Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på hvor lang tid fordøyelsen tar til små barn (1 år) Hos voksne har jeg lest at det tar omtrent 48 timer + / - ...

Grunnen til at jeg spør, er at jeg synes mat går rett gjennom vår 1 åring. Dvs middagen han spiser, ser ut til å komme ut morgenen etter.

Ikke spesiell unormal lukt eller konsistens på avføringen.

Vi har alltid hatt utfordringer med maten. Han kastet opp all mat vi ga ham ved mattilvenning, og normal mat i "normale mengder" inntok han først ved 10 mnd alder.

Dette skyldes litt trang hals og litt store mandler.

Nå har det vært en periode med veldig lite mat, og jeg har funnet årsaken i lite tenner, litt forkjøla, og annet, men det har nå gått for lang tid til at dette skal være årsaken alene. Ja, jeg vet at det går opp og ned med matlysten.

Om det kan være nyttig kan jeg opplyse at han spiser følgende:

Morgen: morsmelk (tidligere ville han gjerne ha grøt)

Formiddag: 1/2 brødskive

Middag: 1/2 middagsglass (tidligere opp til 1 glass)

Kvelds: 1/3-1/2 porsjon grøt grøt om han i det hele tatt vil ha noe(tidligere en hel)

Han drikker vann og pupp.

Han er ikke undervektig iflg. skjema, men ligger sånn akkurat på linja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233225-ford%C3%B8yelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn er forskjellige. Dersom almenntilstanden er bra, og han legger normalt på seg, så er alt bra.

Har selv ei lite og tynn jente, og har vært litt bekymret. Ho tok mandlene da ho var 5, og etter det spiser ho normalt. Kan være vært å sjekke opp om kanskje disse bør tas. (Men han er vel kanskje for ung for det enda.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233225-ford%C3%B8yelse/#findComment-1777859
Del på andre sider

UKJENT,MEN IKKE GLEMT

det er vel ikke unormalt at barn på et år ikke er veldig interessert i mat , annet enn morsmelk.

Veldig mange jeg kjenner har gitt barna sine kun melk frem til denne alder, med unntak av litt grøt som innkjøringsfase og jerntilførsel. Ei av disse mødrene var faktisk en jordmor også.kanskje det rett og slett er for tidlig for barnet ditt. Alle er forskjellig!Og er vekten normal og aktiviteten bra er det jo ingenting å bekymre seg for.Mine barn "ga" fra seg maten morgenen etter de og. Ofte var det ufordøyd hvis magen ikke var helt klar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233225-ford%C3%B8yelse/#findComment-1777933
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...