Gå til innhold

Gruer meg til ferien

Anbefalte innlegg

Gjest jente-pente27

Jeg gruer meg til sommerferien og lurer på hvordan det skal gå. Jeg skal ha 4 uker ferie fra jobb samtidig som legen og psykologen min blir borte i 5 uker. Hele hverdagen blir jo oppløst. Mange reiser vekk, mens jeg blir hjemme. Til og med de faste tv-seriene jeg følger med på blir vekke.

Hva gjøre jeg visst jeg blir desperat og ustabil midt i ferien? Å snakke med en dansk eller indisk turnuslege på legevakta vil ikke være til stor hjelp. Jeg skal iallefall gjøre mitt beste for ikke å tenke på triste ting i denne perioden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg.

Jeg kjenner godt til din engstelse og redsel for hva som kan skje.Sitter å føler på det samme, men jeg er i den situasjonen at jeg kan rett og slett ikke tillate meg til å bli syk i ferien.Jeg venter min yngste datter på 16 år og hun skal være her hele ferien + at mannen min ikke får ferie.Det vil med andre ord si at om jeg blir syk og kansje må legges inn henter min eks mann jenta for han er så teit at han tror at min mann ikke kan ta seg av henne! HALLO? Mannen min blir 45 år!Vel ,nok om det. Jeg er begynnt å tenke "holder jeg ut denne uka så får vi se neste uke" av og til tar jeg bare en dag, time og minutt av gangen.Prøver å mobilisere krefter og forr all del prøve å unngå selvdestruktive tanker.OG det er slettes ikke lett.Man kan ikke kontrollere tankene.Jeg vet jo at jeg ikke kan love å ikke bli syk i ferien, men jeg prøver på en måte å "utsette" det til jeg har "tid". Dette ble helt uforståelig skrevet, men håper jeg gjør meg litt forstått. Hjelperne våre trenger jo også ferie tenker jeg, men kan ikke unngå å tenke at "må de ha ferie samtidig?". Huff ja, dette var det nok ikke mye trøst i, men vil bare at du skal vite at du er ikke alene og at jeg herved lover at jeg skal tenke på deg jente-pente27! Ikke er jeg noen som tror at jeg er noen her i verden, men vit at det er sikkert flere enn meg som vil tenke på deg og at vi er mange med samme problem i sommer.

(((gode tanker)))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1786732
Del på andre sider

Jeg skal være uten barna mine i 3-4 uker i sommer for første gang. Kan ikke si det akkurat får hjertet til å juble.

Jeg har derfor begynt å planlegge noen dager her og noen dager der for å unngå at jeg blir sittende her hjemme og telle sprekker i gulvet. Jeg har også tilbud om å overnatte på avslatningen hvis det skulle tulle seg ordentlig til.Har du den muligheten?

Jeg tror ikke jeg får gjort så mye vettugt. Har ikke lyst til det engang. Det eneste målet er å holde hodet over vann.

Kanskje det kunne vært smart for deg å lage noen gjennomførbare planer også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1786916
Del på andre sider

Gjest jente-pente27

Kjære deg.

Jeg kjenner godt til din engstelse og redsel for hva som kan skje.Sitter å føler på det samme, men jeg er i den situasjonen at jeg kan rett og slett ikke tillate meg til å bli syk i ferien.Jeg venter min yngste datter på 16 år og hun skal være her hele ferien + at mannen min ikke får ferie.Det vil med andre ord si at om jeg blir syk og kansje må legges inn henter min eks mann jenta for han er så teit at han tror at min mann ikke kan ta seg av henne! HALLO? Mannen min blir 45 år!Vel ,nok om det. Jeg er begynnt å tenke "holder jeg ut denne uka så får vi se neste uke" av og til tar jeg bare en dag, time og minutt av gangen.Prøver å mobilisere krefter og forr all del prøve å unngå selvdestruktive tanker.OG det er slettes ikke lett.Man kan ikke kontrollere tankene.Jeg vet jo at jeg ikke kan love å ikke bli syk i ferien, men jeg prøver på en måte å "utsette" det til jeg har "tid". Dette ble helt uforståelig skrevet, men håper jeg gjør meg litt forstått. Hjelperne våre trenger jo også ferie tenker jeg, men kan ikke unngå å tenke at "må de ha ferie samtidig?". Huff ja, dette var det nok ikke mye trøst i, men vil bare at du skal vite at du er ikke alene og at jeg herved lover at jeg skal tenke på deg jente-pente27! Ikke er jeg noen som tror at jeg er noen her i verden, men vit at det er sikkert flere enn meg som vil tenke på deg og at vi er mange med samme problem i sommer.

