Gjest midia Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Sitter her med mange tanker i forhold til et barn med Adhd. Fikk for to år siden diagnose og begynte på medisiner. Det ble lovet gull å grønne skoger av lærer,ppt,bup osv.. i dag har han kun medisiner og ingenting hører vi fra noen. Ingen møter,ingen kontakt med bup,ppt eller habteam. Eneste person som står på er legen på sykehuset! Er det sånn de behandler barn med adhd? Er det bare å gi dem medisiner så er alt som vanlig og ingen oppfølgning trengs? Skjønner godt at det er mange som får diagnosen nå hvis det er sånn at det bare er å gi dem medisiner å så gi blanke i dem for da er det jo veldig lettvint. Jeg er sjokkert! Har også prøvd å gjøre noe med dette, men jeg føler jeg stanger hodet i veggen. Det blir bare lovt å lovt å ingenting skjer. Er det flere som føler på det samme her eller? 0 Siter
Gjest Ellipse Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Så trist å høre!! Jeg har ingen erfaring med Adhd selv, men så et interessant tv-program for litt siden med det som tema. Hva tror du selv at gutten din har behov for av hjelp? Hjelper medisinene ham? Håper ikke det stemmer som du sier, at adhd-barna bare får medisiner og sendes hjem...håper dere har vært uheldige-og at dere får det dere har blitt lovet!! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Så trist å høre!! Jeg har ingen erfaring med Adhd selv, men så et interessant tv-program for litt siden med det som tema. Hva tror du selv at gutten din har behov for av hjelp? Hjelper medisinene ham? Håper ikke det stemmer som du sier, at adhd-barna bare får medisiner og sendes hjem...håper dere har vært uheldige-og at dere får det dere har blitt lovet!! Vi vet egentlig ikke helt hva han trenger av hjelp å føler derfor at vi trenger hjelp til å vurdere det litt. Vi vet jo knapt hvilken hjelp som finnes for barn med adhd. Det er leit at vi må mase og mase for at noe skal skje å så skjer det noe å så skjer det ingenting igjen før et halvår. Takker for støtte! 0 Siter
Gjest Ellipse Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Vi vet egentlig ikke helt hva han trenger av hjelp å føler derfor at vi trenger hjelp til å vurdere det litt. Vi vet jo knapt hvilken hjelp som finnes for barn med adhd. Det er leit at vi må mase og mase for at noe skal skje å så skjer det noe å så skjer det ingenting igjen før et halvår. Takker for støtte! Føler med dere. Kanskje det er en idé å ta kontakt med noen andre med barn med adhd problematikk? Høre hva de har for tilbud, og om det har funket for dem? Det må vel finnes noen slags forening, pårørendegruppe eller noe..Flere står sterkere enn en..Stå på krava;) 0 Siter
Gjest Lysglimt Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Vi vet egentlig ikke helt hva han trenger av hjelp å føler derfor at vi trenger hjelp til å vurdere det litt. Vi vet jo knapt hvilken hjelp som finnes for barn med adhd. Det er leit at vi må mase og mase for at noe skal skje å så skjer det noe å så skjer det ingenting igjen før et halvår. Takker for støtte! Kjenner visa.... Typisk! Kan dere ikke søke på en familieavdeling? Der får barnet ditt behandlig og dere får veiledning 0 Siter
Gjest spesialpedagog Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Vi vet egentlig ikke helt hva han trenger av hjelp å føler derfor at vi trenger hjelp til å vurdere det litt. Vi vet jo knapt hvilken hjelp som finnes for barn med adhd. Det er leit at vi må mase og mase for at noe skal skje å så skjer det noe å så skjer det ingenting igjen før et halvår. Takker for støtte! Det var leit å høre om dine erfaringer. Som spesialpedagog har jeg jobbet med barn med ADHD i ungdomsskolen i en årrekke. jeg kan ikke tenke meg et mer spennende og givende arbeid. Disse elevene er ulike som andre, men flotte å jobbe med. Vi har et tett samarbeide med BUP, PPT,foresatte og eleven selv når vi tilrettelegger og tilpasser undervisningen for elevene. Elevene med ADHD har veldig ulike behov, og det blir tilrettelagt for hver enkelt. Vi har noen elever som fungerer godt med medisin, uten at