Gå til innhold

seponering ssri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• frosken

6

• ebbamor

5

• jylland

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Den er ikke verdt en kommentar. Dvs jeg gidder ikke lese den når jeg vet at den kommer fra motkur

Jeg merker at jeg blir provosert av din sleivete måte å avvise folk du er uenig med på! Jeg har aldri hørt om motkur, men kikka så vidt innom siden deres nå. Hva er problemet?

Er det ikke litt drøyt av en fagmann som deg å snakke sånn? Skulle ønske du heller kunne si noe vettugt om det du ble spurt om.

Er alle som mener noe annet enn deg "ikke verdt en kommentar"?

Du forundrer meg. Som oftest kommer du med tilsynelatende kloke svar på det folk måtte lure på. Og innimellom svarer du så vanvittig arrogant at jeg får bakoversveis!

Litt respekt for folk som mener noe du ikke liker, kan vel alltids utvises? Eller er det jeg som overreagerer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780519
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor ikke det...?

Folk må velge selv hvem de vil søke råd hos.

Jeg er forbi det stadiet hvor jeg misjonerer for hvorfor folk skal søke hjelp hos psykiatere og psykologer og ikke hos homøopater, scientologer, blomstermedisinere, raikihealere eller hos en gjeng misfornøyde brukere i motkur.

Om folk søker oss, skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe dem. Om folk søker råd og veiledning hos andre, er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780525
Del på andre sider

Jeg merker at jeg blir provosert av din sleivete måte å avvise folk du er uenig med på! Jeg har aldri hørt om motkur, men kikka så vidt innom siden deres nå. Hva er problemet?

Er det ikke litt drøyt av en fagmann som deg å snakke sånn? Skulle ønske du heller kunne si noe vettugt om det du ble spurt om.

Du forundrer meg. Som oftest kommer du med tilsynelatende kloke svar på det folk måtte lure på. Og innimellom svarer du så vanvittig arrogant at jeg får bakoversveis!

Litt respekt for folk som mener noe du ikke liker, kan vel alltids utvises? Eller er det jeg som overreagerer?

"Eller er det jeg som overreagerer?"

Du er ei snerpete nebbsild!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780529
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forbi det stadiet hvor jeg misjonerer for hvorfor folk skal søke hjelp hos psykiatere og psykologer og ikke hos homøopater, scientologer, blomstermedisinere, raikihealere eller hos en gjeng misfornøyde brukere i motkur.

Om folk søker oss, skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe dem. Om folk søker råd og veiledning hos andre, er det helt greit for meg.

Jeg snakker bare om alminnelig folkeskikk, jeg. Den kan vel utvises selv når man omtaler andre "hjelpere"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780531
Del på andre sider

Gjest Tristana

Jeg syns ikke du overreagerer ebbamor.

Ble ganske forbauset over svaret fra NHD selv jeg.

Man skal ikke bare avfeie det som står på motkur som tull.

Hva med de som på 60-tallet som ble avfeid pga senskader av lobotomi??

Og i dag sier psykiatrien bare "vi visste ikke bedre dengang".

Vil de om 20 år si det samme om SSRI?

"Dengang visste vi ikke bedre".

Den holder bare ikke.

Ansvars-fraskrivelse kaller jeg det.

For hva med menneskene dette faktisk gjelder?

Nå har ikke jeg lest så mye på motkur, ikke vet jeg hva slags rykte den siden har.

Men de som forteller sin historie der må jo bli hørt!

Stakkars mennesker hvis de bare blir avfeid og ikke får noen hjelp.

(Er vel derfor sider som motkur oppstår også)

Psykiatere provoserer meg ofte.

De kunne jo selv prøvd de medisinene de prakker på pasientene sine.

Tror de fleste psykiatere ville endret mening da.

Jeg skulle likt å se den psykiateren/legen som kunne tenke seg og prøve f.eks Cipralex, Efexor, eller Nozinan selv!

Og hva vet vel psykiatere egentlig?

De har bare lest seg til ting.

Det kan alle gjøre.

De som sliter psykisk har LEVD de tingene, og livet, psykiatere har lest om.

