Gå til innhold

Tilpasset undervisning på alle plan er utopi!


Anbefalte innlegg

Gjest en lærer

Høres veldig interessant ut! Dette må jeg nevne for sjefen min...

Her kan du lese mer om stegark:

http://www.bekkelaget.gs.oslo.no/tema/IUP/iup.htm

For ordens skyld, jeg jobber ikke ved denne skolen, men ut fra det jeg hører, tror jeg denne skolen jobber svært godt i forhold til Kunnskapsløftet.

Fortsetter under...

Det vil ihvertfall være ekstremt vanskelig å gjennomføre i dagens skole.

Så lenge en lærer skal kunne undervise alle elever, uansett funksjonsnivå, i en og samme klasse må man jo være Supermann (eller Superlærer) for å ha en sjanse.

Ærlig talt er jeg usikker på om det ville kunne gå selv da.

Supermann OG Superlærer...

mvh

Gjest en lærer

Det vil ihvertfall være ekstremt vanskelig å gjennomføre i dagens skole.

Så lenge en lærer skal kunne undervise alle elever, uansett funksjonsnivå, i en og samme klasse må man jo være Supermann (eller Superlærer) for å ha en sjanse.

Ærlig talt er jeg usikker på om det ville kunne gå selv da.

Hadde vi enda hatt litt flere menn ...*sukk*

Det gjør noe med miljøet.

Det sier litt når jintene på jobben sitter på personalrommet, og alle hodene vender samme veien når de hører en mannestemme ute i gangen....også var det "bare" postmannen....

Her kan du lese mer om stegark:

http://www.bekkelaget.gs.oslo.no/tema/IUP/iup.htm

For ordens skyld, jeg jobber ikke ved denne skolen, men ut fra det jeg hører, tror jeg denne skolen jobber svært godt i forhold til Kunnskapsløftet.

Flott! Tusen takk for linken! ;-)

fruen fra havet

Det er slett ikke umulig, men da må for det første læreren gi fra seg mye av kontrollen. La elevene - PÅ ALVOR - få medbestemmelse og medansvar - helt fra 1. klasse. Det må lage arbeidsstasjoner som er selvinstruerende og med "fasit". Lærerne kan veilede og/eller ta smågrupper som er på samme nivå - og tilføre nødvendig teori osv. Det er mye Montessoripedagogikk i dette - de får det jo til med fullstendig tilpasset opplæring for alle. Det er nødvendig å omorganisere skoledagen, slutte med tradisjonell tenkning og lærerne må være innstilt på å jobbe på helt andre måter enn de gjør i dag. Det er DETTE som er bøygen i norsk skole!

Annonse

Det er slett ikke umulig, men da må for det første læreren gi fra seg mye av kontrollen. La elevene - PÅ ALVOR - få medbestemmelse og medansvar - helt fra 1. klasse. Det må lage arbeidsstasjoner som er selvinstruerende og med "fasit". Lærerne kan veilede og/eller ta smågrupper som er på samme nivå - og tilføre nødvendig teori osv. Det er mye Montessoripedagogikk i dette - de får det jo til med fullstendig tilpasset opplæring for alle. Det er nødvendig å omorganisere skoledagen, slutte med tradisjonell tenkning og lærerne må være innstilt på å jobbe på helt andre måter enn de gjør i dag. Det er DETTE som er bøygen i norsk skole!

Men Montessoripedagogikk, hvor bra den enn er, er da ikke en pedagogikk som fungerer for alle barn. Ingen pedagogiske metoder gjør det.

Private skoler har den fordelen at de i langt større grad har en selektert elevgruppe.

mvh

Gjest Samfunnskritiker

Skolen.

Jeg syns lærere/skolen er et system som bruker lang tid til omorganisering. Jeg er helt skrekkslagen over å se opplæringstilbudet som blir gitt til utviklingshemmede.