det er alvorlige bivirkninger.Ikke alle disse trenger mye tilrettelegging, men de blir fulgt godt opp. Mange av våre elever har prøvd ut ulike typer medisiner, men har opplevd så store og omfattende bivirkninger at de har valgt å ikke bruke medisiner. Med god tilrettelegging på skolen går det bra for disse allikevel. Har sønnen din god effekt av medisinene? Og hvordan er det med bivirkninger? De fleste av våre elever som bruker medisiner med god effekt har bivirkninger som søvnvansker og nedsatt matlyst. Noen av elevene har opplevd å bli aggressive, deprimerte, har fått angst,hallusinasjoner, mardrømmer, selvmordstanker o.l. bivirkninger. Disse har heldigvis valgt å slutte med medisiner. Det er ikke umulig å gi barn med ADHD et godt skoletilbud selvom de ikke er medisinerte. Men man kan ikke tenke tradisjonelt. Mange har behov for mye praktisk arbeid og korte arbeidsøkter. Jeg håper sønnen din vil få det skoletilbudet han har behov for og rett til. Stå på, og ikke gi deg. Lykke til! 0 Siter
rose23 Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Vi vet egentlig ikke helt hva han trenger av hjelp å føler derfor at vi trenger hjelp til å vurdere det litt. Vi vet jo knapt hvilken hjelp som finnes for barn med adhd. Det er leit at vi må mase og mase for at noe skal skje å så skjer det noe å så skjer det ingenting igjen før et halvår. Takker for støtte! Tror situasjonen er slik for mange barn med større eller mindre hjerneskader desverre. Men det som kan gå an er å finne seg en privatpraktiserende psykolog med rekvisisjonsordning. Henvisning blir sikkert ikke noe problem å få med legen. Men stå på krava. Finn ut hva dere har rett til og krev det! 0 Siter
Gjest diagnosemamma Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Tror situasjonen er slik for mange barn med større eller mindre hjerneskader desverre. Men det som kan gå an er å finne seg en privatpraktiserende psykolog med rekvisisjonsordning. Henvisning blir sikkert ikke noe problem å få med legen. Men stå på krava. Finn ut hva dere har rett til og krev det! Hvorfor trekker du inn hjerneskade når det er snakk om ADHD? Hvis du tror at det er det samme så kan jeg opplyse om at det ikke er korrekt. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Det var leit å høre om dine erfaringer. Som spesialpedagog har jeg jobbet med barn med ADHD i ungdomsskolen i en årrekke. jeg kan ikke tenke meg et mer spennende og givende arbeid. Disse elevene er ulike som andre, men flotte å jobbe med. Vi har et tett samarbeide med BUP, PPT,foresatte og eleven selv når vi tilrettelegger og tilpasser undervisningen for elevene. Elevene med ADHD har veldig ulike behov, og det blir tilrettelagt for hver enkelt. Vi har noen elever som fungerer godt med medisin, uten at det er alvorlige bivirkninger.Ikke alle disse trenger mye tilrettelegging, men de blir fulgt godt opp. Mange av våre elever har prøvd ut ulike typer medisiner, men har opplevd så store og omfattende bivirkninger at de har valgt å ikke bruke medisiner. Med god tilrettelegging på skolen går det bra for disse allikevel. Har sønnen din god effekt av medisinene? Og hvordan er det med bivirkninger? De fleste av våre elever som bruker medisiner med god effekt har bivirkninger som søvnvansker og nedsatt matlyst. Noen av elevene har opplevd å bli aggressive, deprimerte, har fått angst,hallusinasjoner, mardrømmer, selvmordstanker o.l. bivirkninger. Disse har heldigvis valgt å slutte med medisiner. Det er ikke umulig å gi barn med ADHD et godt skoletilbud selvom de ikke er medisinerte. Men man kan ikke tenke tradisjonelt. Mange har behov for mye praktisk arbeid og korte arbeidsøkter. Jeg håper sønnen din vil få det skoletilbudet han har behov for og rett til. Stå på, og ikke gi deg. Lykke til! Høres ut som dere har et godt tilbud til ressursbarna dere har på skolen å det er bra! Min gutt har søvnproblemer og har et dårlig kosthold. Han spiser men det er så lite han liker og derfor blir det ikke nok mat. I dag har vi glemt å gi han medisin for første gang på over 1 år og vi ser at den mangler for det er mye liv i han i dag. Så medisiner er nok uaktuelt å slutte med, det er jo en grunn for at vi startet medisinering også. Det som er det store håpet er at han får bedre hjelp og oppfølgning på ungdomsskolen om litt over 2 år. 0 Siter
