielt høy. Hva dere finner ut av vet jeg ikke, men noe ville jeg prøvd å gjøre. Turer kan hjelpe, men erstatter ikke antidepressiva for folk flest. VH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/#findComment-1775152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
javelda1365380927 Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Å ikke bry seg om ting like mye som en gjorde før, har et fint navn, anhedoni, og er et av symptomene på depresjon. For meg har AD hjulpet mot anhedoni, selv om en kan bli trøtt og litt avstumpet av noen medisiner. blant annet ble jeg det av efexor, men ikke cipralex. Kanskje skulle du økt dosen, selvfølgelig i samråd med lege, og at du rett og slett fortsatt er deprimert ennå, og kunne fått et bedre resultat med høyere doser. Det må jo rett og slett prøves ut. Eller kanskje blir du av stumpet av denne medisinen, og trenger en annen type antidepressiva, for eksempel cipralex(siden du nå prøver ut cipramil) Tror jeg vile tatt meg en tur til legen igjen. Du har det ikke bra, og dosen på cipramil er ikke spesielt høy. Hva dere finner ut av vet jeg ikke, men noe ville jeg prøvd å gjøre. Turer kan hjelpe, men erstatter ikke antidepressiva for folk flest. VH Tusen takk Bugge-jenta! Enig med deg, turer og fysisk aktivitet er dessverre ikke nok....men helt klart viktig i tillegg... Når jeg leser mitt eget innlegg, ja så ser jeg at jeg Må være deppa enda...sukk! Skal til legen i morgen heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/#findComment-1775345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Tusen takk Bugge-jenta! Enig med deg, turer og fysisk aktivitet er dessverre ikke nok....men helt klart viktig i tillegg... Når jeg leser mitt eget innlegg, ja så ser jeg at jeg Må være deppa enda...sukk! Skal til legen i morgen heldigvis. Ja, jeg fikk vel også en følelse av det, hva den er verdt. Man skal ikke slå seg til ro med det synes jeg, når du ikke har prøvd doseøkning engang. At du har energi er jo bra, det tyder på at du kanskje ikke blir så trøtt av medisinen. Lykke til du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/#findComment-1775378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nickname is already in use Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Å ikke bry seg om ting like mye som en gjorde før, har et fint navn, anhedoni, og er et av symptomene på depresjon. For meg har AD hjulpet mot anhedoni, selv om en kan bli trøtt og litt avstumpet av noen medisiner. blant annet ble jeg det av efexor, men ikke cipralex. Kanskje skulle du økt dosen, selvfølgelig i samråd med lege, og at du rett og slett fortsatt er deprimert ennå, og kunne fått et bedre resultat med høyere doser. Det må jo rett og slett prøves ut. Eller kanskje blir du av stumpet av denne medisinen, og trenger en annen type antidepressiva, for eksempel cipralex(siden du nå prøver ut cipramil) Tror jeg vile tatt meg en tur til legen igjen. Du har det ikke bra, og dosen på cipramil er ikke spesielt høy. Hva dere finner ut av vet jeg ikke, men noe ville jeg prøvd å gjøre. Turer kan hjelpe, men erstatter ikke antidepressiva for folk flest. VH Anhedoni er noe annet enn det du beskriver. Det riktige uttrykket er apati, en kjent bivirkning av SSRIer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/#findComment-1775473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Anhedoni er noe annet enn det du beskriver. Det riktige uttrykket er apati, en kjent bivirkning av SSRIer. Jeg har lidd av både anhedoni, og gått på medisiner som avflatet meg. Det kjennes ikke likt ut for meg. Ikke når man har opplevd begge deler. Anhedoni er for eksempel at det som kanskje gav deg glede før, ikke gjør det lenger. Å bli avflatet, er for eksempel at jeg ikke gråt da min farmor døde, selv om jeg var glad i henne. Nå går jeg på medisiner som ikke avflater meg, og gråt som en foss når min mormor døde. Det finnes mennesker som tror at ethver tegn på likegyldighet, apati, anhedoni, skyldes medisinen. Det tror ikke jeg. Det kan også være at depresjonen ikke er tilstrekkelig hjulpet av medisinen, eller at det er feil medisin, eller at dosen er for lav. Det kan også være begge deler, en depresjon som henger i, og medisiner som avflater. Selv om en har blitt avflatet en gang av en medisin, trenger en ikke bli det av et annet SSRI. Jeg blir det ikke av cipralex, men ble det i en viss grad av efexor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232888-likegyldighet-og-depresjon/#findComment-1776027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.