Gjest også barnehageansatt Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Selvfølgelig vil de aller fleste gjøre barna sine selvstendige, men det er en stor jobb og det kreves tid. En 3 åring har ofte nettopp begynt å bli tørr.før det så brukte de bleier og var da avhengig av at noen hjalp dem av og på med bleier og samtidig klærne. Det er vel kanskje ikke før etter den tid at vi begynner å motivere for å kle på/av seg selv å da er det for meg vanskelig å kreve at en 3 åring er så selvstendig at han kler på/av seg selv. Det er 6 og 7 åringer som trenger hjelp til påkledning også og tenk det er 3 år mellom dem å det er mye i utvikling når de er så små. Lykke til med barnehagen din! Diskuter dette i et foreldremøte kanskje? Vi tenker nok forskjellig, hvorfor kan ikke et barn som bruker bleie øve seg på å kle på seg selv? Ja, det tar tid å bli selvstendig, men jo tidligere man starter jo fortere greier de ulike oppgaver selv. Det er viktig å la det være en positiv opplevelse, nytter ikke at den voksne er utålmodig og sur når man skal motivere et barn til å bli selvstendig:) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Selvfølgelig vil de aller fleste gjøre barna sine selvstendige, men det er en stor jobb og det kreves tid. En 3 åring har ofte nettopp begynt å bli tørr.før det så brukte de bleier og var da avhengig av at noen hjalp dem av og på med bleier og samtidig klærne. Det er vel kanskje ikke før etter den tid at vi begynner å motivere for å kle på/av seg selv å da er det for meg vanskelig å kreve at en 3 åring er så selvstendig at han kler på/av seg selv. Det er 6 og 7 åringer som trenger hjelp til påkledning også og tenk det er 3 år mellom dem å det er mye i utvikling når de er så små. Lykke til med barnehagen din! Diskuter dette i et foreldremøte kanskje? Er dette noen som skal starte bhg selv? 0 Siter
Gjest også barnehageansatt Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Provosert var vel å ta i litt. Jeg vet du definerer uenighet med deg som provosering fra før. Det er vel heller kanskje du som ikke tåler å få motstand? Jeg tåler litt motstand:) Tåler du det? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 "Jeg synes en treåring godt skal kunne det meste selv, selvsagt er de ikke like samarbeidsvillig hver dag." Jeg synes at _min_ tre-åring burde greie endel ting selv, som jeg vet hun klarer. Men jeg vet også at du av guttene som også er tre år er langt fra å klare endel av de tingene hun klarer, og dermed ligger kravet til selvhjulpenhet lavere fra dem. Barn er individer - og det er mange måneders differanse i læringsprossessene deres. F.eks kan ett barn snakke knallbra ved 18 mndrs alder, mens et annet ikke begynner å forme ord før de nærmer seg tre år. Barn er forskjellige... "Min erfaring er at foreldrene hjelper barna alt for mye" _Noen_ foreldre gjør det, men langt fra alle. "det fører til to ting vi i barnehagen må bruke veeldig mye tid på å lære barna dette," Det er for meg ganske underordnet... 0 Siter
kaffepiken Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Jeg syns dere forventer i meste laget av treåringer. Enkelte klarer vel å kle på seg alt selv i den alderen, men langt fra alle vil greie å få på dress, votter, hals etc uten hjelp når de er bare tre år. 0 Siter
Gjest også barnehageansatt Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Jøye meg....dette går da seg til skulle jeg tro.Jeg hjelper barna med å kle på seg, men oppfordrer dem til å ta på jakken,buksen etc selv,men innimellom er det et vanskelig plagg. Jeg stiller ikke krav om at min treåring faktisk skal kle seg selv-men ser at etterhvert som tiden går klarer hun mere selv og ønsker å gjøre mere selv. . Jeg tror ikke min treåring blir hjelpeløs selv om mamma hjelper med påkledningen.Hun mestrer da mye annet selv-så den gode følelsen du får av å mestre ting og som skal styrke selvfølelsen,den