Gå til innhold

NHD: seponering av med. og evnt. svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest caputt

Bør man legge inn en "buffer" mellom seponering av med. og et nytt svangerskap.

Jeg sluttet på Cipralex for vel 5 uker siden. Det går bra. Bruker Lamictal, og tar 4mg Folat.

Bør man vente med et svangerskap til all medisin er ute av kroppen? Mer konkret; p-piller, Cipralex, Zyrtec og Pranolol.

Hvilke alternativer finnes for Pranolol, forresten. Bruker det for høy hjertefrekvens. Vet det er utenfor ditt fagfelt, altså;)

Kan det skade barnet dersom man blir gravid for tidlig etter seponet medisin?

Zyrtec skal byttes med Vallergan, så den er grei.

Fortsetter under...

Gjest Veronika27

Er ikke vallergan også skadelig for fosteret?

På pakningsvedlegget står det: Det foreligger risiko for fosterskadelige effekter hvis vallargan brukes i siste del av graviditeten. Bruk derfor ikke vallergan under graviditeten annet enn når legen har bestemt det.

Ellers lykke til med seponering og evt. graviditet. Positive med å være gravid er jo at en blir så trøtt at en sansynligvis sovner uten medikamenter.

Gjest caputt

Er ikke vallergan også skadelig for fosteret?

På pakningsvedlegget står det: Det foreligger risiko for fosterskadelige effekter hvis vallargan brukes i siste del av graviditeten. Bruk derfor ikke vallergan under graviditeten annet enn når legen har bestemt det.

Ellers lykke til med seponering og evt. graviditet. Positive med å være gravid er jo at en blir så trøtt at en sansynligvis sovner uten medikamenter.

Setter pris på det NHD.

Ang. Vallergan, så er det ikke anbefalt i siste trimester. De to første er det faktisk ett av de få antihistaminer som er trygge. Det er bare den eldre generasjonen av antihistaminer som er trygge i bruk de første to trimester. Gammel generasjon er feks. Vallergan, Poleramin, Phenamin etc.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, det er ikke nødvendig å legge inn noen medisinfri periode.

Det med p-piller regulerer seg selv :-)

Cipralex er ute av kroppen etter en uke.

Lamictal kan du fortsette med.

Overgang fra Zyrtec il Vallergan er ok.

Pranolol (betablokker) gir ikke misdannelser, men kan gi lav hjertefrekvens også hos barnet. Jeg kjenner intet trygt alternativ. Her må du nok spørre en cardiolog. Hva bruker du den for? Om det er på psykisk grunnleg, synes jeg at du skal forsøke å greie deg uten en erstatning.

Lykke til med svangerskap og barn :-)

Gjest caputt

Nei, det er ikke nødvendig å legge inn noen medisinfri periode.

Det med p-piller regulerer seg selv :-)

Cipralex er ute av kroppen etter en uke.

Lamictal kan du fortsette med.

Overgang fra Zyrtec il Vallergan er ok.

Pranolol (betablokker) gir ikke misdannelser, men kan gi lav hjertefrekvens også hos barnet. Jeg kjenner intet trygt alternativ. Her må du nok spørre en cardiolog. Hva bruker du den for? Om det er på psykisk grunnleg, synes jeg at du skal forsøke å greie deg uten en erstatning.

Lykke til med svangerskap og barn :-)

Pranolol brukes pga. hjertefrekvens som ligger på rundt 100 i søvn, rundt 110 i hvile og mellom 180 og 250 under trening.

Har vært til EKG og UL hos cardiolog. Avventer 24-timers EKG (venteliste). Har også anfallslignende greier med så høy puls at pulsklokka jeg har ikke klarer å telle. Det gir seg imidlertid alltid når jeg legger meg ned. Snål sak.

Det er mulig en event-recorder ville vært mer riktig enn 24-timers EKG, ettersom anfallene ikke kommer regelmessig eller lar seg fremprovosere.

Uansett har jeg altfor høy puls, både i trening og hvile.

Nok en gang; tusen takk for svar!

Annonse

Gjest caputt

Pranolol brukes pga. hjertefrekvens som ligger på rundt 100 i søvn, rundt 110 i hvile og mellom 180 og 250 under trening.

Har vært til EKG og UL hos cardiolog. Avventer 24-timers EKG (venteliste). Har også anfallslignende greier med så høy puls at pulsklokka jeg har ikke klarer å telle. Det gir seg imidlertid alltid når jeg legger meg ned. Snål sak.

Det er mulig en event-recorder ville vært mer riktig enn 24-timers EKG, ettersom anfallene ikke kommer regelmessig eller lar seg fremprovosere.

Uansett har jeg altfor høy puls, både i trening og hvile.

Nok en gang; tusen takk for svar!

Ang. dette med hjertefrekvens: det har ingen sammenheng med angstfylte situasjoner. Det kommer helt vilkårlig, uavhengig av aktivitet. Jeg har hatt det i prøverom på butikken, i grøftekanter, hjemme, under bilkøring etc.

Jeg har hatt dette såpass ofte siden det debuterte i 1995, at jeg finnes ikke redd når det kommer. Det er bare å legge seg ned, så gir det seg. Irriterende er det selvsagt.

Ang. dette med høy puls så er det plagsomt i hvile. Det er irriterende og vanskelig i forhold til trening. Det er også litt foruroligende i forhold til slitasje på hjerte- og kar-system.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...