Gjest Ellipse Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Tenkte denne linken kanskje kunne være interessant for deg. http://www.lommelegen.no/art/art2929.asp 0 Siter
rose23 Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Hvorfor trekker du inn hjerneskade når det er snakk om ADHD? Hvis du tror at det er det samme så kan jeg opplyse om at det ikke er korrekt. Jeg tenkte feil jeg nå, tenkte på det de kalte, eller kaller MBD...vet ikke om det er det samme som ADHD. 0 Siter
Gjest mamma 24-7 Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Trist at dere får så dårlig oppføging. Stikkord her er ansvarsgruppe, koordiator og individuell plan. Om det ikke er oppretta en ansvarsgruppe er kanskje dette det første som bør på plass, kanskje du kan få helsesøster til å koordinere denne? Har han ressurser i skolen, om ikke, hvorfor ikke? Trenger han det ikke eller sier skolen de ikke har ressurser? Har han støttekontakt, om ikke, kan det være et behov? Har du søktt om hjelpestønad? Det er mange ting man kan gjøre for å tilrettelegge, men som du sier det er behov for å vite hva som finnes. Og å kunne vurdere hva han har behov for av det som finnes. Denne siden har liten aktivitet for tiden. Anbefaler deg å titte innom bokstavbarna.no der er det mer trafikk, og mye informasjon å hente. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Trist at dere får så dårlig oppføging. Stikkord her er ansvarsgruppe, koordiator og individuell plan. Om det ikke er oppretta en ansvarsgruppe er kanskje dette det første som bør på plass, kanskje du kan få helsesøster til å koordinere denne? Har han ressurser i skolen, om ikke, hvorfor ikke? Trenger han det ikke eller sier skolen de ikke har ressurser? Har han støttekontakt, om ikke, kan det være et behov? Har du søktt om hjelpestønad? Det er mange ting man kan gjøre for å tilrettelegge, men som du sier det er behov for å vite hva som finnes. Og å kunne vurdere hva han har behov for av det som finnes. Denne siden har liten aktivitet for tiden. Anbefaler deg å titte innom bokstavbarna.no der er det mer trafikk, og mye informasjon å hente. Rektor har lovet å få igang ansvarsgruppe for 1 år siden å enda har ingenting skjedd. ppt skulle ordne med støttekontakt for halvt år siden, ingenting skjedd. Heldigvis har han ressurs i skolen noen timer i uka. Forhøyet hjelpestønad har vi. Det skal vel også skrives iop hvert år for elever med ressurser? Det er i såfall ikke underskrevet av oss i år for vi har ikke sett noe til den. bup har vi ikke hørt noe mer i fra på 1 år og habteam inkaller oss til intervju en gang i halvåret ca og spør om akkurat det samme hver eneste gang og kommer ikke videre(spm om tillegs diagnose) Det står i stampe hos alle så det er noe alvorlig galt med instansene rundt oss. takker for tips fra deg! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Tenkte denne linken kanskje kunne være interessant for deg. http://www.lommelegen.no/art/art2929.asp Takk for link! Synes det er vanskelig å tenke på at vi skal forsøke noe annet enn medisiner til han. Diett kommer for meg som svært vanskelig når han er ekstremt kresen fra før. Vitaminer spiser han til og med omega kapsler spiser han(det skal jo være så bra for hyperaktive barn). Vurderer å prøve ham uten medisiner i sommerferien for å se om han spiser og sover bedre. Det er bare det at han blir så strevsom og så lett å bli sinna på når han er hyper-han mister ihvertfall ørene. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jeg tenkte feil jeg nå, tenkte på det de kalte, eller kaller MBD...vet ikke om det er det samme som ADHD. Det er det samme ja. 0 Siter