får hun da gjennom mye annet på dette stadiet. Nei jeg bekymrer meg ikke for at min lille ikke skal lære å kle på seg selv og jeg er heller ikke bekymret for den gode følelsen av å mestre ting. Den er der. Må føye til at jeg er heller ikke særlig bekymret over barnehage ansatte som klager over alt barna ikke kan. Liker du jobben din? Det er faktisk barn som begynner på skolen uten å kunne kle på seg selv. Skjønner ikke hvorfor enkelte foreldre har så motstand mot å lære barna selvstendighet fra de er små. Vi hjelper barna i barnehagen. Det hender at vi hjelper de største også, det er stas å få litt hjelp innimellom, men det er også viktig å mestre det selv. Tenk hvor fin motorisk trening det er å øve på å ta av og på klær. Som jeg har nevnt tidligere, ligger det mer omsorg og tid i å gjøre barna selvstendig enn bare å kle på dem. Man må selvsagt ha tid til dem, være der å oppmuntre, nytter ikke å være utålmodig og sur. Hvorfor ikke begynne alt fra barna er rundt ett år med de enkle tingene, da skal nok de fleste rundt tre års alderen kunne det meste selv, selv om de selvsagt skal få hjelp. Å mestre å kle på seg selv, betyr ikke at de ikke skal få hjelp, men det er kjekt å kunne det selv også 0 Siter
matildes mor Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Det er faktisk barn som begynner på skolen uten å kunne kle på seg selv. Skjønner ikke hvorfor enkelte foreldre har så motstand mot å lære barna selvstendighet fra de er små. Vi hjelper barna i barnehagen. Det hender at vi hjelper de største også, det er stas å få litt hjelp innimellom, men det er også viktig å mestre det selv. Tenk hvor fin motorisk trening det er å øve på å ta av og på klær. Som jeg har nevnt tidligere, ligger det mer omsorg og tid i å gjøre barna selvstendig enn bare å kle på dem. Man må selvsagt ha tid til dem, være der å oppmuntre, nytter ikke å være utålmodig og sur. Hvorfor ikke begynne alt fra barna er rundt ett år med de enkle tingene, da skal nok de fleste rundt tre års alderen kunne det meste selv, selv om de selvsagt skal få hjelp. Å mestre å kle på seg selv, betyr ikke at de ikke skal få hjelp, men det er kjekt å kunne det selv også Akkuarat at barna ikke kan kle på seg selv når de begynner på skolen,det må jeg innrømme er i drøyeste laget-selv for meg;-) Selvfølgelig skal en oppmuntre til at de skal klare dette selv,men jeg forventer ikke at min lille skal fikse alt når hun er tre år. Det er forskjell på det å oppmuntre barnet og det å forvente det av barnet. Det ordner seg;-) 0 Siter
Gjest også barnehageansatt Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 "Jeg synes en treåring godt skal kunne det meste selv, selvsagt er de ikke like samarbeidsvillig hver dag." Jeg synes at _min_ tre-åring burde greie endel ting selv, som jeg vet hun klarer. Men jeg vet også at du av guttene som også er tre år er langt fra å klare endel av de tingene hun klarer, og dermed ligger kravet til selvhjulpenhet lavere fra dem. Barn er individer - og det er mange måneders differanse i læringsprossessene deres. F.eks kan ett barn snakke knallbra ved 18 mndrs alder, mens et annet ikke begynner å forme ord før de nærmer seg tre år. Barn er forskjellige... "Min erfaring er at foreldrene hjelper barna alt for mye" _Noen_ foreldre gjør det, men langt fra alle. "det fører til to ting vi i barnehagen må bruke veeldig mye tid på å lære barna dette," Det er for meg ganske underordnet... Endel foreldre forventer at barnehagen skal lære barna alt, når de begynner på skolen så skal læreren gjøre alt. Ikke rart at norge er et av landene med de faglig svakeste elevene. Foreldrene skal jo ikke gjøre noe selv. Nei foreldre still opp og bruk tid på å la barna mestre fra de er små. God motorikk og følese av å mestre er med på å styrke intelligensen. Hvorfor vente med å lære ting, som de kan mestre fra de er små? Har sagt det før, det betyr ikke at vi ikke skal hjelpe dem, men at de vet hvordan man bruker armene når en genser skal på og hvordsn man gjør med henderne når man skal trekke på seg ei bukse 0 Siter
