Gå til innhold

Jente 9 år - lystløgner?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret tante

Har en niese som sier hun har vondt i foten, og at hun har hatt det i flere uker, uten at hun har fortalt det til moren. Hun strever med et visst oppmerksomhetstrang, og påstår moren ikke bryr seg om henne (det er ikke sant - men de to krangler som regel når de prater sammen, har vanskelig for å prate normalt sammen - begge er veldig sta og hissige - hun er en tro kopi av moren, som ikke var så veldig lett å ha med å gjøre på samme alder).

Hun har haltet siden igår og påstår hun ikke kan gå. Moren sier hun er god til å spille og at det bare er tull.

Jeg husker selv jeg hadde en venninne som var veldig god til å spille, og som var skikkelig oppmerksomhetssyk - overdrev alltid den minste ting og skulle absolutt være i sentrum for oppmerksomheten, selv ved bagateller. Hun hadde også problemer hjemme, og jeg er redd jeg ser trekk mellom henne og min niese. Droppet henne selv etter flere år fordi jeg ikke orket all melodramaet hennes, og ønsker ikke min niese skal bli som henne.

Hva skal/kan jeg gjøre? De sliter jo litt, og jeg vet at moren elsker henne, og at all krangelen egentlig bare bunner i at de er alt for like og at moren er bekymret for henne.

Skal uansett til legen, for det kunne jo være det var noe med foten allikevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233922-jente-9-%C3%A5r-lystl%C3%B8gner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Samfunnskritiker

Hvilken HOLDNINGER du som voksen viser ovenfor ditt tantebarn. Stakkars barn. Jeg har en hovedregel i mitt forhold til barn, og det er et tis etter JEsper Juul, det er alltid å se barna som kompetende, med kompetente handlinger.

Jeg tror tantejenta di, vil noe med allt hun gjør, og at det hun gjør er relevant for det hun ønsker.

Har du tenkt på det noen gang? Og suns du det er greit at mamma og barnet krangler? Hvem skal være den voksne parten?

Undrer meg vell mye, dette.

Gjest darkside

Punkt 1: DU skal ikke gjøre noe som helst.

Punkt 2: Om jenta eventuelt ljuger så gjør det henne ikke til en lystløgner.

Punkt 3: Det kan godt være reelt at hun har vondt i en fot selv om hun ikke har klagd over det hver eneste dag.

Punkt 4: Det er utrolig dårlig gjort av moren å påstå at jenta bare gjør dette for å få oppmerksomhet.

Punkt 3: Det kan godt være reelt at hun har vondt i en fot selv om hun ikke har klagd over det hver eneste dag.

Punkt 4: Det er utrolig dårlig gjort av moren å påstå at jenta bare gjør dette for å få oppmerksomhet.

Enig med Darkside på denne

Helt enig! Og må tilføye, at om hun lyver så underer jeg meg over mor (foreldrene) her...

Men...noen barn dikter mye, men det skal man ikke bry seg så mye med (om det ikke får utover andre). Bare ta vondtene på alvor.

Annonse

Du skriver at mamman er bekymret også fordi hun og datteren er så like. Og at de krangler mye pga dette. Da burde vel mamman forstå at denne haltingen kan være et lite rop om POSITIV oppmerksomhet. Hvis jenta må fake vondt i benet for å få positiv oppmerksomhet og ikke bare kjefting og krangling, burde kanskje mamman gå litt dypere i seg selv.....

Hvem skal være den voksne her? Mor eller datter? Stakkars jente! Vond fot eller ikke, det høres jo ikke ut som et kjærlig forhold akkurat og det er det mamman som har ansvaret for å få snudd.

Du skriver at mamman er bekymret også fordi hun og datteren er så like. Og at de krangler mye pga dette. Da burde vel mamman forstå at denne haltingen kan være et lite rop om POSITIV oppmerksomhet. Hvis jenta må fake vondt i benet for å få positiv oppmerksomhet og ikke bare kjefting og krangling, burde kanskje mamman gå litt dypere i seg selv.....

Hvem skal være den voksne her? Mor eller datter? Stakkars jente! Vond fot eller ikke, det høres jo ikke ut som et kjærlig forhold akkurat og det er det mamman som har ansvaret for å få snudd.

Enig med mariamamma.

Jenten er nok ute etter positiv oppmerksomhet. Hun trenger å få snakket normalt med moren sin og bli tatt seriøst.

Gjest oppmerksomhet

Hvilken HOLDNINGER du som voksen viser ovenfor ditt tantebarn. Stakkars barn. Jeg har en hovedregel i mitt forhold til barn, og det er et tis etter JEsper Juul, det er alltid å se barna som kompetende, med kompetente handlinger.

Jeg tror tantejenta di, vil noe med allt hun gjør, og at det hun gjør er relevant for det hun ønsker.

Har du tenkt på det noen gang? Og suns du det er greit at mamma og barnet krangler? Hvem skal være den voksne parten?

Undrer meg vell mye, dette.

???

Barnet håper vel på litt positiv oppmerksomhet,for en gangs skyld.

Treåringen min faker stadig magevondt etc, og så fort vi sier hun kan få være hjemme fra bhg er det mas om lekeland etc, som hun husker fra tidligere planleggingsdager. Og jenta vår mangler overhodet ikke positiv oppmerksomhet engang.Barn er smarte, og finner fort ut hva som gor ekstra oppstuss rundt egen person.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...