Gå til innhold

Avlyst konfirmasjon - ok konsekvens?

Anbefalte innlegg

Gjest hva mener du?

Har nylig fått beskjed om at konfirmasjonen vi var bedt i er avlyst. Dette fordi den vordende konfirmant har sluntret unna skolearbeid og konfirmantundervisning.

Jeg syns dette var vel strengt? Hva mener dere dol-foreldre? En ting er at alt man gjør (og ikke gjør) har sine konsekvenser, men en konfirmasjon er en stor ting i en ungdoms liv. Det er også noe "alle andre" gjør, og jeg tenker litt på hvordan denne ungdommen vil takle dette ifht venner/skole etc.

Jeg syns det hører med til historien at den aktuelle familien flyttet til et nytt sted i fjor, men at tenåringen tilsynelatende trives her.

Veldig mye jeg har lyst til å si rundt familieforholdene her merker jeg, men skal begrense meg av hensyn til de innvolverte (lett å kjenne igjen, regner jeg med). Men det er i alle fall en ressurssterk familie, og det er overhodet ikke snakk om omsorgssvikt o.l.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233314-avlyst-konfirmasjon-ok-konsekvens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man skal få lov til å stå til konfirmasjon uten å være på tilstrekkelig mye av konfirmasjonsundervisningen ville jo poenget med konfirmasjonsundervisning være borte, eller?

En 15-åring er voksen nok til å se konsekvensene av unnasluntring, og er absolutt voksen nok til å ta det når det kommer.

Det kan være at han ikke får lov å bli konfirmert, grunnet for mye fravær. Det er regler for hvor mye fravær en kan ha - tror jeg.

Hvis det derimot er foreldrene sin avgjørelse, synes jeg det er noe strengt:( Selv om man er 15 år, er man bare et stort barn) Jeg var ihvertfall ikke særlig flink til å tenke konsekvenser i den alderen.

Gjest fridalida

Dersom konfirmanten er blitt nektet konfirmasjon pga fravær i konfirmasjonsundervisningen, er det jo lite foreldrene kan gjøre med det.

Hvis det dreier seg om alminnelig sløvhet fra en 15-årings side, synes jeg reaksjonen er hårreisende streng! Tror ikke de tjener noe som helst på dette i forhold til 15-åringen. Offentlig ydmykelse, som dette må oppleves som, tjener sjelden til noe godt!

Synes heller foreldrene kunne avtalt med konfirmanten at gavene ble beslaglagt inntil han skjerpet seg på de områdene det var behov for det, selv det ville vært en streng reaksjon, etter min mening.

Annonse

I vårt distrikt kreves enn viss mengde oppmøte på konfirmasjonsforbredelsene for å få lov til å bli konfirmert.

Det synes jeg er en grei regel. Når man er 15 år er man voksen nok til å forstå at ens handlinger får konsekvenser.

Hvis man er uinteressert i konfirmasjonsforbredelser finnes tross alt alternativer; man kan la vær i det hele eller velge borgelig konfirmasjon.

Mine barn har fått velge helt selv; kirke - borgelig eller ingenting.

Det er vel kanskje ikke foreldrene som har tatt denne avgjørelsen?

Jeg kjenner til et tilfelle der presten nektet å konfirmere ei jente, på grunn av for mye fravær og skulk fra timene med konfirmasjonsforberedelser.

Og det synes jeg er helt greit, de trenger å lære seg at det blir negative konsekvenser når de ikke følger opp som de skal, selv om jeg må innrømme at jeg syntes litt synd på denne jenta. ( Det var kun denne ene jenta som ble nektet)

Man har valget mellom å konfirmere seg borgelig eller i kirken, eller ikke konfirmere seg.

Men om jeg som mor ville gjort det samme, er jeg heller i tvil om.

fruen fra havet

Det er obligatorisk frammøte som skal overholdes (en viss prosent av timene). Dette vet ungdommene, og presten holder dem nok også ajour underveis mht å minne om frammøte.

Det er dermed helt greit å ikke få lov å framstille seg til konfirmasjon. Dette er en del av det å bli voksen.

(På skolen vil eleven ved for stort fravær ikke få karakter Dette er legitimt og fastsatt i opplæringsloven).

Å konfirmere seg kan man gjøre når man vil. Kan jo hende at de involverte voksne har vurdert at barnet trenger et ellr to modningsår før det tas en så viktig avgjørelse.

Et annet alternativ hvis kirken ikke passer for barnet er jo en borgerlig konfirmasjon.

Hvis jeg som mor måtte ta en sånn avgjørelse ville jeg nok tatt en alvorsprat med barnet og med sine handlinger la barnet selv ta avgjørelsen, ved å møte til undervisningen som kreves.

Synes det er en helt grei avgjørelse, og regner med at foreldrene ikke har bestemt dette _helt_ alene...

Konfirmasjonsforberedelser er obligatoriske, så lenge man har bestemt seg for å konfirmere seg. Møter man ikke opp, får man ikke konfirmere seg. Møter man ikke opp i engelsktimene, får man heller ikke vitnemål. Så enkelt er det!

Høres nesten ut for at du synes dette er verst for dere, som har planlagt en reise, men ikke får dra...

Jeg synes kanskje ikke det er riktig å dra innsats i forhold til skolearbeid inn i spørsmålet.

Men om den vordende konfirmat er så likegyldig til konfirmasjonen at h*n nesten ikke deltar i konfirman-tundervisningen har h*n ingen ting med å konfirmere seg det være seg kirkelig eller borgelig. Såpass seriøsitet må man kunne forvente av en 15-åring. Dette bør gjøres klart for ungdommene på forhånd.

Som prinsipp synes jeg altså det kan være riktig av både foreldre og/eller de som forretter konfirmasjonen å nekte noen å stå til konfirmasjon.

Om jeg det var riktig i denne konkrete saken, vet jeg alt for lite til å mene noe om.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...