Gå til innhold

(NHD) Uenighet om diagnoser

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen schizofreni mens jeg var innlagt, men psykiateren som gav meg diagnosen sa hun ikke egentlig trodde det var det det var. Hun gjorde det i samarbeid med min faste psykiater. Sjefspsykologen mente det var schizofreni, mens legen min alltid har sagt at han ikke tror det er det. Videre har min nåværende psykiater sagt at det er schizofreni blandet med PTSD. Hvem skal jeg høre på? Vet jeg mangler mye som er typisk for schizofreni, men har en lidelse preget av langvarige, alvorlige psykoser, forvirringstilstander og vrangforestillinger. Jeg blir litt forvirret over alle disse delte meningene, og tenkte noen som kjenner meg her inne kanskje har synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233978-nhd-uenighet-om-diagnoser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har alltid hatt sterk tvil om schizofrenidiagnosen din. Jeg kan dog ikke være "faciten" siden jeg aldri har truffet deg.

Har det betydning for behandlingen?

Du har rett til å be om en second opinion hos en helt uavhengig spesialist.

Hvis det ikke har betydning for den behandlingen du for tiden mottar, så ville jeg kanskje prøvd å "leve livet" en stund nå, for så evt. å be om en ny vurdering senere.

Synes det har vært godt å lese hvordan du har kommet deg gjennom kjempevanskelige ting de siste årene og det for tiden virker som om det skjer mye positivt i livet ditt.

Synes du lærer oss som leser her inne mye om et slags grenseland mellom "tyngre" og "lettere" psykiske lidelser (- håper du forstår hva jeg mener med dette klossete utsagnet).

Det er en god del som en eller annen gang har blitt gitt en diagnose og/eller en prognose som ikke er spesielt oppløftende. Tiden viser av og til at både diagnosen og prognosen var feil.

Jeg har alltid hatt sterk tvil om schizofrenidiagnosen din. Jeg kan dog ikke være "faciten" siden jeg aldri har truffet deg.

Har det betydning for behandlingen?

Du har rett til å be om en second opinion hos en helt uavhengig spesialist.

Takk for svar. Ja, det har betydning. Jeg går ikke en dag lenger på medisiner dersom det er sannsynlig at jeg ikke trenger det. Hva tenker du om diagnose? PTSD/dissosiativ lidelse? Borderline? Bipolar? Reaktiv psykose? Jeg nevner i fleng, for jeg har ikke peiling...

Hvis det ikke har betydning for den behandlingen du for tiden mottar, så ville jeg kanskje prøvd å "leve livet" en stund nå, for så evt. å be om en ny vurdering senere.

Synes det har vært godt å lese hvordan du har kommet deg gjennom kjempevanskelige ting de siste årene og det for tiden virker som om det skjer mye positivt i livet ditt.

Synes du lærer oss som leser her inne mye om et slags grenseland mellom "tyngre" og "lettere" psykiske lidelser (- håper du forstår hva jeg mener med dette klossete utsagnet).

Det er en god del som en eller annen gang har blitt gitt en diagnose og/eller en prognose som ikke er spesielt oppløftende. Tiden viser av og til at både diagnosen og prognosen var feil.

Takk, ja jeg er nok litt for fokusert på diagnose for tiden. Vel, ikke egentlig diagnose, men prøver å finne ut om jeg egentlig er syk - og hvor syk. Jeg klarer meg jo bra for tiden - med noen få unntak - så lenge jeg tar medisinene. Men det er jo de jeg gjerne vil slippe å ta. Trapper ned for tiden. Skal til psykiateren min på mandag, så det er ingen grunn til panikk :-) Jeg vil bare at barnet skal ha et navn - så jeg vet noe om hva jeg kan vente meg av fremtiden.

Takk, ja jeg er nok litt for fokusert på diagnose for tiden. Vel, ikke egentlig diagnose, men prøver å finne ut om jeg egentlig er syk - og hvor syk. Jeg klarer meg jo bra for tiden - med noen få unntak - så lenge jeg tar medisinene. Men det er jo de jeg gjerne vil slippe å ta. Trapper ned for tiden. Skal til psykiateren min på mandag, så det er ingen grunn til panikk :-) Jeg vil bare at barnet skal ha et navn - så jeg vet noe om hva jeg kan vente meg av fremtiden.

Det er lett å forstå at du gjerne vil ha korrekt diagnose! Mitt poeng gikk egentlig mer på at dersom du ikke får avklart dette, så prøv å gi blaffen. Men jeg hadde sikkert ønsket meg et tydelig svar om jeg var i din situasjon.

Annonse

Det er lett å forstå at du gjerne vil ha korrekt diagnose! Mitt poeng gikk egentlig mer på at dersom du ikke får avklart dette, så prøv å gi blaffen. Men jeg hadde sikkert ønsket meg et tydelig svar om jeg var i din situasjon.

Det eneste problemet med det er at det har betydning for behandlingen. Ikke skjønner jeg hvorfor vi pøser på med anti-psykotika dersom det ikke er en psykose-sykdom. Da vil jeg helst slutte med Abilify. Men jeg skal spørre psykiateren min hva hun tror og hvordan hun vil begrunne diagnosene.

Det eneste problemet med det er at det har betydning for behandlingen. Ikke skjønner jeg hvorfor vi pøser på med anti-psykotika dersom det ikke er en psykose-sykdom. Da vil jeg helst slutte med Abilify. Men jeg skal spørre psykiateren min hva hun tror og hvordan hun vil begrunne diagnosene.

Ok :-)

Jeg trodde du var enig i at du trengte anti-psykotisk medisin for tiden. Hvis ikke, har du selvfølgelig behov for rask avklaring, og finner det lite tilfredsstillende å ta den berømmelige "tiden" til hjelp.

God helg:-)

Ok :-)

Jeg trodde du var enig i at du trengte anti-psykotisk medisin for tiden. Hvis ikke, har du selvfølgelig behov for rask avklaring, og finner det lite tilfredsstillende å ta den berømmelige "tiden" til hjelp.

God helg:-)

Bruker anti-psykotika fordi jeg regner med at jeg blir psykotisk dersom jeg ikke gjør det. Men så sier jo NHD at han ikke tror jeg er schizofren - som også legen min bestrider og en psykiater jeg har vært behandlet av. Spørsmålet gjenstår: Har jeg en psykoselidelse?

Det største problemet mitt med å trappe ned og slutte gjenstår: Psykiateren min. Hun er så vanvittig streng. Jeg gjør alltid alt som hun sier, for jeg tør ikke annet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...