Gå til innhold

Behandling og sommerferie

Anbefalte innlegg

Gjest nienna

Hva er vanlig praksis når det gjelder poliklinisk behandling i ferier?

Kommer fra samtale i dag og er egentlig bare frustrert. Jeg har sett frem til 4 herlige uker der begge behandlerne mine er på ferie, men den ferien min kan jeg visst se langt etter. Fikk vite i dag at jeg må ha samtaler med en ukjent person i sommer.

Er det normalt at man får en stedfortreder når hovedbehandlerne er ute i ferie? Jeg går frivillig til poliklinisk behandling og synes dette virker rart. Tidligere har jeg enten vært innlagt om sommeren eller så har behandlerne mine hatt ferie på forskjellige tider, så vi har ikke hatt denne problemstillingen før.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233699-behandling-og-sommerferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sa du til behandleren din at du egentlig kunne tenke deg en ferie fra behandling du også?

Mange pasienter ville bli svært glad for at det var lagt opp til et slikt vikaropplegg, og såfremt du er rimelig stabil for tiden, så er det sannsynligvis greit at du kun har vikarene i "bakhånd".

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du må se på dette som et tilbud. Et tilbud du kan takke nei til om du ønsker det, og det er forsvarlig.

Det vanligste er at en ikke får vikar for behandler på ferie. Når de likevel har tilbudt deg det, må det være fordi de tror at du sårt trenger det.

Gjest nienna

Sa du til behandleren din at du egentlig kunne tenke deg en ferie fra behandling du også?

Mange pasienter ville bli svært glad for at det var lagt opp til et slikt vikaropplegg, og såfremt du er rimelig stabil for tiden, så er det sannsynligvis greit at du kun har vikarene i "bakhånd".

Jeg har sagt at jeg helst vil ha ferie, men de ønsker å ha meg under oppsikt. Jeg har en tendens til å bli dårlig om sommeren...

Jeg kommer nok til å godta avtalen, for det blir ikke så ofte. Enten en gang i uken eller hver 14. dag.

Gjest nienna

Du må se på dette som et tilbud. Et tilbud du kan takke nei til om du ønsker det, og det er forsvarlig.

Det vanligste er at en ikke får vikar for behandler på ferie. Når de likevel har tilbudt deg det, må det være fordi de tror at du sårt trenger det.

Jeg vet det er et tilbud og jeg bør egentlig være glad som får det, men jeg synes det hadde vært deilig med ferie.

På den andre siden ser jeg hvorfor de gjør det. Jeg pleier alltid å bli dårlig om sommeren så jeg regner med at de ønsker å forebygge dette

Det blir vel til at jeg følger opplegget deres.

Annonse

Gjest nienna

Det er jo ganske så flott at du har fått et slikt tibud - ikke vanlig på poliklinikken jeg bruker... Sikker på at du ikke har behov for tilbudet, siden du nå en gang har fått det?

Det er vel bare å si "nei takk", vil jeg tro?

Jeg har nok mest sannsynlig behov for det, for kapasiteten der jeg går er sprengt, men det hadde vært deilig med ferie. Det ender nok med at jeg godtar tilbudet, for det blir uansett mindre enn det jeg har nå.

Jeg har sagt at jeg helst vil ha ferie, men de ønsker å ha meg under oppsikt. Jeg har en tendens til å bli dårlig om sommeren...

Jeg kommer nok til å godta avtalen, for det blir ikke så ofte. Enten en gang i uken eller hver 14. dag.

Egentlig er du vel heldig som har behandlere som gjerne vil hjelpe deg til å unngå å bli syk i løpet av ferien :-)

bugge -jenta

Det er lurt å ha tidligere erfaringer i bunn. Skjønner godt behovet for pause. På den annen side kan det å gå et par tre ganger dit sørge for at du trenger mindre oppfølging på høsten, hvis det skulle bli vanskelig om sommeren. Så jeg tror dete r lurt å ta en titt innom. Kanskje dere kan ha litt kortere timer, litt sjeldnere for eksempel.

VH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...