Gå til innhold

sa på radioen at de små skulle begynne med mat..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, er det ikke pussig?

Da jeg og søsknene mine var små, skulle man begynne med fast føde rundt 3 mnd alder.

Da jeg ble mor, skulle man aller helst full-amme minst til fylte 6 måneder, og det var helt greit å se litt skjevt til de mødrene som begynte med fast føde tidligere ("de vet vel ikke bedre, stakkar...")

Akkurat som med tannbørster: De skal være harde for å ta alt gørret. Så skal de være myke for å skåne emalje og tannkjøtt. osv osv osv.

Ikke rart at ingen av oss overlever det som kalles livet ;-)

Gjest Elextra

At noe sies på radioen er litt tvilsom referanse, da :-). Hvor kom det fra?

"Ammepolitiet" tviholder jo på at man bør fullamme så lenge som mulig og helst minst i 6 måneder, og deres kompetanse er vanskelig å trekke i tvil.

Men ellers er det jo rart hvordan alle anbefalinger svinger, tenk f.eks. på barnets sengeleie - for 10-15 år siden skulle barna absolutt ligge på magen for å unngå krybbedød, men nå er det jo stikk motsatt.

At noe sies på radioen er litt tvilsom referanse, da :-). Hvor kom det fra?

"Ammepolitiet" tviholder jo på at man bør fullamme så lenge som mulig og helst minst i 6 måneder, og deres kompetanse er vanskelig å trekke i tvil.

Men ellers er det jo rart hvordan alle anbefalinger svinger, tenk f.eks. på barnets sengeleie - for 10-15 år siden skulle barna absolutt ligge på magen for å unngå krybbedød, men nå er det jo stikk motsatt.

He he, enig i at radioen ikke nødvendigvis er en god kilde! ;-)

Men dette med liggestilling og krybbedød:

Mulig jeg husker feil, men det var vel ikke pga krybbedød man i sin tid anbefalte mageleie? Trodde dette var for å unngå drosje-bakhue.

Annonse

Gjest Tatjana

Mulig jeg husker feil, men det var vel ikke pga krybbedød man i sin tid anbefalte mageleie? Trodde dette var for å unngå drosje-bakhue.

Da jeg fikk min eldste fikk jeg beskjed om at ryggleie var livsfarlig, for babyen kunne bli kvalt hvis han eller hun gulpet...

Gjest Elextra

Mener å huske at det også hadde med krybbedød eller kveldning å gjøre, slik Tatjana antyder.

Hehe, drosjebakhue, den var ny - og morsom! Antar det er slik som min yngste sønn hadde, det så litt sykt ut. Men ordnet seg da han var rundt året.

Gjest grethe

Tullerull hos oss ble fullammet i 3 mnd, tillegg og pupp de neste 3 mnd. Begynte med grøt da hun var 4 mnd. I dag snart 5 og ikke antydning til allergi.

Lillegutt derimot - fullammet i 6 mnd. fikk pupp til han var 12 mnd - nektet både tillegg og vanlig melk. Begynte med grøt ved 6 mnd alder - fått konsatert astma og allergi -jada..........

Gjest prust

Synes det er merkelig av "radioen" å slenge ut dette uten noen dokumentasjon. Det er da ikke SÅ lenge siden anbefalingen ble endret fra "4-6 mnd" til "etter 6 mnd" - så de har vel ikke så stort grunnleg ennå å se endringer på allergier?

Min første ble født i 99. Da var vel anbefalingen "etter 4 mnd". Jeg begynte så vidt med fast føde ved 4 mnd fordi han sov så dårlig. Det hjalp ikke, og han spsite heller ikke mye.

Andremann ble født i 01. Da var anbefalingen "4-6 mnd". Begynte så smått ved 5 mnd alder med henne.

Tredjemann kom i 04. Da anbefalte de fullamming i 6 mnd. Jeg begynte med grøt da hun var 5,5 mnd.

Barna har blitt ammet til de var hhv 14 mnd, 17 mnd og 20 mnd.

