Gå til innhold

Barnehageforeldre - ved avlevering

Anbefalte innlegg

Gjest grethe
Skrevet

Det er ikke min jobb å ta den samtalen med foreldrene, føler jeg. Jeg er så feig at jeg overlater slikt til ped.leder ;) Men vi snakket om det i dag og de skal ta det opp på første foreldremøte til høsten.

skal dere vente helt til da? Synes nesten ped. leder bare kan trekke mor til side ila uken, ellers kommer jo dette barnet til å ha det slik i flere uker. ja,ja det er nå min mening da...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

50

• PieLill

6

• snø

5

• waxo

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du utstråler negativitet gjennom hele denne tråden, det kan jo være derfor at også jeg går ut i fra at du faktisk er negativ.

Du har jo åpenbart syntes situasjonen var irriterende nok til å lage en tråd om det. Hvor profesjonelt er det av deg å legge ut denne hendelsen her på DOL???

Jeg ble irritert på deg, ikke på henne. Kanskje derfor jeg utstråler irritasjon i innleggene mine til deg?

Jeg lagde en tråd om dette for å se hva foreldre mener er ok å gjøre i slike situasjoner. De aller fleste synes det er best å få litt hjelp, men kanskje ikke med en gang. Så da vet jeg det og har litt mer erfaringsgrunnlag til neste episode.

Du mener seriøst det er uproffesjonelt å ta opp denne episoden her? Det er det ikke. Moren og barnet er anonymisert, i tillegg har jeg forandret detaljer i beskrivelsen _og_ den skjedde for lenge siden. Andre episoder er mer nylig, men de har jeg ikke beskrevet for de kan bli gjenkjennbar.

Skrevet

skal dere vente helt til da? Synes nesten ped. leder bare kan trekke mor til side ila uken, ellers kommer jo dette barnet til å ha det slik i flere uker. ja,ja det er nå min mening da...

Jeg kan høre med ped.leder om det er aktuelt å ta det opp før. Fint at du tenker på barnet, jeg vil kanskje helst unngå en konflikt ;)

Gjest darkside
Skrevet

Mener du virkelig det? At alt dere skal si til foreldrene må gå gjennom pedagogisk leder? I vår barnehage snakker vi med den som er på jobb når vi henter/leverer, og det er ikke alltid pedagogisk leder. Og da får vi vite hvordan dagen har vært og om det er behov for feks å ta med ekstra tøy etc. Sånn kan jo ikke vente til pedagogisk leder er på vakt!

Vår barnehage har også delt opp ansvaret for barna på alderstrinn, og vår primærkontakt er en av assistentene. Fungerer fint som snus! Foreldresamtalene har vi selvfølgelig med pedagogisk leder, men i hverdagen snakker vi med den som til en hver tid er til stede, og de har full oversikt og anledning til å si hva de vil til oss. Systemet i deres barnehage hørtes fryktelig byråkratisk og lite "kundevennlig" ut, spør du meg.

Rent bortsett fra det skal jeg ikke ta stilling til det som distkuteres i tråden, da jeg kan telle på en fing de gangene min datter har skreket ved avlevering. Bank i bordet! ;o)

Jeg oppfatter det også som temmelig byråkratisk at alle beskjeder må gå gjennom pedleder. Kan ikke annet enn undre meg over hvorfor - og ikke minst prise meg lykkelig over at det ikke er sånn i vår barnehage! Jeg forventer faktisk beskjeder fra den som i øyeblikket er på jobb, og jeg forventer at de ansatte snakker seg i mellom og er åpne om hvilke beskjeder som er gitt.

Hos oss har også assistenter foreldresamtale med sine kontaktbarn.

Gjest darkside
Skrevet

Nei, jeg tuller ikke.

Hva vi gjør på jobb? Vi tar vare på barna. Skifter bleier, gir de mat, vasker hender og tørker neser. Vi leker med de, synger til de og leser. Vi snakker med de om ting som er triste eller morsomme, veileder de i samspillet med andre og lærer de ting.