Gjest cuti Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Rektor har lovet å få igang ansvarsgruppe for 1 år siden å enda har ingenting skjedd. ppt skulle ordne med støttekontakt for halvt år siden, ingenting skjedd. Heldigvis har han ressurs i skolen noen timer i uka. Forhøyet hjelpestønad har vi. Det skal vel også skrives iop hvert år for elever med ressurser? Det er i såfall ikke underskrevet av oss i år for vi har ikke sett noe til den. bup har vi ikke hørt noe mer i fra på 1 år og habteam inkaller oss til intervju en gang i halvåret ca og spør om akkurat det samme hver eneste gang og kommer ikke videre(spm om tillegs diagnose) Det står i stampe hos alle så det er noe alvorlig galt med instansene rundt oss. takker for tips fra deg! Her var det litt av hvert, gitt. For det første: Ja, jeg kjenner igjen problemet. Vi har mistet den lille hjelpen minstegutten vår hadde, fordi han oppfører seg bedre på ritalin. Dette er en viktig prinsippsak, og det er viktig å behandle den som det. Inne på bokstavbarna.no har en gjeng sendt brev til Brustad og Djupedal, med henstilling om å ta tak i problematikken. Brustad har jo vært ute og lovet bedre behandling ut over medisiner, men det nytter jo lite så lenge det er PPT (og altså Djupedal) som i praksis har ansvaret. Så langt prinsipper. I deres tilfelle er det noen ting som går an å ta tak i. Det er ikke skolens ansvar å lage ansvarsgruppe. Det rektor bør gjøre er å tromme sammen samarbeidsmøter, der dere treffer lærerne og evt. administrasjonen for å samarbeide og utveksle informasjon ang. skolegangen. Ansvarsgruppe er kommunens ansvar. Der skal alle involverte instanser møtes for å samordne sine tiltak. Skole, avlastningstjeneste, fysioterapeut, lege osv - de som er aktuelle for hvert barn. Ansvarsgruppen kan f.eks. legge press på skolen dersom det viser seg at det er der de beste løsningene er å hente. Ansvarsgruppen skal utarbeide en IP, som er en overordnet plan for alle tiltak. Skolen SKAL, når eleven får ekstra ressurs, utarbeide IOP. Denne SKAL lages i samarbeid med dere, og den SKAL være underskrevet av dere. Hvis ikke bryter de opplæringsloven. Dette må du konfrontere dem med, for det er deres redskap til å følge med og bidra i den faglige og sosiale utviklingen. Dersom skolen ikke umiddelbart legger seg flat på dette punktet, så klager du direkte til kommunens opplæringsetat og videre til fylkesmannen. Det er alt for vanlig at skolene slipper unna det arbeide, og det går bare ut over eleven. GRRR 0 Siter
Gjest mamma 24-7 Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Rektor har lovet å få igang ansvarsgruppe for 1 år siden å enda har ingenting skjedd. ppt skulle ordne med støttekontakt for halvt år siden, ingenting skjedd. Heldigvis har han ressurs i skolen noen timer i uka. Forhøyet hjelpestønad har vi. Det skal vel også skrives iop hvert år for elever med ressurser? Det er i såfall ikke underskrevet av oss i år for vi har ikke sett noe til den. bup har vi ikke hørt noe mer i fra på 1 år og habteam inkaller oss til intervju en gang i halvåret ca og spør om akkurat det samme hver eneste gang og kommer ikke videre(spm om tillegs diagnose) Det står i stampe hos alle så det er noe alvorlig galt med instansene rundt oss. takker for tips fra deg! Ja her er det noe alvorlig galt. Finnes det en person i kommunen du har et godt samarbeid med som kan få ansvarsgruppa i gang? I så fall, ta kontakt med denne. Om du har et OK forhold til skolens helsesøster kan det være aktuelt å bruke henne til denne oppgaven. Det bør kanskje og klager skriftlig her, på at ting ikke skjer, seng kopi til overordnet instans, eller rett klage til overordnet instans, med kopi til den/de det klages på. PPT kan vel ikke ordne med støttekontakt, om de har lovet dette så er jeg frista til å tro de har påtatt seg en rolle de strengt tatt ikke har noe med. Støttekontakt til personer med funksjonshemminger/nedsettelser søkes gjennom helse/omsorg/sosialkontor i kommunen. Litt forskjell fra kommune til kommune hvem som ordner med dette. Om kommunen har en nettside kan det være at du kan finne info om dette der. Sett deg inn i dette med individuell plan (ikke det samme som IOP) der ligger en veileder på nettsiden til SKUR, link nederst på siden: PS: linken er så lang at jeg legger den i et innlegg under, ellers blir dette innlegget så vanskelig å lese. IOP skal lages hvert år, til de elever som har enkeltvedtak om spesialundervisning. Om det ikke er laget for inneværende år, er det enda en grunn til å klage skriftlig. Det er tragisk at dere ikke får bedre hjelp, og at det ikke er bedre koordinering enn dette. Man burde som foreldre slippe å slite seg ut på å få ting i hjelpeapparatet til å fungere, men desverre så er det nok ofte sånn du beskriver. Man må bare ikke gi seg, det taper barna våre på. Kan jeg spørre om hvilke tilleggsdiagnose/problematikk som vurderes? 