Vi har MYE allergi i familien. Ingen av barna har foreløpig hatt tendenser til allergi, og jeg er sjeleglad for hvert år som går uten allergi! Og jeg håper og tror vel at ammingen har gjort sitt for å utsette allergiutbrudd på barna mine.

Synes det er merkelig av "radioen" å slenge ut dette uten noen dokumentasjon. Det er da ikke SÅ lenge siden anbefalingen ble endret fra "4-6 mnd" til "etter 6 mnd" - så de har vel ikke så stort grunnleg ennå å se endringer på allergier?

Min første ble født i 99. Da var vel anbefalingen "etter 4 mnd". Jeg begynte så vidt med fast føde ved 4 mnd fordi han sov så dårlig. Det hjalp ikke, og han spsite heller ikke mye.

Andremann ble født i 01. Da var anbefalingen "4-6 mnd". Begynte så smått ved 5 mnd alder med henne.

Tredjemann kom i 04. Da anbefalte de fullamming i 6 mnd. Jeg begynte med grøt da hun var 5,5 mnd.

Barna har blitt ammet til de var hhv 14 mnd, 17 mnd og 20 mnd.

Vi har MYE allergi i familien. Ingen av barna har foreløpig hatt tendenser til allergi, og jeg er sjeleglad for hvert år som går uten allergi! Og jeg håper og tror vel at ammingen har gjort sitt for å utsette allergiutbrudd på barna mine.

Jeg ville bare si at jeg synes det er flott at du har ammet de så lenge og dermed lagt grunnlaget for mindre allergi :)

Gjest prust

Jeg ville bare si at jeg synes det er flott at du har ammet de så lenge og dermed lagt grunnlaget for mindre allergi :)

Takk for det! Må kanskje legge til at for meg var amming det mest lettvindte (med unntak av nettene da). SYnes det ser så slitsomt ut med flasker :-)

Takk for det! Må kanskje legge til at for meg var amming det mest lettvindte (med unntak av nettene da). SYnes det ser så slitsomt ut med flasker :-)

Det er definitivt mer slitsomt med flasker. Eller ennå verre, slik jeg måtte gjøre, pumpe og så gi fra flaske. Det var grusomt. Alt jeg gjorde var å pumpe og mate :P

Annonse

Dette er skummelt å uttale seg om, men jeg gjør det like vel.

Amming. Sikkert vel og bra det... MEN allergi/astma og amming har, etter min mening, ingenting med hverandre å gjøre.

Kjenner flere som fullammet barna sine, i opp til 2 års alder... -og har likevel utviklet allergi/astma.

Kjenner også mange barn som aldri har fått en eneste dråpe morsmelk... -og er frisk som en fisk.

Ergo... allergi kan ikke forebygges med morsmelk! Er man disponert for å få allergi eller astma, ja så får man det uansett.

Jeg synes "ammepolitiet" bør begynne å fokusere mer på andre ting enn at pupp er best uansett!!! Det ødelegger i enkelte tilfeler mer enn det gagner...

Hver mor kjenner sitt barn best. Vil de gi grøt fra de er 4 mnd, ja så gjør det!

Kos dere :o)

Det var pga krybbedød. Man var redd at ungene døde fordi de gulpet og fikk oppgulpet i vrangstrupen. Jeg fikk eldstemann i -82.

Amming. Sikkert vel og bra det... MEN allergi/astma og amming har, etter min mening, ingenting med hverandre å gjøre.

Kjenner flere som fullammet barna sine, i opp til 2 års alder... -og har likevel utviklet allergi/astma.

Kjenner også mange barn som aldri har fått en eneste dråpe morsmelk... -og er frisk som en fisk.

Ergo... allergi kan ikke forebygges med morsmelk! Er man disponert for å få allergi eller astma, ja så får man det uansett.

Jeg synes "ammepolitiet" bør begynne å fokusere mer på andre ting enn at pupp er best uansett!!! Det ødelegger i enkelte tilfeler mer enn det gagner...

Hver mor kjenner sitt barn best. Vil de gi grøt fra de er 4 mnd, ja så gjør det!

"Ergo... allergi kan ikke forebygges med morsmelk! Er man disponert for å få allergi eller astma, ja så får man det uansett.

