Gå til innhold

Hva har jeg gjort med tennene hans?

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei meg og så fortvilet.

Har en sønn på 4 år, og i kveld under tannpussen oppdager vi en bitte liten brun flekk på en jeksel (tyggeflaten) som ikke lar seg pusse vekk. Mest sannsynlig er det hull..

Vi har nok vært for slepphendte ang. saftdrikking mellom måltidene, og siden han ikke drikker melk, har han fått juice til måltidene... Ikke nektar, kun juice, men etter å ha lest på nettet nå, ser jeg jo at det er like ille.

Hvordan har jeg kunne vært så bevistløs? Hva hjelper det å pusse tenna godt og gi fluortabelett når jeg ikke har klart å tenke tannhelse om dagen?

Nå er jeg så utrolig lei meg for at barnet mitt må lide pga. min ubetenksomhet. Nå skal juicen vekk, saften (selv om den er med mindre sukker) vekk, snop konsekvent kun på lørdag og småkjeks etc. bort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233020-hva-har-jeg-gjort-med-tennene-hans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jaja, det er ikke verdens undergang. Det er forresten ikke sikkert det er hull, det vet du ikke før tannlegen har sjekket. Jeg trodde minstemann hadde mange hull, kunne tydelig se dem trodde jeg.. Men tannlegen fant ingen - kun misfarget emalje.

Jeg skal bestille tannlegetime imorgen, slik at det blir sjekket. Takk for svar. :)

Det skal kunne holde å spise vanlig mat ,inkl. juice , bare tennene til gutten blir pusset godt ,overalt, av en voksen hver kveld. det bør ikke ligge et lag med appelsinjuice på tennene når han sovner om kvelden....god tannpuss holder hos de aller fleste ,med vanlig kosthold.

Nettopp... Jeg syns du virker hysterisk. Det er bare et hull (Kanskje) i ei melketann.

Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt hva du mener?

At man ikke skal bli lei seg for at et barn får hull i tennene sine? Det er jo mitt ansvar å passe på slik, og med mindre det er dårlig emalje etc (noe jeg ikke tror), så har jeg ikke vært nøye nok på denne fronten. Og da blir jeg lei meg.

For meg er det ikke "bare" et hull, men mere hva det hullet kan bety for hans forhold til tannleger resten av tiden.

Gjest sol etter regn

At man ikke skal bli lei seg for at et barn får hull i tennene sine? Det er jo mitt ansvar å passe på slik, og med mindre det er dårlig emalje etc (noe jeg ikke tror), så har jeg ikke vært nøye nok på denne fronten. Og da blir jeg lei meg.

For meg er det ikke "bare" et hull, men mere hva det hullet kan bety for hans forhold til tannleger resten av tiden.

Jeg tror nok du kan ta det litt med ro, med tanke på tannlegeskrekk ol. Så lenge de voksne (vel og merke) rundt han ikke girer opp dette, men snakker om tannlegebesøket som en helt vanlig rutineting, (kanskje til og med spennende!) så tror jeg det vil gå helt bra.

Min sønn var til tannlegen ved ca 3-4 års alder, han hadde så dype furer i tennene at tannkosten ikke kom til. Han hadde et lite hull. De pusset bare litt ("kjenner du det kiler på tanna?" -stort smil, tannlegen hadde en "dette er gøy"-holdning som funka megabra!) og så penslet hun på noe greier for å gjøre emaljen sterkere (eller noe). Han har ikke hatt hull siden, og er heeelt avslappet hos tannlegen nå. Nå er det reguleringstannlege - også det går heeelt fint, selv om det er masse gufne greier han skal gjennom i tannlegestolen. Tror det går helt fint.

Du er ingen dårlig mor, men det er nok lurt å ta en liten gjennomgang av kostholdsrutinene uten å bli for hysterisk. Rådfør deg gjerne med tannlegen for litt fakta ang. juice ol.

Lykke til! =)

Annonse

Gjest abrahamsen

joda, jeg skjønner at du blir lei deg. Det beste er jo å ha null hull. MEN du lager en så inderlig stor sak av det og det er det som gjør at jeg syns du virker hysterisk.

Jeg har hørt at dersom en drikker juice, nektar eller brus så bløter dette opp emaljen på tennene slik at det bør gå minst en time fra en drikker slike drikker til en pusser tennene. Hvis ikke kan en rett og slett børste av emaljen. Jeg vet ikke om dette stemmer.

Men en annen ting er at du ikke er verdens verste mamma selv om ungen KANSKJE har fått ett hull i et melketann. Men jeg kan godt forstå at du er litt fortvila. Det hele går bra skal du se. :-)

Det kan være flekker på melketenner uten at det er hull.

Bitte små hull i melketenner holdes ofte i sjakk med fluorpensling hos de minste. Da blir de ikke større, og de gjør heller ikke vondt.

Du kan ikke holde ungen unna alt som kan være skadelig for tennene under hele oppveksten.

Generelt synes jeg også det er litt drøyt å legge all skyld på mødrene hver gang ungene får en ørliten ripe i lakken, enten det dreier seg om adferdsproblemer, sykdom, vekt eller tannhelse.

Har han hatt pensillin kurs nylig ?

Datteren min fik to misfargete tenner pga det (sa tannlegen).

Jeg tror også det må ha vært det, siden hun ikke liker brus. Og ikke drikker saft overhode. Litt juice, melk og vann går heldigvis ned :)

Tannlegen sa at det var lett å se forskjell på tennnen hvis skaden var pga brus/juice drikking.

Så pusset han litt over og tennene ble hvite igjen :)

Jeg tror nok du kan ta det litt med ro, med tanke på tannlegeskrekk ol. Så lenge de voksne (vel og merke) rundt han ikke girer opp dette, men snakker om tannlegebesøket som en helt vanlig rutineting, (kanskje til og med spennende!) så tror jeg det vil gå helt bra.

Min sønn var til tannlegen ved ca 3-4 års alder, han hadde så dype furer i tennene at tannkosten ikke kom til. Han hadde et lite hull. De pusset bare litt ("kjenner du det kiler på tanna?" -stort smil, tannlegen hadde en "dette er gøy"-holdning som funka megabra!) og så penslet hun på noe greier for å gjøre emaljen sterkere (eller noe). Han har ikke hatt hull siden, og er heeelt avslappet hos tannlegen nå. Nå er det reguleringstannlege - også det går heeelt fint, selv om det er masse gufne greier han skal gjennom i tannlegestolen. Tror det går helt fint.

Du er ingen dårlig mor, men det er nok lurt å ta en liten gjennomgang av kostholdsrutinene uten å bli for hysterisk. Rådfør deg gjerne med tannlegen for litt fakta ang. juice ol.

Lykke til! =)

Tuen takk for et veldig fint svar.:-)

Jeg også fikk sånn halveis sammenbrudd og følte meg som verdens verste da vesla fikk noen brune prikker på tennene.

Mens vi ventet på tannlegetime børstet vi med fluorskyllevann på tannbørste etter tannpussen, og gav fluor (lav dose) om morgenen.

Men - det viste seg å ikke være hull, bare misfarginger av emaljen. Puh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...