Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest moren til jente på snart fire

Som foreldre lar man ikke en 7 åring "hersje" slik! Det er du som mor og evt far som bestemmer hvilke klær ditt barn skal gå med. Det er alt for mane foreldre som løper rundt som "pisket skinn" for ungene sine. Dette tjener ingen.

Så foreldre, ta kontroll.

Er helt enig i at det er vi voksne som skal bestemme over ungene, men vi hverken skal eller kan bestemme hva ungene skal like å ha på seg.

Jeg har en datter på snart 4. Ho liker best strømpebukse og skjørt.Ho får nå gå med skjørt i snitt ca 5-6 dager pr uke,

Før jeg begynte å la henne bruke skjørt hadde vi en evig kamp. Jeg hadde lett fram bukse(det er jo det alle andre bruker) og ho ville ikke ha den på. dvs konflikt hver eneste morgen.Unødvendig spør du meg.

Ho liker rett og slett ikke bukser.

Og da synes jeg at jeg bør respektere det så lenge det ikke medfører noe problem at ho har på skjørt. Jeg selv foretrekker bukser men ikke ho. Hvorfor skal jeg da presse henne til daglig å bruke bukse når ho ikke liker bukser? Det gjør jeg rett og slett ikke.

Nå som ho som regel slipper å ha bukse, slipper vi den konflikten. Jeg styrer fortsatt, ved at jeg leter opp klærne. ordner istand et par alternativer, det er jeg som bestemmer plaggsammensetningen. og ho får velge seg ut et av de alternativene jeg har ordnet i stand. En av to. Enkelt og greit. Men jeg leter som dere sikkert forstår fram skjørt istedet for bukse. Og finner jeg det mest hensiktsmessig å ha på seg bukse en dag, er det bare bukser å velge mellom. Ho lurer da på hvorfor ho må ha på bukse og jeg forklarer hvorfor det passer best med bukse den dagen. Og da er det greit.

Antakelig fordi ho får lov å slippe bukser de andre dagene.

Ho godtar fullt og helt at jeg (eller andre)bestemmer hva ho må ha på seg ute. Det har aldri vært konflikter knyttet opp mot det.

Jeg har selv klær i skapet jeg ikke bruker fordi jeg ikke liker dem. Og siden vi voksne kan la være å bruke klær vi ikke liker, synes jeg også ungene skal få lov til å gjøre det samme.

Og da må det jo være mye bedre å skaffe klær de faktisk bruker enn å ha skapet fullt av klær som ungen ikke vil ha på seg. Det er min mening.

Bare vær uenig den som vil. Men jeg gjør det uansett på min måte.

Fortsetter under...

Som foreldre lar man ikke en 7 åring "hersje" slik! Det er du som mor og evt far som bestemmer hvilke klær ditt barn skal gå med. Det er alt for mane foreldre som løper rundt som "pisket skinn" for ungene sine. Dette tjener ingen.

Så foreldre, ta kontroll.

Å la barnet få utvilke sin egen smak kan da ikke være galt? Det handler om å gjøre ungene trygg på egne valg, ikke bryte ned selvfølelsen deres ved å stadig mene at det de velger ikke er bra nok.

Vet ikke hvor de har sånne bukser. Men ville bare fortelle at du ikke er alene om å ha unger som er sære i tøyet. Støtter deg på at det eneste fornuftige er å forsøke å ta hensyn til hva de liker. (innen rimelighetens grenser selvfølgelig) Ellers blir det krig hver morgen, og det er ingen god måte å starte dagen på.

Har prøvd å sette hardt mot hardt, og det gjør bare vondt verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...