Gå til innhold

For lett å få ADHD diagnose?


Anbefalte innlegg

...den evige natteravn...

Enda en lærer, som mener noe om noe de absolutt ikke kan noe om. Fortsett med det, men vit respekten for lærere ifht opplæring av barn med spes. behov/diagnosebarn er LITEN. og troen på dere enda lavere!

Utrolig godt sagt.

Fortsetter under...

Enda en lærer, som mener noe om noe de absolutt ikke kan noe om. Fortsett med det, men vit respekten for lærere ifht opplæring av barn med spes. behov/diagnosebarn er LITEN. og troen på dere enda lavere!

Er enig med deg i at mange lærere kan altfor lite om denne problematikken. De er rett og slett ikke utdannet til det. Men vær så snill, ikke skjær alle over en kam. Vår sønn har en lærer som er spesialisert på dette området, både med hensyn til utdannelse, erfaring og personlighet.Og ungene elsker henne bare.Og jeg vet at hun ikke er den eneste gode læreren for disse barna. Mange gjør en fantastisk innsats, de både kan og vil. Må være utrolig sårende for sånne lærere å lese ditt bastante innlegg. Noen lærere er gode på spes ped, andre er spesialister på f.eks matte eller engelsk. Kunsten er å sette rett lærer på rett plass.

Gjest ikke nå nei

Svarte, steike. Nå driver jeg og svarer meg selv, her. Jeg er sikker på at det er du som kødder til trådene og navnene her... Aargh. Nå er jeg paranoid-schizofren også!!

Jeg sa:

Man blir jo helt forvirra her. Du skal jo ikke utgi deg som schizofren, du... Det er upassende for yrket ditt ;-)

hehe.... :)

Annonse

  • 2 uker senere...

Her er undersøkelsene som ble gjort før mitt barn fikk diagnosen ADHD.

Utredning/undersøkelse ved barnepoliklinikken på sykehuset (utelukke alternativer, sjekke genetiske momenter)

Evnetesten WISC-R

Evnetesten Ravens Progressive Matriser

Psykolingvistisk prøve ITPA

Grunnleggende begreper og språkkling oppfatning/minne:

KTI (Kontrollert tegneiakttakelse)

Konsentrasjon/oppmerksomhet: Diamond

Konsentrasjon/oppmerksomhet: "592"

Konsentrasjon/oppmerksomhet: CPT 2

Visuo-spatiale funksjoner: Trail Making Test

Visuo-spatiale funksjoner: Rey-O

Lateralitet og psykomotorisk tempo: Pegboard

Visuo-motorisk integrasjon: Bender Gestalt Test

Eksekutivfunksjoner (abstrakt problemløsningsevne/kunne se logiske sammenhenger): Category Test

Psykososial fungering:

Observasjon i klassen

I tillegg:

Diagnostiske intervju med mor

Diagnostiske intervju med far

Diagnostiske intervju med lærere

Samtaler med barnet

Anamnese

Helsekort fra svangerskapet

Papirene fra fødselen

Observasjon av barnet under testene (gir mye/lite blikkontakt, uttale, reaksjon på testsituasjon, pinsettgrep etc.)

Observasjon av samspill barn/foreldre

Synstest

Hørselstest (en grundigere variant enn den vanlige ved helsestasjonen)

EKG av hjernen 2 ganger

Og så videre i det uendelige. Dette er selvsagt ikke gjort under et par dagers maratonløp. Det er snakk om mange, mange oppmøter både her og der over tid der flere forskjellige fagfolk kommer i kontakt med barnet og familien.

Dette er gjort av spesialpedagoger, barneleger, nevropsykologer og spesialister i barne- og ungdomspsykiatri osv. Før diagnose ble satt, ble funnene grundig drøftet av fagekspertisen.

Dette er ikke hva jeg vil kalle "lett", og jeg kunne ha gitt mye for å heller få vite at det var noe jeg gjorde feil. For da har jeg jo anledning til å fikse det! Fjerne problemene.

Jeg vil forøvrig anbefale at du leser denne:

http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/consencus.htm

Gjest Morentilfire

Her er undersøkelsene som ble gjort før mitt barn fikk diagnosen ADHD.

Utredning/undersøkelse ved barnepoliklinikken på sykehuset (utelukke alternativer, sjekke genetiske momenter)

Evnetesten WISC-R

Evnetesten Ravens Progressive Matriser

Psykolingvistisk prøve ITPA

Grunnleggende begreper og språkkling oppfatning/minne:

KTI (Kontrollert tegneiakttakelse)

Konsentrasjon/oppmerksomhet: Diamond

Konsentrasjon/oppmerksomhet: "592"

Konsentrasjon/oppmerksomhet: CPT 2

Visuo-spatiale funksjoner: Trail Making Test

Visuo-spatiale funksjoner: Rey-O

Lateralitet og psykomotorisk tempo: Pegboard

Visuo-motorisk integrasjon: Bender Gestalt Test

Eksekutivfunksjoner (abstrakt problemløsningsevne/kunne se logiske sammenhenger): Category Test

Psykososial fungering:

Observasjon i klassen

I tillegg:

Diagnostiske intervju med mor

Diagnostiske intervju med far

Diagnostiske intervju med lærere

Samtaler med barnet

Anamnese

Helsekort fra svangerskapet

Papirene fra fødselen

Observasjon av barnet under testene (gir mye/lite blikkontakt, uttale, reaksjon på testsituasjon, pinsettgrep etc.)

