Gjest en lærer Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Mye behøver ikke være spesialskoler, men bare forskjellige skoler. Vi voksne velger jo sjeldent jobb ut fra vår adresse, men vår interesse. Hvorfor skulle ikke barna kunne gjøre det samme? Om jeg hadde et bredt spekter av skoler å velge mellom, kunne jeg vært gal nok til å sende ungene på hver sin skole, om det var det som måtte til for at hver enkelt skulle få størst mulig utbytte av skoledagen. Men rent praktisk ville jeg ønsket at de kunne gå på den samme. Om våre politikere kunne bruke mer av sin tid og energi på å definere målene for skolen, samt sørge for midler til å nå disse målene. _Og_ overlate til de som gjør jobben å definere veien, i stedet for å tre alskens reformer og revelusjoner ned over skolene. Da ville vi fått langt flere veier til Rom, og flere ville nådd dit. mvh Jeg har tenkt tanken selv, PieLill. Tenkt å jobbe på en skole hvor alle lærerne drar samme vei, foreldrene sender barna sine dit fordi det er den veien de også vil, og dit barna har evner og anlegg til.....Høres vidunderlig ut. Jeg er for enhetsskolen, i den forstand at ikke bare de med penger i lomma skal få en fin utdanning til barna sine. Men jeg er ikke for at alt skal inn i en skole, uten ressurser og veiledning til lærerne. Tror vi to får bli politikere, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233320-hjelpel%C3%A6rer/page/3/#findComment-1779543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Jeg har tenkt tanken selv, PieLill. Tenkt å jobbe på en skole hvor alle lærerne drar samme vei, foreldrene sender barna sine dit fordi det er den veien de også vil, og dit barna har evner og anlegg til.....Høres vidunderlig ut. Jeg er for enhetsskolen, i den forstand at ikke bare de med penger i lomma skal få en fin utdanning til barna sine. Men jeg er ikke for at alt skal inn i en skole, uten ressurser og veiledning til lærerne. Tror vi to får bli politikere, jeg. Det eneste positive med begrepet enhetsskole er at alle skal ha rett til å gå på den. Men i begrepet ligger også alt for sterk grad av ensporing både hva eierskap, pedagogisk opplegg, livssyn og organisering. Enhetsskolen sikrer ikke lik rett til utdanning fordi den er alt for enssporet til å kunne gi en god utdanning til alle elever. De elevene som ikke passer inn i den pedagogiske moterettningen som for tiden råder får mindre sjanse til utdanning. Om enhetstankegangen ble erstattet av en mangfolds- og valgfrihetstankegang, ville mye være gjort. Det er helt og holdent opp til det offentlige å gjøre gode private alternativer tilgjengelig for alle ved å fullfinansiere dem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233320-hjelpel%C3%A6rer/page/3/#findComment-1779554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Det eneste positive med begrepet enhetsskole er at alle skal ha rett til å gå på den. Men i begrepet ligger også alt for sterk grad av ensporing både hva eierskap, pedagogisk opplegg, livssyn og organisering. Enhetsskolen sikrer ikke lik rett til utdanning fordi den er alt for enssporet til å kunne gi en god utdanning til alle elever. De elevene som ikke passer inn i den pedagogiske moterettningen som for tiden råder får mindre sjanse til utdanning. Om enhetstankegangen ble erstattet av en mangfolds- og valgfrihetstankegang, ville mye være gjort. Det er helt og holdent opp til det offentlige å gjøre gode private alternativer tilgjengelig for alle ved å fullfinansiere dem. mvh Vet ikke om det er helt politisk korrekt for en lærer å si dette: men jeg er helt enig med deg. Slik skolen er nå om dagen går det med rask fart gal vei. Politikerne ønsker å koke suppe på spiker, men jeg skal love deg at det bare er småspiker som kommer ut i andre enden, om de ikke forstår noe drastisk må gjøres snart. Jeg er forresten forferdet over hvor lite lærerstudentene lærer av metodikk. Greit nok å ha mye kunnskap selv, men det hjelper filla når man ikke kan lære fra seg. Men det var en digresjon. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233320-hjelpel%C3%A6rer/page/3/#findComment-1779567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Vet ikke om det er helt politisk korrekt for en lærer å si dette: men jeg er helt enig med deg. Slik skolen er nå om dagen går det med rask fart gal vei. Politikerne ønsker å koke suppe på spiker, men jeg skal love deg at det bare er småspiker som kommer ut i andre enden, om de ikke forstår noe drastisk må gjøres snart. Jeg er forresten forferdet over hvor lite lærerstudentene lærer av metodikk. Greit nok å ha mye kunnskap selv, men det hjelper filla når man ikke kan lære fra seg. Men det var en digresjon. Mvh Godt å høre at det finnes lærere som er enige med meg. Det gir håp. ;-) En hyppig kommentar om utdanningen jeg har hørt fra både lærere og lærerstudenter er: "Men hva gjør jeg når ungen ikke kan gange?" Et godt spørsmål som lærerhøgskolene absolutt burde hatt en mengde svar på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233320-hjelpel%C3%A6rer/page/3/#findComment-1779572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "Emils mamma" Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Selv ville jeg vel fått noe i nærheten av nervøst sammenbrudd om jeg skulle ha med meg en stor ungeflokk der en eller flere f.eks. ikke hadde vett til å holde seg unna vann dermed var i konstant fare for å drukne. Så det er nok like greit at jeg ikke er lærer... ;-) Lærerens nekt av å ta med eleven kan forstås på mange måter. Stryk det som ikke passer: Læreren er desperat og håndterer ikke lengre situasjonen. Så ingen annen utvei. Læreren tørr ikke lengre ta ansvaret for sikkerheten på slike turer. Læreren føler liten forståelse for problemet blant kolleger og overordnede. Dette var en markering overfor dem. Læreren vet ikke hvor han har dere som foreldre. Dette var en markering overfor dere. Læreren har gått fullstendig tom for krutt og idéer overfor gutten. Dette er et desperat forsøk på å banke vett i hodet hans. Dere har sikkert vært i dialog med lærer og skole fra før. Kommer du på noe mer dere kan gjøre i forhold til å hjelpe læreren med å finne de beste løsningene? Hvor godt tror du læreren forstår hvor viktig det er å sette helt konkrete grenser, slik du har beskrevet. Selv har jeg gode erfaringer i å tipse barnas lærere om de beste måter å håndtere barnas særere sider. Men jeg innser jo at ikke alle lærere like lett tar imot slik informasjon fra foreldrene. Om skolen fremdeles ikke vil dra inn PPT, er det alarmerende. De kan ikke på den ene siden hevde at gutten er så rabiat at han ikke kan delta i alle klassens aktiviteter og samtidig si at de ikke trenger spesialisthjelp for å håndtere situasjonen. Dere kan på helt eget inisiativ kontakte PPT. Jeg forstår og deler din skepsis til diagnose og medisinveldet. Men iblant kan det likevel være det minste av flere onder. I mellomtiden bør dere pushe på skolen for å finne her og nå løsninger. Flott at dere har sagt dere villige til å være med på turer. Det vitner om at dere ikke bare står og krever, men er villige til å yte en betydelig skjerv selv. Håper det går seg til etter hvert. I følge Astrid Lindgren endte vel Emil opp som ordfører. Så det er masse bra egenskaper som sårt trenger å styres i riktig rettning. mvh Takk for svar;) Det skal nok bli noe av "Emil" og. Han er verdens skjønneste, kreative, teatralske, underholdende guttunge:) Vi skal kontakte legen til uka, så blir vi vel sendt videre i systemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/233320-hjelpel%C3%A6rer/page/3/#findComment-1780141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.