Gå til innhold

Bursdagselskap

Anbefalte innlegg

Gjest Nick-løs i kveld

Det yngste barnet mitt går i småskolen. Nå er det en medelev i klassen som skal feire bursdagen sin.

En av de første bestemmelsene (dette var ENSTEMMIG blant klassens foreldre!) som ble gjort i klassen, er at enten ber man ALLE jentene og/eller guttene, eller INGEN.

Vel, nå har det seg sånn, at eleven som skal feire bursdag kun har bedt noen få i klassen...

Innbydelsene ble også delt ut på skolen..

Barnet mitt kom hjem og fortalte dette til meg (det er selv bedt), og da kjente jeg at jeg ble nokså sint og lei meg på de andre elevenes vegne.

Det skaper et dårlig klassemiljø når ting blir gjort på denne måten. At noen blir holdt utenfor er forferdelig.

Jeg tok det opp med moren til eleven som skal ha bursdag, men kom ingen vei.De andre foreldrene som sto rundt bare jattet med henne, så da ga jeg meg...

Hva tenker dere om dette?? Hva gjør man i slike situasjoner???

Er fristet til å boikotte hele bursdagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

7

• grot

6

• laban

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

kakki1365380609

Synes det er helt på jordet at andre foreldre skal styre hvor mange man skal be i bursdag. Tenk deg at du fyller 40 og må be alle kollegene dine, også dem du absolutt ikke kommer overens med.

Da brer man dem man vil i det stille og ikke ubasunerer det på jobben og deler ut invitasjoner til noen få utvalgte. Dette kalles god takt og tone!

Skal man be noen av en klasse i bursdag, så gjør man det IKKE på skolen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786753
Del på andre sider

Som andre sier her så synest kanskje jeg også at det største problemet er foreldre som føler for å styre hvordan andre skal feire bursdager i sitt private hjem.

du sier selv at barnet bare inviterte noen få av klassekameratenen? Ja , da skulle jo den saken være grei. Om de hadde utelatt en eller to, hadde det blitt en helt annen sak. Da kunne man snakket om utestening.

Og det du kaller et enstemmig vedtak på et foreldremøte, det er ikke alltid så enstemmig likevel. Du skal være ganske så sterk og trygg på deg selv for å tørre å gå i mot en slikt vedtak som det virker som om "alle" stiller seg bak (i realiteten er det ofte de 3-4 mest taleføre mødrene).

Det er veldig positivt å diskutere retningslinjer for innbydelser til bursdager på et foreldremøte (hvor levere invitasjoner, unngå at noen få blir utelatt osv) men et vedtak for bursdagsfeiringer tror jeg de fleste klarer seg godt uten:-)

Nei, du har ingenting å hisse deg opp over..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786764
Del på andre sider

Gjest nei nei og nei

Da brer man dem man vil i det stille og ikke ubasunerer det på jobben og deler ut invitasjoner til noen få utvalgte. Dette kalles god takt og tone!

Skal man be noen av en klasse i bursdag, så gjør man det IKKE på skolen.

For noe tull. På skolen vokser vennskap, noen blir bedre venner enn andre. Det skal man liksom holde skjult da?

Tror faktisk ikke at barn tar skade av å se at de ikke alltid blir bedt. Jeg tror de tar mer skade av foreldre som skal ordne opp og ringer og styrer og presser. Barn må lære at livet ikke er rettferdig.

Hvis de aldri opplever å bli avvist mens de er små får de sjokk den første gangen kjæresten slår opp med dem. Jeg vet om tre unge gutter som har hengt seg pga kjærlighetssorg, kanskje burde de få lære at å bli avvist betyr ikke at livet er over? Det er en del av livet som ingen slipper unna.

Nei, slutt å sy puter under armene på barna og innbille dem at verden er perfekt, og er den ikke perfekt så ordner mamma opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786765
Del på andre sider

Vi har også praksisen "alle eller ingen" i våre barns klasser. -Tror det er nokså vanlig..

Er nok enig med kakki her, at det er dårlig takt og tone å gjøre slik du nevnte.

Ble selv også skuffet da det samme ble gjort i klassen til våre barn forleden. Leit for de som blir oversett, uansett årsak.

-Synes foreldrene bør sette foten ned og faktisk oppmuntre barna sine til å skulle be alle (jenter eller gutter). Det er dårlig mentalitet å la barna dele medelever og andre barn inn i grupper hvor "den er bra nok, men ikke den"!

Er min mening

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786771
Del på andre sider

Annonse

Gjest hva vet du?

For noe tull. På skolen vokser vennskap, noen blir bedre venner enn andre. Det skal man liksom holde skjult da?

Tror faktisk ikke at barn tar skade av å se at de ikke alltid blir bedt. Jeg tror de tar mer skade av foreldre som skal ordne opp og ringer og styrer og presser. Barn må lære at livet ikke er rettferdig.

Hvis de aldri opplever å bli avvist mens de er små får de sjokk den første gangen kjæresten slår opp med dem. Jeg vet om tre unge gutter som har hengt seg pga kjærlighetssorg, kanskje burde de få lære at å bli avvist betyr ikke at livet er over? Det er en del av livet som ingen slipper unna.

