Gå til innhold

Fast føde alt for tidlig!

Anbefalte innlegg

Gjest frøken fjong

Venninna mi har en unge som akkurat har fylt 4 mnd. Han var vel 3 - 3,5 mnd da hun satt i gang å gi han grøt, banan og nå middagsglass med potet og gulerot. Dette er da ALT for tidlig? Nå har hun begynt med havregrøt med gluten.

Jeg føler jeg ikke kan si noe.

Håper det ikke er skadelig..

NB, jeg har barn selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233572-fast-f%C3%B8de-alt-for-tidlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

For en generasjon var dette det vanlige. Og nå sitter vi på DOL. Helt oppegående.

Nei, jeg tror ikke det er skadelig.

Ikke det vanligste i dag. Kanskje ikke det optimale heller, etter dagens anbefalinger. Men direkte skadelig`?? nei, det tror jeg ikke.

Noen begynner tidlig fordi barna ikke drikker så mye melk. Andre fordi de håper det vil hjelpe på nattesøvnen og noen fordi det er så spennende å få gi babyen fast føde.

Personlig synes jeg det er tidlig, men dette snakkes sikkert om på helsestasjonen :)

Da jeg fikk førstemann for 10 år siden fikk jeg streng beskjed av helsesøster å begynne å gi guttungen fast føde da han var 3 mnd. Han drakk så mye melk og jeg svant helt hen. Hadde ingen krefter og hadde ingenting å gi, bortsett fra melk. Jeg skulle da begynne å gi ham fast føde for å ta vare på min egen helse. Flaske tok han ikke.

Annonse

Det angår da virkelig ikke deg.

Og ungen overlever helt sikkert, mine begynte med grøt 3,5 mnd etter anbefaling fra helsestasjonen og jeg fikk atpåtil beskjed om å slutte og amme fordi jeg ble så tynn sjøl. Jeg fortsette ammingen på eget ansvar men helsesøster var lynforbannet. Ungene trengte ikke morsmelk etter 3 mnd alder.

Så tidene forandrer seg og vi vet faktisk ikke hva som er best siden trendene svinger som en pendel.

Gjest Persille

Jeg gikk tom for melk da Billa var 3,5 mnd, ved 4 mndr holdt det ikke med mme, og vi begynte med grøt. Fra ca 4,5 mndr fikk hun suge på brødskorper og spise banan - og så fort hun fikk tenner fikk hun spise brød med leverpostei.

Jeg vet om flere som har gjort det samme, og flere som har fullammet til over seks mndr - alle barna like friske og uten noen sykdommer eller symptomer.

Barn er forskjellige, la foreldre få avgjøre hva som passer deres barn best - og så kan du bestemme over ditt barn og dets beste.

mumitrollet

De der anbefalingene skal man ta med en klype salt, de endrer seg med vær og føre, virker det som. Poden på 5,5 fikk fast føde fra ca 4 mnd, det var anbefalt da han ble født. Og til alle tider har barn fått fast føde fra tidlig av, bare spør din mor når du fikk det første gang. Og det ble da folk av deg også, eller:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...