nitni Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 _Når_ mener du at foreldrene skal øve og motivere og øve mer? Om morgenen når de har det hektisk nok fra før? Eller om ettermiddagen når de blir hentet og er slitne og sultne? Mange foreldre har mestparten av året kun helgene til å øve på slike ting. Og kanskje vil noen bruke helgene på mer verdifulle ting enn påkledninga? Hvorfor er det så _ille_ at du som er ansatt for å gi barna et supert pedagogisk tilbud, for å gi dem de tingene foreldrene ikke kan fordi de jobber 5 dager i uka,må lære dem å kle på seg selv? Og du som jobber i barnehage vet vel at det finnes flere situasjoner enn påkledning som kan gi ungene den gode følelsen av å mestre ting selv... 0 Siter
nitni Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Det er faktisk barn som begynner på skolen uten å kunne kle på seg selv. Skjønner ikke hvorfor enkelte foreldre har så motstand mot å lære barna selvstendighet fra de er små. Vi hjelper barna i barnehagen. Det hender at vi hjelper de største også, det er stas å få litt hjelp innimellom, men det er også viktig å mestre det selv. Tenk hvor fin motorisk trening det er å øve på å ta av og på klær. Som jeg har nevnt tidligere, ligger det mer omsorg og tid i å gjøre barna selvstendig enn bare å kle på dem. Man må selvsagt ha tid til dem, være der å oppmuntre, nytter ikke å være utålmodig og sur. Hvorfor ikke begynne alt fra barna er rundt ett år med de enkle tingene, da skal nok de fleste rundt tre års alderen kunne det meste selv, selv om de selvsagt skal få hjelp. Å mestre å kle på seg selv, betyr ikke at de ikke skal få hjelp, men det er kjekt å kunne det selv også "Det er faktisk barn som begynner på skolen uten å kunne kle på seg selv" Da har vel ikke barnehagen vært flink nok til å lære dem dette..? En 6-åring burde kunne det. Men du forlanger for mye av en 3-åring. Det skjer mye fra de er 3 til de er 6. 0 Siter
Gjest også barnehageansatt Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 "Det er faktisk barn som begynner på skolen uten å kunne kle på seg selv" Da har vel ikke barnehagen vært flink nok til å lære dem dette..? En 6-åring burde kunne det. Men du forlanger for mye av en 3-åring. Det skjer mye fra de er 3 til de er 6. "Da har vel ikke barnehagen vært flink nok til å lære dem dette..?" Ja, det må jo selvfølgelig være barnehagen for foreldrene har jo ikke ansvaret for å lære opp barna sine. 0 Siter
Gjest også barnehageansatt Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 _Når_ mener du at foreldrene skal øve og motivere og øve mer? Om morgenen når de har det hektisk nok fra før? Eller om ettermiddagen når de blir hentet og er slitne og sultne? Mange foreldre har mestparten av året kun helgene til å øve på slike ting. Og kanskje vil noen bruke helgene på mer verdifulle ting enn påkledninga? Hvorfor er det så _ille_ at du som er ansatt for å gi barna et supert pedagogisk tilbud, for å gi dem de tingene foreldrene ikke kan fordi de jobber 5 dager i uka,må lære dem å kle på seg selv? Og du som jobber i barnehage vet vel at det finnes flere situasjoner enn påkledning som kan gi ungene den gode følelsen av å mestre ting selv... "Og du som jobber i barnehage vet vel at det finnes flere situasjoner enn påkledning som kan gi ungene den gode følelsen av å mestre ting selv..." Ja, det vet jeg, men det å kle på seg, er jo noe som mååå gjøres hver dag og flere ganger om dagen. Kjekt å kunne det selv, skjønner ikke hvorfor noen har så motvilje mot å trene barna opp fra de er små til å bli selvstendige. Dessuten så er det mye mer omsorg å lære barna å bli selvstendige, å la de mestre de daglige gjøremålene selv:) I denne tråden snakket jeg om klær, men det gjelder selvsagt alle daglige gjøremål, barn trenger øvelse for å mestre, så hvorfor ikke la de trene fra de er små Alt fra å smørre på skiva, tørke opp etter seg når de har sølt, tørke nesa osv osv. Man skal tidlig krøkes.... 0 Siter
