Fartil2 Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Jeg har en datter på 7 år som i en 3-måneders periode har vært plaget av gjentatt oppkast med tilhørende kvalme og hodepine. Det kommer som regel om morgenen og kan vare i fra 1 til 2 timer før det gir seg. Etter det er hun helt fin igjen. Dette forekommer i gjennomsnitt ca. 1 gang pr. uke, men varierer. Hun er ikke særlig glad i mat, og det kan virke som om det har en sammenheng med at hun har spist lite kvelden før, eller at det siste hun spiste var dessert, kake eller andre søtsaker, selv om jeg ikke vil si at hun spiser spesielt mye av slikt. Ved siste tilfelle spiste hun en halv hamburger til middag klokka 18:00 og fikk søte kjeks til lørdagsgodt etterpå. Det bør nevnes at hun også spiste lite tidligere på dagen. Kvalme, oppkast og hodepine begynte da ved 7-tiden morgenen etter. Dette er ganske representativt for de gangene dette oppstår. Vi har snakket med fastlegen et par ganger men han avfeier det som omgangssyke. Vi har også tatt en blodsukkermåling som var fin (5.2). Dette var på en dag hun ikke var syk. Det jeg er særlig opptatt av, er om dette kan være tegn på alvorlige ting som bør sjekkes raskt. Takker for svar. 0 Siter
edlih Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Hva med migrene? Kommer hodepinen før kvalme og oppkast? 0 Siter
Fartil2 Skrevet 5. juni 2006 Forfatter Skrevet 5. juni 2006 Hva med migrene? Kommer hodepinen før kvalme og oppkast? Hei! Det er jo litt vanskelig å si, siden hun som regel våkner av at hun er kvalm, men hun mener selv at hun ikke har hodepine før hun blir kvalm, og når hun blir frisk igjen etter 1-2 timer har jeg ofte spurt om hun fortsatt har vondt i hodet, og til det svarer hun nei. I den tiden dette har pågått, kan vi bare huske en gang hvor hun kun har klaget på hodepine og ikke har vært kvalm. Jeg nevnte i det første innlegget at hun spiser dårlig. Det bør kanskje også nevnes at hun heller ikke drikker særlig mye. Hun er generellt i normal aktivitet i forhold til jevnaldrende. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Fint at du er våken og følger med. Jeg ville ikke latt meg avfeid med omgangssyke. Selvfølgelig KAN det være det, men vet legen at det er snakk om en gang pr.uke? Så ta kontakt med lege igjen, og poengter hyppigheten av det her. Legen må ta dere på alvor. Når dere ikke er beroliget av svar ala omgangssyke, så bør legen av respekt for dere gjøre litt nøyere undersøkelser- eller evt sende dere videre. Dere tar jo ikke kontakt med legen "for moro skyld". Så mitt råd er å ikke la deg avfeie, når du ikke ble beroliget av legens svar. Tar ikke denne legen deg på alvor, så vurder å søk råd hos en annen for second opinion. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jeg heller kanskje litt til at forklaringen er migrene. Her kan du lese om migrene og barn http://www.helsenytt.no/artikler/migrene_hos_barn.htm 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Jeg heller kanskje litt til at forklaringen er migrene. Her kan du lese om migrene og barn http://www.helsenytt.no/artikler/migrene_hos_barn.htm Ja, det kan være migrene for alt vi vet. Men dette bør en lege bekrefte. Så jeg vil anbefale nytt legebesøk hvor hyppighet etc kommer på bordet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Ja, det kan være migrene for alt vi vet. Men dette bør en lege bekrefte. Så jeg vil anbefale nytt legebesøk hvor hyppighet etc kommer på bordet. Enig, men det kan være greit å undersøke sjøl om hva det kan være slik at man har et forslag til legen og slik at man muligens har noe å forholde seg til i de mnd man ev venter på en nevrologisk utredning. Denne legen mener at det er omgangssyke og etter min erfaring er det sjelden at leger skifter mening når de først har satt en diagnose. Nå er fastlegen min noe sær da, kanskje de har en fastlege som kan tenke seg andre diagnoser enn den de selv mener er riktig. 0 Siter
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Min første tanke er at det er mulig at din datter har fått barnemigrene. Det er en tilstand som kan oppstå allerede i førskolealderen, og som er karakterisert ved anfallsvis hodepine kombinert med kvalme og brekninger. Hodepinen kan være ensidig, men ikke sjelden er den lokalisert til begge sider av hodet. Det typiske er at hodepinen kommer raskt på, av og til om natten, slik at barnet våkner av å ha vondt i hode. Hos noen kan kvalme og oppkast være dominerende, spesielt i starten av anfallet. Vanligvis avtar brekningene, barnet sovner og våkner etter noen timer og er i ganske fin form. Av og til kan man finne utløsende årsaker til et migreneanfall. For eksempel at barnet kan ha spist noe spesielt, søtsaker, sitrusfrukter, kakao eller spesielle oster, men regelen er at man ikke finner noen spesiell grunn til anfallet. Varme, kulde, fysisk anstrengelse er andre faktorer som kan være en utløsende faktor hos noen. Stress, søvnmangel og psykiske faktorer kan ha en sammenheng hos andre. Barnemigrene arter seg noe forskjellig fra migrene hos voksne. Bl.a. er det typisk at anfallet er kortere hos barn, og at kvalme og oppkast