Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest efoll
Skrevet

Får barna dine såkalt "spesialmat"? Jeg må inrømme at jeg ofte lager "egen" mat til ungene, selv om jeg vet det er lite pedagogisk riktig. Det er fordi jeg om mannen min ofte vil spise mat som jeg VET at ungene ikke liker (spesielt endel krydret mat m mye grønnsaker, wok o.l.). Men de får alltid mat som ligner på vår, f.eks, spiser vi fisk, får de også det, bare en litt mindre krydret variant. Jeg prøver å sørge for at maten deres er vel så sund og næringsrik, ikke alltid heldig der, da.

Jeg synes det er viktig at stemningen ved bordet er god, ikke nødvendigvis at vi spiser det samme alle sammen.

Har dere tips til middagsreter som både voksne og barn liker? De er 4 og 7.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

10

• tonie

4

• kaffepiken

4

• asterix

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi har aldri laget spesialmat her, så de forventer aldri noe annet enn det som serveres. Stort sett er de fornøyde med det de får til middag.

Favorittmaten deres er noe med pasta, pølser med hjemmelaget mos, fiske/pølse/skinke-grateng, semulegrynsgrøt, fiskeboller i karrisaus, lapskaus, kylling med ris og bearnaise, tomatsuppe - og annen mat som de slipper å tygge mye på ;)

Skrevet

Det har skjedd noen ganger, men da har det vært fordi jeg har laget veldig hot mat. Det synes jeg ikke jeg kan kreve at han skal spise.

Hvis vi har taco og sånn tar jeg bare av litt kjøttdeig til ham før jeg har i kryddermixen.

Skrevet

Har aldri laget "spesialmat" til ungene og de spiser alt mellom himmel og jord. Alle sammen er veldig glade i sterk mat så heller ikke der er det nødvendig med noen tilpasning.

Skrevet

Jeg synes ikke du gjør noe feil, så lenge du kan leve med denne ordningen :)

Gjest darkside
Skrevet

Ja, det gjør vi. Flere ganger i uka. Og for meg var det litt av et nederlag å begynne med det.

Våre unger er sånn middels kresne. Fra de var små fikk de smake på alt, og likte det meste. Men etterhvert har det blitt mye de ikke liker. Spesielt den eldste er nokså kresen. Så i likhet med deg efoll har vi også valgt å ha god stemning ved matbordet, og lager derfor heller mat barna spiser enn at de skal sitte der og pirke i maten og være sultne.

Hos oss er ikke krydder egentlig noe stort problem, men mat med mye grønnsaker som f.eks. wok har det ingen hensikt å servere ungene. Når de har plukket ut de tre munnfullene de orker å spise så er de langt fra mette. Også rent kjøtt er vanskelig, men ren fisk går greit. Så hvis vi f.eks. skal ha noe av rent kjøtt, som koteletter eller biff, så får barna f.eks. kjøttkaker eller kjøttboller i stedet.

Vi orker ikke å bare spise "barnevennlig" mat, så derfor gjør vi det sånn. Ungene må jo få mat!

Skrevet

Nei, jeg lager ikke spesialmat til barna mine. De er kresne som bare det, men jeg gidder rett og slett ikke. De sulter ikke ihjel. De får heller plukke ut det de ikke liker.

Her er noen få retter som både vi og barna liker: Taco, spaghetti med kjøttsaus, hjemmelaget tomatsuppe med makaroni og rundstykker (ungene liker ikke posetomatsuppe), kylling i currysaus med ris, fiskepinner i pitabrød med salat og rømmedressing, pølser med potetmos, kyllingkjøttboller med poteter, brokkoli og fløtesaus.

Skrevet

Nei, jeg lager ikke spesialmat til barna mine. De er kresne som bare det, men jeg gidder rett og slett ikke. De sulter ikke ihjel. De får heller plukke ut det de ikke liker.

Her er noen få retter som både vi og barna liker: Taco, spaghetti med kjøttsaus, hjemmelaget tomatsuppe med makaroni og rundstykker (ungene liker ikke posetomatsuppe), kylling i currysaus med ris, fiskepinner i pitabrød med salat og rømmedressing, pølser med potetmos, kyllingkjøttboller med poteter, brokkoli og fløtesaus.

Fiskepinner i pitabrød? Kan du fortelle litt mer om det? Det høres jo rimelig morsomt ut å servere ungene. Bruker du vanlige fiskepinner? Vanlig rømmedressing?

Skrevet

Fiskepinner i pitabrød? Kan du fortelle litt mer om det? Det høres jo rimelig morsomt ut å servere ungene. Bruker du vanlige fiskepinner? Vanlig rømmedressing?

Jeg bruker vanlige fiskepinner og frosne pitabrød. Salat er jo bare å ta det man har/det man syns er godt. Jeg bruker helst sånne poser med gresk krydderblanding til rømme. (tzatziki?)

Dette er veldig lettvindt middag, og ungene kan bestemme litt selv hva de vil fylle pitabrødet med, noe som gjør at interessen for maten stiger noen hakk :o)

Skrevet

Jeg bruker vanlige fiskepinner og frosne pitabrød. Salat er jo bare å ta det man har/det man syns er godt. Jeg bruker helst sånne poser med gresk krydderblanding til rømme. (tzatziki?)

