Gå til innhold

Overvektig 6-åring?

Anbefalte innlegg

Gjest hønemammaen

Jenta vår er 6 år, 118 cm og 21 kg. Er hun overvektig?

Synes magen hennes er blitt stor, men skjønner ikke helt hvor det kommer fra - hun spiser sunt, og ikke spesielt mye synes jeg (3-4 brødskiver, en yoghurt og litt middag + 2-3 frukt og 1-2 glass ekstra lett pr dag) Armer og ben er slanke, det er magen som er blitt rund.

Kan det være noen annen årsak til at magen er stor, og som bør sjekkes opp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233038-overvektig-6-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

7

• Lillemus

6

• snø

3

• Torv

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

hmm...høres ikke overvektig ut.

det lureste er vel å spørre på helsestasjonen, ta en tlf til en helsesøster å spørre om det kan vere tegn på allergi ,f.eks oppblåsthet pga matvarer hun ikke tåler (melk,kornprodukter). Kan jo vere noe slikt..viss det er noe .

Annonse

Gutten min er 6 år, 110 cm og veier 23 kg. Han er ikke overvektig, men han har alltid hatt en god og rund mage. Jeg fikk legen til å se på den en gang, han sier at det er typisk unger i den alderen fordi magemusklene ikke holder magen inne sånn som på voksne. Hvis hun ikke har vondt i magen eller har dårlig allmenntilstand, tror jeg du kan slappe av og stole på at datteren din er frisk.

Gjest darkside

Gutten min er 6 år, 110 cm og veier 23 kg. Han er ikke overvektig, men han har alltid hatt en god og rund mage. Jeg fikk legen til å se på den en gang, han sier at det er typisk unger i den alderen fordi magemusklene ikke holder magen inne sånn som på voksne. Hvis hun ikke har vondt i magen eller har dårlig allmenntilstand, tror jeg du kan slappe av og stole på at datteren din er frisk.

Hvis du bruker linken til Lillemus under her, så er sønnen din overvektig.

Han endte på BMI 19. Overvekt for gutter på 6 år er over 17,55, og fedme er over 19,78.

Med den vekta og den høyden er hun slett ikke overvektig. Mi snuppe er ca. 115 cm og 19 kg og jeg kan ikke se at hun har et gram for mye noen plass.

Se her:

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,314650,00.html

Hm, da ser det ut til at min sønn er overvektig. Pussig, for barna mine spiser den samme maten - men han eldste er så tynn at han er "undervektig" hvis man skal stole på disse normalkurvene.

Med den vekta og den høyden er hun slett ikke overvektig. Mi snuppe er ca. 115 cm og 19 kg og jeg kan ikke se at hun har et gram for mye noen plass.

Se her:

I følge denne er min slanke 7-åring overvektig!

Se her:

...eller kanskje jeg plotta inn feil høyde, ja.

:D

Gjest darkside

Hm, da ser det ut til at min sønn er overvektig. Pussig, for barna mine spiser den samme maten - men han eldste er så tynn at han er "undervektig" hvis man skal stole på disse normalkurvene.

Det sto jo ikke hvor grensen for undervektig gikk. Min 5-åring har BMI på 14,5, og han er i allefall langt fra overvektig.

Det er individuelle forskjeller på oss vet du. Noen kan spise hva som helst og i mengder uten å legge på seg noe som helst, mens andre blir runde bare de ser en sjokolade i butikken.

Annonse

Hvis du bruker linken til Lillemus under her, så er sønnen din overvektig.

Han endte på BMI 19. Overvekt for gutter på 6 år er over 17,55, og fedme er over 19,78.

Jeg så det. Men han har ligget på sin percentil siden spedbarnsstadiet uten å øke i vekt i forhold til høyde.

For øvrig spiser han ikke spesielt mye, han er fysisk aktiv og får kun brus/saft/godterier på lørdag. Så han må nok få være som han er :o)

Gjest darkside

Jeg så det. Men han har ligget på sin percentil siden spedbarnsstadiet uten å øke i vekt i forhold til høyde.

For øvrig spiser han ikke spesielt mye, han er fysisk aktiv og får kun brus/saft/godterier på lørdag. Så han må nok få være som han er :o)

Er det noe jeg har lært om barn og vekt og lengde så er det at ingen er like, og med mindre barna er syke så skal man ikke bry seg om det.

Min på 5 år er 105 cm og 16 kg, og han er veldig tynn. Likevel har vi innsett at det er bare sånn han er, og så lenge han ikke feiler noe er det jo ikke noe å bry seg om. :-)

Det er individuelle forskjeller på oss vet du. Noen kan spise hva som helst og i mengder uten å legge på seg noe som helst, mens andre blir runde bare de ser en sjokolade i butikken.

Men min sønn har ligget på den samme vektpercentilen siden spedbarnsstadiet. Han hadde høyere fødselsvekt og er kraftigere bygd enn sin spedbygde storebror. Da er det jo naturlig at han veier mer også. Han ser absolutt ikke overvektig ut.

Gjest darkside

Og så er det forskjell på aktivitetsnivået også. Noen er alltid i full fart mens andre er mer bedagelig anlagte. Ikke alltid det er så merkbare forskjeller, men de er der.

Er det noe jeg har lært om barn og vekt og lengde så er det at ingen er like, og med mindre barna er syke så skal man ikke bry seg om det.

Min på 5 år er 105 cm og 16 kg, og han er veldig tynn. Likevel har vi innsett at det er bare sånn han er, og så lenge han ikke feiler noe er det jo ikke noe å bry seg om. :-)

Ja, jeg har også en "undervektig" sønn.. Snodig det der. Vi tok ham til lege fordi han var så tynn - han hadde krysset flere vektpercentiler nedover, men det var visst ikke noe å bry seg om. Barn er forskjellige, sa barnelegen.

Gjest efoll

Min 4 1/2 år gammel gutt er 113 cm og veieler 20 kg, omtrent som din. Helsesøster kaldte han "lang og slank". Hun sa at han var "helt perfekt". Da må vel din jente på 6 også være det? Hun veier bare 1 kg mer, er lengre og over 1 år eldre?!

Nei, jeg blir nesten skremt av å høre foreldre bekymre seg over sånne ting, når ikke er grunn til det. Mange barn har dessuten litt utstående mager, det er bare fordi de er barn.

Gjest Flystripa

Se her:

Ifm denne linken er størstemann 13,9 i BMI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...