Gå til innhold

Bilkjøring og medisiner med varseltrekant.

Anbefalte innlegg

Gjest Violsa
Skrevet

Snakket med en nettvenn i dag som sa det var ulovlig å kjøre når man hadde tatt medisiner som sobril feks. Og at hvis man kom opp i en ulykke og man hadde brukt medisin med varseltrekant ville man automatisk få all skyld

Jeg tror ikke det kan stemme.

Kjenner blant annet en som har epilepsi som bruker medisiner med varselstrekant hele dagen. Morgen og kveld.

Gjest sirikitt
Skrevet

En som har epilepsi har da vel ikke lov å kjøre bil i det hele tatt?

Varseltrekant betyr at man ikke skal kjøre det.

Gjest Violsa
Skrevet

det står ikke det i "bruksanvisningen"

Det står at man skal være forsiktig med bilkjøring i starten til man vet hvordan man reagerer på medisinen.

Og folk med epilepsi kan kjøre bil. Man kan kjøre når man er blitt anfallsfri , men man har fortsatt epilepsi. Selv om man ikke har anfall

Er du helt bortreist?

Skrevet

Varseltrekant betyr at man skal være varsom. Og det er korrekt som Violsa sier, man kan kjøre selv om man tar medisiner med varseltrekant, men man skal kjenne virkningen av medisinen først, og den virkningen skal ikke være slik at man kjører rundt som en bevisstløs sjåfør. Det er litt skjønn rundt det.

bugge -jenta
Skrevet

Det spørs hvor mye sobril du har tatt. Det går en grense der også for hva som ansees som forsvarlig. Det er lurt å kjøre litt ekstra forsiktig når man er på medisiner, for man er mer utsatt for skyld da.

Man kjører ikke på 45 mg sobril for eksempel.

Gjest Violsa
Skrevet

Det spørs hvor mye sobril du har tatt. Det går en grense der også for hva som ansees som forsvarlig. Det er lurt å kjøre litt ekstra forsiktig når man er på medisiner, for man er mer utsatt for skyld da.

Man kjører ikke på 45 mg sobril for eksempel.

jeg tar omtrent aldri sobril.

Fikk det på grunn av denne rettsaken

men phenergan som jeg tar for å sove på hver kveld har varselstrekant

Gjest trekantmedisiner
Skrevet

Fra trafikkloven angående bruk av "trekantmedisiner";

Man har selv ansvaret for å bli kjent med hvordan medisinen virker på deg og vurdere om du er i stand til å kjøre bil.

I tillegg står det at man bør rådføre seg med legen sin i hvert enkelt tilfelle.

Med andre ord; bruk av trekantmedisiner er ikke til hinder for bilkjøring - men det er ditt ansvar som sjåfør å vite at du er skikket. HVis du blir stoppet for mistanke om kjøring i påvirket tilstand - kan de be om blodprøve av deg og de kan da finne ut hva du har tatt. Hvis du da har opptrådt uansvarlig i trafikken kan du få problemer - straff / regress fra forsikringsselskap etc.

Angående epilepsi - man må være anfallsfri et år for å kunne kjøre bil, og nye anfall gjør at man får kjøreforbud en perdiode. Pasienter med epilepsi må fornye førerkortet sitt relativt ofte, og må legge ved spesialisterklæring som dokumenterer behandling og at det er liten fare for nye anfall. Dette gjelder også en hel del andre diagnoser; noen typer diabetikere, pasienter som har hatt drypp, hjertestans etc.

bugge -jenta
Skrevet

jeg tar omtrent aldri sobril.

Fikk det på grunn av denne rettsaken

men phenergan som jeg tar for å sove på hver kveld har varselstrekant

Vet om et menneske som tok en imovane,innsovingsmedisin klokka tre om natten. Fem timer senere ble vedkommende tatt i kontroll, h*n hadde vært så trøtt at h*n sjanglet med bilen og ble innrapportert av noen. H*n hadde 0.8 i promille, mistet lappen og fikk en durabelig bot. Så det er en grunnn til at en ikke skal ta den etter et visst klokkeslett. At h*n ble innrapportert hadde nok mye å si for det resultatet dette ble for vedkommmende da.

Gjest Violsa
Skrevet

Vet om et menneske som tok en imovane,innsovingsmedisin klokka tre om natten. Fem timer senere ble vedkommende tatt i kontroll, h*n hadde vært så trøtt at h*n sjanglet med bilen og ble innrapportert av noen. H*n hadde 0.8 i promille, mistet lappen og fikk en durabelig bot. Så det er en grunnn til at en ikke skal ta den etter et visst klokkeslett. At h*n ble innrapportert hadde nok mye å si for det resultatet dette ble for vedkommmende da.

oi , jeg bruker jo phenergan som sovemedisiner hver kveld.

bugge -jenta
Skrevet

oi , jeg bruker jo phenergan som sovemedisiner hver kveld.

Ja, men du tar det vel ike klokka tre om natten, og kjøre kl. åtte. De sier man skal ta den godt før midnatt, hvis en skal opp tidlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...