Dette er veldig lettvindt middag, og ungene kan bestemme litt selv hva de vil fylle pitabrødet med, noe som gjør at interessen for maten stiger noen hakk :o)

Dette skal jeg teste ut :) Enkel og grei middag.

Skrevet

Dette skal jeg teste ut :) Enkel og grei middag.

Bon apetit :)

Gjest Mom33
Skrevet

Det har jeg aldri gjort, og jeg har absolutt ingen planer om å begynne med det!

Hvis vi skal ha veldig sterk mat, så tar jeg av litt til ungene før jeg krydrer. Hvis det er noe de absolutt ikke liker, så får de spise tilbehør som de liker.

For meg blir slik ekstramatlaging ren dilling og kun en måte å lage utrivelige barn. Beklager, men slik er det for meg. Har sett flere familier som driver på slik, og i ettertid sier alle at det var bare tull og idioti.

Gjest darkside
Skrevet

Det har jeg aldri gjort, og jeg har absolutt ingen planer om å begynne med det!

Hvis vi skal ha veldig sterk mat, så tar jeg av litt til ungene før jeg krydrer. Hvis det er noe de absolutt ikke liker, så får de spise tilbehør som de liker.

For meg blir slik ekstramatlaging ren dilling og kun en måte å lage utrivelige barn. Beklager, men slik er det for meg. Har sett flere familier som driver på slik, og i ettertid sier alle at det var bare tull og idioti.

Utrivelige barn? Nå syns jeg du var temmelig krass her.

Om mine barn får servert mat som de liker, blir de utrivelige av det?

Mrs. Wallace
Skrevet

Vi lager vel ikke akkurat spesialmat, men vi tilpasser litt mht tilbehør og sånt.

I går hadde vi feks kyllingwok med masse grønnsaker og saus, samt ris.

Da fikk guttungen kyllingbiter fra woken, og egne grønnsaker ved siden av - oppkuttede grønnsaker og agurk hver for seg. Han er generelt ikke så glad i sauser.

På denne måten spiser vi omtrent det samme uten at det blir noe særlig ekstrastyr, men forsikrer oss om at alle får et hyggelig måltid og at guttungen spiser sunt. ;o)

Mat vi alle liker er feks pasta med tomatsauser, pasta med pesto, tomatsuppe, pizza, fiskeboller, fiskepinner, fiskekaker, reker, pannekaker, taco og grøt. Pluss "cowboymiddag": middagspølser, tomatbønner og potetstappe.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, det gjør vi. Flere ganger i uka. Og for meg var det litt av et nederlag å begynne med det.

Våre unger er sånn middels kresne. Fra de var små fikk de smake på alt, og likte det meste. Men etterhvert har det blitt mye de ikke liker. Spesielt den eldste er nokså kresen. Så i likhet med deg efoll har vi også valgt å ha god stemning ved matbordet, og lager derfor heller mat barna spiser enn at de skal sitte der og pirke i maten og være sultne.

Hos oss er ikke krydder egentlig noe stort problem, men mat med mye grønnsaker som f.eks. wok har det ingen hensikt å servere ungene. Når de har plukket ut de tre munnfullene de orker å spise så er de langt fra mette. Også rent kjøtt er vanskelig, men ren fisk går greit. Så hvis vi f.eks. skal ha noe av rent kjøtt, som koteletter eller biff, så får barna f.eks. kjøttkaker eller kjøttboller i stedet.

Vi orker ikke å bare spise "barnevennlig" mat, så derfor gjør vi det sånn. Ungene må jo få mat!

Jeg har nøyaktig den samme erfaringen. Guttungen fikk smake på alt, han likte det meste, og er fremdeles ikke redd for krydder og urter. Så teorien om at kresne unger blir sånn fordi foreldrene ikke eksponerer dem for mat, holder rett og slett ikke mål.

Men woker, sauser og ting med masse forskjellige grønnsaker samlet sammen går rett og slett ikke ned.

Da er det greiere å servere ingrediensene hver for seg til guttungen - og så nyter vi woken vår. ;o)

Gjest Mom33
Skrevet

Utrivelige barn? Nå syns jeg du var temmelig krass her.

Om mine barn får servert mat som de liker, blir de utrivelige av det?

He-he, utrivelige barn i forhold til mat. Bortskjemte på matfronten.

Å ha slike barn på besøk, slike som er vant til å få servert spesialmat daglig, de er rett og slett ikke gøy å ha med å gjøre.

Mat er en ting alle må ha for å overleve. Man kan ikke ha det beste man vet hver dag - da blir det fort ikke lenger det beste man vet.

Jeg vil ha barn som liker mat, som spiser det de får servert når vi er borte osv. Så langt har vi det, heldigvis. Vi vil ha det slik fordi vi ikke vil ha den andre varianten. Fordi det er viktig for oss.

At dere velger en annen løsning er opp til dere. Men om dine unger kommer til meg, så blir de nok gående sultne, dessverre.

