Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært syk i 11 år. Har nå diagnosen annen ikke-organisk psykose. Har forsøkt mange typer medisiner, både ss, ad og antipsykotisk. ingen effekt. Nå får jeg Risperdal Consta 37.5 mg annen hver uke. Itillegg tar jeg Zopiklone og tyroxin og en og annen Vival.

Grunnen til at jeg får sprøyter, ikke på tvang, er at jeg har sluttet med tabletter så mange ganger, mest pga plagsomme bivirkninger, men også fordi jeg helst vil klare meg uten medisiner.

Legene og alle andre i hjelpeapparatet mener jeg bør fortsette med sprøytene. Selv vil jeg slutte med de og heller ikke gå over på tabletter.

Jeg lurer på om dette er psykose: Jeg hører ikke stemmer,men føler at noen som jeg kaller Rådet, bestemmer over meg. Jeg kommuniserer veldig ofte med de når jeg er dårlig og de kan gi meg ordre om feks å drepe andre mennesker, skade meg selv og ta livet av meg. Til legen har jeg sagt at jeg hører de snakke, men jeg hører ikke stemmer, der har jeg ikke vært ærlig mot legene.

I tillegg sliter jeg ofte med selvmordstanker, fordi jeg har levd et tøft liv. Har mistet omsorgen for mine barn, har levd med en tyrann i 10 år , har mistet en jobb som var viktig for meg.

I gode perioder er jeg oppegående og klarer meg utenfor institusjon i egen leilighet. Jeg har samvær med mine barn 2-3 ganger i året, da er de hos meg i skoleferier. De bor på en annen kant av landet og jeg savner dem veldig. Jeg tror jeg ble så syk fordi jeg mistet omsorgen for de, det er som en stor sorg som ikke gir seg. De bor hos sin far, tyrannen, men de klarer seg bra etter forholdene. Barnevernet har aldri vært innblandet.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å gi meg noe råd, men jeg hadde satt stor pris på innspill.

Har hatt nærmere 40 innleggelser de siste 11 årene. Nå har jeg faste opphold på en psyk, sykehjem en uke pr, mnd og det fungerer bra. Til høsten skal jeg over fra uføretrygd til attføring, jeg skal forsøke nok en gang og det er derfor viktig for meg at det går bra denne gangen.

Er det dumt å kutte ut sprøytene, tabletter tar jeg ikke pga dårlig mage. Jeg vet jeg bare slutter med dem så det er ingen vits.

på forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233757-fortsette-med-spr%C3%B8yter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her er svaret enkelt å finne.

Du bør absolutt fortsette med Risperdal consta.

Det er ingen grunn til å tro at du ikke skulle få tilbekefall igjen slik som du har fått mange ganger før, om du slutter med medisinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...