kan være ganske kraftige. Det er vanlig at andre i familien har migrene. Den beste behandlingen er søvn og ro, gjerne i et mørk og kjølig rom. Dersom hodepinen er svært plagsom kan det være bra å gi paracet i stikkpilleform tidlig i forløpet. Dersom det mest plagsomme er oppkast er det også god medisin mot dette. Det finnes også andre årsaker til periodisk hodepine, med kvalme og oppkast, for eksempel infeksjoner og matintoleranse, men jeg tviler på om dette er tilfelle for din datters vedkommende. Siden hun innimellom disse episodene er frisk og i fin form, har jeg ingen mistanke om at plagene hennes er uttrykk for noen alvorlig sykdom. Fordi hun er ofte plaget vil jeg likevel anbefale at hun blir undersøkt av barnelege slik at hun får en sikker diagnose og mulighet for å prøve en behandling, dersom det er aktuelt. 0 Siter
Gjest ikke oppkastsyke Skrevet 5. juni 2006 Skrevet 5. juni 2006 Hei! Det er jo litt vanskelig å si, siden hun som regel våkner av at hun er kvalm, men hun mener selv at hun ikke har hodepine før hun blir kvalm, og når hun blir frisk igjen etter 1-2 timer har jeg ofte spurt om hun fortsatt har vondt i hodet, og til det svarer hun nei. I den tiden dette har pågått, kan vi bare huske en gang hvor hun kun har klaget på hodepine og ikke har vært kvalm. Jeg nevnte i det første innlegget at hun spiser dårlig. Det bør kanskje også nevnes at hun heller ikke drikker særlig mye. Hun er generellt i normal aktivitet i forhold til jevnaldrende. Vår gutt fikk migrene når han var to år. Jeg har selv migrene. Han var seks år når vi fikk en nevrologisk utredning på dette. Er det andre i familien som har migrene, er sannsynligheten for at dette er migrene enda større. Barnemigrene opptrer gjerne annerledes enn hos voksne. I starten våknet vårt barn tidlig om morgenen med kvalme, brekninger. Han var lyssky, (noe dere kan teste ut). Han var utilpass, og likte ikke berøring. Han var da så liten at vi ikke visste om han hadde hodepine. Om morgenen spiste han frokost som vanlig, og var som normal om dagen. Etterhvert kom det morgenen etter også, likedan. Og noen ganger svake brekninger den tredje morgenen også. Da begynte det å ringe en klokke hos meg. Han hadde ikke vondt i hodet, og det trenger ikke barn ha i det hele tatt ved en barnemigrene. Om dagene var han på den tiden i god form, og spiste. Det kunne gå to uker mellom, to måneder, en måned, det varierte. Vi gjorde som dere, tenkte på at han hadde vært i sol om dagen, spist pølser, vært for lenge oppe osv. Men det var ikke noe klart mønster å finne etter flere år. Symptomene kom kun om natten, Men det vil si, da hadde nok migreneanfallet kommet i gang om kvelden. Vi kunne etterhvert høre ynking sent om kvelden, og skjønne at nå var det noe på gang. Nå er han ni, og har det heldigvis ikke ofte, men er mer utilpass om dagen, og blir gjerne hjemme fra skolen. han får fortsatt alltid brekningene om morgenen(tidlig)Mangler matlyst i større grad om dagen. Er mindre pigg om dagen. Bare en gang har han sagt han har halvsidig hodepine. Likevel er det mulig at utilpasshet og ukonsentrasjon i løpet av en dag kan være små migreneanfall, uten at vi kan ha oversikt om det. Det er ikke uvanlig med null hodepine ved barnemigrene altså. Vårt barn ble utredet av en av de som regnes for å være blant landets eksperter på området. Han var ikke i tvil om diagnosen. Nå fulgte den tredagersforløpet med migrene. Paracetamol i dobbel dose på et tidlig stadium, hvis en skjønte tegnene tidlig nok, var medisineringen vi fikk anbefalt. Men dette var etter at diagnose var satt, så det er sagt. Eller kjører vi linjen med å leve mest mulig normalt. Gode sko i gymsalen, pga. hardt underlag kan være lurt, regelmessig drikke og mat, sjokolade kan trigge, uregelmessig søvn(kanskje den største triggeren.) Men vi tar det ikke så strengt, og knytter det ikke opp mot migrene. At det kan forverre seg, er heller ikke noe vi har fokusert på. Men vi passer litt på i det skjulte. Hver klar over at leger kan være "tette i pappen på visse områder", selv om de er barneleger/nevrologer. Vår lege sa mens vår sønn var der at det kunne forverre seg med hensyn til hodepine osv i fremtiden, noe jeg mislikte sterkt da han ser meg med en svært sterk migrene jeg ikke vil han skal identifisere seg med. Håper dette kan være til hjelp. Nevrologoisk utredning er på sin plass synes jeg. Den var forholdsvis enkel, men man tok CT av hodet. Det var spennende syntes barnet vårt. 0 Siter
Gjest novum Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Ikke for å skremme deg, men min første tanke da du nevnte kvalme/oppkast på morgenen var hjernesvulst. Har selv en liten jente i familien som fikk dette, og hun ble også først avfeid med omgangssyke i lang tid.. Be om MR, og gi deg ikke... Virker denne linken mon tro? - Ser litt rar ut. (link til innlegg på barnemedisin den 18.01.2006) http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F36%2F211.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D2936381&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D3011142 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.