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg har nøyaktig den samme erfaringen. Guttungen fikk smake på alt, han likte det meste, og er fremdeles ikke redd for krydder og urter. Så teorien om at kresne unger blir sånn fordi foreldrene ikke eksponerer dem for mat, holder rett og slett ikke mål.

Men woker, sauser og ting med masse forskjellige grønnsaker samlet sammen går rett og slett ikke ned.

Da er det greiere å servere ingrediensene hver for seg til guttungen - og så nyter vi woken vår. ;o)

Men det kommer ikke inn under kategorien "lage spesialmat".

Jeg tenker mer på at mor og far har fisk, mens gullet får pølser. Da lager man spesialmat.

Å tilpasse det planlagte måltidet synes jeg er helt OK, men ikke å lage forskjellige middager.

Gjest darkside
Skrevet

He-he, utrivelige barn i forhold til mat. Bortskjemte på matfronten.

Å ha slike barn på besøk, slike som er vant til å få servert spesialmat daglig, de er rett og slett ikke gøy å ha med å gjøre.

Mat er en ting alle må ha for å overleve. Man kan ikke ha det beste man vet hver dag - da blir det fort ikke lenger det beste man vet.

Jeg vil ha barn som liker mat, som spiser det de får servert når vi er borte osv. Så langt har vi det, heldigvis. Vi vil ha det slik fordi vi ikke vil ha den andre varianten. Fordi det er viktig for oss.

At dere velger en annen løsning er opp til dere. Men om dine unger kommer til meg, så blir de nok gående sultne, dessverre.

Da sender jeg ikke barna mine til deg! :-) Så enkelt er det!

Vi ville også gjerne ha barn som spiste "alt", men har altså endt med en som spiser ganske variert, og en som ikke spiser fullt så variert. Vår eldste er ganske nøye på slike ting som at maten ikke må være blandet, og har svært bestemte meninger om hva han liker og ikke.

Likevel mener jeg at barna trenger mat med sånn ca 3-4 timers mellomrom, og det er vår plikt å sørge for at de får det! Jeg reagerte VELDIG negativt da jeg fikk vite at barnehagen hadde servert risgrøt til lunsj, og min sønn ikke hadde spist noe som helst. Det betyr at han spiste en skive til frokost klokka 07:30, og så litt frukt 14:30 - og det var alt før middag 17:30.

Vi har til og med vært på besøk hos folk som har servert mat som en eller begge av ungene ikke har likt, og da har vi bedt om å få brødskive i stedet. Vet at det ikke er populært, men mat må de jo ha!

Mrs. Wallace
Skrevet

Men det kommer ikke inn under kategorien "lage spesialmat".

Jeg tenker mer på at mor og far har fisk, mens gullet får pølser. Da lager man spesialmat.

Å tilpasse det planlagte måltidet synes jeg er helt OK, men ikke å lage forskjellige middager.

Neida, som jeg skrev litt lenger opp: Vi tilpasser litt ekstra her og der, men lager vanligvis ikke egne retter til guttungen.

Men dette svaret var mer en kommentar på det med at ungene begynner med å smake alt og like det meste, og deretter blir de kresne og kjipe... ;o)

Når vi har middagsselskaper med både voksne og barn, har vi imidlertid som regel en egen barnemeny på lur, i tilfelle maten blir for vanskelig for de små gjestene.

Gjest Mom33
Skrevet

Da sender jeg ikke barna mine til deg! :-) Så enkelt er det!

Vi ville også gjerne ha barn som spiste "alt", men har altså endt med en som spiser ganske variert, og en som ikke spiser fullt så variert. Vår eldste er ganske nøye på slike ting som at maten ikke må være blandet, og har svært bestemte meninger om hva han liker og ikke.

Likevel mener jeg at barna trenger mat med sånn ca 3-4 timers mellomrom, og det er vår plikt å sørge for at de får det! Jeg reagerte VELDIG negativt da jeg fikk vite at barnehagen hadde servert risgrøt til lunsj, og min sønn ikke hadde spist noe som helst. Det betyr at han spiste en skive til frokost klokka 07:30, og så litt frukt 14:30 - og det var alt før middag 17:30.

Vi har til og med vært på besøk hos folk som har servert mat som en eller begge av ungene ikke har likt, og da har vi bedt om å få brødskive i stedet. Vet at det ikke er populært, men mat må de jo ha!

Vi har nok veldig forskjellig oppfatning av hvilke skadevirkninger det har å hoppe over et måltid.

At ungen ikke liker det vi har til middag, det dør h*n ikke av. Det er ikke helseskadelig.

Det er alltids ett eller annet på bordet som ungen liker/greier å spise. Nå snakker jeg altså om friske barn, vel og merke. Disse friske barna vet udmerket godt at de kan tvinne foreldrene rundt lillefingeren dersom de har et maktmiddel. Mat er et maktmiddel, særlig når foreldrene tror de blir syke av å stå over et måltid.

Vi kjenner garantert ikke hverandre, så dine barn vil ikke oppleve heksa meg. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...