Gå til innhold

tips om psykiater/psykolog Oslo/Akershus mht utredning bipolar

Anbefalte innlegg

Gjest trenger tips
Skrevet

Trenger en utredning for bipolar II og må selv kontakte psykolog/psykiater som kan ta seg av dette i området Oslo/Akershus. Kan noen tipse om noen dere har hatt god erfaring med? Fastlegen min har lite peil og har satt meg på 20 mg cipralex men de ble jeg bare overgira av slik som i mine oppstemte perioder. Hvor lang tid vil en slik utredning ta? og hvor lang ventetid ca er det for dette? Må gjøre noe med problemet for orker ikke de tøffe dype tunge mørke stundene som alltid kommer etterhvert og som varer lengre og lengre for hver gang. Vær så snill og gi meg tips. For tiden sykemeldt de siste månedene overlatt til cipralex...

Skrevet

Nå er jeg litt overrasket. Jeg trodde det var fastlegens arbeidsoppgave å søke deg til en psykiater som kan utrede deg?

Min fastlege sendte søknad om utredning for meg til en psykiater her i Oslo som kun jobber med bipolare lidelser. Jeg kan ikke nevne vedkommenes navn her, men kanskje du kan nevne for legen din at du vet at det finnes psykiatere som har spisskompetanse på dette feltet i Oslo og at du vil dit? Det burde være en smal sak for legen din å ta noen telefoner og finne ut av dette. Vedkommende psykiater er ikke akkurat usynlig. Det finnes sikkert flere dyktige psykiatere som kan utrede deg. Det beste vil være å komme seg til en som primært konsentrerer seg om denne lidelsen vil jeg tro.

Jeg synes det er forstemmende at legen din ikke skjønner at et deprimert menneske stort sett ikke orker noenting. Å finne ut av dette selv kan oppleves som helt uoverkommelig.

Selve utredningen tok halvannen time, men diagnosen hadde h*n klar i løpet av 10 minutter sa h*n i etterkant. Jeg måtte vente 2 måneder før jeg fikk time. Siden sommeren står for dør, ber jeg deg samle det du har av krefter og pushe på fastlegen din slik at søknaden blir sendt før utgangen av juni. Ellers kan du risikere at det tar enda lenger tid.

Fastlegen din bør også ha tatt diverse blodprøver av deg for å utelukke somatiske sykdommer som kan gi depressive symptomer. MADRS test skal h*n også ta og resultatet av disse prøvene skal sendes til psykiateren sammen med søknaden.

Jeg vet hvordan du har det! Når oppturene kommer glemmes alt det vonde og psykiatere, diagnoser og medisiner virker helt latterlig og fjernt. Men når depresjonene tiltar i styrke og antall, kommer man til et punkt hvor man ikke klarer mer. Du er kommet til det punktet og det er SÅ BRA at du tar tak i det! Livsviktig faktisk.

Har du tenkt på å ta kontakt med DPS mens du venter på utredningen? Det kan jeg anbefale! Det er utrolig godt å vite at man kan ringe 24/7 og snakke med noen som bryr seg og tar deg på alvor. Sengeplass tilbyr de også.

Du har også mulighet til å komme raskt til behandling på psykiatrisk poliklinikk. Det er mulig du kan få utredning der også, men slik jeg har forstått det, er det er korttidstilbud (6-8 ganger). Ingen langvarig terapi med andre ord, hvis du tenker du trenger det.

Og alt dette mener jeg fastlegen din skal hjelpe deg med eller gjøre for deg hvis du ikke orker selv.

Håper dette svaret kan gi deg et lite puff og håp om et bedre liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...