Gå til innhold

Hva leker din 6/7 åring mred?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Har ei 7 år gammel jente som elsker å leke. Hver tirsdag har de lekedag på skolen, og det elsker hun. hun vil gjerne ha med seg bamser, barbie og annet på skolen hver dag, men det er bare lov på lekedagen. Greit nok.

Men nå viser det seg at ungene her omkring ikke leker noe særlig (?), i hvert fall i følge datteren min. De har slutta å leke med barbie og ponnier og sånt for leeeenge siden....Ikke driver de meg lego heller. Hvis det stemmer, da. Hun føler seg utdenfor, og vil heller leke med de som er litt yngre, for de vil i hvert fall leke....

De jevnaldrende vil bare drive med gameboy og playstation, sier jenta mi. Aner ikke om det stemmer, da....

Det er veldig synd, synes jeg, hvis det er sånn at unger på 7 år er blitt for store til å leke....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233403-hva-leker-din-67-%C3%A5ring-mred/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest efoll

Mine 6,5 åringer leker iallefall. Og jenta leker med barbie, ponnyer o.l, og det samme gjør venninnene hennes.

så bra! Jeg er veldig glad for å høre det. Mulig akkurat de ungene som her er litt snåle, eller så overdriver jenta mi. i hvert fall så har de av en eller annen grunn ikke helt kjemi, og det er trist.

Vi har en gutt på snart 7 år. Og de leker nå. Inne går det mest i lego, spille med "duel master"-kortene og andre spill. Game boy, playstation og slikt har vi ikke, vi har et tv-spill av en eller annen enkel type (Ole-brum spill), men det blir lite brukt, det samme blir pc-spill. Ute er det sykling, trampoline og også litt sandkasse og "bygge demninger" og andre leker det går i. Har ikke inntrykk av at de er blitt for store til å leke, hva jentene gjør vet jeg ikke :-)

vh

Gjest prust

Har gutt på syv år. Inne leker han med Bionickle, lego, Lego Knight Kingdom, Brio togbane, tegning, skriving, klimpre på piano, spille brettspill, se/lese bøker.

Ute sykler han mye, går litt på rulleskøyter, klatrer, leker i sandkassa, spiller fotball, ronser/vipper, snekrer og i dag lekte de med "lasersverd" :-)

Føler han er veldig allsidig og kan leke både med eldre og yngre barn. Han kan forresten også leke "familie" (mor, far og barn) med noen av vennene og søstrene sine.

Annonse

Gjest dina2

Hei!

Jenta mi er snart ni år, men hun slutta å leke med barbie omtrent da hun begynte i 1 klasse, altså rundt 6 år. Selv lekte jeg med barbie til jeg var 12 år:)

Hun er mest opptatt av data, men de leker endel enda, men ikke med lekesaker slik som lego, dukker osv.

Min 6,5 åring leker med barbie, ponnier, lego, dukker, koppstell o.l inne. Hun er ikke spesielt glad i å leke ute, men når hun er ute er det ofte liknende leker som inne... finner blader/pinner og dekker bord, leker selskap. Ellers sykler hu litt, hopper på trampoline, graver i sandkassen.

I gata vår er det flere barn, i 4-8 års alderen, og har inntrykk av at de leker det samme så og si alle.

min datter er 6 1/2 år og leker med barbie, lego, kler ut seg, perler osv. Hentet henne på sfo en dag denne uka, og da var det mange som lekte med den store kassen med duplo, selv jenter i 3. klasse var på denne leken.

Min jente har derimot fått beskjed på skolen (av medelever) at hennes t-skjorte med ole brumm mønster er for barnslig, så det er en balansegang...

Gjest hønetulla

Har gutt på syv år. Inne leker han med Bionickle, lego, Lego Knight Kingdom, Brio togbane, tegning, skriving, klimpre på piano, spille brettspill, se/lese bøker.

Ute sykler han mye, går litt på rulleskøyter, klatrer, leker i sandkassa, spiller fotball, ronser/vipper, snekrer og i dag lekte de med "lasersverd" :-)

Føler han er veldig allsidig og kan leke både med eldre og yngre barn. Han kan forresten også leke "familie" (mor, far og barn) med noen av vennene og søstrene sine.

Hei, fikk bare lyst til å spørre om du er fra sørlandet? Du skriver "ronser", noe jeg husker at min mormor bosatt i nærheten av Kristiansand sa istedenfor "å huske"!!

Gjest prust

Hei, fikk bare lyst til å spørre om du er fra sørlandet? Du skriver "ronser", noe jeg husker at min mormor bosatt i nærheten av Kristiansand sa istedenfor "å huske"!!

Stemmer det, ja! Er født og oppvokst i Kristiansand og har bodd her nå i ti år etter endt studier på Østlandet.

Noen sier vel disse og, men det er vel huske som er vanligst. Å ronse er vel nærmest en rarietet ? :-)

Annonse

Jenta vår er snart 7 og gutten er 9 år. De leker og leker og leker.

Barbie, dukkeslott, tegning, perler (ja, gutten liker også perling), vindusmaling, trampoline, sandkassen osv.

I dag hadde forresten Ole Brumm 5-årsdag. Alle kosedyrene var invitert, og mamma og pappa.

Men jeg ser tegn til at guttene i sønnen min sin klasse leker veldig røffe leker.

Min nesten 7-åring leiker masse. Med lego (både bygger og leiker med det når han har besøk), leiker med baller ( den som blir truffet taper 1000-vis av bonuspoeng og liv etc. Gameboy-inspirert)bygger med kapla-klosser, leiker i sandkassa. Rolleleik er det lenge siden jeg har høst han har drevet med, men noen ganger leiker han rolleleik med søstra si på 4,5 år.

Hun leker med alle de lekene du nevner, dukker, lego, kle seg ut, ponnier o.a Har ikke inntrykk av at hun blir sett på som barnslig i sin klasse, de gangene hun har hatt med seg besøk hjem har de iallefall lekt med dette alle sammen.

Det var en av jentene i gata her som sa at et eller annet var barnslig, da sa jenta mi, "ja, men vi er jo barn, så selvsagt er vi barnslige." :)

Hei

min 7 åring (jente) leker masse. Hun er flink til å leke rollespill da både med barbier og uten. Hun leker best med jentene nå, men har veldig ofte lekt med guttene tidligere.

Ute er det klatring i trær, steingjerder, sykling, trampoline, og nå om sommeren med VANN!!!

Inne, leker hun med barbie, perler, tegning/skriving, leser blader og bøker.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...