Gå til innhold

Bursdagselskap

Anbefalte innlegg

Gjest Nick-løs i kveld

Hvor mange er det i klassen?

Hos min sønn er det 39 elever, delt inn i 3 grupper.

Og på foreldremøtet ble det enighet om at man aldri utelot et mindre antall, feks 2 stk. verken fra gruppe eller klasse.

Dvs at har man lyst til å invitere alle guttene i en gruppe pluss et par gutter fra de andre gruppene, er det helt greit, og det gir jo både frihet til å inivtere de man vil, samtidig som man ikke setter noen utenfor.

Jeg har full forståelse for at noen ikke kan invitere en hel klasse som i deres tilfelle. Rart "vedtak" spør du meg!

Av kjønnet som er aktuelt å be i denne bursdagen er de totalt 10 stk. Av det andre kjønnet i klassen er de 13. Det står hverken på dårlig råd eller liten plass i dette tilfelle. Det var andre grunner til at ikke alle (av de 10) var bedt.

Vel vel. Bursdagen er i kveld, og ingen ting mer å gjøre med det. Fint å få synspunkter fra andre, i allefall.

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

7

• grot

6

• laban

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Samfunnskritiker

Jeg syns det er helt greit at barna, selv velger hvem de vil ha i sitt eget selskap.

Jeg syns kanskje at lappene, da bør leveres privat og ikke i skolesammenheng. Bursdag er en privat greie, det er ikke skolen. Jeg syns foreldrene burde skillt på når leverer vi invitasjoner og når gjør vi det ikke.

Men ellers, kjempepositivt at barna greier å identifisere hvem en liker å være sammen med.

Gjest Elextra

Av kjønnet som er aktuelt å be i denne bursdagen er de totalt 10 stk. Av det andre kjønnet i klassen er de 13. Det står hverken på dårlig råd eller liten plass i dette tilfelle. Det var andre grunner til at ikke alle (av de 10) var bedt.

Vel vel. Bursdagen er i kveld, og ingen ting mer å gjøre med det. Fint å få synspunkter fra andre, i allefall.

Som flere sier - det er vel ikke alle som ønsker kun å invitere ett kjønn?

Selvfølgelig bør man ikke utelukke bare noen av ett kjønn, men kan ikke forstå at det ikke skal være lov å be en mindre gruppe fra skole eller barnehage, gjerne noen av hvert kjønn.

Gjest kalendria

Hvor stor klasse er det? Jeg orker ikke ha 25 førsteklassinger innomhus neste år, tror jeg.

Synes det er greit med noen retningslinjer, men synes ikke det er greit med så bastante regler som dere er blitt enige om.

Men når det først er vedtatt, og det enstemmig, også, så synes jeg at man skal rette seg etter det.

Jeg hadde nok latt barnet mitt gå - det er tross alt ikke bursdagsbarnet sin skyld at det har teite foreldre, og synd om flere trekker seg av denne grunn.

Men jeg hadde tatt opp retningslinjer for bursdager igjen ved første anledning.

Ellers synes jeg i grunn at det er greit at unger lærer seg at de ikke blir inkludert over alt - sånn er livet ellers - men det er naturligvis ikke greit om man inviterer alle unntatt en, osv.

Gjest kalendria

Jeg syns det er helt greit at barna, selv velger hvem de vil ha i sitt eget selskap.

Jeg syns kanskje at lappene, da bør leveres privat og ikke i skolesammenheng. Bursdag er en privat greie, det er ikke skolen. Jeg syns foreldrene burde skillt på når leverer vi invitasjoner og når gjør vi det ikke.

Men ellers, kjempepositivt at barna greier å identifisere hvem en liker å være sammen med.

Jeg synes det er greit at barna også lærer seg å ha omtanke for andre, og å sette seg i andres situasjon - feks hvordan det føles å IKKE bli invitert i bursdag når alle andre blir det. Synes også det er greit at unger lærer at de har ansvar for andre enn seg selv.

De fleste barn lærer uten problem hvem de VIL være sammen med. De har vanskeligere for å lære å akseptere - om enn ikke elske -barn som ikke er som dem selv, eller å tolerer barn de ikke liker så godt i utgangspunktet.

I det hele tatt - verden bærer ikke synderlig preg av at folk har problemer med å ivareta seg selv og sine interesser, akkurat. Og vi foreldre er strålende eksempler på akkurat det!

Noen barn må lære sånt, ja - derfor er det viktig å behandle barna individuelt. Men de fleste klarer seg helt fint.

Jeg synes det er forskjell på å be bare noen få, enn å utelate noen få!

Når mkitt barn skal feire den store dagen, synes jeg ho skal få velge seg det selskapet som ho ønsker. Men vi er begge enige om at enten ber man noen få, eller så ber man alle.

Jenta mi blir fort "stressa"/får migrene når det blir for mye åjing og styring. Og det blir det gjerne når ungene kommer i skolealder.

I klassen til jenta mi er det mange sterke/dominante personer, og det merkes i bursdager.

