Gå til innhold

NHD/andre: bipolar og blodsukker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har erfart at jeg er særdeles sensitiv for blodsukkersvinginger både psykisk og kroppslig. Etter at jeg la om til lav-karbo-kosthold, er jeg mer psykisk stabil enn jeg har vært på årevis. Konsentrasjonen er også kommet tilbake, og jeg har mer energi og overskudd enn da jeg spiste karbohydratrik mat.

Jeg tror ikke dette gjelder spesielt for oss som har psykiske lidelser av ymse slag. Så vidt jeg har lest meg til, vil de aller fleste mennesker (uansett om de er friske, syke eller psyke) ha stor helsegevinst - både fysisk og psykisk - av å begrense inntaket av karbohydrater og sørge for å spise nok fett og protein.

Blodsukkeret regulerer du ganske enkelt ved å begrense inntaket av mat som øker insulinproduksjonen; det vil si sukker, mel, ris, pasta og poteter.

Det verserer mange myter omkring kosthold basert på lite karbo. Det meste er basert på ukunnskap og fordommer. Lytt til de som sitter med kunnskap om dette ... eller som har erfart hva dette faktisk gjør med kropp og sinn ... eller enda bedre: gjør erfaringen selv :-)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...