Gjest Ennå langt fram i tid Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Da vår unge var 2 1/2 fikk vi beskjed i barnehagen at de hadde problemer med å få han til å kle på seg selv. Dette var en småbarnsavdeling. Jeg må si at jeg reagerte litt på dette. Det er greit nok at de vil la de prøve å kle på seg selv, men man kommer ikke til foreldrene og sier at det er et problem å få han til å gjøre dette. 0 Siter
oppptimisten Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jeg er prinsipiellt enig i det du sier, men skulle likt å vit hvor mange barn du har selv?? Og o du eventuelt følger opp og gjør dem selvstendige fra 3 års alderen.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Vi tenker nok forskjellig, hvorfor kan ikke et barn som bruker bleie øve seg på å kle på seg selv? Ja, det tar tid å bli selvstendig, men jo tidligere man starter jo fortere greier de ulike oppgaver selv. Det er viktig å la det være en positiv opplevelse, nytter ikke at den voksne er utålmodig og sur når man skal motivere et barn til å bli selvstendig:) Søstra mi skiftet bleier på seg selv da hun var 2 år! Helt sant! Når hun hadde tisset da, vel og merke. Hun tok av seg den uttissede bleien, gikk i skuffen og fant en ny sammenbrettet en (brette-tøy-bleier den gange), la den på sofaen, satte seg oppå og fikk på seg plastbuksa utenpå! Det var selvhjulpen unge det! 0 Siter
PieLill Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jeg synes det blir helt feil og innsiktsløst å knytte forventningene til barna opp mot noe så forenklet som alder i stedet for helheten av barnets person og situasjon. For øvrig blir det helt urealistisk å forvente at 3-åringer generelt skal kunne kle på seg selv. Noen fikser det helt fint fra innerst til ytterst. Andre er i startfasen av å klare de enkleste plaggene selv. Har du lagt merke til hvor store sprik det kan være i selvstendighetsnivået mellom søsken? Lillesøster på 2 1/2 kan kle på seg helt selv, mens storebror på 4 1/2 fortsatt kan trenge hjelp med de mest gjenstridige klærne. Kanskje selvstendigehet eller ikke har med litt flere ting å gjøre enn foreldrenes eventuelle "motstand" mot dette. Det er jo bare å beklage at foreldrene ikke leverer barnehage og skole de lettvindte barna de ønsker. ;-) Jeg forstår godt at foreldre som må dra en liten skrott opp av senga lenge før sju om morgenen ikke prioriterer selvstendighetsøvelser, men omsorg så morgenen blir mykest mulig. Mestring gir en god følelse. For store krav for tidlig skaper ingen mestringsfølelse, men skyldfølelse og frustrasjon. Balansen i dette er ikke automatisk gitt ut fra alder. Barnas behov for å bli selvhjulpne må veies opp mot de øvrige behovene barna har. Det finnes en grøft som består av å hjelpe barna for mye. Det er jo absolutt en fordel å kunne få på det meste selv når man begynner på skolen. Men du er langt over i den andre grøfta når du forventer at 3-åringer skal være helt selvhjulpne i påkledningen. Det går an å gjøre barn for selvstendige. Da går det ut over barnas følelsesmessige tilknytning. mvh 0 Siter
Gjest mamma til gutt på 1år Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jeg mener at det er foreldrene som kjenner barna best, og vet hva de mestrer og ikke mestrer og hjelper de med det de ikke kan selv.. F.eks hvis noen bruker en evighet på å kle på seg. Jeg hadde i hvert fall ikke hatt tid til å vente 30 minutter før klærne er på en stressa morgen. Kan jo være barna får plundre med å kle på seg i helger og andre anledninger da de har god tid.. Du som barnehageansatt vet jo ikke hvordan det er hjemme hos barna. 0 Siter