Jeg synes det er kjekt å ordne til selskap til alle disse jentene, liker å bli godt kjent med dem, men det er faktisk jenta mi sin dag -og den skal være kjekk for henne.

I år hadde vi alle jentene + none venner utenom -15 jenter i 7-8-årsalder. Jenta mi endte på sofan med migrene siste timen... og er kjempe-lei seg for det.

Så til neste år skal ho få invitere de nærmeste og feire bursdagen sånn at den blir fin for henne. Overnattingsbursdag eller noe annet koselig.

Annonse

Gjest darkside

Jeg liker generelt ikke sånne regler, og skjønner ikke at det er noe å hisse seg opp over. Så lenge man ikke utelater en eller to som naturlig hører til i en gruppe, men velger ut bare noen få - hva så?

Du skrier lengre ned her at du syns de kunne "holdt på tradisjonen" - hvorfor? Når de allikevel er i ferd med å bli splittet opp som klasse, er det da så fryktelig viktig å invitere alle?

Gjest Samfunnskritiker

Jeg synes det er greit at barna også lærer seg å ha omtanke for andre, og å sette seg i andres situasjon - feks hvordan det føles å IKKE bli invitert i bursdag når alle andre blir det. Synes også det er greit at unger lærer at de har ansvar for andre enn seg selv.

De fleste barn lærer uten problem hvem de VIL være sammen med. De har vanskeligere for å lære å akseptere - om enn ikke elske -barn som ikke er som dem selv, eller å tolerer barn de ikke liker så godt i utgangspunktet.

I det hele tatt - verden bærer ikke synderlig preg av at folk har problemer med å ivareta seg selv og sine interesser, akkurat. Og vi foreldre er strålende eksempler på akkurat det!

Noen barn må lære sånt, ja - derfor er det viktig å behandle barna individuelt. Men de fleste klarer seg helt fint.

Jeg ser at du vektlegger å lære ditt barn omsyn til andre. Det syns jeg er viktig. Men må dette gjøres på den ene spesielle dagen i året, på fødselsdagen ?

Som mor jobber jeg daglig med barnet mitt på mange ulike arenaer. Å godta, å være venner, like og ikke like er i grunn en siden av samme sak.

Vi er nabo til et barn med funksjonshemming,men mitt batn liker seg veldig godt sammen med henne til tross for utviklingshemmingen.

Jeg tror at foreldrenes vaner og uvaner, fordommer og praksis farger barna våres så mye, at fritt valg hvem en vil ha på sin egen fødselsdag ingen hindring.

Foresten er det like vondt å ikke få være med naboen hjem, delta på fotball i friminuttet, ake i akebakken etc. Hverdagen byr på mange utfordringer som gjør at barn lærer å ta omsyn til andre enn seg selv.

Gjest sandex

Jeg liker generelt ikke sånne regler, og skjønner ikke at det er noe å hisse seg opp over. Så lenge man ikke utelater en eller to som naturlig hører til i en gruppe, men velger ut bare noen få - hva så?

Du skrier lengre ned her at du syns de kunne "holdt på tradisjonen" - hvorfor? Når de allikevel er i ferd med å bli splittet opp som klasse, er det da så fryktelig viktig å invitere alle?

Hvorfor skal klassen splittes opp da?!Foreldre som deg gjør til at klassemiljøet blir dårlig!

Gjest darkside

Hvorfor skal klassen splittes opp da?!Foreldre som deg gjør til at klassemiljøet blir dårlig!

Klassen skal splittes i følge hovedinnlegger fordi de skal over på en annen skole og spleises med elever fra et annet sted. Klassen blir derfor delt til høsten og blandet med andre elever.

Det ække min skyld! :-)

Gjest sandex

Jeg ser at du vektlegger å lære ditt barn omsyn til andre. Det syns jeg er viktig. Men må dette gjøres på den ene spesielle dagen i året, på fødselsdagen ?

Som mor jobber jeg daglig med barnet mitt på mange ulike arenaer. Å godta, å være venner, like og ikke like er i grunn en siden av samme sak.

Vi er nabo til et barn med funksjonshemming,men mitt batn liker seg veldig godt sammen med henne til tross for utviklingshemmingen.

Jeg tror at foreldrenes vaner og uvaner, fordommer og praksis farger barna våres så mye, at fritt valg hvem en vil ha på sin egen fødselsdag ingen hindring.

Foresten er det like vondt å ikke få være med naboen hjem, delta på fotball i friminuttet, ake i akebakken etc. Hverdagen byr på mange utfordringer som gjør at barn lærer å ta omsyn til andre enn seg selv.

Så du synes det er helt greit om hun hadde invitert f.eks. 13 av 15 jenter i klassen, bare pga. at hun ikke vil invitere de andre to?!

Gjest darkside

Enig med deg her! Bursdagen, den ene dagen i året, bør ikke være den arenaen hvor man skal lære barna alt som er verd å vite om å inkludere og ta hensyn. Den ene dagen skal bursdagsbarnet stå i fokus, og så får man ta det sosiale perspektivet alle de andre dagene i året, og i alle de andre situasjonene.

