Gå til innhold

Bipolar?/NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Lysglimt

Når man er veldig opp og ned,kan man være bipolar da?

Når søvnrytmen svinger veldig?

Og hvis man er bipolar,kan man være manisk da,betyr manisk psykotisk?

Men dette har ingenting med schizofreni å gjøre?

Hvilke medisiner kan hjelpe mot dette?

Innebærer også denne diagnosen at man er overfølsom?...Da mener jeg tar inn for mye av andres ting..osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lysglimt

Mani er vel at du får manier: enten bruker masse penger, skal kjøpe ditt og datt. Starte forretninger, reise hit og dit osv.

Tror det er vanlig å trenge veldig lite søvn. Blir veldig oppspilt.

Jeg vet ikke så masse om dette.

Takk :)

Ja vet egentlig hva mani er,og det er jo som du sier..

Men mener,kan det være at man blir opphengt i spesielle ting,og det fører til virkelighetsbrist f.eks..?

Vet ikke om jeg gjorde meg forstått nå,he he :D

Litt vanskelig å forklare..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782054
Del på andre sider

Gjest Veronika27

Takk :)

Ja vet egentlig hva mani er,og det er jo som du sier..

Men mener,kan det være at man blir opphengt i spesielle ting,og det fører til virkelighetsbrist f.eks..?

Vet ikke om jeg gjorde meg forstått nå,he he :D

Litt vanskelig å forklare..

Jeg vet egentlig ikke mer. Har det ikke selv. Vet bare at sykdommen ofte kommer på samme årstid. Blir veldig oppspilte.

Du får google litt. Mange her som er biopolar 1 eller 2. Får sikkert mer vetig svar av de

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782071
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

S: Ja, men vanlivis varer hver episode fra uker til måneder. Det er ekstremt sjelden at en svinger fra manisk til depressiv eller omvendt i løpet av timer eller dager.

S: Ved mani har en ikke bare søvnvansker, en har også nedsatt søvnbehov. Ved depresjon er en ofte trøtt, men har likevel søvnproblemer.

Og hvis man er bipolar, kan man være manisk da, betyr manisk psykotisk?

S: Hvis en er bipolar I vil "oppoversvingningene kunne være av manisk art. Alvorlige manier er en psykose. En mister virkelighetsoppfatningen, de sosiale antennene forsvinner, aktiviteten er høy, og ofte gjentas noen få tema om og om igjen. Sykdomsinnsikt mangler.

S: Det er korrekt. Schizofreniner noe annet.

S: Mot en mani virker antipsykotika best. Jeg har best erfaring med Zyprxa eller Cisordinol depot.

Innebærer også denne diagnosen at man er overfølsom?...Da mener jeg tar inn for mye av andres ting..osv.

S: Ikke i manien. Da er det heller tvert om. En er ufølsom mot alle ytre påvirkninger. Det som produseres i eget hode overskygger alt.

I depresjonen kan en bli overfølsom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782140
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

S: Ja, men vanlivis varer hver episode fra uker til måneder. Det er ekstremt sjelden at en svinger fra manisk til depressiv eller omvendt i løpet av timer eller dager.

S: Ved mani har en ikke bare søvnvansker, en har også nedsatt søvnbehov. Ved depresjon er en ofte trøtt, men har likevel søvnproblemer.

S: Hvis en er bipolar I vil "oppoversvingningene kunne være av manisk art. Alvorlige manier er en psykose. En mister virkelighetsoppfatningen, de sosiale antennene forsvinner, aktiviteten er høy, og ofte gjentas noen få tema om og om igjen. Sykdomsinnsikt mangler.

S: Mot en mani virker antipsykotika best. Jeg har best erfaring med Zyprxa eller Cisordinol depot.

S: Ikke i manien. Da er det heller tvert om. En er ufølsom mot alle ytre påvirkninger. Det som produseres i eget hode overskygger alt.