Jeg sa at beskjedene skal gå _gjennom_ ped.leder, ikke at vi ikke kan gi beskjeder. Noen ped.ledere foretrekker det slik, sånn at alle ansatte sier det samme. Når man skal veilede foreldre, er det også veldig viktig at man ikke har tre ansatte som sier tre forskjellige ting.

Jammen det er jo håpløst å "veilede" med generell info på foreldremøtet i oktober hvis problemet er her og nå! Man må jo løse situasjonen der og da, og den må løses av den som er tilstede!

Skrevet

Jammen det er jo håpløst å "veilede" med generell info på foreldremøtet i oktober hvis problemet er her og nå! Man må jo løse situasjonen der og da, og den må løses av den som er tilstede!

Jeg ser mange har sagt det i denne tråden, så da vil jeg ta det opp med ped.leder igjen og diskutere hvordan vi skal ta det opp på en fin måte.

Takk for rådet.

Gjest darkside
Skrevet

Jeg ble irritert på deg, ikke på henne. Kanskje derfor jeg utstråler irritasjon i innleggene mine til deg?

Jeg lagde en tråd om dette for å se hva foreldre mener er ok å gjøre i slike situasjoner. De aller fleste synes det er best å få litt hjelp, men kanskje ikke med en gang. Så da vet jeg det og har litt mer erfaringsgrunnlag til neste episode.

Du mener seriøst det er uproffesjonelt å ta opp denne episoden her? Det er det ikke. Moren og barnet er anonymisert, i tillegg har jeg forandret detaljer i beskrivelsen _og_ den skjedde for lenge siden. Andre episoder er mer nylig, men de har jeg ikke beskrevet for de kan bli gjenkjennbar.

Ja, jeg syns det er uprofesjonelt å legge ut episoden her. I tillegg hevder du - inntil nå - at episoden er korrekt beskrevet. Nå sier du at det er omskrevet og skjedde for lenge siden. Hvordan skal vi kunne ta stilling til det da?

Og jeg syns at din irritasjon var synlig allerede i første innlegg, og da var jeg ikke inne i tråden din i det hele tatt.

Skrevet

Vi har full oversikt og kan snakkes med om alt som er aktuelt. Men jeg gir ikke veiledning til foreldrene uten å ha snakket med ped.leder. Noen ped.ledere vil ha det slik og det er greit. Det er bare for at man ikke skal gi tre sprikende beskjeder på en avdeling. Jeg kan også si: "Forresten, jeg sa til den og den forelderen at Gunnhild trenger nytt regntøy". Da vet alle på avdelingen at den beskjeden er gitt, så slipper vi å mase ved å si det alle sammen. Skjønner? :)

Det er jo forskjell på å gi veiledning og å ikke kunne si at en unge trenger nye bleier da ;o)

Det var det jeg reagerte på, at du sa at ALT gikk gjennom pedagogisk leder, også beskjeder om at barnet trenger større bleier.

Som foreldre bryr jeg meg katta om hvordan man ordner seg i barnehagen mht å gi beskjeder, så lenge jeg får vite det jeg skal så fort jeg kan. Og jeg vil heller ha en beskjed tre ganger enn å få den sent eller ikke i det hele tatt.

I vår barnehage har vi som sagt en primærkontakt, og for vår del er det ikke pedagogisk leder. Når det er noe spesielt med vårt barn tar vi det direkte opp med henne, siden hun naturlig nok kjenner barnet vårt aller best. Det ville blitt rart om vi skulle kommunisert via pedagogisk leder.

Det er bare min mening :-)

Skrevet

Ja, jeg syns det er uprofesjonelt å legge ut episoden her. I tillegg hevder du - inntil nå - at episoden er korrekt beskrevet. Nå sier du at det er omskrevet og skjedde for lenge siden. Hvordan skal vi kunne ta stilling til det da?

Og jeg syns at din irritasjon var synlig allerede i første innlegg, og da var jeg ikke inne i tråden din i det hele tatt.

Situasjonen er korrekt beskrevet i forhold til det som betyr noe.

