Gå til innhold

Overvektig 6-åring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

7

• Lillemus

6

• snø

3

• Torv

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Gutten min er 7 år og veier 25 kilo og er 120 cm høy. Han ser ganske sped ut, men er tett og sterk og har nok ganske stor muskelmasse, slik at han veier mye.

Jenta mi på 5 er ca 110 cm høy og veier 21 kilo. Hun har utstående mage, men jeg synes ikke hune er tjukk. Eldstemann hadde også denne magen, men den forsvant i 5-6 års alderen på ham.

Minstemor er 2 år, er 88 cm høy og veier 14,5 kilo. Ifølge helsesøster bør vi passe på hva hun spiser, men jeg ser hun likner på de andre to og tror nok hun løper valpefettet av seg!

Her er noe jeg sakset fra nettet:

Hvis du tror at barnet ditt kan være overvektig, kan det være lurt å diskutere det med legen først: Legen kan bedre avgjøre om barnet har et vektproblem eller ikke, på bakgrunn av høyde- og vektmålinger, og vekstkurver. Det å skulle avgjøre om et barn er overvektig kan være svært vanskelig, ettersom barna vokser i rykk og napp.

For eksempel er det helt vanlig at et barn har en vekstspurt når det gjelder vekten, og ”ta igjen” på høyden først senere.

Jeg synes det fokuserers så veldig mye på barn og vekt, og vekt alene. Men det er vel flere ting som spiller inn?

Har ikke barn også benbygning, da? Noen er spede andre er kraftigere. Vi regner jo også vår "normal"-vekt utifra benbygning. Jeg er 169 cm høy. Veier jeg 54 kg er jeg nesten mager og må virkelig slanke meg for å ligge på den vekten. Dersom min spedbygde venninne veier det samme ser hun helt normal ut.

Jenta vår på 5 1/2 er "sterk". Hun er ca. 116 cm og veier 24 kg. Hun har fulgt sin kurve hele veien. Normal på lengde, litt høyt på vekt. Stor og flott, sa helsesøster da hun var liten. Hun er veldig svai i ryggen og magen står ut, som ikke er unormalt på barn. Hun er ikke tjukk. Hun er veldig aktiv og spiser langt mindre enn sin magre venninne, som er av den mer sedate typen.

Jeg slet i mange år med spiseforstyrrelser etter at mormor stadig påpekte vekta mi. Jeg var helt normal, men hadde tung benbygning som mine foreldre. Fy mormor!

Barn er forskjellig bygd og har ulik forbrenning akkurat som oss voksne, eller tar jeg fullstendig feil?

Selvfølgelig skal man passe på hva barna spiser og at de beveger seg tilstrekkelig.

Mitt barn spiser ikke mye og leker hele dagen og er blid og fornøyd. Jeg har også tenkt guuuuud er hun overvektig? Men hun er sånn. Akkurat sånn var søsknene hennes også. De er sylfider idag.

Jeg synes hvertfall det er voldsom fokus på vekt og vekten alene. Man skal ikke lukke øynene, men det er mye øyet kan se som vekten ikke viser.

Annonse

Jeg synes det fokuserers så veldig mye på barn og vekt, og vekt alene. Men det er vel flere ting som spiller inn?

Har ikke barn også benbygning, da? Noen er spede andre er kraftigere. Vi regner jo også vår "normal"-vekt utifra benbygning. Jeg er 169 cm høy. Veier jeg 54 kg er jeg nesten mager og må virkelig slanke meg for å ligge på den vekten. Dersom min spedbygde venninne veier det samme ser hun helt normal ut.

Jenta vår på 5 1/2 er "sterk". Hun er ca. 116 cm og veier 24 kg. Hun har fulgt sin kurve hele veien. Normal på lengde, litt høyt på vekt. Stor og flott, sa helsesøster da hun var liten. Hun er veldig svai i ryggen og magen står ut, som ikke er unormalt på barn. Hun er ikke tjukk. Hun er veldig aktiv og spiser langt mindre enn sin magre venninne, som er av den mer sedate typen.

Jeg slet i mange år med spiseforstyrrelser etter at mormor stadig påpekte vekta mi. Jeg var helt normal, men hadde tung benbygning som mine foreldre. Fy mormor!

Barn er forskjellig bygd og har ulik forbrenning akkurat som oss voksne, eller tar jeg fullstendig feil?

Selvfølgelig skal man passe på hva barna spiser og at de beveger seg tilstrekkelig.

Mitt barn spiser ikke mye og leker hele dagen og er blid og fornøyd. Jeg har også tenkt guuuuud er hun overvektig? Men hun er sånn. Akkurat sånn var søsknene hennes også. De er sylfider idag.

