Gjest darkside Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg skrev et innlegg for noen dager siden om min sønn på nesten 5 år som sliter i barnehagen. Vi har nå hatt først foreldresamtale, og så et møte med styrer og ped.leder. Akkurat nå er vi forsiktige optimister, for de har lagt seg litt i selen nå. Men før møtet med ped.leder og styrer valgte vi å kontakte PPT. For beskrivelsene fra barnehagen ledet tankene over til atferdsproblemer. De beskrev en gutt som lyver, sier stygge ting til andre, provoserer, slår, ikke greier å innordne seg i lek, ikke greier å konsentrere seg om leken i mer enn 3-4 minutter, og som er så dominerende at ingen vil leke med han. Vi er slett ikke overbevist om at han har noen atferdsproblemer, men når barnehagen rapporterer slike ting som over nevnt, så må vi jo ta det på alvor. Ped.leder ønsket ikke å involvere PPT, da jeg foreslo det ble hun nesten defensiv. Nei, nei, nei, dette skulle de løse i barnehagen. Jeg antar hun følte at jeg trakk hennes kompetanse i tvil - noe hun i såfall har helt rett i. Så vi involverte PPT. Snakket med en meget hyggelig dame, som tilbød seg å stille på et møte mellom oss og barnehagen i slutten av juni. Foreløpig er det ikke snakk om noen utredning av gutten, og jeg tviler på at det vil komme til det. Men det hun PPT-dama sa var at barnehagen må konkretisere hva som er problemet, hvordan de jobber, og vi må i fellesskap diskutere hvordan det skal jobbes videre. Dette syntes vi hørtes veldig bra ut, og takket ja til tilbudet. Jeg tror at da PPT tok kontakt med barnehagen ble barnehagen satt under litt ekstra press, slik at de nå legger seg ekstra i selen, og det er jo bare bra for alle parter! Men er det noen som har erfaringer med PPT? Hvordan har dere opplevd kontakt med PPT? Har det bidratt til å løse vanskelige situasjoner? Har inntrykk av at det mest vanlige er å involvere PPT der det foreligger funksjonshemming, "diagnoser", alvorlige atferdsvansker, osv. Var det overilt av oss å involvere PPT nå? Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Min stesønn fikk hjelp fra BUP. Tror disse to instansene jobber med omtrent de samme problemene. Har i hvertfall bare positivt å si om dem. Det som var leit var at de slapp gutten for tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1773579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fastDOLer Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Mine erfaringer med PPT er delte. Da de ble kontaktet da poden gikk i barnehagen gikk det _svært_ lang tid (nesten et år) fra de sa de skulle komme til de kom. Til tross for purringer både fra oss og barnehagen. Da de endelig kom fikk vi en dame som var så tafatt og lite hjelpsom som det går an. Det ble foretatt noen tester etc - og da vi lurte på "hva skjer nå da"? fikk vi til svar "hva VIL dere skal skje" - ingen forslag, ingen tips ingenting. Senere har vi hatt andre personer fra PPT inne i bildet - og de har vært flinke, heldigvis. Min tanke med å bruke PPT og senere BUP har vært: Dersom det er noe Poden sliter med, og vi kan gjøre noe for han - så gjør vi det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1774077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PPT og oss Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Vi opplevde PPT litt ovenfra og ned mot oss foreldre og i overkant ensidig fokusert på det negative og diagnoser. Trivdes bedre med måten skolen håndterte tingene på. Så langt har vi hatt lite utbytte av det PPT har gjort. Mulig skolen har hatt noe å hente. Det har også med sendrektighet fra PPTs side å gjøre. Tror det er svært personavhengi hvordan opplevelsen av PPT blir. Og kanskje noe avhengig av problemstilling. Jeg vil ikke nøle med å anbefale andre å kontakte PPT med mindre jeg vet at det aktuelle PPT-kontoret er helt håpløst. Siden PPT var villig til å gå inn i den saken du beskriver kan det ikke ha vært overildt å kontakte dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1774226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann30 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 jepp ! svært positiv erfaring med ppt i en kommune, svært negativ erfaring med en annen kommune. spørs hvor kompetente folk det ppt kontoret har. Men de hjelper virkelig ,så sant de kan jobben sin ! og at du tok kontakt ,utenom barnehagen er VELDIG positivt , ikke unormalt men veldig smart. Da får du samtidig bekreftelse på om barnehagen jobber feil,eller riktig.....barnehager som er redde ppt, hadde gjordt meg litt skeptisk ......barnet ditt er heldig som har en mor som tar tak i ting selv! suverent! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1775333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann30 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 jepp ! svært positiv erfaring med ppt i en kommune, svært negativ erfaring med en annen kommune. spørs hvor kompetente folk det ppt kontoret har. Men de hjelper virkelig ,så sant de kan jobben sin ! og at du tok kontakt ,utenom barnehagen er VELDIG positivt , ikke unormalt men veldig smart. Da får du samtidig bekreftelse på om barnehagen jobber feil,eller riktig.....barnehager som er redde ppt, hadde gjordt meg litt skeptisk ......barnet ditt er heldig som har en mor som tar tak i ting selv! suverent! Det jeg tror ppt kommer til å gjøre er å få opplysninger fra dere om hvordan han er i hjemmesituasjon, og få opplysninger med barnehagen hvordan de opplever han der, og ikke minst hva peronalet gjør med saken.Deretter blir det foreslått samarbeid mellom foreldre og barnehage, handlingsplan som er lik. slik at barnet blir jobbet med på samme måte hjemme som i barnehagen. det blir sikkert observasjon også ,at en fra ppt er i barnehagen og observerer barnet en hel dag.det er ppt sin oppgave å veilede personalet ,hvordan de skal jobbe med barnet . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1775343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det jeg tror ppt kommer til å gjøre er å få opplysninger fra dere om hvordan han er i hjemmesituasjon, og få opplysninger med barnehagen hvordan de opplever han der, og ikke minst hva peronalet gjør med saken.Deretter blir det foreslått samarbeid mellom foreldre og barnehage, handlingsplan som er lik. slik at barnet blir jobbet med på samme måte hjemme som i barnehagen. det blir sikkert observasjon også ,at en fra ppt er i barnehagen og observerer barnet en hel dag.det er ppt sin oppgave å veilede personalet ,hvordan de skal jobbe med barnet . Tusen takk for veldig koselig tilbakemelding! :-) Takk for råd og innspill. Jeg følte selv at det var riktig å trekke inn PPT siden barnehagen uttrykte litt sånn "hva skal vi gjøre med det"? og at vi fikk følelsen av at de prøvde å skyve "skylda" og ansvaret over på gutten vår. Godt å høre at PPT faktisk kan hjelpe. Høres lurt ut med observasjon i barnehagen, og at vi blir enige om opplegg både hjemme og i barnehagen. Akkurat det har jeg etterlyst tidligere, det at vi ikke vet hvordan de jobber med ting. De har lovt å bli flinkere til å melde tilbake. Men igjen - tusen takk for svaret! Nå føler jeg meg litt tryggere igjen på at det ikke var feil å kontakte PPT. Det skremmer meg også at barnehagen virker "redd" for PPT. De burde jo ikke ha noe å frykte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1775515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Tusen takk for veldig koselig tilbakemelding! :-) Takk for råd og innspill. Jeg følte selv at det var riktig å trekke inn PPT siden barnehagen uttrykte litt sånn "hva skal vi gjøre med det"? og at vi fikk følelsen av at de prøvde å skyve "skylda" og ansvaret over på gutten vår. Godt å høre at PPT faktisk kan hjelpe. Høres lurt ut med observasjon i barnehagen, og at vi blir enige om opplegg både hjemme og i barnehagen. Akkurat det har jeg etterlyst tidligere, det at vi ikke vet hvordan de jobber med ting. De har lovt å bli flinkere til å melde tilbake. Men igjen - tusen takk for svaret! Nå føler jeg meg litt tryggere igjen på at det ikke var feil å