Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal til før du KLAGER til barnehagen og hvilke tema er det da det går på? Vi har klaget vedr. tilbudet til vårt barn med spesielle behov, men ellers har vi ikke klaget på noe spesielt, MEN har fått tilbakemelding på at andre foreldre har klaget på vår sønn da han "tar for mye plass i garderoben når han kommer om morgenen!"... Er andre barn et tema dere hadde klaget til barnehagen om ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233590-hva-klager-du-p%C3%A5-til-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det klage, for det er etter det jeg oppfatter en formalisert skriftlig klage om et forhold som jeg forventer behandling av.

Men jeg har derimot gitt tilbakemeldinger ved et par anledninger om at mine barn har vært plaget av barn som ved gjentatte anledninger er for voldsomme og har destruktiv adferd (og jeg selv har sett dette ved utallige anledninger) og dette har påvirket barnet mitt på en måte som jeg har ønsket å gi tilbakemelding om. Men dette kaller jeg tilbakemelding. Kommunikasjon er jo en toveissituasjon, hvor barnehagen bør vite litt om hvordan jeg oppfatter situasjonen og barnas vilkår.

Men å klage over at et annet barn tar for stor plass ved levering..?! Mener de fysisk eller på grunn av at han krever mye oppmerksomhet? Blir andre barn ikke møtt fordi din gutt trenger mye oppfølging? Da er det jo fint at han har ekstraressurs, mener jeg. :o)

Samarbeid mellom hjem og bhg er viktig. Ungene er i bhg ganske mange timer i uka, og vi ønsker selvfølgelig at de skal ha det bra på alle måter. Det er vanskelig å lage den beste bhg hvis man ikke vet hva brukerene vil ha.

Å klage på et barn er naturligvis helt meningsløst. Mne man kan "klage" på situasjoner man mener personalet burde løse annerledes mht samspill mellom barn. Dersom et annet barn vedvarende plage rmitt barn vil jeg selvfølgelig ta det opp med bhg. Ikke som en klage på barnet, men som en forventning om at de løser konfliktene på en-eller-anne-måte.

Jeg har hatt to barn i barnehage, og det eneste jeg kan huske jeg klaget på i løpet av de årene var at de måtte kutte ned på antall foreldrekaffe. I tillegg til Lucia, påskefrokost, julegrøt, 17.mai tog (utenom 17.mai) osv, så ble det også arrangert x-antall såkalte "Foreldrekaffe". Dette skjedde fra kl 14 og utover, så når en annen kom hesblesende inn i 1615 tiden var det kun smuler igjen av kaka, kald kaffe og skuffa barneøyne som møtte en. Ikke alle som slutter tidlig eller eventuelt har anledning til å ta seg fri for sånt.

Annonse

Har ikke klaget på noe i barnehagen tror jeg. Men hadde en dialog for et par år siden, da sønnen min flere ganger ble bitt av en og samme gutt. Han hadde problemer i forhold til samspill med de andre barna i gruppen. Men da klagde jeg ikke på den andre gutten, men forventet at de kunne legge bedre tilrette for ham, slik at han ikke måtte ta frustrasjonen sin ut over andre barn. Og det greide de heldigvis.

Eneste jeg har klaga på i de 6 årene jeg har hatt barnehageunger er at de hadde turdag på guttungens fridag. Jeg ba om at de kunne bytte dag på våren sånn at ikke de samme gikk glipp av turene både høst og vår. Tror ikke det skjedde noe med det før neste barnehageår, men.

Samarbeid mellom hjem og bhg er viktig. Ungene er i bhg ganske mange timer i uka, og vi ønsker selvfølgelig at de skal ha det bra på alle måter. Det er vanskelig å lage den beste bhg hvis man ikke vet hva brukerene vil ha.

Å klage på et barn er naturligvis helt meningsløst. Mne man kan "klage" på situasjoner man mener personalet burde løse annerledes mht samspill mellom barn. Dersom et annet barn vedvarende plage rmitt barn vil jeg selvfølgelig ta det opp med bhg. Ikke som en klage på barnet, men som en forventning om at de løser konfliktene på en-eller-anne-måte.

Dette synes jeg var fint skrevet. Tror det er viktig at vi som foreldre er gode forbilder for barna våre og ikke svartmaler de aktive barna. Helt enig i at man her skal gå på sak, og snakke med barnehagen om hva de kan gjøre med saken.