Du stoler på akkurat hva du vil og du kan påstå til du er blå i ansiktet at jeg er irritert på denne moren. Det betyr ingenting for meg.

Skrevet

Det er jo forskjell på å gi veiledning og å ikke kunne si at en unge trenger nye bleier da ;o)

Det var det jeg reagerte på, at du sa at ALT gikk gjennom pedagogisk leder, også beskjeder om at barnet trenger større bleier.

Som foreldre bryr jeg meg katta om hvordan man ordner seg i barnehagen mht å gi beskjeder, så lenge jeg får vite det jeg skal så fort jeg kan. Og jeg vil heller ha en beskjed tre ganger enn å få den sent eller ikke i det hele tatt.

I vår barnehage har vi som sagt en primærkontakt, og for vår del er det ikke pedagogisk leder. Når det er noe spesielt med vårt barn tar vi det direkte opp med henne, siden hun naturlig nok kjenner barnet vårt aller best. Det ville blitt rart om vi skulle kommunisert via pedagogisk leder.

Det er bare min mening :-)

At et barn trenger større bleier er faktisk ikke så lett å si til foreldrene. De bruker jo disse bleiene hjemme også, og de synes jo tydeligvis de passer. Det er mye man selv hadde tålt å høre, men som enkelte foreldre opplever som et angrep, så da kan det være viktig at vi blir enige om hvordan vi sier det.

Vi hadde ikke ped.leder i lengere tid og da ordnet vi selvfølgelig slike ting selv. Det handler bare om hva ped.leder foretrekker. Beskjedene kommer fram i tide :)

Skrevet

Jeg oppfatter det også som temmelig byråkratisk at alle beskjeder må gå gjennom pedleder. Kan ikke annet enn undre meg over hvorfor - og ikke minst prise meg lykkelig over at det ikke er sånn i vår barnehage! Jeg forventer faktisk beskjeder fra den som i øyeblikket er på jobb, og jeg forventer at de ansatte snakker seg i mellom og er åpne om hvilke beskjeder som er gitt.

Hos oss har også assistenter foreldresamtale med sine kontaktbarn.

Vi har også foreldresamtaler. Og alle beskjeder blir gitt. Man kan også spørre assistentene om hva som helst. Så da har da ingen innvirkning på foreldrene? Hvorfor bry deg da?

Vanskelige temaer, slik som henting og bringing (som kan være sårt for foreldrene) spør jeg om råd om. Og ofte tilbyr da ped.leder seg å ta samtalen for meg.

Skrevet

At et barn trenger større bleier er faktisk ikke så lett å si til foreldrene. De bruker jo disse bleiene hjemme også, og de synes jo tydeligvis de passer. Det er mye man selv hadde tålt å høre, men som enkelte foreldre opplever som et angrep, så da kan det være viktig at vi blir enige om hvordan vi sier det.

Vi hadde ikke ped.leder i lengere tid og da ordnet vi selvfølgelig slike ting selv. Det handler bare om hva ped.leder foretrekker. Beskjedene kommer fram i tide :)

Seriøst? Er det virkelig foreldre som blir fornærma fordi man får beskjed om å ta med større bleier??

Mitt poeng er at man som foreldre bør få beskjeder raskest mulig, og at man ikke skal måtte vente til pedagogisk leder er på vakt. Hvordan man ordner seg bryr jeg meg ikke om. Men jeg forventer at den som er på vakt når jeg henter kan fortelle litt om hvordan dagen har vært, og gi meg nødvendige beskjeder mht manglende tøy eller hendelser jeg trenger å forholde meg til. Og jeg hadde IKKE akseptert et system der vårt barns primærkontakt hadde munnkurv fordi pedagogisk leder ville ha "kontrollen".

Gjest en barnehagemamma
Skrevet

H*n gråter aldri ved avlevering, men om h*n hadde gjort det ville jeg "bare gått" etter en klem og ha det. Så kunne ansatt i barnehagen tatt seg av barnet. Det tror jeg er den beste måten, og ikke dra det ut i det lengste.