Spirello Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 "Og du som jobber i barnehage vet vel at det finnes flere situasjoner enn påkledning som kan gi ungene den gode følelsen av å mestre ting selv..." Ja, det vet jeg, men det å kle på seg, er jo noe som mååå gjøres hver dag og flere ganger om dagen. Kjekt å kunne det selv, skjønner ikke hvorfor noen har så motvilje mot å trene barna opp fra de er små til å bli selvstendige. Dessuten så er det mye mer omsorg å lære barna å bli selvstendige, å la de mestre de daglige gjøremålene selv:) I denne tråden snakket jeg om klær, men det gjelder selvsagt alle daglige gjøremål, barn trenger øvelse for å mestre, så hvorfor ikke la de trene fra de er små Alt fra å smørre på skiva, tørke opp etter seg når de har sølt, tørke nesa osv osv. Man skal tidlig krøkes.... I utgangspunktet enig, men NÅR skal man få tid til det? Ting tar tid, laaaaaaang tid når barn skal gjøre sånt selv. Skal man stå opp kl. 4 da for at poden skal kle på seg selv og smøre skiva selv? 0 Siter
laban Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jeg blir mer og mer overbevist om at vår barnehage (som ingen av ungene går i lenger) var veldig bra. Der var sånt som påkledning, renslighet og andre "klare selv"-temaer noe vi _samarbeidet_ om når vi var enige om at tiden var inne. Det var ikke noen alvorlige greier, vi fortalte bare hverandre om hva vi drev med (typen "idag satt X på potte i barnehage, for h*n hadde så lyst til å gjøre det samme som Y). Sånt gikk ikke etter kalenderen, men ut fra barnets modenhet og motivasjon. Akkurat det med å ta på yttertøy selv, ble det nok trent tidligst / mest på i barnehagen. Det er tross alt mer motiverende for et barn å klare det selv når h*n ser at de større barna gjør det, mens "de små" må ha hjelp - og at man dermed kommer seg ut tidligere fordi man slipper å vente på tur - enn å streve hjemme mens en utålmodig pappa står og verker etter å komme seg av gårde. Personalet i vår barnehage brukte ros og humoristisk konkurranse (jeg er sikker på at minstemann var _mye_ raskere til å få på seg votter enn førskolelæreren) i slike situasjoner. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme, framfor å bebreide foreldrene. 0 Siter
nitni Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jeg synes det blir helt feil og innsiktsløst å knytte forventningene til barna opp mot noe så forenklet som alder i stedet for helheten av barnets person og situasjon. For øvrig blir det helt urealistisk å forvente at 3-åringer generelt skal kunne kle på seg selv. Noen fikser det helt fint fra innerst til ytterst. Andre er i startfasen av å klare de enkleste plaggene selv. Har du lagt merke til hvor store sprik det kan være i selvstendighetsnivået mellom søsken? Lillesøster på 2 1/2 kan kle på seg helt selv, mens storebror på 4 1/2 fortsatt kan trenge hjelp med de mest gjenstridige klærne. Kanskje selvstendigehet eller ikke har med litt flere ting å gjøre enn foreldrenes eventuelle "motstand" mot dette. Det er jo bare å beklage at foreldrene ikke leverer barnehage og skole de lettvindte barna de ønsker. ;-) Jeg forstår godt at foreldre som må dra en liten skrott opp av senga lenge før sju om morgenen ikke prioriterer selvstendighetsøvelser, men omsorg så morgenen blir mykest mulig. Mestring gir en god følelse. For store krav for tidlig skaper ingen mestringsfølelse, men skyldfølelse og frustrasjon. Balansen i dette er ikke automatisk gitt ut fra alder. Barnas behov for å bli selvhjulpne må veies opp mot de øvrige behovene barna har. Det finnes en grøft som består av å hjelpe barna for mye. Det er jo absolutt en fordel å kunne få på det meste selv når man begynner på skolen. Men du er langt over i den andre grøfta når du forventer at 3-åringer skal være helt selvhjulpne i påkledningen. Det går an å gjøre barn for selvstendige. Da går det ut over barnas følelsesmessige tilknytning. mvh . 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.