Det er ofte pasientene som er ekspertene, og psykiaterene burde være mer lydhøre og flinkere til å lytte og lære av pasientene.

For det er av pasientene de ville lært mest!

Nå ble jeg visst revet med i provokasjon jeg også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780543
Del på andre sider

Slik jeg ser det, kan alt som skrives om SSRI i den artikkelen skrives om de fleste medikamenter. Jeg kjenner ikke til ett eneste medikament som ikke potensielt sett kan medføre alvorlige bivirkninger for noen. Allikevel forsøker man å lindre sykdom og lidelse ved hjelp av medikamenter, da alternativet som regel er enda verre.

Vi gjør en mengde andre ting i våre liv som også potensielt sett kan medføre uønskede virkninger. For å komme oss til jobb eller skole benytter vi oss av kommunikasjonsmidler. Noen av oss dør underveis. Vi forsøker å være aktive og gjøre det vi tror er best i forhold til trening og kosthold, noen av oss vil allikevel dø i et treningsstudio eller på løpetur i skogen. Vi tar en tur på restaurant med gode venner, og noen få vil da oppleve å sette en kjøttbit i halsen og kveles av dette.

Poenget mitt er at i mange sammenhenger i livet foretar vi vurderinger mht hva vi tror er det beste for oss. Noen av vurderingene bruker vi mye tid på, i andre sammenhenger antar vi at det flertallet gjør sannsynligvis er greit slik at vi gjør det samme som dem.

Når det gjelder bruk av medikamenter er det viktig med nøye utprøving og rapportering av så vel negative som positive virkninger. Allikevel blir det en utopi når forfatteren av den aktuelle artikkel forlanger å få vite på forhånd hvem som som vil være de som opplever negative bivirkninger. Hvordan skulle dette være mulig fullt ut? Selvfølgelig skal kontraindikasjoner angis nøye og kartlegges i størst mulig grad, men det risikofrie livet finnes ikke.

Ubehandlet psykisk lidelse medfører i mange tilfeller svært alvorlige konsekvenser. Selvfølgelig vil man finne enkelte som kunne klart seg bedre uten medikamenter, men min erfaring er at undervurdering av menneskers lidelse samt manglende vilje til å gå inn i det som er komplekst, er et mye større problem enn unødvendig forskrivning av medikamenter.

Jeg forstår nhds motvilje mot å bruke tid på å kommentere artikler som er såpass "amatørmessige" som den angitte.

Ingen av oss kjenner til hva man vil mene om bruken av SSRI eller andre medikamenter om ti eller tyve år. Dette gjelder for de fleste tiltak innen moderne medisin. Til enhver tid forsøker man å handle mest mulig rasjonelt ut i fra nåværende eksisterende kunnskap, og det er det beste man kan gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780546
Del på andre sider

Gjest Tristana

Det er vel og bra det.

Og jeg tviler ikke på at hjelpen som tilbys er velment.

Jeg syns bare det blir veldig feil hvis hele behandlingen skal være kun på behandlers betingelser.

Pasienter har da noe de skulle ha sagt?

De fortjener da å bli hørt og lyttet til?

Og å bli respektert?

Det må da være mulig å inngå kompromisser om ikke annet...?

Syns bare det er så mye ansvars-fraskrivelser fra behandlere innen psykiatrien, som pasientene får skylden for.

Trist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780555
Del på andre sider

Den holder bare ikke.

Nå har ikke jeg lest så mye på motkur, ikke vet jeg hva slags rykte den siden har.

Jeg skulle likt å se den psykiateren/legen som kunne tenke seg og prøve f.eks Cipralex, Efexor, eller Nozinan selv!

Det kan alle gjøre.

Det er ofte pasientene som er ekspertene, og psykiaterene burde være mer lydhøre og flinkere til å lytte og lære av pasientene.

Den som lever, får se ... hva man vet, synes og mener om SSRI om ti, tjue, tredve år.

I mellomtida synes jeg det må være lov å snakke høyt om plager - selv om mange også sikkert får hjelp.