Skrevet

Seriøst? Er det virkelig foreldre som blir fornærma fordi man får beskjed om å ta med større bleier??

Mitt poeng er at man som foreldre bør få beskjeder raskest mulig, og at man ikke skal måtte vente til pedagogisk leder er på vakt. Hvordan man ordner seg bryr jeg meg ikke om. Men jeg forventer at den som er på vakt når jeg henter kan fortelle litt om hvordan dagen har vært, og gi meg nødvendige beskjeder mht manglende tøy eller hendelser jeg trenger å forholde meg til. Og jeg hadde IKKE akseptert et system der vårt barns primærkontakt hadde munnkurv fordi pedagogisk leder ville ha "kontrollen".

Jeg synes ikke ordningen er ideel jeg heller, men ped.leder vil altså ha det slikt.

Og ja, det finnes mange foreldre som blir fornærmet for slikt ;)

Skrevet

H*n gråter aldri ved avlevering, men om h*n hadde gjort det ville jeg "bare gått" etter en klem og ha det. Så kunne ansatt i barnehagen tatt seg av barnet. Det tror jeg er den beste måten, og ikke dra det ut i det lengste.

Det er bra :)

Skrevet

Jeg synes ikke ordningen er ideel jeg heller, men ped.leder vil altså ha det slikt.

Og ja, det finnes mange foreldre som blir fornærmet for slikt ;)

Da er jeg glad for at vi ikke har en slik pedagogisk leder hos oss ;o) Og hadde jeg vært deg hadde jeg blitt vagt fornærma over å ikke bli vist større tillit!

Men nok om det :-)

Og jeg må vel bare slutte og bli sjokkert over alt der folk klarer å bli fornærma over....

Gjest darkside
Skrevet

Da er jeg glad for at vi ikke har en slik pedagogisk leder hos oss ;o) Og hadde jeg vært deg hadde jeg blitt vagt fornærma over å ikke bli vist større tillit!

Og jeg må vel bare slutte og bli sjokkert over alt der folk klarer å bli fornærma over....

Jeg også.... Men det kan jo være grunner til at pedleder vil ha kontroll med assistentene også, da!

Skrevet

Vi har kommunisert fint med foreldrene før vi hadde ped.leder. Men hun er litt kontrollfrik, så da må jeg bare forholde meg til det. Vanskelige samtaler, som den om avlevering, synes jeg er fint å snakke om først. Så gir vi ikke motstridende råd og jeg kan få litt hjelp til formuleringen.

Mennesker kan bli fornærmet av det meste, det må man bare venne seg til. Og barn-foreldre forholdet er helt spesielt, så "irettesettelser" i ting som angår det må man være veldig forsiktig med :)

Skrevet

Jeg også.... Men det kan jo være grunner til at pedleder vil ha kontroll med assistentene også, da!

Ja, det kan det selvfølgelig, men da hadde jeg blitt litt fornærma om jeg var assistent i den barnehagen, og litt bekymra om jeg hadde barn der. Jeg tar det som et veldig godt tegn at samarbeidet i vår barnehage er så godt mellom ped leder og assistenter. At de samarbeider godt og trives sammen har mye å si for hvordan barna våre har det der.

Skrevet

Ja, det kan det selvfølgelig, men da hadde jeg blitt litt fornærma om jeg var assistent i den barnehagen, og litt bekymra om jeg hadde barn der. Jeg tar det som et veldig godt tegn at samarbeidet i vår barnehage er så godt mellom ped leder og assistenter. At de samarbeider godt og trives sammen har mye å si for hvordan barna våre har det der.

Jeg tror du setter fingeren på noe der. Ped.lederen har hatt en del uenigheter med både andre ledere og assistenter. Hun gjør en del ting som virkelig appellerer til min trang til å "redde" et barn fra en voksen. Kanskje det er derfor hun føler slik kontrolltrang? For å sette seg i respekt?

Jeg vet ikke. Noen ganger er det greit at det er slik, andre ganger ikke. Jeg er ikke så veldig flink med konflikter generelt og er nok litt glad for at jeg slipper mange av de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...