Gjest Persille

Jeg klager ikke - det er jo min barnehage :)

Men; jeg opplever egentlig ikke at foreldre klager i så måte. De har gjerne endel spørsmål, som egentlig bunner i misnøye. Men når vi forklarer hvorfor ting blir gjort som de blir gjort (jeg legger nesten ekstremt stor vekt på at personalet SKAL forklare, ikke bare svare "vet ikke", eller "sånn er det bare"), så er de nesten utelukkende positive til det.

Det vanligste foreldre henvender seg til oss med er påkledning og mat.

For mye eller for lite klær, og at de er bekymret fordi barna er så sultne når de kommer hjem, så de lurer på om de ikke får mat :)

Noen ganger har foreldrene helt rett i at barna har hatt for mye eller for lite klær, noen ganger har ikke de ansatte hatt hodet med seg.

Noen ganger har vi foreldre som gjerne vil ha på barna langt mer klær enn det som er forsvarlig - da kler vi av dem, og forklarer hvorfor.

Men som sagt, lite klager sånn sett...

Jeg pleier å ha spørreundersøkelse to ganger i året jeg da, så kan foreldrene klage anonymt om de vil - noen foretrekker jo det, men det kommer ikke mye negativt da heller, vi scorer stort sett over 75% på alt (i snitt).

Nå kom jeg på en ting jeg har tatt opp, de må bli flinkere til å ikke tro på alt Billa sier hun klarer selv, f.eks tørke seg selv på do - hun blir litt lett sår, og trenger hjelp til det :)

Men de tingene du har skrevet om her - som du har tatt opp, de synes jeg er helt legitime! Sånn i tilfelle du lurte :)

Hvem er det som har gitt deg den tilbakemeldinga? Andre foreldre eller de ansatte i barnehagen?

Synes heller det er barnehagens ansvar i bringesituasjon og evt være en ekstra på morgenen. Alle foreldre føler jo for å bli møtt av de ansatte på morgenen, gi beskjeder og slikt. Og spesielt ditt barn. Å klage på et barn synes jeg er feil. Hvis jeg og du hadde kommet på samtidig i barnehagen, hadde jeg selvfølgelig "latt" deg levere til personalet framfor meg.. skjønner? Ble kanskje rart formulert..

Jeg har klaget..men synes det er vanskelig. I min barnehage har de ansatte ekstremt lett for å gå i forsvarsposisjon og argumentere på hvorfor ting er slik det er. Det er så irriterende.

EKS: Under vårtininga var det store vanndammer i gården. Barn lekte, men ingen ansatte var i nærheten. Dette hadde jeg observert, jeg jobber i nærheten.

Jeg sa ifra til en ansatt, hun beklaget seg veldig og dette skulle ikke skje. De skulle skjerpe seg på det.

Jeg sa ifra til en annen også, og hun presterte å si dette: Det er jo rart, vi har jo stått der hele dagen. HVORDAN kan hun si det når JEG har sett noe annet? De avvikler lunsj også i utetiden, så hun kan jo ikke vite det.

Det er så irriterende, hvorfor kan de ikke bare være ydmyke?

Men jeg må si da, at stort sett er jeg veldig fornøyd med barnehagen:)

Heldigvis, for kommunikasjonen mellom meg og barnehagen er viktig.

Gjest vaktsystem

Hvem er det som har gitt deg den tilbakemeldinga? Andre foreldre eller de ansatte i barnehagen?

Synes heller det er barnehagens ansvar i bringesituasjon og evt være en ekstra på morgenen. Alle foreldre føler jo for å bli møtt av de ansatte på morgenen, gi beskjeder og slikt. Og spesielt ditt barn. Å klage på et barn synes jeg er feil. Hvis jeg og du hadde kommet på samtidig i barnehagen, hadde jeg selvfølgelig "latt" deg levere til personalet framfor meg.. skjønner? Ble kanskje rart formulert..

Jeg har klaget..men synes det er vanskelig. I min barnehage har de ansatte ekstremt lett for å gå i forsvarsposisjon og argumentere på hvorfor ting er slik det er. Det er så irriterende.

EKS: Under vårtininga var det store vanndammer i gården. Barn lekte, men ingen ansatte var i nærheten. Dette hadde jeg observert, jeg jobber i nærheten.