Interessant.

Er bipolar lidelse en vanlig lidelse? Finnes det et estimat på hvor mange prosent som lider av det?

Dersom man som _ufaglært_ omgås et menneske med ubehandlet bipolar lidelse (ikke alvorligste sort, med psykose tendenser)- vil man kunne "merke" det? Enn mennesket selv? Vil det ane at det ikke er helt friskt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782152
Del på andre sider

Annonse

Interessant.

Er bipolar lidelse en vanlig lidelse? Finnes det et estimat på hvor mange prosent som lider av det?

Dersom man som _ufaglært_ omgås et menneske med ubehandlet bipolar lidelse (ikke alvorligste sort, med psykose tendenser)- vil man kunne "merke" det? Enn mennesket selv? Vil det ane at det ikke er helt friskt?

Bipolar lidelse (type 1) rammer ca 1% av befolkningen. Den er ca 3 ggr vanligere en schizofreni.

Bipolar II rammer ca 3-4%.

En person i en manisk fase vil kunne diagnostiseres av legpersoner som kjenner til lidelsen. Det er sammen med 90graders lårbensbrudd en av de diagnoser en ikke trenger avanserte verktøy for å diagnostisere.

Dessverre vil personen selv ikke oppleve seg som syk, men tvert i mot som særdeles frisk, oppegående, begavet osv.-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782164
Del på andre sider

Gjest Veronika27

Bipolar lidelse (type 1) rammer ca 1% av befolkningen. Den er ca 3 ggr vanligere en schizofreni.

Bipolar II rammer ca 3-4%.

En person i en manisk fase vil kunne diagnostiseres av legpersoner som kjenner til lidelsen. Det er sammen med 90graders lårbensbrudd en av de diagnoser en ikke trenger avanserte verktøy for å diagnostisere.

Dessverre vil personen selv ikke oppleve seg som syk, men tvert i mot som særdeles frisk, oppegående, begavet osv.-

Er lidelsen arvelig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782173
Del på andre sider

Gjest Veronika27

Ja, den mest arvelige av alle psykiske lidelser (muligens med unntak av ADHD).

Konkordansraten for eneggede tvillinger er ca 85%, mens den ved schizofreni og sosial fobi kun er 35-40%.

Ok. Min far er bipolar -manisk. Men ingen av hans 4 barn har arvet det heldigvis.

Han ser ikke han er syk selv. Hatt mest episoder nå etter at vi ble voksne. Heldigvis. Jeg husker bare en gang fra når jeg vokste opp. Ikke det jeg har men av det.

Håper ikke noen av oss får det. Virker veldig slitsomt å leve med en som er manisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782183
Del på andre sider

På meg i min mixed state kan det svinge fra time til time eller dag til dag.Manien skyter opp som en rakett, eksploderer, treffer bakken og depresjonen kommer, noen ganger kortvarig, men også langvarig(1-4) mnd.

Orfiril hjelper,men det er vel ikke noe bedere på markedet enda trot jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782227
Del på andre sider

Gjest Lysglimt

Tusen takk for svar :)

Prøver å finne ut av ting,det er ikke lett...

Men man kan jo også ha en "blanding" av alt mulig,men da blir det jo ikke en definerbar diagnose.

Passer inn både her og der,men alikevel ikke.

Mener ikke bare andres ting sånn sett,men energier,andres energier,tanker og følelser.

Snakket med en jeg virkelig stoler på,problemet mitt er at 90 % av mitt liv består av "åndelige ting",10% gjenstår til resten av livet.

Fikk en "vekker",lever vel ikke helt i "virkeligheten",vet ikke helt hva det er,har aldri vært i virkeligheten,fungert som andre.

Trenger å stenge litt av alt fokuset på alt det åndelige,tror jeg ser det nå.

Vil fungere,men vet ikke hvordan jeg lever et "normalt" liv...

