Gå til innhold

ikke interessert i mat

Anbefalte innlegg

Gjest mamamam

hei!

sønnen min på 11 mnd vil ikke spise mat, bare morsmelk fra meg. siden han var 6 mnd har de på helsestasjonen sagt at jeg må begynne å gi han mat, slik at han får dekt behovet for jern, men det er ikke lett å få i han noe særlig. han er stor, vokser bra og utvikler seg normalt på alle måter, og er tydeligvis kjempefornøyd med melka han får.

Men nå føler jeg at det blir litt slitsomt, siden jeg ikke kan være borte lange stunden fra han før han blir sulten igjen. Og siden han er såpass stor nå burde han begynne å venne seg til litt mat.

Prøver hver dag å gi han grøt, kokte grønnsaker, brødbiter, men han bare snur seg vekk, får i han maks 2-3 teskjeer grøt og litt banan. Når jeg tilbyr han bryst, vil han mer enn gjerne ha.

Har også prøvd å vente til han er veldig sulten, men det hjelper ikke.

Noen som har gode råd? Da blir jeg kjempeglad :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233583-ikke-interessert-i-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Hva når dere voksne spiser da? Er barnet interessert i annen mat da?

Morsmelk er veldig søtt. Grøt og annet ikke så søtt... Så hva med grøt med fruktpure? Mest for at søtsmaken skal trekke litt i positiv favør?

Feks amming ved 14 tiden, og middag i lag med voksne i 16 tiden. Da- mens dere spiser voksen mat- kan barnet tilbys grøt/fruktpure. Eller moste grønnsaker m/morsmelk?

Hva om barnet for "spise selv"? Ja, det blir grisete... Men dette er jo midlertidig.

Gjest mamamam

Hva når dere voksne spiser da? Er barnet interessert i annen mat da?

Morsmelk er veldig søtt. Grøt og annet ikke så søtt... Så hva med grøt med fruktpure? Mest for at søtsmaken skal trekke litt i positiv favør?

Feks amming ved 14 tiden, og middag i lag med voksne i 16 tiden. Da- mens dere spiser voksen mat- kan barnet tilbys grøt/fruktpure. Eller moste grønnsaker m/morsmelk?

Hva om barnet for "spise selv"? Ja, det blir grisete... Men dette er jo midlertidig.

Takker for tips :)

Men har nok prøvd dette, han sitter ved kjøkkenbordet sammen med oss når vi spiser frokost og middag, får smake på det meste, men vil ikke ha mer enn enet par smakebiter før han blir lei. En gang var jeg litt desperat og prøvde å gi han yoghurt, det likte han faktisk! men det var en vanlig sort med sukker, så det kan jo ikke akkurat bli hverdagskost.. og er ikke det sånn at de helst ikke skal ha melkeprodukter før de blir over et år?

kanskje små brødterninger med brunost går an å prøve? begynner å bli litt oppgitt og sliten ja...

Takker for tips :)

Men har nok prøvd dette, han sitter ved kjøkkenbordet sammen med oss når vi spiser frokost og middag, får smake på det meste, men vil ikke ha mer enn enet par smakebiter før han blir lei. En gang var jeg litt desperat og prøvde å gi han yoghurt, det likte han faktisk! men det var en vanlig sort med sukker, så det kan jo ikke akkurat bli hverdagskost.. og er ikke det sånn at de helst ikke skal ha melkeprodukter før de blir over et år?

kanskje små brødterninger med brunost går an å prøve? begynner å bli litt oppgitt og sliten ja...

Vi prøvde brød med prim- likte ikke heller:-(

Det eneste hun ikke har "spyttet ut" er hjemmelaget karamellpudding 17.mai;-) Heller ikke no særlig til hverdags!

Annonse

Min eldste var helt lik.

Har den dag i dag aldri fått i han noe baby- produkt som mat fra glass eller grøt eller noe slikt. Han ville heller ikke ha mowet mat, men gikk isteden rett på brødskiver og tynne skiver med frukt.

Overgangen gikk fort når vi skjønte det ;-)

Men så er jo alle barn forskjellige og.. så det betyr selvfølgelig ikke at det nødvendigvis er det som er svaret for deres lille..

Tja slapp av . Det kommer når det kommer . Vi hadde det omtrent slik som dere men nå som hun er over 13 mnd har hun pluteslig begynnt å spise litt annet . Tilby det du har som du vet han kan spise og vil han ikke ha så prøv igjen en annen dag . Plutselig løsner det .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...