Observasjon av samspill barn/foreldre

Synstest

Hørselstest (en grundigere variant enn den vanlige ved helsestasjonen)

EKG av hjernen 2 ganger

Og så videre i det uendelige. Dette er selvsagt ikke gjort under et par dagers maratonløp. Det er snakk om mange, mange oppmøter både her og der over tid der flere forskjellige fagfolk kommer i kontakt med barnet og familien.

Dette er gjort av spesialpedagoger, barneleger, nevropsykologer og spesialister i barne- og ungdomspsykiatri osv. Før diagnose ble satt, ble funnene grundig drøftet av fagekspertisen.

Dette er ikke hva jeg vil kalle "lett", og jeg kunne ha gitt mye for å heller få vite at det var noe jeg gjorde feil. For da har jeg jo anledning til å fikse det! Fjerne problemene.

Jeg vil forøvrig anbefale at du leser denne:

http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/consencus.htm

Fint du skrev!

Hun har gjennomgått mye, tenkte jeg da jeg leste innleget ditt. Håper hverdagen er levelig nå.

Det var godt å se at det foreligger solige undersøkelser bak en slik diagnose.

Gjest Samfunnskritiker

Er enig med deg i at mange lærere kan altfor lite om denne problematikken. De er rett og slett ikke utdannet til det. Men vær så snill, ikke skjær alle over en kam. Vår sønn har en lærer som er spesialisert på dette området, både med hensyn til utdannelse, erfaring og personlighet.Og ungene elsker henne bare.Og jeg vet at hun ikke er den eneste gode læreren for disse barna. Mange gjør en fantastisk innsats, de både kan og vil. Må være utrolig sårende for sånne lærere å lese ditt bastante innlegg. Noen lærere er gode på spes ped, andre er spesialister på f.eks matte eller engelsk. Kunsten er å sette rett lærer på rett plass.

Nå er vi heldig som har et barn til låns, og blir kjent med skolen pga utfordringene han står ovenfor. JEg ser at enkelte lærere kan og vil, men oftere lærerer som ikke ønsker.

Det bør ikke være slik i skolen, at undervisningen og opplæringen avhenger av hvilken voksen, men slik er dte i dag.

På skolen der barna mine går, er det mange spesialpedagoger, men de med mest utdanning, jobber altså ikke i forhold til disse barna.

Snakker vi ledelsesproblem eller valgfrihet for lærerne?

Jeg ser og at det blir feil, å si at lærere er slik eller sånn, og er veldig glad for at etter runder med skolen, virker det ut som om det meste er på plass (for oss).

Jeg syns likevell det er et paradoks at foreldrene må kjempe for undervisningstilbudet- og at ting sjelden kommer helt av seg selv.

I vårt tilfelle, måtte vi inn med konkrete tips med metodikk og tilnærming- og tenk om alle foreldrene måtte dette i forhold til allt barna skulle lære.

-For kompetanseheving

i Norsk skole.

  • 1 måned senere...
Gjest Aina E

Vet du hva schizofreni er? Tydligvis ikke...

Joda, jeg vet det godt. Jeg har hatt en lignende diagnose selv. I tillegg har jeg to i nær omgangskrets som er det.

Ellers har jeg studert det en del.

Du burde kanskje ta litt niacin? Visste du at forstadiet til schizofreni er pellagra? Som igjen er en mangeltilstand som følge av niacin-mangel?

Gjest vet det godt

Joda, jeg vet det godt. Jeg har hatt en lignende diagnose selv. I tillegg har jeg to i nær omgangskrets som er det.

Ellers har jeg studert det en del.

Du burde kanskje ta litt niacin? Visste du at forstadiet til schizofreni er pellagra? Som igjen er en mangeltilstand som følge av niacin-mangel?

Ut fra kommentaren du ga nhd mistenkte jeg deg for å ha samme gale oppfatning av hva schizofreni er som det meste av landets befolkning, nemlig splittet personlighet. Beklager.

Annonse

Gjest vet det godt

Ut fra kommentaren du ga nhd mistenkte jeg deg for å ha samme gale oppfatning av hva schizofreni er som det meste av landets befolkning, nemlig splittet personlighet. Beklager.

- og flere personligheter, skulle det stå. Du er jammen kjapp til å "medisinere"....

Gjest Aina E

Ut fra kommentaren du ga nhd mistenkte jeg deg for å ha samme gale oppfatning av hva schizofreni er som det meste av landets befolkning, nemlig splittet personlighet. Beklager.

Jeg bare mobber han litt. Han blir så irritert og det er litt gøy...

Gjest også lærerutdannet

Jeg har også reagert på dette fenomenet som lærer.

Jeg tror nok heller vi må ha litt større takhøyde for aktivitet. Aktive gutter passer liksom ikke inn i barnehage og skole.

Om det er mer enn aktivitet, f.eks adferdsvansker, ville jeg først sjekket om barnet er i fighter-relasjon før jeg vurderte ADHD.

Hvis du virkelig er lærer vil jeg anbefale deg boken "Kan de ikke bare ta seg sammen". (Rønhovde)Lærere uten tilleggsutdannelse kan for lite om ADHD.

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...