0 Siter
Gjest mamma 24-7 Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Ja her er det noe alvorlig galt. Finnes det en person i kommunen du har et godt samarbeid med som kan få ansvarsgruppa i gang? I så fall, ta kontakt med denne. Om du har et OK forhold til skolens helsesøster kan det være aktuelt å bruke henne til denne oppgaven. Det bør kanskje og klager skriftlig her, på at ting ikke skjer, seng kopi til overordnet instans, eller rett klage til overordnet instans, med kopi til den/de det klages på. PPT kan vel ikke ordne med støttekontakt, om de har lovet dette så er jeg frista til å tro de har påtatt seg en rolle de strengt tatt ikke har noe med. Støttekontakt til personer med funksjonshemminger/nedsettelser søkes gjennom helse/omsorg/sosialkontor i kommunen. Litt forskjell fra kommune til kommune hvem som ordner med dette. Om kommunen har en nettside kan det være at du kan finne info om dette der. Sett deg inn i dette med individuell plan (ikke det samme som IOP) der ligger en veileder på nettsiden til SKUR, link nederst på siden: PS: linken er så lang at jeg legger den i et innlegg under, ellers blir dette innlegget så vanskelig å lese. IOP skal lages hvert år, til de elever som har enkeltvedtak om spesialundervisning. Om det ikke er laget for inneværende år, er det enda en grunn til å klage skriftlig. Det er tragisk at dere ikke får bedre hjelp, og at det ikke er bedre koordinering enn dette. Man burde som foreldre slippe å slite seg ut på å få ting i hjelpeapparatet til å fungere, men desverre så er det nok ofte sånn du beskriver. Man må bare ikke gi seg, det taper barna våre på. Kan jeg spørre om hvilke tilleggsdiagnose/problematikk som vurderes? http://www.skur.no/gencontent/pub/showitem.php?listid=10&itemid=4617&parent=105 0 Siter
Gjest spespedden Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Rektor har lovet å få igang ansvarsgruppe for 1 år siden å enda har ingenting skjedd. ppt skulle ordne med støttekontakt for halvt år siden, ingenting skjedd. Heldigvis har han ressurs i skolen noen timer i uka. Forhøyet hjelpestønad har vi. Det skal vel også skrives iop hvert år for elever med ressurser? Det er i såfall ikke underskrevet av oss i år for vi har ikke sett noe til den. bup har vi ikke hørt noe mer i fra på 1 år og habteam inkaller oss til intervju en gang i halvåret ca og spør om akkurat det samme hver eneste gang og kommer ikke videre(spm om tillegs diagnose) Det står i stampe hos alle så det er noe alvorlig galt med instansene rundt oss. takker for tips fra deg! Skolen skal utarbeide IOP`er for hvert enkelt fag, i samarbeid med foresatte og elev.De skal undertegnes av foresatte, spesiallærer, kontaktlærer og rektor, før de sendes til PPT. Det skal skrives IOP-rapporter to ganger i året, før jul og før sommerferien.IOP`ene skal samtidig revideres. Dersom det er behov for det skal det utarbeides nye IOP`er.Rapportene skal gjennomgås sammen med de foresatte, som så skal undertegne på at de er gjennomgått.IOP`ene med rapporter er grunnlagsdokument for tildeling av ressurser (T-timer) for neste skoleår. Jeg kan ikke forstå at det er mulig å unnlate å skrive IOP`er og rapporter, og allikevel få tildelt ressurser? Her er det et eller annet som ikke stemmer! 0 Siter
Gjest voksenmann29 Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Hvilken kommune bor du i? Det er jo forskjellig fra kommune til kommune hvor flinke de er 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.