Jeg sa ifra til en ansatt, hun beklaget seg veldig og dette skulle ikke skje. De skulle skjerpe seg på det.

Jeg sa ifra til en annen også, og hun presterte å si dette: Det er jo rart, vi har jo stått der hele dagen. HVORDAN kan hun si det når JEG har sett noe annet? De avvikler lunsj også i utetiden, så hun kan jo ikke vite det.

Det er så irriterende, hvorfor kan de ikke bare være ydmyke?

Men jeg må si da, at stort sett er jeg veldig fornøyd med barnehagen:)

Heldigvis, for kommunikasjonen mellom meg og barnehagen er viktig.

Bare en ting, når det gjelder å være en ekstra på om morran. Hvordan tenker du det skal fungere i praksis?

Hos oss har vi åpent fra 0715- 1645, vi er tre ansatte, to som går ubundet tid dvs fire timer hver uke kan taes i forbindelse med planlegging.

Vi kan feks ikke være to stk fra starten av fordi vi må dekke hele dagen

Gjest Persille

Bare en ting, når det gjelder å være en ekstra på om morran. Hvordan tenker du det skal fungere i praksis?

Hos oss har vi åpent fra 0715- 1645, vi er tre ansatte, to som går ubundet tid dvs fire timer hver uke kan taes i forbindelse med planlegging.

Vi kan feks ikke være to stk fra starten av fordi vi må dekke hele dagen

Og nettopp sånn er det i de aller fleste barnehager, det er færrest ansatte morgen og ettermiddag, og overlapping på dagen når det er flest barn til stede.

I den ideelle verden ville vi vel hatt mange nok på jobb hele tiden - men sånn er det altså ikke.

Lurer på når politikere og andre som bestemmer over pengesekken skal tenke over de tingene der?

Annonse

Å klage på andre barn i barnehagen virker noe absurd.

Skulle jeg klage på noe måtte det være barnehagens / en enkelt personals håndtering av et eller annet.

En samtale om ting man evt. ønsker gjort annerledes innebærer for meg ikke automatisk en klage.

mvh

Dersom et annet barn stadig hadde vært "ufint" mot mitt barn så hadde jeg grepet tak i saken og snakket med perosnalet ja. Men ikke dersom et annet barn var noe vill og tilsynelatende "ukontrollert" nei.

Det er et par barn på Snuppas avdeling som jeg mistenker har noe ekstra ressurser på seg og jeg innrømmer at den ene kan irritere meg laaaangt inn i margen, men jeg sier ikke noe. Jeg regner med at foreldre og personale jobber med saken.

Vi har aldri klaget på andre barn - kunne ikke falt meg inn!

Jeg _har_ tatt opp andre barns oppførsel mot mitt barn, men da i forhold til hvordan personalet takler situasjonene. Det har vært tøffe tak innimellom, der mitt barn var "frosset ut" av "lederen" av ungene i barnehagen. ("Dersom du sitter ved siden av HAN (mitt barn) får du ikke komme hjem til meg i ettermiddag" "Kom igjen, alle sammen! Ja, ikke du "Poden"." ol.)

Heldigvis taklet personalet dette på en forbilledlig måte:-)

Gjest darkside

Jeg er en klager. :-) Og ja, jeg kan klage også på andre barn.

Men jeg klager ikke på selve barnet. Jeg klager på måten ting blir håndtert i barnehagen. F.eks. ett barn som hadde veldig lett for å dominere ved leveringssituasjonen (barnet var levert før vi kom, og fikk de ansattes hele og fulle oppmerksomhet slik at mitt barn ble nærmest oversett).

Jeg har også klaget på at ett bestemt barn nærmest fikk lov til å gjøre som det ville mot alle andre, og slapp unna med det. Dette opplevde de andre barna både som urettferdig, og de opplevde barnet som truende.

Gjest KariKruskakli

Etter at de la om til aldersblandede avdelinger, har jeg klaget over at dette falt uheldig ut for mi jente. Hun endte opp med bare små barn og den eneste jenta som er i noenlunde samme alder er et halvt år yngre og tillegg sen og snakker nesten ikke.

De har aldri hatt noen glede av hverandre.

Fra å ha ei jente som elsket barnehagen, fikk jeg ei jente som ikke ville være der.

Jeg klaget ikke på den andre jenta, men jeg måtte forklare hvorfor jeg ville få henne flyttet.

Hun blir flyttet rett etter ferien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...