Etter ti år i "normalskolen", er undervisningen til disse barna på et helt uakseptabelt nivå. De blir sett på som barn som ikke er opplæringsdyktige, og som kan "stues" bort og leke hele dagen. "De er jo utviklingshemmede.

Her er skolen blitt pålagt en oppgave, de ikke har kompetanse til. Mange utviklingshemmede hadde nok et bedre opplæringstilbud på spesialskolene, der var det lærere som syntes om og kunne opplæring av slike barn. I dag er det mer, vi prøver, får se om det går bra!

Barna blir prisgitt sin lærer, slik skal det ikke være!

Gjest en lærer

Skolen.

Jeg syns lærere/skolen er et system som bruker lang tid til omorganisering. Jeg er helt skrekkslagen over å se opplæringstilbudet som blir gitt til utviklingshemmede.

Etter ti år i "normalskolen", er undervisningen til disse barna på et helt uakseptabelt nivå. De blir sett på som barn som ikke er opplæringsdyktige, og som kan "stues" bort og leke hele dagen. "De er jo utviklingshemmede.

Her er skolen blitt pålagt en oppgave, de ikke har kompetanse til. Mange utviklingshemmede hadde nok et bedre opplæringstilbud på spesialskolene, der var det lærere som syntes om og kunne opplæring av slike barn. I dag er det mer, vi prøver, får se om det går bra!

Barna blir prisgitt sin lærer, slik skal det ikke være!

Jeg for min del tror ikke det går på omstillingsvilje, men mulighet for å omstille seg. Som du sier har vi ikke kompetansen, og det blir overhodet ikke prioritert fra arbeidsgiver å lære oss opp i å ta imot slike grupper.

Så da står man der, med sin svært så generelle utdannelse, og skal tilpasse på alle nivåer til alle personer som blir plassert i skolen.

UTOPI!

  • 2 uker senere...
Gjest Samfunnskritiker

Enig med du !

Når kommunene ikke har midler til bevilgninger, slik at skolene kan få benytte seg av lærerassistenter, vil det være umulig for en lærer alene å følge opp 25 - 30 elever.

mvh.

Jeg tror motivasjonen for å jobbe med disse barna er varierende. Derfor blir barna prisgitt sine lærere!

I mitt yrke, er det helt naturlig å følge den faglige utviklingen underveis. Det finnes så mye velldokumentert forskning og litteratur i forhold til opplæring av barn barn med utviklingshemming.

På mange måter syns jeg barnehagene, er flinkere til å følge opp. Noe med profejsoner og profesjons historikk å gjøre?

Og hvor er de barna med utviklingshemming i kunnskapsløftet?

Ja, tilpasset undervisning er en utopi.

Gjest Samfunnskritiker

Helt enig med deg. Jeg blir frustrert når min ledelse står og sier at alle får tilpasset undervisning.

Noe ganske annet ville det vært om de sa at vi strever etter å nå det, ønsker å nå det, ønsker samarbeid med foreldrene for å nå det.

Jeg vil så gjerne at de som sliter skal få med seg fagstoffet. Jeg vil så gjerne at de som er dyktige skal få utfordringer. Jeg vil så gjerne lage spennende tekster til de som synes læreboka er for enkel. Vet du, døgnet har ikke nok timer. Jeg sitter oppe til langt på kveld svært ofte, bare for å konstantere at jeg ikke er i nærheten av å oppfylle målet om tilpasset undervisning.

Og vet du, det er jo ikke nok å ha undervist. Man skal VITE at elevene KAN. ALLE elevene.

Jeg synes faktisk ganske synd på elevene i dette rotteracet. Det er ikke lite de skal lære hver uke.

Det er her lærerne gjør valg, enten kan vi fortsette som før og late som vi gjør det beste vi kan.

eller vi kan faktisk prøve, og ikke bare late som. Jeg møter mange lærere som gjør en kjempoeinnsats for alle i klassen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...