Til frosken: Vi slutter ikke å snakke om bilulykker og forebygging selv om de aller fleste bilturer går som de skal.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780556
Del på andre sider

Gjest olavia

Den er ikke verdt en kommentar. Dvs jeg gidder ikke lese den når jeg vet at den kommer fra motkur

Den var arrogant.Trodde dette var et seriøst forum.Lyver alle disse menneskene som har opplevd dette?

Det er vel litt for mange til det! Dette må taes seriøst.

Alvorlig talt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780561
Del på andre sider

Annonse

Den som lever, får se ... hva man vet, synes og mener om SSRI om ti, tjue, tredve år.

I mellomtida synes jeg det må være lov å snakke høyt om plager - selv om mange også sikkert får hjelp.

Til frosken: Vi slutter ikke å snakke om bilulykker og forebygging selv om de aller fleste bilturer går som de skal.

:-)

Mitt hovedpoeng er at man ikke på forhånd kan vite hvem som reagerer negativt på en del medikamenter. Dette er ikke særegent for SSRI, det gjelder mange medikamenter.

Artikkelen fremmer et krav som ikke kan oppfylles.

Jeg fremhever jo nettopp betydningen av kartlegging og tydeliggjøring av hva som utgjør kontraindikasjoner for bruk at det enkelte medikament, men fortsatt er mennesket en altfor innviklet organisme til at man kan fullt ut forutsi virkninger og bivirkninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780567
Del på andre sider

Selvfølgelig kunne svaret fra nhd vært annerledes formulert. Men det å bevisstgjøre på betydningen av å utvise kildekritikk når man er på nettet, kan aldri understrekes godt nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780569
Del på andre sider

Det er vel og bra det.

Og jeg tviler ikke på at hjelpen som tilbys er velment.

Jeg syns bare det blir veldig feil hvis hele behandlingen skal være kun på behandlers betingelser.

Pasienter har da noe de skulle ha sagt?

De fortjener da å bli hørt og lyttet til?

Og å bli respektert?

Det må da være mulig å inngå kompromisser om ikke annet...?

Syns bare det er så mye ansvars-fraskrivelser fra behandlere innen psykiatrien, som pasientene får skylden for.

Trist.

Jeg er enig i at man skal være varsom med å gi pasientene ansvaret for alt som går feil i psykiatrien. Men hva får deg til å tenke på dette i akkurat denne debatten? Er det fordi du antar at artikler publisert på motkur skrives av pasienter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780573
Del på andre sider

Gjest Tristana

Mitt hovedpoeng er at man ikke på forhånd kan vite hvem som reagerer negativt på en del medikamenter. Dette er ikke særegent for SSRI, det gjelder mange medikamenter.

Artikkelen fremmer et krav som ikke kan oppfylles.

Jeg fremhever jo nettopp betydningen av kartlegging og tydeliggjøring av hva som utgjør kontraindikasjoner for bruk at det enkelte medikament, men fortsatt er mennesket en altfor innviklet organisme til at man kan fullt ut forutsi virkninger og bivirkninger.

Jeg har aldri lest noe særlig på motkur.

Er det en useriøs side?

Hva er grunnen til det?

Eller avfeier vi all informasjon som er ubehagelig for oss?

Lurer bare på hvorfor vi ikke skal ta motkur-siden seriøst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780580
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den holder bare ikke.

Det kan alle gjøre.

Jeg _har_ faktisk prøvd de fleste medisiner i en uke. Dette for å kjenne bivirkningene på kroppen. Via dette kan jeg også forstå pasientenes plager bedre, og jeg mener at jeg på en bedre måte kan forklare om forventede bivirkninger.

Det jeg synes kommer lite frem i debatten, er bivirkningene for en selv og ens familie ved ikke å behandle de psykiske lidelsene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780581
Del på andre sider

Gjest Tristana

Jeg _har_ faktisk prøvd de fleste medisiner i en uke. Dette for å kjenne bivirkningene på kroppen. Via dette kan jeg også forstå pasientenes plager bedre, og jeg mener at jeg på en bedre måte kan forklare om forventede bivirkninger.

Det jeg synes kommer lite frem i debatten, er bivirkningene for en selv og ens familie ved ikke å behandle de psykiske lidelsene.

Det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233458-seponering-ssri/#findComment-1780586
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...