kontakte PPT. Det skremmer meg også at barnehagen virker "redd" for PPT. De burde jo ikke ha noe å frykte. Du har et godt poeng der, hvorfor virker det som barnehagen "frykter" ppt ? Jeg kontaktet selv ppt fordi at når elste datteren min var 3 år så blandet hun to språk, noe som gjorde at det var nesten kun mamma som skjønte hva hun mente. Barnehagen sa at dette ikke var noe problem, at dette kom til å gå seg til Jeg var litt i tvil, og da fik vi en time på ppt hos en språk pedagog. Og hun ble testet, så fik jeg anbefaling av å endre litt og kun snakke norsk til henne for å hjelpe henne ut av dette. Og innen 6 mnd så snakket hun ren norsk. Og så begynte jeg på nytt å snakke det andre språket til henne når hun mestret norsken perfekt. Er helt sikker på at det var rett å kontakte ppt i vårt tilfelle. Ikke noe gøy for en 4-5 åring å ikke ha noen venner fordi ingen skjønte hva hun snakket om. Eller å være frustrert pga det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1775564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest darkside Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Du har et godt poeng der, hvorfor virker det som barnehagen "frykter" ppt ? Jeg kontaktet selv ppt fordi at når elste datteren min var 3 år så blandet hun to språk, noe som gjorde at det var nesten kun mamma som skjønte hva hun mente. Barnehagen sa at dette ikke var noe problem, at dette kom til å gå seg til Jeg var litt i tvil, og da fik vi en time på ppt hos en språk pedagog. Og hun ble testet, så fik jeg anbefaling av å endre litt og kun snakke norsk til henne for å hjelpe henne ut av dette. Og innen 6 mnd så snakket hun ren norsk. Og så begynte jeg på nytt å snakke det andre språket til henne når hun mestret norsken perfekt. Er helt sikker på at det var rett å kontakte ppt i vårt tilfelle. Ikke noe gøy for en 4-5 åring å ikke ha noen venner fordi ingen skjønte hva hun snakket om. Eller å være frustrert pga det samme. Jeg tror barnehagen gikk i forsvar når jeg nevnte PPT fordi de da skjønner at jeg trekker deres kompetanse i tvil. Hele situasjonen har utløst en tilnærmet konflikt mellom oss og ped.leder, og vi har ikke tillit til at hun greier å løse dette. Det har vi ikke sagt til henne, selvsagt, men når jeg foreslo å trekke inn "ekstern kompetanse" så reagerte hun. På en måte kan jeg forstå det, men på en annen måte må jeg jo si at de har sikkert hatt PPT på besøk før for å observere barn, så de burde jo vite hva det er de går til, og at det ikke er noe for dem å frykte. Flott at PPT greide å hjelpe jenta di så greit! :-) Og merkelig at barnehagen ikke ville ta tak i språkproblematikken! Underlig, det der. Kan jo være litt det samme som hos oss, at det går litt prestisje i det fra barnehagens side, det å ordne opp selv, liksom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1775578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann30 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Tusen takk for veldig koselig tilbakemelding! :-) Takk for råd og innspill. Jeg følte selv at det var riktig å trekke inn PPT siden barnehagen uttrykte litt sånn "hva skal vi gjøre med det"? og at vi fikk følelsen av at de prøvde å skyve "skylda" og ansvaret over på gutten vår. Godt å høre at PPT faktisk kan hjelpe. Høres lurt ut med observasjon i barnehagen, og at vi blir enige om opplegg både hjemme og i barnehagen. Akkurat det har jeg etterlyst tidligere, det at vi ikke vet hvordan de jobber med ting. De har lovt å bli flinkere til å melde tilbake. Men igjen - tusen takk for svaret! Nå føler jeg meg litt tryggere igjen på at det ikke var feil å kontakte PPT. Det skremmer meg også at barnehagen virker "redd" for PPT. De burde jo ikke ha noe å frykte. fint å høre at jeg har vært litt til hjelp. hehe joda...ppt folk har littegrann mer kompetanse enn førskolelærere.i barnehagen....og kunnskap er makt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232904-erfaringer-med-ppt/#findComment-1777453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.