Enig også i at det å ikke få være med hjem eller bli ekskludert i lek er like ille for barnet som opplever det. Kanskje egentlig verre, for det skjer ofte mens barnet er tilstede. Et selskap som foregår en lørdags formiddag blir ikke på samme måte.

Annonse

Gjest sandex

For noe tull. På skolen vokser vennskap, noen blir bedre venner enn andre. Det skal man liksom holde skjult da?

Tror faktisk ikke at barn tar skade av å se at de ikke alltid blir bedt. Jeg tror de tar mer skade av foreldre som skal ordne opp og ringer og styrer og presser. Barn må lære at livet ikke er rettferdig.

Hvis de aldri opplever å bli avvist mens de er små får de sjokk den første gangen kjæresten slår opp med dem. Jeg vet om tre unge gutter som har hengt seg pga kjærlighetssorg, kanskje burde de få lære at å bli avvist betyr ikke at livet er over? Det er en del av livet som ingen slipper unna.

Nei, slutt å sy puter under armene på barna og innbille dem at verden er perfekt, og er den ikke perfekt så ordner mamma opp.

Du er syyyk!

Klassen skal splittes i følge hovedinnlegger fordi de skal over på en annen skole og spleises med elever fra et annet sted. Klassen blir derfor delt til høsten og blandet med andre elever.

Det ække min skyld! :-)

Nei, nei.. Ikke det jeg mente..

Hvorfor skal foreldre splitte klassen mer ved å invitere bare en del av guttene /jentene...

Hva med de barna som da ALDRI blir bedt i bursdag?

Det blir gjerne et mindre antall barn som ingen vil invitere da.. Da er dere med på å splitte klassen.

Gjest sandex

Enig med deg her! Bursdagen, den ene dagen i året, bør ikke være den arenaen hvor man skal lære barna alt som er verd å vite om å inkludere og ta hensyn. Den ene dagen skal bursdagsbarnet stå i fokus, og så får man ta det sosiale perspektivet alle de andre dagene i året, og i alle de andre situasjonene.

Enig også i at det å ikke få være med hjem eller bli ekskludert i lek er like ille for barnet som opplever det. Kanskje egentlig verre, for det skjer ofte mens barnet er tilstede. Et selskap som foregår en lørdags formiddag blir ikke på samme måte.

Hva med de få som kanskje ALDRI blir bedt i bursdag da?!

Lær barna deres å tenke litt på andre enn bare seg selv.

Gjest darkside

Nei, nei.. Ikke det jeg mente..

Hvorfor skal foreldre splitte klassen mer ved å invitere bare en del av guttene /jentene...

Hva med de barna som da ALDRI blir bedt i bursdag?

Det blir gjerne et mindre antall barn som ingen vil invitere da.. Da er dere med på å splitte klassen.

OK, da forsto jeg hva du mente! :-)

I dette konkrete tilfellet mener jeg at det spiller minimal rolle, så lenge man ikke har utestengt 1 eller 2. Nettopp fordi det er 2 uker til sommerferie, og etter ferien er klassen splittet uansett.

Ellers er jeg enig i at det kan være problematisk for de barna som aldri blir bedt (jeg var selv en sånn gjennom hele skoletiden), men likevel må man få lov til å gjøre vurderinger av både hvor mange man vil ha i selskap og hvem.

Tenk om du har en datter som har en sånn skikkelig bestevenninne - skal hun ikke få lov til å ha bare bestevenninnen sin på besøk uten å inkludere 13 andre jenter? Selv om det er bursdag?

(Eller tenk om det er noen som har et søskenbarn i samme klasse og denne blir invitert i familieselskapet...)

Jeg må si som laban - jeg er i mot slike vedtak, og vil aldri gå med på et slikt vedtak når mine barn begynner på skolen. Det må være opp til de enkelte foreldrene om de vil la barna invitere 2 gode venner eller 30. Å nekte barna å ha selskap hvis de ikke inviterer alle syns jeg er hårreisende.

Gjest darkside

Hvis alle inviterer f.eks. 9 av 15.. Så blir det gjerne slik at en 2-3 stykker aldri blir bedt i noen av bursdagene.. Er det OK?

Ja, det er OK! Og jeg mener det fordi... de fleste barna (inklusive de 2-3 som aldri blir bedt) har en eller flere venner. Noen har kanskje bare en, og de to tilsammen er en sterk klikk. De barna som aldri blir bedt - der må foreldrene kanskje selv ta litt tak, og sørge for at DE inviterer barn i bursdag. Det er jo gjerne sånn at man blir bedt tilbake hos dem man selv har bedt.

Dessuten er ikke bursdager SÅ himla viktige for klassemiljøet. Det viktigste er om de 2-3 får være med på lek i skoletida, får være med på grupper, blir valgt på lag i gymmen, osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...