Jeg synes hvertfall det er voldsom fokus på vekt og vekten alene. Man skal ikke lukke øynene, men det er mye øyet kan se som vekten ikke viser.

Jeg er SÅ enig med deg!

Min datter er ikke "tynn" eller "mager", men en flott, alminnelig slank og muskuløs jente. Sterk som en okse - tar fire armhevinger på en arm - hvor mange 6-åringer klarer det?

Det blir så feil å fokusere på vekt og høyde alene. Man SER om et barn er overvektig eller litt for "rund og myk". Og kanskje bør man være mest bekymret om barnet ikke er glad i å bevege seg? På sikt tror jeg det vil få mest å si mht om barnet kan bli overvektig eller ei.

Jeg er SÅ enig med deg!

Min datter er ikke "tynn" eller "mager", men en flott, alminnelig slank og muskuløs jente. Sterk som en okse - tar fire armhevinger på en arm - hvor mange 6-åringer klarer det?

Det blir så feil å fokusere på vekt og høyde alene. Man SER om et barn er overvektig eller litt for "rund og myk". Og kanskje bør man være mest bekymret om barnet ikke er glad i å bevege seg? På sikt tror jeg det vil få mest å si mht om barnet kan bli overvektig eller ei.

WOW! Ja hvilken 6-åring kan måle seg med den, du ;o)

Jeg tok 30 armhevinger (begge hender, da) og tok gymlærern min i håndbak i 7.klasse, så det så!

Veldig enig i det du skriver jeg også!

Jeg er SÅ enig med deg!

*Hehe* Min pode på 7,5 tar armhevinger på en arm. La meg si det sånn - guderne må vite hvor han har de genene fra?! Han er forøvrig radmager.

Mrs. Wallace

Jeg kan ikke fatte og begripe hvor du har det fra at datteren din er overvektig - vekten hennes høres helt normal ut, synes jeg.

Min gutt på 5 1/2 er 114 cm og veier 20 kilo, og han er helt A4 i kroppsbygningen. Ikke det grann overvektig, i hvert fall.

*Hehe* Min pode på 7,5 tar armhevinger på en arm. La meg si det sånn - guderne må vite hvor han har de genene fra?! Han er forøvrig radmager.

Jeg trenger ikke en gang å lure på hvor hun har fått de genene fra en gang, det er hevet over en hver tvil at det ikke er fra meg ;o) Men jeg lurer fryktelig på hvordan hun i det hele tatt kom på å gjøre det! Nevøene på 7 og 11 forsøkte å ta etter henne, men hadde ikke sjanse til å ta en eneste - hun klarte til og med dobbelt så mange vanlige armhevinger som dem.

Nei, de musklene har ingenting med arv fra meg eller pappaen å gjøre, men jeg kan jo håpe at det er smittsomt, og at jeg kan få noen på det viset, hihihi ;o)

Annonse

Hvis du bruker linken til Lillemus under her, så er sønnen din overvektig.

Han endte på BMI 19. Overvekt for gutter på 6 år er over 17,55, og fedme er over 19,78.

Oops, blingsa litt på målestokken.. Han er ikke 110 cm høy lenger men 116.. BMI på 17,1 da :o) Det stemmer litt bedre.

Det finnes egne bmi-tabeller for barn og det er en av disse vi har brukt her.

Ja, det ser jeg, men jeg stusser litt over disse likevel.

Som tidligere nevnt, vokser barn i rykk og napp og de har en stormende utvikling i vekt/høyde. Jeg tror derfor en bmi (som sies er laget for barn) ikke er god nok. :0)

Ærlig talt hadde jeg aldri komt på å tenke vekt og kropp og bmi , på mitt eget barn uten at barnet mitt hadde hatt mye fett på kroppen (overvektig) eller såg unormalt tynn ut.

Er redd det finnes foreldre som er meget opptatt av vekt,kropp og utseende selv,og dermed er mer pirkete på sine barns utseende. Dette er farlig. Jeg sier ikke at du er slik, men vet at det finnes foreldre som driver med kroppshysteri slanking osv..dermed blir barna lidende under det. En mage er penere en synlige ribbein. Så lenge de er friske og aktive ,er de normale

Ja, det ser jeg, men jeg stusser litt over disse likevel.

Som tidligere nevnt, vokser barn i rykk og napp og de har en stormende utvikling i vekt/høyde. Jeg tror derfor en bmi (som sies er laget for barn) ikke er god nok. :0)

Normalspektret bør være ganske stort, er enig med deg i det. Brukte en annen bmi-tabell på mine for en stund siden og der kom Snuppa ut som nesten undervektig! Og det er hun såvisst IKKE!

Enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...