Gå til innhold

Oppgitt over helsestasjonen

Anbefalte innlegg

Gjest nullstiller seg

Har tre superslanke barn alder 1-5 år, nederste perc. og under det, normale, friske og godt i rute på utvikling. De to første ble "utredet" i det vide og brede for lav vekt, men uten noen funn.Masse stress med veiing og styr.

Sistemann har vært et større barn enn de to første, men likefullt et meget slankt barn.Har ikke brukt helsestasjonen til annet enn vaksine, klok av skade. På ettårskontrollen nå mente legen at han burde utredes for å være tynn,blodprøve, urinprøve etc. Ingen forståelse for vår historikk, arv, problematikk i.f.t. søsken etc. Barnet er sunt, friskt, sover godt, spiser bra, er aktivt, oppvakt, gjør alt han skal for alderen og mere til.

Hva f.....feiler det de helsestasjonsfolka ? De er totalopphengt i kurver og vekt.

Grrrrr!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233832-oppgitt-over-helsestasjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest printa

Noen er for opphengt i teoriboken. Er ikke vekta i samsvar med "normalen" blir det kluss i systemet.

Jeg sluttet også å høre på dem. Jeg tok de nødvendige vaksinene og ferdig med det. Sittestilling under amming, oppskrift på når man skulle begynne å gi NaN og grøt, hoppa jeg over.

Jeg sluttet å amme når det passet meg og babyen, og hun er som dine unger oppvakt og aktiv, og snart skoleklar.

Helsestasjonen har jeg brukt om det har vært noe jeg har lurt på, ikke fordi de skulle rådgi meg om hva som måtte være best for oss.

Gjest Tatjana

Jeg har hatt mine runder med helsestasjonen jeg også. Jeg har også tynne unger.

Den siste runden hadde vi på seksårskontrollen med den eldste (nå 12). Da sto helsesøster og legen og snakket midt foran meg og barnet om hvor tynn denne ungen var, og hva skulle de si til meg/ oss og de måtte på et eller annet vis få oss til å ta imot kostholdsveiledning...

Jeg ble bare så rasende, og jeg kjeftet skikkelig på dem. Jeg fortalte dem at seksåringen min hørte og forsto alt de sa, og jeg var ikke interessert i at de skulle påføre mitt barn spiseforstyrrelser eller midreverdskomplekser ved å drive slik og snakke om ungen foran ungen. Jeg var ganske krass...

Etter det har de ikke sagt noe til meg om at ungene er for tynne...

Ja, noen er totalopphengt i kurver og vekt og de øvrige statlige reglene for hvordan barn skal være når.

Vaksinen er fin å få med seg. Resten har jeg problemer med å se nytteverdien av.

Jeg har hørt om, men aldri selv truffet helsesøstre av et helt annet kaliber, som virkelig har mye positivt og nyttig og bidra med.

mvh

Jeg har hatt mine runder med helsestasjonen jeg også. Jeg har også tynne unger.

Den siste runden hadde vi på seksårskontrollen med den eldste (nå 12). Da sto helsesøster og legen og snakket midt foran meg og barnet om hvor tynn denne ungen var, og hva skulle de si til meg/ oss og de måtte på et eller annet vis få oss til å ta imot kostholdsveiledning...

Jeg ble bare så rasende, og jeg kjeftet skikkelig på dem. Jeg fortalte dem at seksåringen min hørte og forsto alt de sa, og jeg var ikke interessert i at de skulle påføre mitt barn spiseforstyrrelser eller midreverdskomplekser ved å drive slik og snakke om ungen foran ungen. Jeg var ganske krass...

Etter det har de ikke sagt noe til meg om at ungene er for tynne...

Kan jeg spørre hvor lang og tung 6-åringen var den gangen? Har en som snart blir 8 som er 125 cm / 21 kg og tynn som en strek. Holdt på å le meg ihjel da helsesøster for et par år siden kommenterte at vekta hans lå over snittet i forhold til høyden på kurvene... Guttungen har vært tynn som ei flis siden han var halvannet år jo!

Annonse

Mine ble til og med tatt inn en gang i mnd i ett helt skoleår for å bli veid. Det hjalp ikke at de så at jeg var veldig slank og jeg sa at hele familien så likedan ut. Så det er ikke bare helsestasjonen man må passe seg for men også helsesøster på skolen. Pyton.

Kan jeg spørre hvor lang og tung 6-åringen var den gangen? Har en som snart blir 8 som er 125 cm / 21 kg og tynn som en strek. Holdt på å le meg ihjel da helsesøster for et par år siden kommenterte at vekta hans lå over snittet i forhold til høyden på kurvene... Guttungen har vært tynn som ei flis siden han var halvannet år jo!

Hoi, min er 131 cm og veier 23 kg...........

Ingen som mukker her nei, ei heller på helsestasjonen når han gikk der.

Han var kjemperundt første året, og deretter det motsatte siden :0)

Hoi, min er 131 cm og veier 23 kg...........

Ingen som mukker her nei, ei heller på helsestasjonen når han gikk der.

Han var kjemperundt første året, og deretter det motsatte siden :0)

Flere fliser der ute altså. :o)

Min var også trillende rund frem til han begynte å gå da han var 14 mnd gammel - da ble han syltynn over natta tror jeg.

Gjest Tatjana

Du må bare spørre :-).

De stratetiske målene var 117,5 cm og 19 kg. Jeg syntes ikke det var spesielt bekymringsfullt, særlig med tanke på at barnet var (og er!) meget aktiv, og frisk og sunn.

Jeg har også en flis. Han er 128 cm og 22-23 kg. Helsestasjonen har aldri sagt noe negativt, her er de mer opptatt av fedme hos småbarn.

Selv synes han det er så kult å dra inn magen slik at ribbeina synes. Tror han er stolt over kroppen sin :)

Oi, sånn er min eldste også. Lang og tynn som en strek. Kan telle alle ribbeina.

Annonse

Gjest KariKruskakli

"På ettårskontrollen nå mente legen at han burde utredes for å være tynn,blodprøve, urinprøve etc. Ingen forståelse for vår historikk, arv, problematikk i.f.t. søsken etc. Barnet er sunt, friskt, sover godt, spiser bra, er aktivt, oppvakt, gjør alt han skal for alderen og mere til"

Jeg tror rett og slett jeg høflig hadde avslått.

De kan vel ikke tvinge deg?

Gjest Samfunnskritiker

"På ettårskontrollen nå mente legen at han burde utredes for å være tynn,blodprøve, urinprøve etc. Ingen forståelse for vår historikk, arv, problematikk i.f.t. søsken etc. Barnet er sunt, friskt, sover godt, spiser bra, er aktivt, oppvakt, gjør alt han skal for alderen og mere til"

Jeg tror rett og slett jeg høflig hadde avslått.

De kan vel ikke tvinge deg?

De som har tynne barn og som har opplevd at de lgges inn på sykehus for tilfeldig skade/sykdom, vet at 14 dager på sykehus kan være katestrofalt dersom man er (Alt)for liten)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...