Nei, slutt å sy puter under armene på barna og innbille dem at verden er perfekt, og er den ikke perfekt så ordner mamma opp.

"Jeg vet om tre unge gutter som har hengt seg pga kjærlighetssorg, kanskje burde de få lære at å bli avvist betyr ikke at livet er over? "

Eller kanskje de har blitt så ofte avist at de ikke orket mere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786777
Del på andre sider

Gjest Nick-løs i kveld

Som andre sier her så synest kanskje jeg også at det største problemet er foreldre som føler for å styre hvordan andre skal feire bursdager i sitt private hjem.

du sier selv at barnet bare inviterte noen få av klassekameratenen? Ja , da skulle jo den saken være grei. Om de hadde utelatt en eller to, hadde det blitt en helt annen sak. Da kunne man snakket om utestening.

Og det du kaller et enstemmig vedtak på et foreldremøte, det er ikke alltid så enstemmig likevel. Du skal være ganske så sterk og trygg på deg selv for å tørre å gå i mot en slikt vedtak som det virker som om "alle" stiller seg bak (i realiteten er det ofte de 3-4 mest taleføre mødrene).

Det er veldig positivt å diskutere retningslinjer for innbydelser til bursdager på et foreldremøte (hvor levere invitasjoner, unngå at noen få blir utelatt osv) men et vedtak for bursdagsfeiringer tror jeg de fleste klarer seg godt uten:-)

Nei, du har ingenting å hisse deg opp over..

Hissi er jeg vel ikke, men jeg synes at når man har hatt en "regel" på dette, så kan man holde seg til den, ut småskolen i allefall. De går i 4. klasse nå, og skal skifte skole til høsten. Da blir klassen delt og blandet med andre elever.

-Kunne de ikke holdt på "tradisjonen" bare denne siste gangen da??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786792
Del på andre sider

Vi har også praksisen "alle eller ingen" i våre barns klasser. -Tror det er nokså vanlig..

Er nok enig med kakki her, at det er dårlig takt og tone å gjøre slik du nevnte.

Ble selv også skuffet da det samme ble gjort i klassen til våre barn forleden. Leit for de som blir oversett, uansett årsak.

-Synes foreldrene bør sette foten ned og faktisk oppmuntre barna sine til å skulle be alle (jenter eller gutter). Det er dårlig mentalitet å la barna dele medelever og andre barn inn i grupper hvor "den er bra nok, men ikke den"!

Er min mening

Klem

Enig med deg i at man ikke deler ut invitasjoner på skolen om dette er avtalt.

Men det du sier om at barna ikke skal ha mulighet til å velge ut gjester på sin store dag er jeg _ikke_ enig i. Jeg mener at det er helt greit så lenge man holder seg under halvparten av elevene i klassen. At man som jente ikke kan invitere en gutt, fordi det medøfører at man må invitere alle guttene (de færreste har plass til 25 gjester) det synest jeg ikke hører noe sted hjemme i 2006. Må da være helt greit å invitere noen av begge kjønn?

Synest også at barna skal ha en solklar rett til å velge noen medelever _ut_! Det finnes elever som terroriserer og mobber noen av sine klassekamerater daglig. En niese av meg gråt en uke i forkant av bursdagen sin fordi moren hennes hadde tvinget henne til å invitere hele klassen,og det inkluderte også gutten som hadde plaget henne i mange år. Han er en bølle rett og slett!

Jeg mener ikke at hun på noen måte skulle kunne utelate bare han, men hun ønsket seg å kunne invitere bare noen få fra klassen. Men moren var altså redd for represalier fra de andre mødrene i klasssen, og da ble resultatet at jenta gikk og gruet seg til bursdagen sin.. Helt sykt mener nå jeg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786793
Del på andre sider

Men det du sier om at barna ikke skal ha mulighet til å velge ut gjester på sin store dag er jeg _ikke_ enig i. Jeg mener at det er helt greit så lenge man holder seg under halvparten av elevene i klassen. At man som jente ikke kan invitere en gutt, fordi det medøfører at man må invitere alle guttene (de færreste har plass til 25 gjester) det synest jeg ikke hører noe sted hjemme i 2006. Må da være helt greit å invitere noen av begge kjønn?

Synest også at barna skal ha en solklar rett til å velge noen medelever _ut_! Det finnes elever som terroriserer og mobber noen av sine klassekamerater daglig. En niese av meg gråt en uke i forkant av bursdagen sin fordi moren hennes hadde tvinget henne til å invitere hele klassen,og det inkluderte også gutten som hadde plaget henne i mange år. Han er en bølle rett og slett!

Jeg mener ikke at hun på noen måte skulle kunne utelate bare han, men hun ønsket seg å kunne invitere bare noen få fra klassen. Men moren var altså redd for represalier fra de andre mødrene i klasssen, og da ble resultatet at jenta gikk og gruet seg til bursdagen sin.. Helt sykt mener nå jeg

Jeg skjønner hva du mener. Leste nettopp svar til deg fra Nick-løs i kveld...