"

He he - det var en ganske bombastisk konklusjon på et heller dårlig statistisk grunnlag :-) Så enkelt er det altså å tilbakevise forskningsrapporter som er basert på flere års forskning på området.

ok, da er jeg bevis på det motsatte! (her er argumentene, med omtrent like stor statistisk grunnlag som dine)

Ble ammet i 2 mndr, fikk så erstatning og grøt. Foreldre som røyker.

Jeg har i dag pollenallergi og astma.

Mannen min fikk bare erstatning, han har pollenallergi.

Lillesøstrene mi ble fullammet til de var 4-5 mndr, fikk så fast føde + pupp til de var 9-10 mndr. Ingen av dem har allergier. (selvom foreldrene fremdeles røyker)

Ergo utvikler man allergi og astma når man har fått erstatning som baby.

"Ergo... allergi kan ikke forebygges med morsmelk! Er man disponert for å få allergi eller astma, ja så får man det uansett.

"

He he - det var en ganske bombastisk konklusjon på et heller dårlig statistisk grunnlag :-) Så enkelt er det altså å tilbakevise forskningsrapporter som er basert på flere års forskning på området.

Forskning, ja. De snur jo kappen etter vinden. Se bare på tråden her...

Utrolig hvordan forskningsrapporter kan hjernavaske folk!

Høres jo utrolig flott ut i teorien, men neimen om det virker i praksis.

Mødre får gjøre som de vil! Uansett, så få ikke dårlig samvittighet!!!!

Gjest Og jeg er motsatt

ok, da er jeg bevis på det motsatte! (her er argumentene, med omtrent like stor statistisk grunnlag som dine)

Ble ammet i 2 mndr, fikk så erstatning og grøt. Foreldre som røyker.

Jeg har i dag pollenallergi og astma.

Mannen min fikk bare erstatning, han har pollenallergi.

Lillesøstrene mi ble fullammet til de var 4-5 mndr, fikk så fast føde + pupp til de var 9-10 mndr. Ingen av dem har allergier. (selvom foreldrene fremdeles røyker)

Ergo utvikler man allergi og astma når man har fått erstatning som baby.

Tull!! Alt er relativt her, og kommer an på hvor mottagelig man er for å få sykdommen!

-Ikke alle som røyker får lungekreft heller, og folk som aldri har røykt får det.

Søstrene mine fikk aldri morsmelk, men en blanding av kumelk og vann, samt grøt fra tidlig alder av. De har aldri hatt antydning til allergi.

Jeg fikk morsmelk, og kun det, til jeg var mange mnd.

Ble allergisk og fikk astma som 3-åring.

Morsmelk er nok vel og bra for mye, men forebygger ikke allergi!!!

Tull!! Alt er relativt her, og kommer an på hvor mottagelig man er for å få sykdommen!

-Ikke alle som røyker får lungekreft heller, og folk som aldri har røykt får det.

Søstrene mine fikk aldri morsmelk, men en blanding av kumelk og vann, samt grøt fra tidlig alder av. De har aldri hatt antydning til allergi.

Jeg fikk morsmelk, og kun det, til jeg var mange mnd.

Ble allergisk og fikk astma som 3-åring.

Morsmelk er nok vel og bra for mye, men forebygger ikke allergi!!!

Tull sjæl! Jeg stoler mer på forkserne enn jeg gjør på en tilfelding deltaker på et debattforum.

Det jeg mente å si, var at hverken du eller jeg har stort nok statistisk grunnlag til å mene noe som helst om hva som fremkaller evt. forebygger astma og allergi.

Ingen vet sikkert hvorfor det er så mye allergi i vestlige samfunn, men de sier at det muligens hjelper å amme lenge og amme samtidig med at man introduserer annen mat.

Ettersom både jeg og mannen min er allergikere, har jeg ammet begge ungene lenge, og vært forsiktig under innføring av fast føde. Foreløpig ser det ut til at de ikke er allergikere, men det kan jo godt slå ut senere i livet. Nå vet jeg ihvertfall at jeg til tross for å ha bidratt med dårlig arvemateriale, har gjort alt jeg har visst og kunnet for å unngå allergi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...