Personen sa det ble en mani på en måte alt "dette" for meg,og at jeg også har andre manier.

Blir oppslukt i en ting,og kan ikke holde fokus på noe annet.

Kunne være bipolar mente den personen,tror du det?

Er ganske engstelig,ble obs på at jeg er som jeg er,personen mente også jeg kunne "forsvinne" (bli psykotisk),for det spurte jeg om,det er godt å vite sannheten,men ble litt fortumlet.

Føler jo jeg har kontroll,men detter ut av og til,vil ikke dette helt ut,hva skjer da?

Er det ingen medikamenter utenom antipsykotika som kan hjelpe meg å "stenge av" dette?

Hva tror du det er og hva kan hjelpe?

Vil gjøre noe med situasjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782287
Del på andre sider

Men man kan jo også ha en "blanding" av alt mulig,men da blir det jo ikke en definerbar diagnose.

Mener ikke bare andres ting sånn sett,men energier,andres energier,tanker og følelser.

Snakket med en jeg virkelig stoler på,problemet mitt er at 90 % av mitt liv består av "åndelige ting",10% gjenstår til resten av livet.

Fikk en "vekker",lever vel ikke helt i "virkeligheten",vet ikke helt hva det er,har aldri vært i virkeligheten,fungert som andre.

Personen sa det ble en mani på en måte alt "dette" for meg,og at jeg også har andre manier.

Er ganske engstelig,ble obs på at jeg er som jeg er,personen mente også jeg kunne "forsvinne" (bli psykotisk),for det spurte jeg om,det er godt å vite sannheten,men ble litt fortumlet.

Føler jo jeg har kontroll,men detter ut av og til,vil ikke dette helt ut,hva skjer da?

Er det ingen medikamenter utenom antipsykotika som kan hjelpe meg å "stenge av" dette?

Gå inn på Rikshospitalets sider om

bipolare lidelser.Søk på google.

De er saklige og bra,men det personlige aspekt rundt lidelsen må foregå i det virkelige liv med en psykiater og fortrolige medmennesker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782385
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lysglimt

Gå inn på Rikshospitalets sider om

bipolare lidelser.Søk på google.

De er saklige og bra,men det personlige aspekt rundt lidelsen må foregå i det virkelige liv med en psykiater og fortrolige medmennesker.

Takk for det :)

Hvor får man tak i fortrolige mennesker og psykiater som er dyktig?

Hadde ikke spurt her om det hadde fantes slike folk rundt meg,men får lese om det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1782734
Del på andre sider

Siden du spør, må du få et svar. Jeg heller til at dette er mer i schizofeltet (F2x) enn i affektivfeltet (F3x).

Jeg vil foreslå at du prøver en liten til moderat dose antipsykotika i 3 mnd. Før utprøvingen blir du enig med behandler og evt partner om hva/hvilke faktorer dere skal evaluere før og etter utprøvingen.

Du har intet å tape på en slik utprøving.

Etter 3 mnd evaluerer du, partneren og behandleren/legen din resultatet. På gunnlag av denne evalueringen tar du /dere stilling til om behandlingen skal fortsette eller avsluttes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1783361
Del på andre sider

Gjest Lysglimt

Siden du spør, må du få et svar. Jeg heller til at dette er mer i schizofeltet (F2x) enn i affektivfeltet (F3x).

Jeg vil foreslå at du prøver en liten til moderat dose antipsykotika i 3 mnd. Før utprøvingen blir du enig med behandler og evt partner om hva/hvilke faktorer dere skal evaluere før og etter utprøvingen.

Du har intet å tape på en slik utprøving.

Etter 3 mnd evaluerer du, partneren og behandleren/legen din resultatet. På gunnlag av denne evalueringen tar du /dere stilling til om behandlingen skal fortsette eller avsluttes.

men jeg vet ikke hva Fx2 og det er...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233600-bipolarnhd/#findComment-1783439
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...