(((gode tanker)))

Tror jeg må prøve å lage en liste med ting jeg SKAL gjennomføre i ferien. Har nok å ta tak i og trenger ikke bli arbeidsledig akkurat. Men av og til får jeg perioder der jeg blir veldig selvdestruktiv, negativ, alt følest håpløst og jeg blir nærmest desperat etter hjelp. Jeg vil ikke snakke om vanskelige ting før jeg går ut i ferien. Bare positive tanker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1786953
Del på andre sider

Tror jeg må prøve å lage en liste med ting jeg SKAL gjennomføre i ferien. Har nok å ta tak i og trenger ikke bli arbeidsledig akkurat. Men av og til får jeg perioder der jeg blir veldig selvdestruktiv, negativ, alt følest håpløst og jeg blir nærmest desperat etter hjelp. Jeg vil ikke snakke om vanskelige ting før jeg går ut i ferien. Bare positive tanker!

Ingenting er bedre enn om du klarer å tenke positivt hele sommeren.

Men er vi ikke her inne alle sammen nettopp fordi vi slett ikke klarer å kontrollere tankene og følesene våre? Kanskje det mest positive vil være å tenke ut hva som skal til for at du skal ha det best mulig i sommer? (Jeg trenger å stille meg selv det samme spørsmålet, så er det sagt.)

Håper du finner ut av hva som er det aller beste for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1787094
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei!

Jeg vil råde deg til å gjøre noe psykiateren min oppfordret meg til. Hver kveld lager du en liste over den neste dagen. Der står det hva du skal gjøre. Alt fra to klesvask, stryke den blusen, handle, lese i den boken, bake boller, se det programmet osv. Måltider osv. Dette er virkelig virksomt, og demper angst og uro, og følelsen av at alt flyter ut. En knagg å henge litt av livet sitt på trenger vi alle i blant.

Om alt blir fulgt kan nok være mer tilfeldig, men da kan det skrives på neste dags liste.

Så antar jeg det ikke blir helt stilt her, selv om det blir betraktelig stillere muligens. Det finnes fortsatt hjelpetelefoner også.

Bøker redder livet mitt i stille perioder, og vil du ha bokråd fra en bokorm, kan du få det. Skriv i tilfelle til meg på meldinger. Da blir Webmaster glad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1787224
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg vil råde deg til å gjøre noe psykiateren min oppfordret meg til. Hver kveld lager du en liste over den neste dagen. Der står det hva du skal gjøre. Alt fra to klesvask, stryke den blusen, handle, lese i den boken, bake boller, se det programmet osv. Måltider osv. Dette er virkelig virksomt, og demper angst og uro, og følelsen av at alt flyter ut. En knagg å henge litt av livet sitt på trenger vi alle i blant.

Om alt blir fulgt kan nok være mer tilfeldig, men da kan det skrives på neste dags liste.

Så antar jeg det ikke blir helt stilt her, selv om det blir betraktelig stillere muligens. Det finnes fortsatt hjelpetelefoner også.

Bøker redder livet mitt i stille perioder, og vil du ha bokråd fra en bokorm, kan du få det. Skriv i tilfelle til meg på meldinger. Da blir Webmaster glad.

Huskeliste for neste dag er fint for alle som føler seg oppspilt på kvelden. Det roer tankene og "sorterer" dem. Hjernen arkiverer det så den slipper å huske hva som skal gjøres. Hukommelsen vår består av flere "lag" med ulike aktivitetsgrad i prosessering, og det gjelder å legge vekk det som kan legges vekk / skrives ned.

Legg hånda på blokka etterpå og tenk gjennom det som står uten å se et par minutter, så "lukkes" arkivet. Merkelig, men etter noen ganger så forsvinner stresset siden hjernen vet at alt sår der enste dag og trenger ikke huskes eller tenkes på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1787233
Del på andre sider

bugge -jenta

Huskeliste for neste dag er fint for alle som føler seg oppspilt på kvelden. Det roer tankene og "sorterer" dem. Hjernen arkiverer det så den slipper å huske hva som skal gjøres. Hukommelsen vår består av flere "lag" med ulike aktivitetsgrad i prosessering, og det gjelder å legge vekk det som kan legges vekk / skrives ned.

Legg hånda på blokka etterpå og tenk gjennom det som står uten å se et par minutter, så "lukkes" arkivet. Merkelig, men etter noen ganger så forsvinner stresset siden hjernen vet at alt sår der enste dag og trenger ikke huskes eller tenkes på.

Ja, det er ikke bare om ferien en har nytte av en slik liste. Like mye i hektiske tider hvor man har drar flere ukers jobb inn i den neste dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1787252
Del på andre sider

Ja, det er ikke bare om ferien en har nytte av en slik liste. Like mye i hektiske tider hvor man har drar flere ukers jobb inn i den neste dagen.

Jeg kan roe meg ofte bare ved å skrive ned alle navn og telefonnummer til de jeg skal snakke med, så de er klare til neste dag. Selv om det bare er noen få. Nå mere brukes PCen, men den funker like bra: Outlook. Den kan minne meg på andre ting og lette arbeid med kontakter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234002-gruer-meg-til-ferien/#findComment-1787262
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...