Når de, plutselig siste året i felles klasse begynner å utelate noen, synes jeg det er trist..

Barn er barn. Noen er værre enn andre til å erte etc. Ordet mobbing er jeg litt forsiktig til å bruke.. Da skal det være ganske ekstremt...

Jeg er kanskje naiv, men hvorfor skal foreldre alltid bygge oppunder negativ omtale av andre(s) barn? Hvorfor kan de ikke isteden heller prøve å være positive og trekke frem andre sider ved barna?

Nei, jeg skjønner at dette ikke er lett :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1786822
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Hadde vi kunnet velge i min sønns klasse, ville det vært minst to som ALDRI ville blitt bedt i bursdag.... Slik er det helt sikkert i alle klasser. Hve med de da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1787050
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Jeg skjønner hva du mener. Leste nettopp svar til deg fra Nick-løs i kveld...

Når de, plutselig siste året i felles klasse begynner å utelate noen, synes jeg det er trist..

Barn er barn. Noen er værre enn andre til å erte etc. Ordet mobbing er jeg litt forsiktig til å bruke.. Da skal det være ganske ekstremt...

Jeg er kanskje naiv, men hvorfor skal foreldre alltid bygge oppunder negativ omtale av andre(s) barn? Hvorfor kan de ikke isteden heller prøve å være positive og trekke frem andre sider ved barna?

Nei, jeg skjønner at dette ikke er lett :o)

Ikke alle foreldre som er så oppegående vet du.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1787055
Del på andre sider

Annonse

Gjest abrahamsen

*himler med øynene og rister på hodet*

Jeg har ikke ord.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1787061
Del på andre sider

Jeg stusser litt på det der med alle eller ingen.

Her skal det ikke stå igjen to - tre gutter som ikke ble bedt av hele guttedelen i klassen.

Men kan man pålegges å be alle guttene (evt jentene) eller ingen?!

Hva om man har dårlig plass/ råd og skal be hjem de to bestevennene som går i klassen? Går ikke det, da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1787111
Del på andre sider

Jeg stusser litt på det der med alle eller ingen.

Her skal det ikke stå igjen to - tre gutter som ikke ble bedt av hele guttedelen i klassen.

Men kan man pålegges å be alle guttene (evt jentene) eller ingen?!

Hva om man har dårlig plass/ råd og skal be hjem de to bestevennene som går i klassen? Går ikke det, da?

Nei, det går ikke. Det har vært veldig strengt i klassen til minstemann og han har dermed aldri hatt selskap fordi han alltid er hos faren når han har bursdag, den er midt i sommerferien, og fordi jeg ikke orker 20 gærne gutter i huset. Jeg har ikke plass engang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1787175
Del på andre sider

Jeg er imot slike vedtak. I praksis betyr de at den familien som av en eller annen årsak ikke makter å invitere en hel haug unger, men f.eks. ønsker å feire med 3-4 nabobarn de har kjent siden de var små, nektes å feire fødselsdag dersom én av disse tilfeldigvis går i samme klasse som fødselsdagsbarnet. Sånt har skolen og foreldremøter ikke noe med. Man kan oppfordre, men ikke bestemme.

Det hadde altså ikke blitt noe enstemmig vedtak hvis jeg hadde vært der. Jeg mener at dette er noe man ikke kan avgjøre ved flertallsvedtak. Man kan ikke vedta at andre skal f.eks. bli nødt til å leie lokale for en begivenhet som i utgangspunktet er helt privat. Jeg hadde ikke følt meg forpliktet til å følge en slik regel som altså ville blitt vedtatt mot min stemme, dersom barnet mitt hadde vært av den typen som foretrakk å feire på annen måte.

Jeg vet om to litt forsiktige smågutter som feiret 7-årsdagen sin ved å ha en annen type opplegg. Den ene gikk på teater med to fra klassen sin, den andre hadde et mini-selskap med noen få gutter fra gata, hvorav én gikk i klassen hans. Jeg synes ingen har noe med å forby sånt.

Men jeg synes det er helt naturlig og i orden at man bestemmer at invitasjoner ikke kan deles ut på skolen dersom ikke alle er invitert, og at man selvsagt IKKE inviterer alle _unntatt_ noen få. Å "utelate" f.eks. 12 av 16 og legge invitasjonene i postkassa, synes jeg er helt akseptabelt.

Og jeg mener at det alltid er frivillig å møte opp i bursdager uansett. Men å kalle det boikott blir litt søkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1787364
Del på andre sider

Hvor mange er det i klassen?

Hos min sønn er det 39 elever, delt inn i 3 grupper.

Og på foreldremøtet ble det enighet om at man aldri utelot et mindre antall, feks 2 stk. verken fra gruppe eller klasse.

Dvs at har man lyst til å invitere alle guttene i en gruppe pluss et par gutter fra de andre gruppene, er det helt greit, og det gir jo både frihet til å inivtere de man vil, samtidig som man ikke setter noen utenfor.

Jeg har full forståelse for at noen ikke kan invitere en hel klasse som i deres tilfelle. Rart "vedtak" spør du meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234016-bursdagselskap/#findComment-1787400
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...